Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Pak nu dat laatste geval met die 3° verschil. Als je dan de cyclus terug opstart; overschiet die zichzelf dan niet op het einde?
Nope. Slimme brander en thermostaat zorgen ervoor dat hij mikt op de temperatuur die ingesteld is. Dus als de temperatuur daalt met bvb 0.5°C dan zal brander stelselmatig bijgeven om terug op de ingestelde temperatuur te raken, nooit "in paniek" schieten en zwaar beginnen stoken.

Pak nu dat laatste geval met die 3° verschil. Als je dan de cyclus terug opstart; overschiet die zichzelf dan niet op het einde?

@Madeen ; vind 3 graden verschil in een appartement in een tussenverdieping wel veel. Het zal wel een ouder zijn dan vermoed ik? Ik doe ook nachtverlaging (21,5–> 9), maar het verschil is nooit meer dan 1 graad.
Als het geluid niet stoort, zou ik nachtverlaging toch wat inperken, je gaat meer comfort hebben tegen gering meerverbruik.

Bij -11 graden zou het verschil hier 1,5 graden geweest kunnen zijn, maar de thermometer van de verwarming zo nauwkeurig niet.
Mijn net geplaatste zigbee temp meter laat kleinere afwijkingen zien omdat die nauwkeuriger is. Maar ik heb een HOB met 3 blootliggende gevels (17m en 2 x 10m) en de 4de nog voor 2m op de benedenverdieping en heel het dak natuurlijk.

Ik doe wel nachtverlaging met vloerverwarming, maar vooral omdat ik veelal maar 1 run per dag heb en die leek vooral 's nachts te gebeuren.

Nu staat overdag op 21,5 en nacht (22:00 - 06:00) op 20,5, hierdoor voorkom ik dat de verwarming draait van 23:00 tot 02:00 waardoor mijn vriendin het warme voeten gevoel dagelijks heeft ipv te denken dat onze vloerverwarming niet werkt 😅

@Madeen ; vind 3 graden verschil in een appartement in een tussenverdieping wel veel. Het zal wel een ouder zijn dan vermoed ik? Ik doe ook nachtverlaging (21,5–> 9), maar het verschil is nooit meer dan 1 graad.
Als het geluid niet stoort, zou ik nachtverlaging toch wat inperken, je gaat meer comfort hebben tegen gering meerverbruik.

Bij -11 graden zou het verschil hier 1,5 graden geweest kunnen zijn, maar de thermometer van de verwarming zo nauwkeurig niet.
Mijn net geplaatste zigbee temp meter laat kleinere afwijkingen zien omdat die nauwkeuriger is. Maar ik heb een HOB met 3 blootliggende gevels (17m en 2 x 10m) en de 4de nog voor 2m op de benedenverdieping en heel het dak natuurlijk.
3 graden daling overnacht heb ik maar 1 keer gemeten en is ook wel het grootste verschil tot vandaag. Meestal schommelt het tussen 1-2 graden tussen avond en ochtend. Appartement is gezet in 1974 dus is idd al een ouder exemplaar. Heb er wel alles in gerenoveerd. Vloer, verwarming, elektriciteit, sanitair, plafond, etc... Zelfs de muur tussen living en keuken eruit gegooid. Van de ramen heb ik enkel het glas vervangen en de kozijnen laten zitten omdat deze nog in relatief deftige staat waren. Ik merk wel dat er tocht doorkomt dus ik denk dat temperatuursdaling vooral daarvan komt maar zoals gezegd het is in mijn ogen verwaarloosbaar.

Zijn hier ook nog mensen met oudere vrijstaande huizen (90's)?
We hebben slimme thermostaten op de radiatoren met nachtverlaging per zone. (overdag 21 graden)
Met de huidige temperaturen koelt vb. onze keuken 's nachts af tot 17 graden. (wel veel ramen en glas in de keuken), en de living naar 18 graden.
Het kelderplafond is wel niet geïsoleerd, staat nog op het lijstje, maar de temperatuur is daar vrij constant 17 graden.
Jaar mazoutverbruik is rond de 1300liter (oude ketel uit 90's), vb. vorige maand was dat 190 liter.

Qua isolatie kan er niet veel gebeuren zonder ezotte kosten, muren hebben 4cm isolatie, dak is extra geïsoleerd tot 25-30cm.

En je vraag is? Of het verbruik en afkoeling normaal is?

Ik heb in een 90's huis gewoond en daar koelde het ook makkelijk af tot 18 graden, maar veel kouder werd het daar niet. En dan verwarmde we terug tot 20,5-21 graden. Dus dat lijkt me normaal. Was een alleenstaand huis van 340m2 bewoonbare oppervlakte, voor de helft onderkelderd.

Qua verbruik is het wat moeilijker, maar 13000kWh (1300 liter mazout) lijkt allessinds niet veel voor de ouderdom van het huis en CV-ketel. Het huis waar ik in woonde was eerder 25000-30000kWh gas.

We hebben slimme thermostaten op de radiatoren met nachtverlaging per zone. (overdag 21 graden)
Met de huidige temperaturen koelt vb. onze keuken 's nachts af tot 17 graden. (wel veel ramen en glas in de keuken), en de living naar 18 graden.
Het kelderplafond is wel niet geïsoleerd, staat nog op het lijstje, maar de temperatuur is daar vrij constant 17 graden.
Jaar mazoutverbruik is rond de 1300liter (oude ketel uit 90's), vb. vorige maand was dat 190 liter.

Qua isolatie kan er niet veel gebeuren zonder ezotte kosten, muren hebben 4cm isolatie, dak is extra geïsoleerd tot 25-30cm.
1.300l lijkt me niet veel, dat is 13.000 kWh. Wij hebben een vrijstaand huis van '91 en wij zaten aan 17.000 kWh gas toen we enkel spouwmuurisolatie hadden laten plaatsen. Nu dat we het de vloer en zoldervloer ook bijgeïsoleerd hebben, zitten we aan 11.000 kWh gas per jaar. Wij doen niet aan nachtverlaging omdat ik onze oude gasketel zo zuiniger kan afstellen en het comfortabeler is. Maar ons verbruik lijkt me dus vergelijkbaar met dat van jullie.

Ik denk ook dat je met een jaarverbruik van 1300 Liter zeker niet slecht zit en zeker de vraag kunt stellen of meer isolatie u meer zal opbrengen.

Indien van toepassing, zonnepanelen, slimme baterij en warm water op elektriciteit ipv op stookolie gaat volgens mij meer opbrengen dan alles beter te isoleren.

En je vraag is? Of het verbruik en afkoeling normaal is?

Ja dat was inderdaad niet zo duidelijk.

Gezien de ketel de ruimte snel kan opwarmen is de nachtverlaging nog te rechtvaardigen. De ketel kan niet moduleren of condenseren.

Op termijn wil ik misschien het kelderplafond isoleren en dan bij een renovatie vloerverwarming leggen op het gelijkvloers.
En volgens een installateur is een optie mogelijk om een hybride warmtepomp met buffervat aan te sluiten op de bestaande (oude maar degelijke en onverwoestbare) mazoutketel. Enkel bij extreme koude of dure elektriciteitstarieven (dynamisch), zou de mazoutketel dan meehelpen.

Gezien de ketel de ruimte snel kan opwarmen is de nachtverlaging nog te rechtvaardigen. De ketel kan niet moduleren of condenseren.
Ik weet niet hoe mazoutketels werken, maar onze oude gasketel kan ook niet moduleren of condenseren en die heb ik een stuk zuiniger kunnen maken door de aanvoertemperatuur te verlagen op de ketel met een draaiknop. Ik ga er vanuit dat zoiets ook mogelijk is bij een mazoutketel. Als de ruimte snel opwarmt, staat de aanvoertemperatuur mogelijk nogal hoog. Hier staat die nu op 45 graden en als het vriest zet ik die ik op 55 graden. Je moet zelf wat kijken wat bij jou mogelijk is.
Op termijn wil ik misschien het kelderplafond isoleren
Zeker doen, hebben we hier ook gedaan en is veel aangenamer om op blote voeten rond te lopen nu (zonder vloerverwarming).
En volgens een installateur is een optie mogelijk om een hybride warmtepomp met buffervat aan te sluiten op de bestaande (oude maar degelijke en onverwoestbare) mazoutketel. Enkel bij extreme koude of dure elektriciteitstarieven (dynamisch), zou de mazoutketel dan meehelpen.
Mazout is zo goedkoop dat je met een warmtepomp niet meteen goedkoper gaat uitkomen denk ik. Ik denk dat het nog wel een tijdje zal duren voor een warmtepomp plaatsen echt zal opbrengen voor je. Mijn ouders wilden ook per se een warmtepomp en ik heb ze aangeraden om dan maar voor airco's te gaan (in combinatie met een WP boiler), gezien die nog een mooie SCOP hebben en die valt snel terug als je voor een HT WP moet gaan bij radiatoren bvb. Als je echt grote of voldoende radiatoren hebt is een MT of LT WP te overwegen, maar voor een HT zou ik zelf nooit gaan. Dan is een L/L WP een veel betere optie, kan je nog eens actief mee koelen ook. Nu verwarmen m'n ouders door die goedkope mazoutprijzen op mazout, maar als mazout duur wordt (of de zon schijnt/de batterij volgeladen is op zonnestroom) kunnen ze makkelijk overschakelen op de WP.

1300 liter per jaar lijkt me niet echt een probleem ?
Je kan nachtverlaging beperken voor comfort/schimmel ? Zoveel meer ga je niet verbruiken.

Hier is het 24/7 21 graden beneden en 22 graden boven. Isolatie beneden is niet super, verbruik is 2500m3 gas per jaar (ongeveer 2500 liter mazout equivalent). Vroeger deed ik nachtverlaging maar naar comfort toe vind ik al dat temperatuur schommelen maar een gedoe voor 10% te besparen. Enkel als ik een week op vakantie ga verlaag ik het

Ik weet niet hoe mazoutketels werken, maar onze oude gasketel kan ook niet moduleren of condenseren en die heb ik een stuk zuiniger kunnen maken door de aanvoertemperatuur te verlagen op de ketel met een draaiknop. Ik ga er vanuit dat zoiets ook mogelijk is bij een mazoutketel. Als de ruimte snel opwarmt, staat de aanvoertemperatuur mogelijk nogal hoog. Hier staat die nu op 45 graden en als het vriest zet ik die ik op 55 graden. Je moet zelf wat kijken wat bij jou mogelijk is.

Helaas kan dit niet bij mazout, onder de 55 graden krijg je condensatie, en zal je zwavelzuurcondens/ corrosie krijgen, en gaat dus je installatie sneller stuk gaan.
Ik heb echter mijn sturing van mazoutketel zelf aangepast. (er was initieel geen sturing), dus kan nu de temperatuur aanpassen aan de buitentemperatuur en aan de vraag.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan