Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Ik snap langs geen kanten hoe je met een B-peil woning erin slaagt MEER dan gemiddeld te verbruiken.
Tenzij de slaapkamers ook volcontinu op 22 graden mee gestookt worden, kan dat venster dat occasioneel op kipstand staat toch het verschil niet maken, daar hangt de thermostaat geeneens?
Gemiddeld gasverbruik voor open bebouwing is wel geen 17000 kWh, maar ongeveer 22000-23000 kWh (https://www.energieleveranciers.be/mijn-energie-verbruik-berekenen/#.Y2vLgSW0uEc) Daar zitten we dus wel onder… Er staan 2 vensters continu op kipstand tegenover elkaar, en 2 extra van 2 slaapkamers overdag. Bijkomend stond dan ook nog eens het ventilatiesysteem op.
Verwarming slaapkamers verloopt via thermostaat in living. Als het raam op kipstand staat, en de thermostaatkraan van de radiator boven op 3 + het raam erboven open, dan blijft de boven ook verwarmen zolang er beneden verwarmd wordt.
We hebben zowel boven als beneden ongeveer 70 m2 verwarmde oppervlak. De EPC is 156 kWh/m2 per jaar. 140 m2 x 156 kWh/m2 = 21840 kWh per jaar, hetgeen dus min of meer klopt.

Laatst bewerkt:
19°C deze ochtend, komende dagen zonnig en weinig thuis maar vanaf maandag zal het toch bijna gedaan zijn vrees ik.
Te koud hoeft het voor mij ook niet te worden in huis.

Hier eergisteren de chauffage opgezet, maar vandaag staat ze terug af omdat de zon schijnt. 's Avonds wel de houtkachel aan, maar da's ook voor de gezelligheid.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen met mijn warmtepompen eigenlijk (lucht/lucht).
's avonds is het toch wel té koud en dat duurt lang voor alles opgewarmd is.
Dus heb ze nu es standaard op 20 graden gezet, nu zullen ze niet fel moeten bijwarmen maar als ik straks thuis kom heb ik het dan ook niet te koud.
En verbruik zal wel ok zijn, I guess. Heb gisteren de meterstand opgenomen dus es in het oog houden.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen met mijn warmtepompen eigenlijk (lucht/lucht).
's avonds is het toch wel té koud en dat duurt lang voor alles opgewarmd is.
Dus heb ze nu es standaard op 20 graden gezet, nu zullen ze niet fel moeten bijwarmen maar als ik straks thuis kom heb ik het dan ook niet te koud.
En verbruik zal wel ok zijn, I guess. Heb gisteren de meterstand opgenomen dus es in het oog houden.
Normaal gezien zal je verbruik amper/niet hoger zijn als je die permanent op 20 graden laat staan t.o.v. alleen 's morgens en 's avonds verwarmen. Je moet natuurlijk wel 2 dagen vergelijken met vergelijkbare temperaturen. Zo is het toch met een gasketel als je de aanvoertemp verlaagt. Je warmtepomp gaat normaal automatisch zuiniger draaien als die enkel de ruimte op temp moet houden. Laat ons je resultaten alleszins weten, ben benieuwd.

tumblr_ndthx0PCOY1rp0vkjo1_500.gif

Dat begint tcoh al naar de koude kant toe te gaan. Nu met een extra trui en dekentje kun je veel goedmaken he.

Laatst bewerkt:

Blauw lijn=living
Roze lijn=buiten
Balk boven geeft het weer: roze=sunny, blauw=cloudy,oranje=pouring, lichtblauw=rainy.

Bemerkingen: 3 november wou iemand de wijkkast verplaatsen, 8&9 november manueel de thermostaat aangezet voor de gevoelstemperatuur tijdens het grauwe weer wat te breken. +- 2m2 gas om met de vloerverwarming de massa op te warmen. Daardoor merk je een iets vlakkere lijn in de living vanaf dan. 7 november de oven redelijk lang gebruikt om te koken. Al de andere dagen geen verwarming aangezet maar natuurlijk wel soms zonnewinsten.

Ene dag valt dat al beter mee dan de andere... Gisteren was het 18 graden en dat voelde echt warm in pyjama... Vandaag 17 graden en voelt koud met extra trui boven pyjama...

Uiteindelijk is het een kwestie van gewoonte...
Temperatuur is net zoals geluid puur gewoonte en gewenning. Een eskimo smelt bij 20 graden terwijl een amazone-indiaan op diezelfde temperatuur het gevoel heeft dat hij bevriest.

Mijn vloerverwarming springt volgens mij veel vaker op dan gevraagd.
Het is nooit kouder dan de gevraagde temperatuur (wat op zich goed is), maar toch voelt de vloer warm aan.

Ik heb waarschijnlijk iets aangepast, maar zou niet weten wat. Je ziet het ook duidelijk dat dit op 1 november was (gegevens Fluvius). Vanaf dan is er iets (warmtepomp voor vloerverwarming?) dat elk uur opspringt. Dat is dus sindsdien altijd zo.
Het verbruik is niet gigantisch, maar je ziet het wel.

01/11

02/11

Wat moet ik instellen zodat dit weer zoals voorheen staat?
Warmtepomp = Vaillant
Ik heb het (gelijkvloers) voltijds op 20,5 graden gezet.
Maar eigenlijk is het altijd 22 à 23 graden.
Andere verdiepen gaan er ook nooit onder.
Leefkelder ingesteld op 18, maar gaat nooit onder de 19.
Verdiep ingesteld op 20, maar gaat nooit onder de 21.

Bij ons altijd 22 graden, alles met een lucht water warmtepomp. Momenteel wel de luxe positie om nog terugdraaiende teller te hebben en een houtstoof om bij te stoken. Eigenlijk is het dus altijd ergens tussen de 22 en 25 graden in huis😅

Oei, dat moet ik eens onderzoeken dan.
Geen idee op hoeveel die staat en op hoeveel ik die kan zetten.
Misschien is er een instelling in uw thermostaat waarbij die warm stookt tot de temperatuur bereikt is en dan uitvalt? In combinatie met een hoge stooklijn geeft dat afwisselend een warme/koude vloer.

Misschien is er een instelling in uw thermostaat waarbij die warm stookt tot de temperatuur bereikt is en dan uitvalt? In combinatie met een hoge stooklijn geeft dat afwisselend een warme/koude vloer.
Ik weet het niet.
De vloer is altijd warm. Niet belachelijk warm, maar aangenaam aan de voeten.
Koud is de vloer dus nooit.

In dacht gisteren dat dit er misschien wel iets mee te maken kon hebben:
Ik heb wel een nieuwere thermostaat, maar voor zover ik kon terugvinden, staat die al op modus "thermostaat". No luck.

Ik ken er zelf te weinig van en ook de thermostaat heeft zo veel instellingen en aanpassingen... Binnenkort moet de loodgieter sowieso nog eens terug komen. Ik zal dan bij hem wel eens informeren. Hij heeft tenslotte alles geïnstalleerd en in werking gezet.

Als er gaandeweg nieuwe toestellen komen, kan je dat ook gaandeweg leren. Bij een nieuwbouw is het plots heel veel nieuw :eek:
Dat samen met een baby in huis...
Ik ga dus toch nog best wat uitleg vragen 😊

Ik heb dezelfde thermostaat, dat is inderdaad de instelling die ik bedoelde. Hier staat die op 'compensatie' ipv 'thermostaat'. Maar hier staat de gewenste temperatuur op 19 graden, terwijl die toch al aanslaat op 20,5 graden en buitentemperatuur lager dan 10. Stooklijn van 0,15 hier.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan