Wapengeweld in de VS

Ik ben al een paar keer in de VS naar een gun range geweest en het gevoel dat je krijgt wanneer je een AK47 leegknalt op een oude tv is gewoon onbeschrijflijk machtig. Power.
Paar maanden geleden met een AR-15 geschoten in de US.
'Hoe in godsnaam is dit toegelaten voor recreatief bezit' was het enige wat ik kon denken.
Bewijs dat de mens de meest vooruitstrevende diersoort is, want geen enkel andere soort kan dit uitvinden en maken.
Dit is zowat de non sequitur van het jaar zeker? :)

Zucht. Ik hoop dat dat er NOOIT komt. Wat voor een zieke egoïst (op straffe van enkele points: hippie?) ben je dan eigenlijk niet?

Iemand koopt met ZIJN geld een vliegtuig, betaalt de uitbater van een luchthaven geld om de landingsbaan te mogen gebruiken en jij denkt nog maar dat je je daar 0,1% zou mogen mee moeten moeien?
Ja kijk, dat vind ik dus het probleem met bv. de linkerzijde van de democraten.
Gun violence is voor mij persoonlijk een extreem easy issue en komen we waarschijnlijk 100% in overeen.
Die aanvalswapens moeten er uit, en de rest keihard gereglementeerd.
De nadelen zijn zo groot in vergelijking met het minimale recreatieve voordeel.

Dat is totaal niet het geval bij privé vliegtuigen. (De co2 besparing en effect op klimaat is verwaarloosbaar).

Maar door een verbod hierop ook als normaal te gaan poneren, verlies je elk draagvlak in andere discussies met Republikeinen want de ideologische kloof wordt dan eerder een Grand Canyon, en sterkt hen in de overtuiging dat 1 duimbreed toegeven op vlak van vrijheid de voorbode is van méér.
Dat idee alleen al maakt dat ik vanaf nu 0,0 rekening hou met wat je schrijft.
Qed.
 
Ha, kijk, je begint ook al met regels :).

Waarom moet een roker overal waar hij wil een sigaret kunnen opsteken (dat is wat je eerst zei, voor je met de nuance van uitbaters mogen het bepalen kwam)? Waarom moet je overal waar je wil zelf kunnen bepalen hoe snel je wil rijden? Waarom moet je overal waar je wil wapens kunnen dragen? Waarom moet jij kunnen doen wat je wil, en moeten anderen maar accepteren dat er gevaren in het leven zijn?

Met elke opeenvolgende post blijf je gewoon bevestigen dat het je niet om meer vrijheid te doen is, maar om bepaalde vrijheden boven andere stellen. Dat het je niet te doen is om minder regelgeving, maar vooral om regelgeving die meer op maat van jouw levensstijl is geschreven.
Nogmaals, dat is niet op MIJN levensstijl. Ik rook niet. Ik drink enkel alcohol op vakantie. Ik rij zelden tot nooit te snel (en als ik het dan doe, gaat het niet over 40 km/h of meer te snel). Ik heb geen privéjet. En ook geen wapen.

Je kan me hier dus echt niet als egoïst (‘mijn’ vrijheden) bestempelen, vind ik.
 
Paar maanden geleden met een AR-15 geschoten in de US.
'Hoe in godsnaam is dit toegelaten voor recreatief bezit' was het enige wat ik kon denken.

Dit is zowat de non sequitur van het jaar zeker? :)



Ja kijk, dat vind ik dus het probleem met bv. de linkerzijde van de democraten.
Gun violence is voor mij persoonlijk een extreem easy issue en komen we waarschijnlijk 100% in overeen.
Die aanvalswapens moeten er uit, en de rest keihard gereglementeerd.
De nadelen zijn zo groot in vergelijking met het minimale recreatieve voordeel.

Dat is totaal niet het geval bij privé vliegtuigen. (De co2 besparing en effect op klimaat is verwaarloosbaar).

Maar door een verbod hierop ook als normaal te gaan poneren, verlies je elk draagvlak in andere discussies met Republikeinen want de ideologische kloof wordt dan eerder een Grand Canyon, en sterkt hen in de overtuiging dat 1 duimbreed toegeven op vlak van vrijheid de voorbode is van méér.

Qed.
Ik ben het eigenlijk wel met je eens!

Het is ook waarom ik me zo lastig kan maken over alles wat linkser is.
Die mensen willen gewoon alles kapot wat het leven aangenaam maakt.

En die wapens, van mij mag je ze enorm hard reguleren hoor. Maar niet verbieden. Iemand die een AR15 wil kopen en er vervolgens in z’n heel groot landgoed in Texas zaken aan flarden wil schieten doet NIKS verkeerd.

De dag dat hij z’n wapen nog maar richt op een mens, verbod op het houden van wapens. Men mag gerust strenger zijn daarop.
 
De standaardregel zou gewoon ‘doe wat je wil’ moeten zijn.
Wil je roken op café? Doe maar.
Wil je niet in de rook zitten? Blijf thuis of bezoek een niet-rokers café (alle macht aan het individu: een cafébaas mag van mij wel beslissen zijn etablissement rookvrij te maken).

De overheid zou hier zelfs nog niet mogen DENKEN aan inmenging. Direct weer zoveel inspecteurs/controleurs weg.
Er is in vrijheidsbeperking wel sprake van enige gradatie hé.

Een groepje dat op café wil gaan, waarvan één iemand niet rookt, kan kiezen om in een rokerscafé te gaan zitten. Dan heeft die ene niet-roker de keuze: niet meegaan of in de ongezonde rook gaan zitten.
Terwijl, wanneer er niet mag gerookt worden, iedereen wel gewoon mee op café, in gezonde lucht, kan gaan. En de rokers hun sigaret buiten kunnen gaan roken.

Zeg nu zelf, wie wordt in bovenstaand voorbeeld het meest beperkt in zijn vrijheden, iets waar jij zo van gruwelt?

Hier hetzelfde. Hele scholen moeten in angst leven, elke 3 maand oefeningen doen, kinderen moeten trauma's oplopen en het ergste van alles, mensen en kinderen moeten sterven... omdat Texas Bill in zijn tuin op een oude TV wil kunnen schieten met een M16? Compleet scheefgetrokken realiteit daar. En een moderne, democratische samenleving compleet onwaardig.
 
Gewoon ter info, geen enkele Texas Bill kan met een M16 schieten. Een AR15 is semi auto, M16 is military graded Full Auto en kan je nooit kopen.
 
Waarom zou de overheid zich daar niet mee mogen moeien? Private vluchten hebben geen meerwaarde voor de samenleving en brengen enorm veel schade toe aan het klimaat. Met je oude wagen mag je ook niet de LEZ in Antwerpen binnen. Je afval dumpen in de Schelde mag ook niet. Indien geen volledig verbod dan mag er op z'n minst een gigantisch hoge belasting op komen.

Beetje off-topic misschien al kadert het wel binnenin dezelfde discussie van vrijheid vs de kosten van die vrijheid.

Ik heb die meerwaarde voor de samenleving altijd een interessant argument gevonden. Hoe definieer je zo'n oppervlakte eigenlijk. Je kiest er nu een klassiek voorbeeld uit. Maar ik denk dat het kantelpunt wel eens een stuk dichter bij onze eigen deur (en dus levensstijl) kan liggen als we zelf durven toegeven.
 
Kromme vergelijking. De rest zal gestraft worden, net zoals de daders van een wapenmisdrijf.

Zolang 50% z’n sportwagen niet misbruikt moeten deze niet verboden worden.
Dit is wel een érg onhoudbare stelling :D Waarom 50%? Superarbitrair, toch?
De grens ligt op "aanvaardbare slachtoffers" tov de vrijheid die je moet opgeven om die naar omlaag te brengen. De grens ligt niet op de meerderheid van een bepaalde groep.

Je stelt de zin ook zo krom voor dat hij wel telkens past in wat je wilt. Maar dan kan ik evengoed zeggen "zodra 50% zijn rijbewijs misbruikt om overtredingen met de auto te begaan"... ik denk dat 50% van de mensen al eens een boete heeft gehad: niemand nog een rijbewijs? Absurde stelling lijkt me.

Gewoon ter info, geen enkele Texas Bill kan met een M16 schieten. Een AR15 is semi auto, M16 is military graded Full Auto en kan je nooit kopen.
Min of meer. Een auto maken van een AR15 is gewoon een kwestie van een juist opzetstuk. Een Bump Stock. En dan zit je met hetzelfde punt als de sigaretten: Als je niet al AR-15's hebt toegelaten, kan daar ook geen M16 van gemaakt worden.

