Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Hier ook nog 21 graden, verwarming heeft ook nog niet gedraaid.
Is huis van 2015.
Een beetje zon zou goed zijn dan komt er snel terug een graad bij.
Dit jaar nog een raam laten herstellen die langs 1 kant niet goed afdicht je voelde een koude tocht langs de zijkant is verloren energie.

Hm, ik verlucht eigenlijk te weinig.
Als de warmtepompen opstaan moet dat eigenlijk niet. Maar toch wel wat condens op de ramen sommige dagen nu.

20.5 hier in een BEN-woning van 66m². Ik hoop toch ook pas half oktober ofzo pas de chauffage aan te zetten. Verluchten jullie nog veel?

Ramen zet ik niet meer open, systeem D staat op de min stand, zolang mogelijk de koude buitenhouden :)

Hier zaterdag de vloerverwarming aangelegd, ik heb wel de stooklijn wat aangepast zodat de aanvoertemperatuur wat lager is (heb geen thermostaat). Aanvoertemperatuur is 26 à 27°C voor een buitentemperatuur van 10°C.

Hier zaterdag de vloerverwarming aangelegd, ik heb wel de stooklijn wat aangepast zodat de aanvoertemperatuur wat lager is (heb geen thermostaat). Aanvoertemperatuur is 26 à 27°C voor een buitentemperatuur van 10°C.

Hoe recent is je huis? Bij mijn huis uit 2016 is de aanvoertemp nog nooit boven de 25 graden geweest. Ook niet bij vriestemps. Systeem valt ook gewoon uit bij 32 graden aanvoertemp.

Condens aan de buitenkant is normaal, binnenkant zou niet mogen...

Binnenkant, komt hier wel vaker voor in de winter op die aluminiumramen.
Vnl condens van tijdens het slapen. Normaal verlucht ik dan door de dag wat als dat gebeurt.
Als de warmtepomp opstaat moet dat niet.

Hoe recent is je huis? Bij mijn huis uit 2016 is de aanvoertemp nog nooit boven de 25 graden geweest. Ook niet bij vriestemps. Systeem valt ook gewoon uit bij 32 graden aanvoertemp.
Van 2014. 25°C is wel heel laag, hier was de aanvoertemperatuur 31°C bij -10°C buiten om minimum 22°C binnen te hebben.

Binnenkant, komt hier wel vaker voor in de winter op die aluminiumramen.
Vnl condens van tijdens het slapen. Normaal verlucht ik dan door de dag wat als dat gebeurt.
Als de warmtepomp opstaat moet dat niet.

Aluminium kan dat wel ja. We zien dat in het ouder huis dat we nu bewonen ook. Dat komt omdat het vochtig wordt en dus het dauwpunt hoger komt te liggen. Als je verwarmt is de relatieve vochtigheid lager omdat de lucht meer vocht kan opnemen.

Van 2014. 25°C is wel heel laag, hier was de aanvoertemperatuur 31°C bij -10°C buiten om minimum 22°C binnen te hebben.

Is het de laatste jaren al -10 graden celcius geweest? Zolang dat geen 24h is zal dat niet veel effect hebben op de aanvoertemp. Liet de vloerverwaring ook nooit uitvallen. EPC = 38kWh/m2 bij mijn huis, vergunning is van 2014, gebouwd in 2015 en bewoond half 2016.

Is het de laatste jaren al -10 graden celcius geweest? Zolang dat geen 24h is zal dat niet veel effect hebben op de aanvoertemp. Liet de vloerverwaring ook nooit uitvallen. EPC = 38kWh/m2 bij mijn huis, vergunning is van 2014, gebouwd in 2015 en bewoond half 2016.
Ik bedoelde dat volgens de stooklijn de aanvoertemperatuur 31°C is bij -10°C.
Hier is het EPC 104kWh/m² dus is wel nog een groot verschil.

Aluminium kan dat wel ja. We zien dat in het ouder huis dat we nu bewonen ook. Dat komt omdat het vochtig wordt en dus het dauwpunt hoger komt te liggen. Als je verwarmt is de relatieve vochtigheid lager omdat de lucht meer vocht kan opnemen.

Klopt inderdaad.
In de winter was dat hier vroeger een groter probleem. Sinds de warmtepompen niet, ik vermoed dat die voor voldoende circulatie/vochtafdrijving zorgen.
Alleen in de tussenseizoenen zou ik dan de ramen extra moeten openzetten of de pompen laten draaien

Klopt inderdaad.
In de winter was dat hier vroeger een groter probleem. Sinds de warmtepompen niet, ik vermoed dat die voor voldoende circulatie/vochtafdrijving zorgen.
Alleen in de tussenseizoenen zou ik dan de ramen extra moeten openzetten of de pompen laten draaien
Hoe zorgt een warmtepomp voor vochtafdrijving? Bedoel je een lucht/lucht warmtepomp / airco misschien?

Hier een huis van begin de jaren '80, 17,6 graden deze ochtend.
Ik heb voor het eerst deze "winter" de stoof in gang gestoken. Er is toch geen aangenamere warmte als die van een brandende stoof :)

Donderdagavond kwam ik rond 21u thuis en het rook in de straat echt verbrand. Ik denk dat het voor de luchtkwaliteit geen topwinter word.

Hier een huis van begin de jaren '80, 17,6 graden deze ochtend.
Ik heb voor het eerst deze "winter" de stoof in gang gestoken. Er is toch geen aangenamere warmte als die van een brandende stoof :)

Donderdagavond kwam ik rond 21u thuis en het rook in de straat echt verbrand. Ik denk dat het voor de luchtkwaliteit geen topwinter word.
Ik heb zelf een recente houtkachel en wij stoken enkel proper en droog hout, maar wat er een paar dagen terug uit de schouw van een ander huis hier in 't straat kwam was gewoon misdadig. Serieus zwart/gekleurde rook en een stinkende/verbrande geur.

De thermostaat geeft nog 21 graden aan, maar die staat net op de warmste plek van het huis. Begint een beetje fris te worden. Zonet de vloerverwarming aangezet, maar op 19° (met buitenvoeler). De pomp heeft eventjes gedraaid maar de brander is nog niet aangeslagen.

20,7° deze morgend. Verwarming heeft nog niet moeten draaien.
Maar als het overdag niet gaat opwarmen gaat het niet lang meer duren vrees ik!

19 graden hier, verwarming gaat pas in oktober aan

Man van principes :). Ben meestal ook zo, aan de andere kant voor 5m2 gas een week in de kou zitten... Einde van de week zou de zon er al eens terug doorkomen, dan zou ik ook niet verwarmen.
Maar op een dag zoals vandaag gaan we toch al eens de lucht wat opwarmen.

Terug
Bovenaan