Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Is het 16 graden binnen in uw huis? Hoeveel lagen kleren heb jij dan aan?
In de andere ruimtes waar ik deze ochtend even verlucht heb wel. De bureauruimte is aangenamer. Voorlopig enkel een truitje en weinig last. Temperatuur stijgt nu wel weer in de andere ruimtes. Dat komt wel weer goed.

Hier is het 17,6 graden, net als gisteren. Hebben s'avonds de verwarming wel even aangehad.
Als je bezig bent is dat niet koud, van het moment dat je stilzit wel.

Vanaf gisteren is het stookseizoen voor ons dus begonnen. Hoe duur ook, ik ga geen maanden kou lijden, maar 21,5-22 binnen zal het nu tot de zomer ook niet meer worden.

22°C. Ik denk dat ik het nog wel tot maandag kan uitzingen zonder de chauffage op te zetten.

We zien wel... totaalverbruik van 1600-1800kwh op jaarbasis voor de warmtepomp om te verwarmen. Zelfs met een kost van 50cent all -in (optifix vastgeklikt aan 32 cent)... kost het mij 800 - 900€ om mijn huis volledig te verwarmen op een aangename temperatuur. Daar ga ik echt niet over vallen. Zelfs al moest ik 1€/kwh betalen... dan bleef die ketel nog opstaan...

22°C. Ik denk dat ik het nog wel tot maandag kan uitzingen zonder de chauffage op te zetten.

We zien wel... totaalverbruik van 1600-1800kwh op jaarbasis voor de warmtepomp om te verwarmen. Zelfs met een kost van 50cent all -in (optifix vastgeklikt aan 32 cent)... kost het mij 800 - 900€ om mijn huis volledig te verwarmen op een aangename temperatuur. Daar ga ik echt niet over vallen. Zelfs al moest ik 1€/kwh betalen... dan bleef die ketel nog opstaan...

Dat is een nobrainer idd. Als ik volgend jaar terug verhuisd ben en terug met 5000-6000kWh gas 24/7 kan verwarmen tot 22,5 onder, 21,5 boven en 24 graden badkamer ga ik ook naar niets meer zien.

Deze winter zal het even minder moeten, in de hoop de gasfactuur onder de 6000 euro te houden...

Vanaf volgende week terug boven de 15 graden. Als de zon dan wat uitkomt kan het nog wat opwarmen binnen.

Nuja aan jou vebruik moet je inderdaad niet echt naar iets kijken

Nu 16,5 op thermostaat en 17,5 op thermometer :unsure: rijhuis van 1958, beetje isolatie (epc 208).

Verwarming heeft tot nu toe nog nooit opgestaan. Het voelt eigenlijk ook helemaal niet koud. Je draagt gewoon een trui en je wordt het ook wel gewend.

In de zomer kunnen we het hier ook redelijk fris houden, we hebben rolluiken en daardoor kan je de zon buiten houden. Hetzelfde systeem zoals ze in het zuiden doen met hun houten luiken :p

Het huis is volledig onderkelderd zonder vloerisolatie, dus het plafond van de kelder isoleren zou waarschijnlijk wel een quick win met veel effect zijn. Maarja, het mag ook niet te warm worden in de zomer en die kelder heeft waarschijnlijk ook wel een afkoelend effect? Ik heb meer schrik van oververhitting door opwarming vd aarde en steeds meer extreme hittegolven in de zomer dan wat frisse temperaturen in de winter. Je kan altijd extra kleren aandoen :unsure:

En uiteindelijk, hoe deden mensen het vroeger, toen isoleren niet bestond en de winters nog veel strenger waren dan nu. Dat ging ook allemaal.

En uiteindelijk, hoe deden mensen het vroeger, toen isoleren niet bestond en de winters nog veel strenger waren dan nu. Dat ging ook allemaal.

Kolenkachel. Meestal een Leuvense stoof met vette kolen.

Gisteren allesbrander aangedaan. Living 25 graden, nu nog 23 in de living. Dat gietijzer van die allesbrander blijft lang warm. Deze morgen was dat nog een 60 graden warm. Tegen de avond zakt de temperatuur in de living naar ongeveer 21 graden. Keuken is nog 18 graden.

Ik heb meer schrik van oververhitting door opwarming vd aarde en steeds meer extreme hittegolven in de zomer dan wat frisse temperaturen in de winter. Je kan altijd extra kleren aandoen :unsure:
Isoleren doe je ook tegen de hitte. Isolatie helpt om een temperatuurverschil langer vast te houden, dat werkt dus in beide richtingen.

18 hier nu toch weer vanmorgen. Verwarmen met de airco weer, maar denk dat we toch stilaan de verwarming terug gaan aanzetten.

18,5 hier, onder hebben we vloerverwarming. Vloerverwarming voorlopig nog niet ingeschakeld. We verwarmen af en toe bij met de airco maar 1. airco hangt in de keuken dus warmte raakt traag in de living en 2. het is een heel vluchtige warmte (eens uitgeschakeld, daalt de temperatuur snel). Ik was op zoek naar mogelijkheden bijverwarming: gaskachel maar vooral petroleumkachel blijkt daar het meest kostenefficiënt maar gezien verbranding binnenhuis plaatsvindt is er grote nood aan ventilatie dus lijkt me finaal ook niet beste beslissing om zo'n toestel te kopen.

18,5 hier, onder hebben we vloerverwarming. Vloerverwarming voorlopig nog niet ingeschakeld. We verwarmen af en toe bij met de airco maar 1. airco hangt in de keuken dus warmte raakt traag in de living en 2. het is een heel vluchtige warmte (eens uitgeschakeld, daalt de temperatuur snel). Ik was op zoek naar mogelijkheden bijverwarming: gaskachel maar vooral petroleumkachel blijkt daar het meest kostenefficiënt maar gezien verbranding binnenhuis plaatsvindt is er grote nood aan ventilatie dus lijkt me finaal ook niet beste beslissing om zo'n toestel te kopen.
Vloerverwarming is toch net efficiënter?

Terug
Bovenaan