Waarom stem jij op partij X?

Ik situeer mij ideologisch eerder binnen het sociaalliberalisme, maar er zijn geen politieke partijen in België meer die zich in dat kader positioneren. Je hebt sociaalliberale ideeën en politici binnen Vooruit, Groen en Open VLD. Dat zijn ook de partijen waar ik in het verleden bij de een of andere verkiezing al op gestemd heb.

Ik prefereer een stem op Vooruit of Groen, maar heb weinig geloof in beide partijen. Vooruit wordt teveel een populistische one man show met Rousseau, Groen blijft te amateuristisch. Op Open VLD zie ik me ook niet snel meer stemmen, maar in het algemeen zie ik het liefst een paarse coalitie. Dat brengt imo de beste mix naar voren. Het zal bij de volgende verkiezingen allicht een strategische stem op Vooruit worden, omdat hoe de sterren nu staan Vooruit in zowel de Vlaamse als federale coalitie zal zitten, terwijl Groen terug overal zal buitengehouden worden. Dan liever een sociale partij die zo sterk mogelijk staat.
 
Zeer vervelend inderdaad (en nefast voor ons democratisch model) dat regeringspartijen 24/7 in verkiezingsmodus zitten. Ik weet ook niet goed wat de oplossing is.

Zelf neig ik eerder naar Vooruit vanwege ideologische redenen al blijven andere partijen (behalve Vlaams Belang en Open VLD) ook een optie.

Is dat dan socio economische ideologie of culturele ideologie? Vooruit en OVLD zijn nu toch niet meteen vergelijkbare partijen?
 
Ik situeer mij ideologisch eerder binnen het sociaalliberalisme, maar er zijn geen politieke partijen in België meer die zich in dat kader positioneren. Je hebt sociaalliberale ideeën en politici binnen Vooruit, Groen en Open VLD. Dat zijn ook de partijen waar ik in het verleden bij de een of andere verkiezing al op gestemd heb.

Ik prefereer een stem op Vooruit of Groen, maar heb weinig geloof in beide partijen. Vooruit wordt teveel een populistische one man show met Rousseau, Groen blijft te amateuristisch. Op Open VLD zie ik me ook niet snel meer stemmen, maar in het algemeen zie ik het liefst een paarse coalitie. Dat brengt imo de beste mix naar voren. Het zal bij de volgende verkiezingen allicht een strategische stem op Vooruit worden, omdat hoe de sterren nu staan Vooruit in zowel de Vlaamse als federale coalitie zal zitten, terwijl Groen terug overal zal buitengehouden worden. Dan liever een sociale partij die zo sterk mogelijk staat.

Is dat dan socio economische ideologie of culturele ideologie? Vooruit en OVLD zijn nu toch niet meteen vergelijkbare partijen?
Ik zie mezelf ook eerder "paars" of sociaalliberaal.

Om voor mij te antwoorden op die vraag : Ik vind het sociale enorm belangrijk. Niet alleen uit de goedheid van mijn hart, maar ook omdat er van overtuigd ben dat 1. Heel kort gesteld : "Wir schaffen das." en 2. dat is gewoon veel beter voor de maatschappij. Op lange termijn. Het is uit het creeëren van ruimte om te verkennen, dat we als maatschappij kunnen groeien.

Maar tegelijkertijd vind ik het liberale enorm belangrijk. Om opnieuw dezelfde woorden te gebruiken : "Ruimte om te verkennen." En dat is iets wat je bij de tradiotionele linkse partijen veel minder terug vindt. Waarbij namelijk precies alles in regelnevelarij moet gegoten worden. Ik heb liever minder regels en meer eenvoud.

Dit is HEEL beknopt en veel te kort door de bocht, waarom ik mezelf op deze as plaats.
 
Zoals het nu staat denk ik dat het NVA of cd&v zal worden, vorige keer na lange tijd nog eens voor VLD gegaan maar heb daar altijd rap spijt van. Als het voor CD&V is dan is dat vooral voor Van Peteghem die interessante fiscale hervormingen heeft uitgetekend waar heel wat koterij in zou verdwijnen, en, nog belangrijker, ook al stappen neemt om dat effectief uitgevoerd krijgen.

NVA zou dan in de eerste plaats voor Bart De Wever zijn, die weliswaar wat van zijn glans verloren heeft maar, vind ik, nog steeds de beste politicus is van zijn generatie, en ook, opnieuw naar mijn mening, de eerlijkste. De bloedarmoede binnen die partij blijft wel wat een probleem, geen enkel van de andere toppers in die partij staat me echt aan. Kan me ook wel vinden in hun algemene idelogie al heb ik er de laatste keer niet op gestemd door Theo Francken, maar die lijkt nu wat ingetoomd binnen de partij. Ben ook wel voorstander van Vlaamse onafhankelijkheid, de klacht dat onze staatsstructuur niet werkt komt steeds terug en ik vind België eruit knippen de meeste logische oplossing.

Mijn eerste verkiezingen heb ik altijd groen gestemd maar het probleem is dat mijn sympathie voor die partij altijd rap over is eens ze beginnen te regeren. Heel het kerncentrale debacle en hun manipulatieve en met halve waarheden aaneenhangende argumentatie daarrond om de extra CO2 uitstoot te verantwoorden/verdoezelen heeft mij bovendien echt wel een afkeer voor die partij gegeven waardoor ze toch al straf uit de hoek zullen moeten komen om dat ongedaan te maken bij mij.

Vooruit is een partij die ik niet langer overweeg. Geen problemen met de partij zelf, denk dat die op zich wel goed bestuurt en bekwame mensen aan de knoppen heeft maar wijkt qua economische ideologie te veel af van mijn standpunten, toch in de context van een land als België met een al enorm grote overheid.
 
Laatst bewerkt:
Is dat dan socio economische ideologie of culturele ideologie? Vooruit en OVLD zijn nu toch niet meteen vergelijkbare partijen?
Je bedoelt waarom ik niet op Vlaams Belang of Open VLD stem? Mix van beiden eigenlijk. Op Vlaams Belang stem ik niet vanwege hun conservatieve gedachtegoed (onder andere). Op Open VLD omdat zij economisch te liberaal zijn en solidariteit vind ik cruciaal. Ik denk dat een groot deel van de problemen die we vandaag in België hebben ook terug te leiden zijn tot een socio-economisch vraagstuk.

Datzelfde geldt eigenlijk voor N-VA maar die sluit ik niet uit moest men daar ooit eens Vlaamse onafhankelijkheid weer op de agenda zetten. Niet dat ik een Vlaams nationalist ben; wel lijkt het me duidelijk dat we nood hebben aan een duidelijkere staatsstructuur. Of dat nu Vlaanderen of België is, maakt me op zich weinig uit.
 
Je bedoelt waarom ik niet op Vlaams Belang of Open VLD stem? Mix van beiden eigenlijk. Op Vlaams Belang stem ik niet vanwege hun conservatieve gedachtegoed (onder andere). Op Open VLD omdat zij economisch te liberaal zijn en solidariteit vind ik cruciaal. Ik denk dat een groot deel van de problemen die we vandaag in België hebben ook terug te leiden zijn tot een socio-economisch vraagstuk.

Datzelfde geldt eigenlijk voor N-VA maar die sluit ik niet uit moest men daar ooit eens Vlaamse onafhankelijkheid weer op de agenda zetten. Niet dat ik een Vlaams nationalist ben; wel lijkt het me duidelijk dat we nood hebben aan een duidelijkere staatsstructuur. Of dat nu Vlaanderen of België is, maakt me op zich weinig uit.

Als ik er iets mag uitpikken: liberalen zijn toch helemaal niet tegen solidariteit?
 
Als ik er iets mag uitpikken: liberalen zijn toch helemaal niet tegen solidariteit?
Nee, ze zijn vooral voor solidariteit onder de rijkeren. ;)

Dat is wat op flessen getrokken. Maar wel mijn ervaring als je naar hun standpunten kijkt. Meestal wat roepen over "middenklasse" bv. Waarbij men dan eigenlijk doeltop de top 10% als je er in duikt. Vooral G-L Bouchez heeft daar een handje van weg. Daar is het vooral veel duidelijker en extremer.
 
Nee, ze zijn vooral voor solidariteit onder de rijkeren. ;)

Dat is wat op flessen getrokken. Maar wel mijn ervaring als je naar hun standpunten kijkt. Meestal wat roepen over "middenklasse" bv. Waarbij men dan eigenlijk doeltop de top 10% als je er in duikt. Vooral G-L Bouchez heeft daar een handje van weg. Daar is het vooral veel duidelijker en extremer.
Open VLD is daar minder extreem in dan MR maar inderdaad.


