Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Het huis is volledig onderkelderd zonder vloerisolatie, dus het plafond van de kelder isoleren zou waarschijnlijk wel een quick win met veel effect zijn.
Ik verschiet eigenlijk echt van het gevoelseffect van vloerisolatie via de kelder. Ik hoorde altijd maar dat de vloer dan een stuk warmer zou aanvoelen, maar ik geloofde dat niet echt aangezien we een tegelvloer hebben zonder vloerverwarming. Wel, ik kan je zeggen dat ik het verschil meteen merkte wanneer een deel van de vloer geïsoleerd was en een deel niet. Ik loop meestal op m'n sokken rond in huis en de gevoelstemperatuur van de vloer is dag en nacht verschil. Het is natuurlijk niet hetzelfde als wanneer je ook vloerverwarming hebt, maar de vloer voelt een stuk warmer aan. Ben echt blij dat we die stap gezet hebben, maar ben ook wel blij dat ik eindelijk niet meer in die kruipkelder moet (want dat isoleren en afwerken was toch wel een hele job).

Wij zorgen wel voor een constante temperatuur in huis, dus geen idee hoelang het anders duurt voor de vloer mee opgewarmd is. Daarnaast weet ik niet wat die isolatie doet op vlak van verbruik, dat is nog even de jaarrekening afwachten.

18 graden wat meer als genoeg is, ik heb nog wel al mijn kleren aan.
beeldverhaaljong-geitje-die-de-winterkleding-dragen-46637658.jpg

Vanmorgen was het hier 17 graden. Vandaag dus voor de eerste keer de pelletkachel aangestoken. Volgende maand komen ze mijn spouw isoleren en daar verwacht ik persoonlijk toch wel veel van! Iemand ervaring met de winst die spouwisolatie oplevert?

Vanmorgen was het hier 17 graden. Vandaag dus voor de eerste keer de pelletkachel aangestoken. Volgende maand komen ze mijn spouw isoleren en daar verwacht ik persoonlijk toch wel veel van! Iemand ervaring met de winst die spouwisolatie oplevert?
Mijn buurman vond het verwaarloosbaar, die zei me expliciet dat ik het beter niet deed gezien de kostprijs. Maar zal voor elk huis anders zijn natuurlijk.

spouwen (zeker bij oudere gebouwen) zijn zo beperkt in volume dat het sop de kool doorgaans eigenlijk niet waard is met de huidige producten. Die 4 à 5 cm die je gaat dichtspuiten met isolerend schuim (of bolletjes) gaat het verschil echt niet maken. Bovendien was het vroeger schering en inslag dat de spouw ook gebruikt werd als gemakkelijke vuilnisbak voor klein bouwafval en dat die vol zit met cementrupsen van het metsen van de muren dat de isolatie lang niet overal zal komen te zitten, met koudebruggen tot gevolg. En je verliest het verluchtend vermogen, wat wel eens problemen kan geven als je geen goede vochtkering hebt op je binnenmuur op de fundering.

iTXJAsm.png

Voorbeeld uit eigen collectie.

Laatst bewerkt:
Mijn buurman vond het verwaarloosbaar, die zei me expliciet dat ik het beter niet deed gezien de kostprijs. Maar zal voor elk huis anders zijn natuurlijk.
De spouwisolatie kost mij 1200 euro (Rijwoning met spouw van 6cm). Ik krijg hiervoor 600 euro premie waardoor de uiteindelijke kost slechts 600 euro is. Voor dat geld kunt ge eigenlijk niet sukkelen toch? En omdat dit de 3e energiebesparende ingreep is binnen de 5 jaar na aankoop van de woning krijg ik ook nog eens 1250 euro extra premie waardoor deze ingreep eigenlijk gratis is.

spouwen (zeker bij oudere gebouwen) zijn zo beperkt in volume dat het sop de kool doorgaans eigenlijk niet waard is met de huidige producten. Die 4 à 5 cm die je gaat dichtspuiten met isolerend schuim (of bolletjes) gaat het verschil echt niet maken. Bovendien was het vroeger schering en inslag dat de spouw ook gebruikt werd als gemakkelijke vuilnisbak voor klein bouwafval en dat die vol zit met cementrupsen van het metsen van de muren dat de isolatie lang niet overal zal komen te zitten, met koudebruggen tot gevolg.
Bij het plaatsen van mijn nieuwe ramen heb ik in mijn spouw kunnen kijken en die was eigenlijk overal zeer proper! Ik heb uiteindelijk gekozen voor glaswol. Nuja, we zien wel wat het uiteindelijke effect is, alle beetjes helpen.

Laatst bewerkt:
Hier hebben we de spouwmuur ook laten vullen met EPS/XPS parels. Het lijkt me raar om enkel het dak en de vloer te isoleren en de muren dan over te slaan. En de buitenmuur isoleren terwijl de spouw nog helemaal open is heeft ook weinig zin. Het is dus een noodzakelijke ingreep naar de toekomst toe.

Hier de eerste kuub gas verstookt voor de chauffage. Madam wou 20.5 . Maar goed. Als we met 1 kuub per dag de winter door raken, good for me.

Vandaag voor de eerste keer gestookt hier. Het was 20 graden beneden en heb de vloerverwarming op 20.5 gezet. Nu is het 21 graden. Tis zogezegd 12 graden buiten maar voelt toch killer aan met die gure wind. Dit weer doet ons huis sneller afkoelen dan 4 graden minder wind en zon.

Hier ook 3.6m3 gisteren, had volk in de namiddag en madam vond 19,5 wat friskes, dusja eer de vloerverwarming wat afgifte heeft …
Nu terug uit. Vanaf woensdag hopelijk terug wat meer zon binnen.

17 graden. Warm aan + plaid op de zetel en sjaal. Werkt perfect voor mij. Maar dat is omdat ik alleen woon en altijd graag in de kou zit

Heb de verwarming op 19 gezet 1 week en half geleden.
Minder is echt niet aangenaam.
Sinds augustus tot nu 26m3 gas verbruikt zie ik.
Dat is x11,5 voor kwm zeker?

Gisterenavond eerste keer warmtepomp opgezet.
Was 22graden binnen, maar madam & ik hadden graag wat warmte.
Langs ene kant wou ik ook eens testen of de verwarming goed werkte. (eerste "winter" in onze nieuwe woning)
Ook voor parket wat te laten wenen aan de vloerverwarming.

Vloerverwarming +- 3.5 uur opgezet en was het halve graad gestegen en de vloer begon warm te worden.
Deze morgend 22graden in de living.

Heb de verwarming op 19 gezet 1 week en half geleden.
Minder is echt niet aangenaam.
Sinds augustus tot nu 26m3 gas verbruikt zie ik.
Dat is x11,5 voor kwm zeker?
Afhankelijk van de regio waar je woont en welk soort gas je binnen trekt.
Op mijn.fluvius kan je wisselen tussen kWh en m³

Hier is het momenteel ook gezakt naar 20°
Richting het eind van de week terug 15° buiten en zonnig dus ik hoop dat het dan nog wat kan opwarmen en dan zijn we 1 maand later dan vorig jaar (op dit moment toch 650kWh minder op die dagen dus dat is al een besparing)

Laatst bewerkt:
Thermostaat hier op 19 gezet en 16 voor de slaapkamers . Meestal geeft de radiator nog wat warmte af en gaat dat richting 20. Met de zonnige dagen in het vooruitzicht verwacht ik niet veel te moeten stoken. Een modulaire ketel/thermostaat helpt ook al.

Afhankelijk van de regio waar je woont en welk soort gas je binnen trekt.
Op mijn.fluvius kan je wisselen tussen kWh en m³

Hier is het momenteel ook gezakt naar 20°
Richting het eind van de week terug 15° buiten en zonnig dus ik hoop dat het dan nog wat kan opwarmen en dan zijn we 1 maand later dan vorig jaar (op dit moment toch 650kWh minder op die dagen dus dat is al een besparing)
Hoop idd ook op wat opwarmen, vooral niet teveel verwarmen tot midden November in ons geval. En dan hebben we wss ook weer een goede November maand erop zitten. Vorig jaar November hebben we 320m3 gas verbruikt... Met ons voorlopig stookgedrag gaan we daar in de verste verte niet aan geraken.

Vorig jaar was er ook wel 100% van de tijd iemand thuis, werd de bovenverdieping ook verwarmd etc, dat scheelt ook wel.
Ben benieuwd waar we gaan uitkomen. Zou met 2000m3 verbruik al heel blij zijn tbh (komende van 2500m3).

CV nog steeds uit hier, afgelopen weekend wel de houtstoof eens aangestoken.
Momenteel nog 20°C binnen.

Hoop het nog vol te houden zonder CV tot half november. Normaal lukt het tot +/-20oktober

Beneden is het nu 19,5. Toen ik op stond was het 18,5 maar de zon en de droogkast hebben het daar wat opgewarmd.

Boven waar mijn bureau is nog steeds maar 18,5. Thermisch ondergoed aangedaan en een extra trui, lukt goed zo.

We willen het "betere" weer van later deze week nog even meepakken. Een beetje zon brengt hier in huis een groot verschil in temperatuur, dus hopelijk wat minder wolken.

Verwarming vandaag toch opgedaan, terug warme voeten!

Thermostaat terug op 23 zoals altijd. Toch lang uitgehouden :)

Terug
Bovenaan