Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

En ook gecontacteerd met Home Assistant?
Hier Tado integratie in HA.
Maar Tado beperkt voor nieuwe klanten het gebruik van hun API en moet je een abonnement nemen (zie tweakers.net discussie). Dus neem je best wat anders.
In m'n toekomstige woning komt alvast geen Tado meer, maar tegen dan bekijk ik eens de alternatieven.

Hier Tado integratie in HA.
Maar Tado beperkt voor nieuwe klanten het gebruik van hun API en moet je een abonnement nemen (zie tweakers.net discussie). Dus neem je best wat anders.
In m'n toekomstige woning komt alvast geen Tado meer, maar tegen dan bekijk ik eens de alternatieven.
Aha, ik zit nu bij Honeywell (het typische bakske) en dacht aan de Honeywell EvoHome wat ook met HA kan verbinden zag ik. We hebben namelijk onze verwarming deze week opgezet (nadat alle nieuwe koppelingen geperst waren) en het eerste dat mijn vrouw dus zij was dat het te koud was op de kamer, vandaar de vraag.

Zijn er hier trouwens die slimme thermostaten hebben? Mijn vrouw heeft nogal snel koud, inclusief op de slaapkamer, dus het moet daar vaak ook 20° zijn. Ik zit nu toch te denken om een Honeywell EvoHome te gebruiken die ik dan kan gebruiken samen met Home Assistant.
Ofwel Shelly thermostaten gebruiken, de 2de generatie blijkt wel beter te zijn en werkt volledig lokaal met Home Assistant, geen cloud connectie nodig.

Vandaag is voor de eerste keer de verwarming boven aangegaan (20,5 graad vraagtemp). Zie je ineens aan het gasverbruik omdat de chappe relatief koud was. Beneden (vragtemp 21,5, realiteit 22,1 graden leefruimte, 22,6 graden bureau) wordt al dagelijks verwarmd sinds 24 oktober.

Gasverbruik deze maand zit op 15,3m3, waarvan vandaag 1,7 m3.

Hier ook tado met HA.

Ander vraagje.
Op wat staat jullie ketel? 50⁰ of 75⁰?

Voor lager verbruik en meer comfort wil je deze zo laag mogelijk krijgen. Gewoon zien of het op 50 graden nog warm wordt. Als dat nietmeer het geval is, dan verhogen naar 55 en zo verder.

Hier is dat op dit moment 23 graden in de vloer.

Vandaag is voor de eerste keer de verwarming boven aangegaan (20,5 graad vraagtemp). Zie je ineens aan het gasverbruik omdat de chappe relatief koud was. Beneden (vragtemp 21,5, realiteit 22,1 graden leefruimte, 22,6 graden bureau) wordt al dagelijks verwarmd sinds 24 oktober.

Gasverbruik deze maand zit op 15,3m3, waarvan vandaag 1,7 m3.

Voor lager verbruik en meer comfort wil je deze zo laag mogelijk krijgen. Gewoon zien of het op 50 graden nog warm wordt. Als dat nietmeer het geval is, dan verhogen naar 55 en zo verder.

Hier is dat op dit moment 23 graden in de vloer.
Lager verbruik snap ik maar comfort?

Zijn er hier trouwens die slimme thermostaten hebben? Mijn vrouw heeft nogal snel koud, inclusief op de slaapkamer, dus het moet daar vaak ook 20° zijn. Ik zit nu toch te denken om een Honeywell EvoHome te gebruiken die ik dan kan gebruiken samen met Home Assistant.
'k Heb zo'n honeywell evohome systeem voor de bovenverdieping (beneden is vloerverwarming met vaillant thermostaat - niet slim). Maar voor boven werkt de evohome perfect (6 slimme radiatorkranen dus per ruimte warmte aan te vragen). Ook verbonden met mijn home assistant

Groot voordeel tov tado is dat het lokaal kan werken

Dat is te zien hoe goed jullie huis geïsoleerd is. In ons vorig huis stond die op 55° (rijhuis zonder muur- en vloerisolatie).
Net een totaal renovatie gedaan, dus goed geïsoleerd.

Ivm tado en consoorten, ik wou eerst een ander merk dan tado, maar blijkbaar gebruikt vaillant in belgie geen opentherm protocol.
Tado heeft de vaillant ebus gereversed engineerd, waardoor ze de ketel kunnen aansturen

Ivm tado en consoorten, ik wou eerst een ander merk dan tado, maar blijkbaar gebruikt vaillant in belgie geen opentherm protocol.
Tado heeft de vaillant ebus gereversed engineerd, waardoor ze de ketel kunnen aansturen
Inderdaad, zijn er dan echt helemaal geen andere merken die daar ook mee overweg kunnen?

Ik weet wel dat er een ebus naar opentherm converter bestaat die je in de ketel naast de printplaat kan monteren/leggen, maar dat risico wou ik 15 jaar geleden niet nemen omdat het niet zo gekend was. Tegenwoordig misschien wel omdat ik eerder van Tado af wil.

Wel heb ik de Tado thermostaat die werkte op batterijen omgevormd naar een bekabelde versie, die batterijen liepen telkens te snel leeg en ik vond dat zo'n onnodige kost om die jaarlijks te vervangen. Dus dummy batterijen erin en een voeding. Allemaal mooi naast de ketel over de sturingskabel naar de Tado thermostaat. Ik werk zonder thermostaat knoppen, de radiators staan dus continu open, omdat er dan gelijkmatig opgewarmd wordt.

Ofwel Shelly thermostaten gebruiken, de 2de generatie blijkt wel beter te zijn en werkt volledig lokaal met Home Assistant, geen cloud connectie nodig.
Dat zijn thermostaat knoppen per ruimte, en gezien te dicht bij de bron, geven ze ook geen goeie temperatuur weer van de ruimte zelf.
Je neemt dan best die BLE temperatuur sensoren erbij met al dan niet Shelly Displays. Die laatste hoeft niet als je bv. voldoende hebt aan het zien van de temperatuur op een smartphone...
Voor CV zonder individuele ketel, is dit dan wel weer ok.

Voor een installatie met een gascondensatieketel zijn die Shelly TRV nutteloos want ze sturen je ketel niet aan, je stuurt dus enkel het circuit van 1 radiator aan terwijl de gasketel nog aan volle toeren kan draaien. Je kan die dan bv. wel weer met HA en Tado combineren.

Voor een appartement met elektrische verwarming heb ik alle wandthermostaten vervangen met een Shelly Display, en die sturen een contactor aan die de verwarming aanstuurt. Simpele aan/uit. Werkt super.

In nl is vaillant wettelijk verplicht om opentherm te ondersteunen.
Die print plaat is naar het schijnt makkelijk te steken, maar ik had toen zoiets van "tado doet ebus, dus we pakken tado".

Als ik vandaag opnieuw moest kiezen, dan stak ik de printplaat

Gisteren avond de pelletstoof een uurtje of twee laten branden en dan terug afgezet .
Toen ik ging slapen de achterdeur open gezet want anders was het te warm binnen . ;)

Terug
Bovenaan