Het is niet moeilijk om er een fully auto van te maken. Het is zelfs gratis te 3D-printen: https://3dprint.com/275348/3d-printed-ar-15-part-linked-to-extreme-right-boogaloo-group/

En ja, dat is al illegaal. Maar je geeft wel de sigaret, de tabak en de aansteker aan mensen, maar zegt: en niet samen gebruiken buiten, hè! Op zich blijft het dan gewoon de vraag bij welke hoeveelheid gewonden en doden je de grens trekt.
 
Komaan @Loser , arbitrair?

De helft is niet arbitrair gekozen hè.

130 doden op 3 maanden, en er zijn misschien 50 miljoen mensen die hun wapen correct gebruikt hebben in die periode. Je kan geen 50.000.000 mensen treffen met regels als er 130 doden zijn. Dat is 0,0000026%.

Zelfde met corona. Als de kans om te sterven 50% was, zonder enige uitzondering, dan was geen enkele maatregel nodig, want iedereen had uit zichzelf thuis gebleven.

Ik krijg het er van dat we als maatschappij pamperend optreden voor elk potentieel gevaar. Hoeveel verkeersdoden heeft België op een jaar? Bekijk nu eens het aantal miljoenen gereden kilometers. Wat is het grootste, kans om dood te gaan in het verkeer of om de Lotto te winnen.
 
@Loser dit is terug zo weer vermoeiend discussieren.

Je kan ook snel een bom in elkaar steken met producten die gemakkelijk beschikbaar zijn.

Een AR15 en M16 zijn totaal verschillende wapens. Ja illegaal kan je daar ff auto van maken maar uw loop kan dit niet aan.

1 is gemaakt voor recreatief andere voor oorlog, er zit daar veel meer werk aan dan puur mechanisme.

Ons security bedrijf kan MISSCHIEN pmc status krijgen waardoor full auto possible is. Er is geen enkele wapen smit die maar ook ff van een AR15 een M16 wilt maken puur door de hitte ontwikkeling (en illegaal). De loop kan dit niet aan en zal niet zuiver schieten en erger ontploffen in uw gezicht.

Dit is gewoon weer discussieren om te discussieren. En ik laat het hier bij. p&a op zijn best.
 
Dit staat op m’n Bucket list. Godzijdank zijn er nog landen waar je dit soort dingen kan doen.


*freedom intensifies*

Vanuit een vliegende helikopter met zwaar geschut knallen
Nogal ongevoelig wel, in een thread over wapengeweld in de USA (en waar het gaat over de zoveelste schietpartij met dode kinderen als gevolg) komen posten dat er 'godzijdank' nog landen zijn waar je vanuit een helikopter met een geweer kan schieten.

Ik zie ook niet in wat dat met het onderwerp te maken heeft. Dat met die helikopter is onder enorm gecontroleerde omstandigheden (dat is in een gun range, het is niet zo dat je over heel de USA schietend mag rondrijden; is dat trouwens ook een aantasting van de vrijheden?) en dat zou eventueel nog steeds kunnen met strengere wapenwetten en strengere regels rond het aankopen en dragen van wapens in het openbaar. Zo mag je ook niet tegen 250 kilometer per uur over de openbare weg vlammen, maar op circuits mag dat wel. Ik heb daar niks op tegen, en ik heb niks tegen gun ranges.

Voorts vind ik die vergelijking met het aantal doden op het aantal bewoners die je steeds maakt echt volledig belachelijk. Het gaat over doden die te vermijden zijn (nogmaals: kijk naar andere landen, de USA is letterlijk het enige land waar dit geregeld voorvalt) waaronder heel vaak onschuldige kinderen. Hoe je dat dan kan afschilderen alsof 130 doden op drie maanden een of ander zijfeitje is: je moet het maar kunnen.

Er is ook, zoals al zo vaak gezegd en zelfs nog op deze pagina door @stungunner, wel nog altijd een gradatie. Die 50 miljoen mensen die je daar uit je achterste trekt gaan echt niet enorm beperkt worden in hun vrijheden wanneer ze een fatsoenlijke background check moeten doorstaan vooraleer ze hun wapen mogen kopen en wanneer ze hun wapen en kogels apart moeten bewaren, bijvoorbeeld. Dat is een beetje ongemakkelijk, meer niet.

Die dode kinderen komen nooit meer terug. Die families zijn voor de rest van hun leven in rouw. Die dorpen zijn decennialang geraakt. Miljoenen kinderen en duizenden leraars leven half in angst en moeten letterlijk geregeld trainen op wat ze moeten doen in het geval er weer maar eens iemand naar de wapens grijpt (iets wat, opnieuw, in geen enkel ander beschaafd land in die mate voorvalt). Men verkoopt daar rugzakken met kogelwerende platen in voor schoolkinderen.

Dat is dan allemaal maar normaal, en het feit dat kogels de #1 doodsoorzaak zijn voor kinderen en adolescenten in dat land moeten we er maar bij nemen, want men moet de kans krijgen om zomaar en op elk moment wapens te kunnen kopen om daarmee op TV's te gaan schieten. Kom zeg. Naar school kunnen gaan zonder angst om in je kop geknald te worden is ook vrijheid hoor.

Ook die vergelijking met het verkeer is ruk. Want wat moet je hebben vooraleer je je in het verkeer mag begeven? Juist ja: een rijbewijs. Ook in de US of A. Wat moet je doen vooraleer je dat rijbewijs krijgt? Juist ja: testen afleggen en tonen dat je in staat bent om een voertuig veilig over de openbare weg te begeleiden. Dan komt daar nog eens bij dat wagens voor veel mensen bijna noodzakelijk zijn, en een wapen voor slechts een heel klein deel van de mensen echt nuttig is. En die mensen kunnen gerust de nodige stappen ondernemen om er een te krijgen als ze het echt nodig hebben. Weet je wel, zoals bij een rijbewijs.

Bon, ik sluit me gewoon aan bij wat al zoveel anderen in deze thread hebben gezegd (en wat je zelf ook al hebt gezegd op dit forum): jij hebt het hier constant over puur egoïsme, niet over 'vrijheid'. Dat heb je in deze thread al laten zien, en in tal van andere threads ook. Walgelijke attitude vind ik. Dan fatsoenlijk gebrachte tegenwoorden (zoals dat van stungunner) negeren om even een linkje te komen droppen naar een helikopter gun range in een thread over de zoveelste onschuldige dode kinderen vind ik enorm respectloos.
 
Komaan @Loser , arbitrair?

De helft is niet arbitrair gekozen hè.

130 doden op 3 maanden, en er zijn misschien 50 miljoen mensen die hun wapen correct gebruikt hebben in die periode. Je kan geen 50.000.000 mensen treffen met regels als er 130 doden zijn. Dat is 0,0000026%.
Dit is serieus gegoochel met cijfers, he. 130 doden is het cijfer van slachtoffers na een mass shooting in de eerste vier maanden van 2023. Het totaal aantal doden in deze tijdspanne ten gevolge van vuurwapens mag je nog eens maal 30 doen en dat is dan exclusief gewonden of zelfdodingen.

Vergeet bij het uitdrukken van percentages ook niet maal 100 te doen.

Ik heb die meerwaarde voor de samenleving altijd een interessant argument gevonden. Hoe definieer je zo'n oppervlakte eigenlijk. Je kiest er nu een klassiek voorbeeld uit. Maar ik denk dat het kantelpunt wel eens een stuk dichter bij onze eigen deur (en dus levensstijl) kan liggen als we zelf durven toegeven.
Daar heb je zeker gelijk in. Ingrijpen op privévluchten is meer een symbooldossier dan een structurele oplossing. Bij commerciële vluchten valt er veel meer ecologische winst te boeken maar daar is de impact op de samenleving ook veel groter. Ik ben zelf ook een groot voorstander van luchtverkeer voor korte afstanden te limiteren maar dan moeten er wel betaalbare alternatieven voorzien worden.
 
Laatst bewerkt:
@Loser dit is terug zo weer vermoeiend discussieren.

Je kan ook snel een bom in elkaar steken met producten die gemakkelijk beschikbaar zijn.

Een AR15 en M16 zijn totaal verschillende wapens. Ja illegaal kan je daar ff auto van maken maar uw loop kan dit niet aan.

1 is gemaakt voor recreatief andere voor oorlog, er zit daar veel meer werk aan dan puur mechanisme.

Ons security bedrijf kan MISSCHIEN pmc status krijgen waardoor full auto possible is. Er is geen enkele wapen smit die maar ook ff van een AR15 een M16 wilt maken puur door de hitte ontwikkeling (en illegaal). De loop kan dit niet aan en zal niet zuiver schieten en erger ontploffen in uw gezicht.

Dit is gewoon weer discussieren om te discussieren. En ik laat het hier bij. p&a op zijn best.
Maar toch totaal niet? Dat is alleen maar zo als je al mijn vorige posts hier in dit topic negeert.

Ik zeg alleen maar dat je niet zomaar kunt zeggen "AR is niet full auto, een Texaan kan nooit met een full auto M16 schieten". Jawel, dat kan wel. Door dingen te kopen of te maken die legaal zijn apart. En samen niet meer. Dat het dan illegaal is, maakt niet echt iets uit. Om het kort over die bom te hebben: Als er stoffen zijn die je op dit moment kunt kopen en die alleen of voornamelijk als nut hebben om een bom van te maken, dan hoop ik dat we die dingen inderdaad gewoon ook niet verkopen hier. Ook al zouden die apart allemaal legaal zijn.

De vraag is: hoe wijdverspreid wil je een AR15 dan maken? Ongebreideld lijkt me absoluut een slecht idee. De grens leggen op specifiek gebruik, op bepaalde vereisten voor je hem mag kopen... daar zijn we het allebei over eens. Maar voor mij mag voor zo'n vuurwapen de grens nog veel strenger zijn. "Well regulated militia" zou het zelfs toelaten om te zeggen dat het alléén maar mag in erkende schietclubs en je zo'n wapen gewoon niet thuis mag hebben liggen, tenzij voor heel sporadische uitzonderingen.

Het feit dat @Timothy dàt dan verbieden zou noemen, maar het verbieden voor mensen met mentale problemen "reguleren", noem ik semantiek. Het is allebei een verbod en allebei reguleren. De vraag is maar wat je nog aanvaardbaar vindt.
 
Ook bij de VRT krijgt men blijkbaar het verwijt binnen dat men aan misgenderen/deadnamen doet van de dader van deze schietpartij...
Je moet het eigenlijk maar doen, zo'n berichtgeving lezen, en verdrietig worden over het misgenderen/deadnamen van de dader, want die wordt een "recht" afgenomen... een heleboel kinderen zijn het leven kwijt.

Maar voor een keer hebben ze bij de VRT-redactie, er een gezonder perspectief op:
Overigens blijft het hoofdelement in deze berichtgeving toch dat Hale zes mensen heeft doodgeschoten. Laten we dat vooral niet uit het oog verliezen.
 
Ook bij de VRT krijgt men blijkbaar het verwijt binnen dat men aan misgenderen/deadnamen doet van de dader van deze schietpartij...
Je moet het eigenlijk maar doen, zo'n berichtgeving lezen, en verdrietig worden over het misgenderen/deadnamen van de dader, want die wordt een "recht" afgenomen... een heleboel kinderen zijn het leven kwijt.

Maar voor een keer hebben ze bij de VRT-redactie, er een gezonder perspectief op:

Bijna zo erg als in deze discussie over wapengeweld toch een stok vinden over gender.
Ja, die ene briefschrijver maakt een redelijk gevoelloze opmerking vanuit diens eigen perceptie, zonder veel empathie voor de rest. En krijgt een duidelijke uitleg van de ombudsdienst en wordt volgens mij ook terecht een beetje op de context gewezen. Meer is het toch niet?

Maar jij doet hetzelfde door deze ene lezersbrief hieruit te komen nemen, om dan een opmerking te maken vanuit je eigen perceptie over "het probleem", zonder veel oog voor de context?
 
Ook bij de VRT krijgt men blijkbaar het verwijt binnen dat men aan misgenderen/deadnamen doet van de dader van deze schietpartij...
Je moet het eigenlijk maar doen, zo'n berichtgeving lezen, en verdrietig worden over het misgenderen/deadnamen van de dader, want die wordt een "recht" afgenomen... een heleboel kinderen zijn het leven kwijt.

Maar voor een keer hebben ze bij de VRT-redactie, er een gezonder perspectief op:

De 2 sluiten elkaar niet uit he... Je kan tegelijk verontwaardigd zijn over het voorval en over het misgenderen.
 
Nogal ongevoelig wel, in een thread over wapengeweld in de USA (en waar het gaat over de zoveelste schietpartij met dode kinderen als gevolg) komen posten dat er 'godzijdank' nog landen zijn waar je vanuit een helikopter met een geweer kan schieten.

