Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Man van principes :). Ben meestal ook zo, aan de andere kant voor 5m2 gas een week in de kou zitten... Einde van de week zou de zon er al eens terug doorkomen, dan zou ik ook niet verwarmen.
Maar op een dag zoals vandaag gaan we toch al eens de lucht wat opwarmen.

wij zitten momenteel dan ook met een voorschot van 660 euro

wereld op zijn kop eigenlijk hé.
Alles hebben wat we maar willen (reizen, schone TV, GSM, laptop,...) maar het huis warm houden wordt onbetaalbaar.
Hoest maar eens een extra 500+ euro op elke maand. Denk dat er veel mensen gaan kiezen voor een extra dekentje in de zetel..

Niet slecht voor een huis van 1946,wat is eigenlijk beter ??een spouwmuur van bvb 2cm of 7cm (de luchtruimte tussen de 2 stenen)
Een spouwmuur was dat vroeger niet een soort van isolatie?
Isolatie is hoofdzakelijk lucht, en stilstaande droge lucht is perfecte isolatie. Maar dan moet deze wel effectief stilstaan. Bij identieke opbouw zal theoretisch 7cm beter zijn dan 2cm maar in praktijk te verwaarlozen. Hoe dikker de spouw, hoe meer kans dat lucht gaat circuleren en ook de uitvoering (open stootvoegen, afwerking spouw aan ramen/rolluiken, luchtdicht naar binnen toe,...) heeft een veel grotere invloed.
Spouwmuur was oorspronkelijk hoofdzakelijk om vochtdoorslag te voorkomen.

On Topic: recent op 20° gezet voor een E7-11kwh/m² verbouwing. Besparing zal beperkt zijn maar zolang het geen invloed heeft op het comfort waarom niet.

Man van principes :). Ben meestal ook zo, aan de andere kant voor 5m2 gas een week in de kou zitten... Einde van de week zou de zon er al eens terug doorkomen, dan zou ik ook niet verwarmen.
Niet iedereen vindt 19 graden ook koud hé. Als ik kan kiezen tussen een living waar het 26 graden is of 19 dan kies ik toch het tweede hoor.

Niet iedereen vindt 19 graden ook koud hé. Als ik kan kiezen tussen een living waar het 26 graden is of 19 dan kies ik toch het tweede hoor.

Uiteraard, van 26 val ik in slaap. 19 is mijn comfortgrens. Maar ik vind het verschil tussen 19 en 18 graden persoonlijk wel immens.
Dat is het verschil tussen kou lijden of gewoon kunnen werken, zitten. En dat is mij die paar euro in September ook niet waard.

Maar het is deze winter (en volgende) ieder zijn ding vrees ik. Ik moet nog rekening houden met 3 kinderen, al lijken die geen koude te hebben. De kleinste loopt in t-shirt rond, heb zelf toch al een deftige trui aan...

Op kantoor is het momenteel 19°C - heb nog wat reserve vermits het voor mij prima vertoeven is in short en T-shirt. Collega zit hier met een dikke trui en vest.

Hier is het nu 19°, eerder vandaag 18°.

Ik heb binnenhandschoenen gekocht 🥲 Want OK extra dekentje of dikke trui, dat helpt niet tegen koude handen ze. Dan nog een hoodie met hoge rits en mijn neus heeft zo ook goed warm.

Pelletkachel dus naar gas moeten we niet kijken, maar 'k ga nu ook niet als een zot beginnen stoken. 'k Zou graag de winter doorkomen met de pallet die we hebben (doubt it maar allez).

Hier is het nu 19°, eerder vandaag 18°.

Ik heb binnenhandschoenen gekocht 🥲 Want OK extra dekentje of dikke trui, dat helpt niet tegen koude handen ze. Dan nog een hoodie met hoge rits en mijn neus heeft zo ook goed warm.

Pelletkachel dus naar gas moeten we niet kijken, maar 'k ga nu ook niet als een zot beginnen stoken. 'k Zou graag de winter doorkomen met de pallet die we hebben (doubt it maar allez).
Met een beetje elektrische hulp blijf je een winter lang warm:

Spotgoedkoop, superefficiënt en aangenaam voor je nek-, schouder- en rugspieren! (y)

Spotgoedkoop, superefficiënt en aangenaam voor je nek-, schouder- en rugspieren! (y)
voor 2€ meer ook een versie voor de onderrug...
Aan 10h per dag, is dit 1kwh elektrisch energieverbruik per dag. Als je dit voor 1 persoon moet doen, dan gaat dat mogelijks nog, als je dat voor 4 personen binnen een gezin moet doen, dan begint dat toch al te tellen.
En de rest van uw lichaam heeft het dan nog altijd koud hé, aangezien uw benen, handen gezicht, voeten,... allemaal niet geïmpacteerd zijn.

Alhoewel dat het waarschijnlijk wel kan helpen. Maar dan denk ik dat een dekentje of een soort slaapzak waar je kunt inzitten/ rond u heen mee omhullen met een warmwaterkruik een diepgaander effect heeft. Goed bij telewerk waar geen kat u ziet. Met dan wat binnenhandschoenen zodanig dat uw vingers het niet koud krijgen om te kunnen typen.

Hoe praktisch dit is, laat ik in het midden.

PS: voorlopig nog 23°C. Maar aangezien ik straks terug de oven inplan voor mijn eten, verwacht ik straks terug 24°C.

Is hier nu ongeveer 18 graden binnen, maar met het vochtige weer ga ik de thermostaat instellen op 19 graden voorlopig.

Hier is de temperatuur ondertussen gedaald naar 19°. Vanavond springt de verwarming voor het eerst op naar 20°, lager wil mijn vrouw niet met een baby in huis.

Ik zit nu alleen thuis te werken in 19° en had het prima met een trui aan, alleen had ik ijskoude handen. Nu heb ik bij wijze van test een halfuurtje een jas aan. Ik zit te zweten, maar mijn handen blijven koud :(. Best problematisch, want elke winter opnieuw heb ik last van pijnlijke kloven op mijn handen. Ik ga toch ook eens zien voor binnenhandschoenen!

Best problematisch, want elke winter opnieuw heb ik last van pijnlijke kloven op mijn handen. Ik ga toch ook eens zien voor binnenhandschoenen!
Een tube handencreme kost +-8 euro en daar kom ik een winter mee toe, gewoon een tip!

Net eens gerekend hoeveel het huis verwarmen me tot nu toe heeft gekost: 5 euro om het op 19 graden te houden.
Gerekend aan het verbruik van Januari 2022, mijn "duurste" maand, zou ik aan 240 euro uitkomen. Ik kan er mee leven! 😁

Terug
Bovenaan