Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Hier stond hij op 20,5 graden, vind ik ok, de vriendin helaas niet... Nu proberen op 21 graden, hopelijk volstaat dat voor haar 😅

Ivm elektrisch verwarmen in badkamer, wij hebben vloerverwarming in de badkamer maar die volstaat niet, de badkamer is op het eerste verdiep en heeft geen aparte thermostaat, volgt dus wat de woonkamer doet. We hebben ook een elektrisch droogrek/verwarming, vorige winter stond dit permanent aan, wat een gigantisch verbruik was. Sinds oktober heb ik daar een Homewizard plug tussen gestoken zodat de chauffage aangaat als ik meer dan 1000W injecteer, de verwarming verbruikt 1000W.

Zo is de sinds begin oktober 70kWh stroom verbruikt die mij niets kost buiten het injectietarief dat ik misloop. De warmte zal niet altijd op het juiste moment komen, maar gratis warmte in de herfst/winter is nooit slecht.

Tot nog toe volstaat dit om de badkamer voldoende warm te houden, in lange periodes met weinig zon zal ik mogelijk wel manueel moeten aanzetten of wisselen naar tijdsschema's.
Tijdens onze bouw stelde de sanitairman het volgende voor:

- Ofwel ook wandverwarming plaatsen ( icm de vloerverwarming )
- Ofwel ook een apart elektrisch droogrek ( met blazertje )

Wij hebben beide genomen, en ik merk dat zolang dat de thermostaat beneden aanslaat de badkamer genoeg warmte geeft enkel met vloer en wandverwarming. Heb het ook wel zo ingeregeld dat debiet hier hoger is dan in de andere zones.

Wanneer de thermostaat niet aanslaat omdat het door de zon te warm is kan het wel wat koud zijn, en dan gebruiken we het elektrisch vuurtje even om snel op te warmen.

En staan de debieten correct ingeregeld? Als de woonkamer evenveel of meer debiet krijgt dan de badkamer, dan zal het nooit warm genoeg worden in de badkamer.
Geef jouw badkamer het dubbele debiet van de woonkamer en het zal al een stuk aangenamer zijn wellicht.

Hier zit de badkamer met het circuit boven (design error...) en die gaat niet elke dag mee aan. Er is echter geen extra verwarming voorzien, ik behelp me dus met een elektrische verwarming. Of we douchen beneden, daar is het altijd warm.

Gewoon de kring van de badkamer vol open en de kringen in de woonkamer wat knijpen. Hier steek ik 2.5 l/min in de badkamer en 1 tot 1.5l/min op de kringen in de leefruimte. Onze handdoekradiator staat permanent uit.

De vrouw des huizes kan soms eens klagen dat ze het te koud heeft. (Het was hier gisteren 22.5-22.7 graden beneden en vlot 24 in de badkamer)
Ze kan dan ook klagen dat het te warm is in de slaapkamer als het 19-20 graden is. Maw het gaat nooit goed zijn.
Wij hebben zo een oldskool ventilatorkachel die ze dan maar moet opzetten voor 15-20min zodat het bijna onhoudbaar warm is op die badkamer.

Jawadde.

Onze thermostaat staat op 21,5, maar laatste week bijna nooit aangeslaan gezien we zowel zuid als oost zeer veel ramen hebben waardoor de zon ons huis telkens opwarmde tot 23,5 graden...

En zelf dan nog was het voor m'n vriendin nog te koud... :laugh:

Maar 21 graden ongezellige warmte noemen? Heb ik nog niet veel gehoord.
Zal zijn omdat ik niet goed tegen warmte kan zeker, liever winter dan zomer qua temperaturen hier 😛. Wij zullen een uitzondering op de regel zijn zeker.

Binnenkort verhuizen we naar een nieuwe rijwoning met vloerverwarming. Die staat nu al aan op 17 graden en het gaat daar ook niet onder de 19,5. Wij vinden het daar nu al wat te warm zelfs en het is nog een lege doos 😁

Amai zo 2 woningen nu (woning + ‘zorg’woning in de tuin) dat zijn wel andere cijfers dan ik gewend ben qua verbruik.

14 kuub gas gisteren :|
Maar is alles al klaar en droog intussen? Kan ook nog een invloed hebben.

Hier ben ik heel benieuwd wat het normale verbruik zal zijn. Voorbije twee dagen zat ik op 10-11 m3 per dag aan gasverbruik. Vloerverwarming op 20gr.
Pleisterwerk is wel nog aan het drogen, vochtigheidsgraad zit rond de 60% nu. Nog geen binnendeuren, tochtborstels staan nog omhoog, alle ramen staan continu op kip.

Het zal dus nog wel een stukje zakken maar ik maak mij geen illusies, ik verwacht eigenlijk niet dat mijn verbruik veel lager zal zijn dan voor de renovatie.
Voorheen zaten wij aan +-1350m3/jaar, lijkt me sterk dat dat zou halveren. Het comfort daarentegen is wel een pak omhoog!

Maar is alles al klaar en droog intussen? Kan ook nog een invloed hebben.

Hier ben ik heel benieuwd wat het normale verbruik zal zijn. Voorbije twee dagen zat ik op 10-11 m3 per dag aan gasverbruik. Vloerverwarming op 20gr.
Pleisterwerk is wel nog aan het drogen, vochtigheidsgraad zit rond de 60% nu. Nog geen binnendeuren, tochtborstels staan nog omhoog, alle ramen staan continu op kip.

Het zal dus nog wel een stukje zakken maar ik maak mij geen illusies, ik verwacht eigenlijk niet dat mijn verbruik veel lager zal zijn dan voor de renovatie.
Voorheen zaten wij aan +-1350m3/jaar, lijkt me sterk dat dat zou halveren. Het comfort daarentegen is wel een pak omhoog!
Als je energetisch gerenoveerd hebt, mag je toch wel een verschil verwachten in verbruik?

Hier van een rijhuis uit 1940 (met enkel geïsoleerd dak) naar een nieuwbouw HOB gegaan en verbruik is van 20000 kWh (gas+elektriciteit) naar 5000kWh gegaan.

Ha nee héé , van begin oktober ongeveer dat ik de eerste keer de stoof heb aangestoken . ;)

Heb de verwarming heel vroeg moeten aandoen en Oktober was vergelijkbaar met Oktober 2024. November was tot 3 dagen terug gewoon heel warm, heb de laatste 3 dagen meer verbruikt dan de eerste 16 dagen van November…

Als je energetisch gerenoveerd hebt, mag je toch wel een verschil verwachten in verbruik?

Hier van een rijhuis uit 1940 (met enkel geïsoleerd dak) naar een nieuwbouw HOB gegaan en verbruik is van 20000 kWh (gas+elektriciteit) naar 5000kWh gegaan.
Tja hier is het moeilijk te vergelijken. Vorige woning EPC C maar amper 125m2 opp en een houtkachel naar een totaalrenovatie, 220m2 opp en zal een EPC A zijn. Gasverbruik zal hier in de nieuwe woning hoger gaan liggen. Ook gewoon omdat we de hele benedenverdieping voortdurend op 21.5/22 graden houden.

Elektrisch verbruik zal ook hoger liggen hier. 10x zoveel spots en lampen en Access points, server enz - dat hadden we allemaal niet in onze vorige woning.

@Plutus die paar muren die hier gepleisterd zijn waren kurkdroog. Het meeste is Gyproc (plafonds) en veel muren zijn geverfde bakstenen..

Vandaag is de poot van het eiland in de Mortex gezet.

Enkel de keuken die volgende week nog geverfd wordt en dan plaats ik daar de spots en de afdekplaatjes van de elektriciteit nog. Dan is álles klaar op de gordijnen na die verwachten we half december.

Dan post ik foto’s :p

Ik mag het hopen ja :laugh: dus ik ben heel benieuwd maar ik verwacht me niet aan wonderen.

We gaan van EPC E naar randje B/A (ga geen nieuw attest laten maken). Nieuwe HR1.0 ramen, 8cm PUR in de vloer, 14cm in de muren, 18cm glaswol in het dak. Geen nieuwbouwnormen maar wel goed genoeg.

De verwarming draait momenteel goed. Hou al sinds ik hier woon de graaddagen en verbruik bij, gewoon omdat het kan en zo kan je makkelijk vergelijken in de toekomst.
HOB van 2020, 241 m2 netto (270 m2 bruto), EPC 2kWh/m2, E-peil 2, temp beneden 21,5-22, temp boven 20,5-21.

Gas-Verbruik-Nov-25.png

De verwarming draait momenteel goed. Hou al sinds ik hier woon de graaddagen en verbruik bij, gewoon omdat het kan en zo kan je makkelijk vergelijken in de toekomst.
HOB van 2020, 241 m2 netto (270 m2 bruto), EPC 2kWh/m2, E-peil 2, temp beneden 21,5-22, temp boven 20,5-21.

Gas-Verbruik-Nov-25.png
Hoe minder graaddagen, hoe warmer. Juist?

Ik probeer te achterhalen ofdat ik effectief mijn verbruik naar beneden haal bij aanpassingen aan onze warmtepomp. Maar als november dit jaar warmer was dan vorig jaar, is het logisch dat ik minder elektriciteit verbruikt heb.

Hoe minder graaddagen, hoe warmer. Juist?

Ik probeer te achterhalen ofdat ik effectief mijn verbruik naar beneden haal bij aanpassingen aan onze warmtepomp. Maar als november dit jaar warmer was dan vorig jaar, is het logisch dat ik minder elektriciteit verbruikt heb.

Klopt. Hoe meer graaddagen hoe kouder het was, hoe minder hoe warmer.
Ik heb Nov 2025 een 150kWh minder verbruikt dan Nov 2024.

Dat wordt wat beïnvloed door straling van de zon, maar over lange duur is de ratio graaddag/verbruik wel gelijk.