Ik zie ook niet in wat dat met het onderwerp te maken heeft. Dat met die helikopter is onder enorm gecontroleerde omstandigheden (dat is in een gun range, het is niet zo dat je over heel de USA schietend mag rondrijden; is dat trouwens ook een aantasting van de vrijheden?) en dat zou eventueel nog steeds kunnen met strengere wapenwetten en strengere regels rond het aankopen en dragen van wapens in het openbaar. Zo mag je ook niet tegen 250 kilometer per uur over de openbare weg vlammen, maar op circuits mag dat wel. Ik heb daar niks op tegen, en ik heb niks tegen gun ranges.

Voorts vind ik die vergelijking met het aantal doden op het aantal bewoners die je steeds maakt echt volledig belachelijk. Het gaat over doden die te vermijden zijn (nogmaals: kijk naar andere landen, de USA is letterlijk het enige land waar dit geregeld voorvalt) waaronder heel vaak onschuldige kinderen. Hoe je dat dan kan afschilderen alsof 130 doden op drie maanden een of ander zijfeitje is: je moet het maar kunnen.

Er is ook, zoals al zo vaak gezegd en zelfs nog op deze pagina door @stungunner, wel nog altijd een gradatie. Die 50 miljoen mensen die je daar uit je achterste trekt gaan echt niet enorm beperkt worden in hun vrijheden wanneer ze een fatsoenlijke background check moeten doorstaan vooraleer ze hun wapen mogen kopen en wanneer ze hun wapen en kogels apart moeten bewaren, bijvoorbeeld. Dat is een beetje ongemakkelijk, meer niet.

Die dode kinderen komen nooit meer terug. Die families zijn voor de rest van hun leven in rouw. Die dorpen zijn decennialang geraakt. Miljoenen kinderen en duizenden leraars leven half in angst en moeten letterlijk geregeld trainen op wat ze moeten doen in het geval er weer maar eens iemand naar de wapens grijpt (iets wat, opnieuw, in geen enkel ander beschaafd land in die mate voorvalt). Men verkoopt daar rugzakken met kogelwerende platen in voor schoolkinderen.

Dat is dan allemaal maar normaal, en het feit dat kogels de #1 doodsoorzaak zijn voor kinderen en adolescenten in dat land moeten we er maar bij nemen, want men moet de kans krijgen om zomaar en op elk moment wapens te kunnen kopen om daarmee op TV's te gaan schieten. Kom zeg. Naar school kunnen gaan zonder angst om in je kop geknald te worden is ook vrijheid hoor.

Ook die vergelijking met het verkeer is ruk. Want wat moet je hebben vooraleer je je in het verkeer mag begeven? Juist ja: een rijbewijs. Ook in de US of A. Wat moet je doen vooraleer je dat rijbewijs krijgt? Juist ja: testen afleggen en tonen dat je in staat bent om een voertuig veilig over de openbare weg te begeleiden. Dan komt daar nog eens bij dat wagens voor veel mensen bijna noodzakelijk zijn, en een wapen voor slechts een heel klein deel van de mensen echt nuttig is. En die mensen kunnen gerust de nodige stappen ondernemen om er een te krijgen als ze het echt nodig hebben. Weet je wel, zoals bij een rijbewijs.

Bon, ik sluit me gewoon aan bij wat al zoveel anderen in deze thread hebben gezegd (en wat je zelf ook al hebt gezegd op dit forum): jij hebt het hier constant over puur egoïsme, niet over 'vrijheid'. Dat heb je in deze thread al laten zien, en in tal van andere threads ook. Walgelijke attitude vind ik. Dan fatsoenlijk gebrachte tegenwoorden (zoals dat van stungunner) negeren om even een linkje te komen droppen naar een helikopter gun range in een thread over de zoveelste onschuldige dode kinderen vind ik enorm respectloos.
Ik moet toch reageren op 2 zaken: als het gaat om het vermijden van onnodige slachtoffers, waarop wachten we om een alcoholverbod, tabaksverbod,... in te voeren dan? Van het ene kan je nog zeggen dat het niet per sé schadelijk is indien met mate gebruikt, het andere is alleen maar schadelijk.

Over dat stukje ivm rijbewijzen, deels waar, maar je hebt geen rijbewijs nodig om een auto te kopen of je in het verkeer te begeven, er worden er genoeg gepakt zonder (en dat zijn ze zeker nog niet allemaal). En zelfs met een rijbewijs kan je nog altijd ladderzat aan 120 door de bebouwde kom vlammen. Alle auto's een automatische snelheidbegrenzer en alcoholslot dan maar?

We moeten gewoon stoppen met door onze Belgische bril naar heel dat Amerikaanse gedoe met wapens te kijken, want hier is geen kat die dat verstaat, hoe hard je ook probeert. Het is verschrikkelijk confronterend maar ge merkt dat daar heel weinig animo is om grote aanpassingen te doen aan die wetgeving, en dan komt het er ook gewoon nooit van.
Misschien moet een presidentskandidaat daar eens echt een thema van maken bij de verkiezingen, ben benieuwd of je daarmee zou kunen scoren.
 
We moeten gewoon stoppen met door onze Belgische bril naar heel dat Amerikaanse gedoe met wapens te kijken, want hier is geen kat die dat verstaat, hoe hard je ook probeert. Het is verschrikkelijk confronterend maar ge merkt dat daar heel weinig animo is om grote aanpassingen te doen aan die wetgeving, en dan komt het er ook gewoon nooit van.
Misschien moet een presidentskandidaat daar eens echt een thema van maken bij de verkiezingen, ben benieuwd of je daarmee zou kunen scoren.
Om hier even op te reageren, de meerderheid van de Amerikanen steunt wel degelijk de invoering van striktere wapenwetten. Dus dat idee is niet louter iets dat enkel bij ons in België of Europa leeft.


Assault weapons ban is ook 50-50. Die was van 1994-2004 trouwens al in voege.
 
Laatst bewerkt:
Auto of semi-auto, dat is weer zo'n detail dat niets uitmaakt voor die mass shootings.

Ik had nog nooit in mijn leven geschoten.
Met die AR-15 raakte ik 10 keer op rij de schijf van 50cm die 15-20 meter van mij stond, eerste poging :cautious:

Die heeft een laser-targeting spot, en gewoon bijna geen terugslag. Terwijl de kogel wel keihard inslaat.
En die trekker is onmiddellijk weer klaar, het is niet dat je een paar seconden moet wachten om opnieuw te schieten.
Een perfect mass shooting wapen voor de onstabiele elementen in een maatschappij.

Laat voor recreatieve sport dan enkel van die vintage revolvers toe, met background checks, en geen open carry etc.
En in tweede stap enkel op gun ranges, is veiligst van al en iedereen kan nog altijd wat schieten ter recreatie.
 
Om hier even op te reageren, de meerderheid van de Amerikanen steunt wel degelijk de invoering van striktere wapenwetten. Dus dat idee is niet louter iets dat enkel bij ons in België of Europa leeft.


Assault weapons ban is ook 50-50. Die was van 1994-2004 trouwens al in voege.

Beetje zinloos om te praten over meerderheid Amerikanen terwijl wapenwetgeving voornamelijk bij de staten ligt.

Tennessee is al een tijdje republikeins en dan geraken zo'n dingen erdoor

“Currently, college students can carry a weapon up until they step foot on campus,” said Hensley. “But this bill would ensure that eligible college students can carry a firearm to defend themselves on campus. All people have a right to defend themselves. Students on college campuses should be no different.”
 
Auto of semi-auto, dat is weer zo'n detail dat niets uitmaakt voor die mass shootings.

Ik had nog nooit in mijn leven geschoten.
Met die AR-15 raakte ik 10 keer op rij de schijf van 50cm die 15-20 meter van mij stond, eerste poging :cautious:

Die heeft een laser-targeting spot, en gewoon bijna geen terugslag. Terwijl de kogel wel keihard inslaat.
En die trekker is onmiddellijk weer klaar, het is niet dat je een paar seconden moet wachten om opnieuw te schieten.
Een perfect mass shooting wapen voor de onstabiele elementen in een maatschappij.

Laat voor recreatieve sport dan enkel van die vintage revolvers toe, met background checks, en geen open carry etc.
En in tweede stap enkel op gun ranges, is veiligst van al en iedereen kan nog altijd wat schieten ter recreatie.
Ze gaan u heel graag zien komen in de VS. Kans bestaat dat ze u gewoon lynchen.

Ik vraag me eigenlijk af met welk recht het debat hier gevoerd wordt. Enter het WK in Qatar waar we ook eens gingen zeggen hoe het ginder moest. Wat zijn we toch zelfvoldaan van onszelf.

Een stuiptrekking alvorens we compleet irrelevant worden op het wereldtoneel?
 
Terug
Bovenaan