Wandelschoenen

Monkytiger

Well-known member
Ik ben opzoek naar een allround deftige wandelschoen.
Ik weet niet goed waar te beginnen gezien het grote aanbod.
Gaande van gewoon wandelingen in het binnenland, aan de zee, maar die ook kunnen gebruikt worden in de bergen/alpen voor dagwandelingen.
Ook eventueel iets dat er toch wat 'stijlvol' uitziet als je het met een gewone casual outfit draagt, niet perse de wandeloutfit als je een dagwandeling maakt.
Iemand aanraders voor merken/types/waar op te letten etc?
 
Beste is om langs een goede buitensportzaak te gaan. Daar zullen ze je wel kunnen verder helpen.
Hier kunnen we wel merken beginnen schreeuwen maar uiteindelijk is een schoen persoonlijk en moet die gewoon goed zitten.
 
Met de criteria die je hier noemt, zou ik aanraden om een lage schoen van leer te zoeken. Zijn comfortabel en kan je desnoods ook als gewone schoenen gebruiken.
 
Ik ben geen grote wandelaar maar ik heb ooit als cadeau wandelschoenen gekregen van Adidas ( terrex) voor dagdagelijks te dragen.

Heb er ondertussen wel wat kleinere wandelingen mee gedaan (niet super veel) aan zee en Ardennen (geen ruig wandelpad) en heb daar geen last van gehad.

Bovendien zien ze er ook mooi uit.
 
Laatst bewerkt:
Hangt er ook vaak vanaf hoeveel je ze gebruikt.
Hier zowel wandelschoenen van as adventure en van decathlon. Beide zitten goed en al wandelingen van 15km mee gedaan. Wel fan van de hoge wandelschoen.
 
Zelf heb ik lage schoenen van Columbia, deze komen van Decathlon. Ik zou persoonlijk geen hoge kopen:

* zwaarder aan voeten
* ziet er echt fout uit onder een korte broek, zeker met witte benen
* weinig bewegingsvrijheid.


Er zijn er die zeggen dat je met lage je voet omslaat, maar denk dat dat toch vooral aan die mensen zelf ligt.
Als ik eens stevig wandel is dat max 20 km. Gemiddelde wandelingen zijn maar rond de 10 km hier...
 
Ik ben opzoek naar een allround deftige wandelschoen.
Gaande van gewoon wandelingen in het binnenland, aan de zee, maar die ook kunnen gebruikt worden in de bergen/alpen voor dagwandelingen.
Ook eventueel iets dat er toch wat 'stijlvol' uitziet als je het met een gewone casual outfit draagt, niet perse de wandeloutfit als je een dagwandeling maakt.
Tja, dat zijn wel wat tegenstrijdige vereisten.
Als je een beetje fatsoelijke wandelingen in de bergen wil doen, raad ik je toch fatsoenlijke schoenen aan: dus wel degelijk met hoge schacht om je enkels te beschermen, en toch ook een beetje stijf (type B/C)
Waarschijnlijk wil je ze ook wel waterdicht (Goretex voering), en een vibram zool is in de bergen ook wel meegenomen.

Ikzelf wandel redelijk veel in de Ardennen en de Alpen, en doe dat ook steeds met degelijke bergschoenen.
Naar mijn mening zijn er twee goede merken:
Meindl:
* Beste schoenen, gaan heel lang mee, bieden veel ondersteuning
* Duurder
* Kan iets minder comfortabel zitten, zeker in het begin.
Lowa:
* Zitten comfortabeler dan Meindl
* Iets minder duurzaam
* Iets goedkoper
 
Er zijn er die zeggen dat je met lage je voet omslaat, maar denk dat dat toch vooral aan die mensen zelf ligt.
Als ik eens stevig wandel is dat max 20 km. Gemiddelde wandelingen zijn maar rond de 10 km hier...
Dat omslaan risico is dan vooral bedoeld voor ruige ondergrond. 20km wandelen op een vlakke ondergrond zou geen probleem mogen zijn.
 
Ik heb er ook van de Decathlon (wel een van hun duurdere modellen als ik me de rek nog goed voor de geest kan halen). Volgens mijn Garmin Connect ongeveer 1500km mee gewandeld en zijn nog altijd in goede staat.

Ik zou altijd opnieuw naar mid/hoge schoenen gaan. Dat is inderdaad iets zwaarder, maar ik vind dat persoonlijk veel comfortabeler en stabieler wandelen. Kan gerust iets zijn wat tussen mijn twee oren zit.
Qua looks boeit het niks of je mid/hoge of lage schoenen onder een korte broek doet. Als het aan mij ligt zelfs liever een sobere mid/hoge schoen dan zo'n fluo vaporfly achtige schoen.
 
Je gaat natuurlijk niet die bergschoenen aandoen om naar je werk te gaan, tenzij je boswachter bent ofzo :). Langs de andere kant wat is een dagwandeling in de Alpen? Je hebt daar ook gewone paden zonder klauterwerk en uitstekende rotsen.

Aan de zee, zand dat meestal redelijk mul is, dat wandel ik gewoon met oude sneakers. Ardennen: de meeste paden bestaan eigenlijk uit boerenwegels waar een tractor kan rijden.
 
Ik ben geen grote wandelaar maar ik heb ooit als cadeau wandelschoenen gekregen van Adidas ( terrex) voor dagdagelijks te dragen.

Heb er ondertussen wel wat kleinere wandelingen mee gedaan (niet super veel) aan zee en Ardennen (geen ruig wandelpad) en heb daar geen last van gehad.

Bovendien zien ze er ook mooi uit.
Moet hier alles nog eens op het gemak doornemen.
Maar die terrex heb ik ook gezien en vielen wel op, looks wel ok idd.
Maar vroeg mij dus ook af of die wel wandelschoen waardig waren.
Goed dat die hier toch al naar boven komen.

Die phantomtrail hebben ook wel iets. Zijn ook anders dan de meeste standaard schoenen die je ziet.
 
Je gaat natuurlijk niet die bergschoenen aandoen om naar je werk te gaan, tenzij je boswachter bent ofzo :). Langs de andere kant wat is een dagwandeling in de Alpen? Je hebt daar ook gewone paden zonder klauterwerk en uitstekende rotsen.

Aan de zee, zand dat meestal redelijk mul is, dat wandel ik gewoon met oude sneakers. Ardennen: de meeste paden bestaan eigenlijk uit boerenwegels waar een tractor kan rijden.
Eerder dit jaar wandeling gedaan van een 13km door de duinen en strand met sneakers en heb ’weken‘ last gehad van mijn (regio) achillespees.
Kan ook aan de sneakers liggen uiteraard.
Maar van daar komt het idee toch wat om misschien eens iets degelijker te hebben.
Maar in zo’n situaties zijn dus looks semi pluspunt omdat je ook gewoon in dagelijkse casual outfit bent en op een terras/resto etc kan terechtkomen.
 
Beste is om langs een goede buitensportzaak te gaan. Daar zullen ze je wel kunnen verder helpen.
Hier kunnen we wel merken beginnen schreeuwen maar uiteindelijk is een schoen persoonlijk en moet die gewoon goed zitten.
Beste reply in dit topic. Ga naar goede outdoor sportzaak of desnoods een as adventure en vraag daar advies. :)
 
Moet hier alles nog eens op het gemak doornemen.
Maar die terrex heb ik ook gezien en vielen wel op, looks wel ok idd.
Maar vroeg mij dus ook af of die wel wandelschoen waardig waren.
Goed dat die hier toch al naar boven komen.

Die phantomtrail hebben ook wel iets. Zijn ook anders dan de meeste standaard schoenen die je ziet.
Hier ook grote fan van Adidas terrex. Heb een chronische knieblessure en geen last als ik die schoenen draag voor langere wandelingen (ik doe max. 42km/dag). Elk seizoen koop ik ze in een ander kleurtje. 😊
 
Meindl hier en heel tevreden van. Paar jaar geleden gekocht voor de dodentocht en ondertussen ermee al 2 keer hem uitgewandeld.
Zaten ook snel al heel comfortabel na het inlopen toen ik ze had gekocht.
 
Indien hip en trendy uw prioriteit is :
Ik heb deze zelf wel niet getest.

Ikzelf heb hoge en zware Meindl wandelschoenen. Voor 85% van mijn gebruik is dit overkill maar toch stoor ik me daar niet aan.
En als ik dan toch in de bergen wandel zijn ze perfect.
 
Een (wandel)schoen is toch iets persoonlijk wat je echt toch moet kunnen passen imho.
Stap gewoon een AS Adventure binnen en test een paar modellen uit zou ik zeggen.
 
Terug
Bovenaan