Ik werk met vloerverwarming in mijn appartement met temperatuursintervallen.
00:00 - 5:30 = 6°C(basically uit, of toch zeker niet meer warmend)
5:30 - 8:00 = 21°C
8:00 - 16:00 = 19°C
16:00 - 23:00 = 21°C
23:00 - 00:00 = 6°C

Op aanvraag van vriendin heb ik deze ochtend de intervallen en temperatuur wat aangepast
00:00 - 5:30 = 16°C (Vrij zeker dat dit geen effect zal hebben gezien het zeer zelden onder 18°C laat staan 16°C gaat)
5:30 - 23:00 = 22°C (gezien mijn vriendin iedere dag thuis is begrijp ik dit ook wel)
23:00 - 00:00 = 16°C

Wij zitten ook op de 2de verdieping van de 3 dus we trekken ook mooi warmte van onder en boven.
Standaard staat de badkamer ingesteld op dezelfde temperatuur per interval +2°C en voelt echt zalig aan de voetjes om dan onder een lekker warme douche te gaan ;)

Ik werk met vloerverwarming in mijn appartement met temperatuursintervallen.
00:00 - 5:30 = 6°C(basically uit, of toch zeker niet meer warmend)
5:30 - 8:00 = 21°C
8:00 - 16:00 = 19°C
16:00 - 23:00 = 21°C
23:00 - 00:00 = 6°C

Op aanvraag van vriendin heb ik deze ochtend de intervallen en temperatuur wat aangepast
00:00 - 5:30 = 16°C (Vrij zeker dat dit geen effect zal hebben gezien het zeer zelden onder 18°C laat staan 16°C gaat)
5:30 - 23:00 = 22°C (gezien mijn vriendin iedere dag thuis is begrijp ik dit ook wel)
23:00 - 00:00 = 16°C

Wij zitten ook op de 2de verdieping van de 3 dus we trekken ook mooi warmte van onder en boven.
Standaard staat de badkamer ingesteld op dezelfde temperatuur per interval +2°C en voelt echt zalig aan de voetjes om dan onder een lekker warme douche te gaan ;)
Vloerverwarming komt altijd achter dacht ik? En al dan niet langer na-ijlt. Lijkt het mij dan niet interesanter om bv gans uw schema 3-4uur vroeger op te schuiven? Dus pakweg om 1:30 = 21°C en om 19h al terug naar 16°C te gaan?

Vloerverwarming komt altijd achter dacht ik? En al dan niet langer na-ijlt. Lijkt het mij dan niet interesanter om bv gans uw schema 3-4uur vroeger op te schuiven? Dus pakweg om 1:30 = 21°C en om 19h al terug naar 16°C te gaan?
Heeft het überhaupt nut om met verschillen te werken bij vloerverwarming? Als ik zie hoe lang de cyclus hier inderdaad duurt...
Ik werkte vroeger ook met intervallen, maar sinds ik het constant laat (ook 's nachts - geen vvw in slaapkamers) merk ik minder schommelingen.

Daarmee bedoel ik dat dat de thermostaat intussen 'slim' genoeg is om te weten hoelang de cyclus duurt en dus via de ketel soort van bijstuurt naar einde cyclus. Vroeger bij de intervallen had ik momenten dat hij tot 1,5/2° erover ging op einde van de cyclus omdat hij van "verder" moest komen. If that makes sense...

Zelf heb ik een "slimme" thermostaat.
De intervallen zijn ingesteld dat het op het moment dat het interval begint, de temperatuur al bereikt is.
Dus tijdens de nacht zal hij vroeger starten met opwarmen om de gevraagde temperatuur aan de start van het interval al bereikt te hebben.

Ik had begrepen dat je met vloerverwarming niet aan nachtverlaging doet of heel weinig (max 1°C)
Afkoelen zal je zowiezo wel hebben, zeker in de winter maar het klopt wel dat het zeer gering is. Grootste verschil die ik heb meegemaakt in de 2 jaar dat ik er woon is 3 graden. Laten we zeggen dat het 22°C is als ik ga slapen rond 23:00 dan zal het meestal rond de 20°C zijn als ik terug opsta rond 6:30. Wetende dat het interval staat ingesteld op 16°C betekent het eigenlijk dat de brander gewoon niet opwarmt in de nacht wat ook de bedoeling is.

Zelf heb ik een "slimme" thermostaat.
De intervallen zijn ingesteld dat het op het moment dat het interval begint, de temperatuur al bereikt is.
Dus tijdens de nacht zal hij vroeger starten met opwarmen om de gevraagde temperatuur aan de start van het interval al bereikt te hebben.

Afkoelen zal je zowiezo wel hebben, zeker in de winter maar het klopt wel dat het zeer gering is. Grootste verschil die ik heb meegemaakt in de 2 jaar dat ik er woon is 3 graden. Laten we zeggen dat het 22°C is als ik ga slapen rond 23:00 dan zal het meestal rond de 20°C zijn als ik terug opsta rond 6:30. Wetende dat het interval staat ingesteld op 16°C betekent het eigenlijk dat de brander gewoon niet opwarmt in de nacht wat ook de bedoeling is.
Pak nu dat laatste geval met die 3° verschil. Als je dan de cyclus terug opstart; overschiet die zichzelf dan niet op het einde?

Terug
Bovenaan