Ik vind zo'n zaken onverdedigbaar. Gelukkig heeft het gezond verstand het toch gehaald in de regering maar het zegt wel iets over de prioriteiten van de Franstalige liberalen.
 
Nee, ze zijn vooral voor solidariteit onder de rijkeren. ;)

Dat is wat op flessen getrokken. Maar wel mijn ervaring als je naar hun standpunten kijkt. Meestal wat roepen over "middenklasse" bv. Waarbij men dan eigenlijk doeltop de top 10% als je er in duikt. Vooral G-L Bouchez heeft daar een handje van weg. Daar is het vooral veel duidelijker en extremer.

MR en open VLD hebben weinig met liberalisme te maken vandaag helaas. Mar als je die partijen ziet als vertolking van het liberalisme kan ik de kritiek zeker begrijpen.
 
MR en open VLD hebben weinig met liberalisme te maken vandaag helaas. Mar als je die partijen ziet als vertolking van het liberalisme kan ik de kritiek zeker begrijpen.
Sta je dan eerder achter het idee van het libertaire gedachtengoed van bv. 'Atlas Shrugged", of politici zoals Ron Paul in de US?
 
Sta je dan eerder achter het idee van het libertaire gedachtengoed van bv. 'Atlas Shrugged", of politici zoals Ron Paul in de US?

Damn Ayn Rand, breek me de bek niet open...
Ron Paul ook niet, je kan niet libertair zijn en tezelfdertijd tegen open grenzen imo.

"Zuiver" libertair gedachtegoed - a la Nozick, dus zeker niet Rawls ofzo - is denk ik wel iets wat ontbreekt in ons politiek spectrum. Vandaag wordt er te veel vanuit overheid geredeneerd en te weinig vanuit dat we als individu of via de markt kunnen regelen.
 
Damn Ayn Rand, breek me de bek niet open...
Ron Paul ook niet, je kan niet libertair zijn en tezelfdertijd tegen open grenzen imo.

"Zuiver" libertair gedachtegoed - a la Nozick, dus zeker niet Rawls ofzo - is denk ik wel iets wat ontbreekt in ons politiek spectrum. Vandaag wordt er te veel vanuit overheid geredeneerd en te weinig vanuit dat we als individu of via de markt kunnen regelen.
De rol die Nozick voor de overheid ziet weggelegd, is wel echt zeer minimaal he. Eigenlijk enkel voor het beschermen van private eigendom en geen gezondheidszorg, arbeidsregulering of onderwijs bijvoorbeeld?
 
De rol die Nozick voor de overheid ziet weggelegd, is wel echt zeer minimaal he. Eigenlijk enkel voor het beschermen van private eigendom en geen gezondheidszorg, arbeidsregulering of onderwijs bijvoorbeeld?

Ik verwees explicitet naar Nozick omdat hij itt andere "libertariers" consequent is in zijn denken en tegelijk gewoon een erg humaan beeld blijft aanhangen. Ik wil dus zeker niet de idee opperen dat Nozick iemand is die de waarheid in pacht heeft en we zijn ideeen (zoals die van de invulling van de staat) gewoon 1:1 moeten overnemen. Dat zou ook gewoon te revolutionair zijn (laat staan dat het wenselijk zou zijn). Maar voor mij staat het wel vast dat een dergelijk denken wel iets is wat we missen in Belgie. Iedere partij denkt overheidgeorienteerd en ik vind dat een slechte ontwikkeling.

Neem nu de thema's die je aanhaalt. We vinden het vandaag allemaal zo enorm vanzelfsprekend hoe ze georganiseerd zijn, dat we gewoon niet meer stilstaan bij de gigantische mankementen die er zijn door het allemaal zo strikt te laten organiseren door de overheid. Pas op, we kunnen die mankementen gerust afwegen en uiteindelijk accepteren hé, maar die denkoefening maken we gewoon niet (meer). Ironisch genoeg zijn mensen dan wel enorm kritisch wanneer het woord "privatiseren" of "dereguleren" valt. Dat mag, uiteraard, maar ik vind het des te vreemder dat we die kritische houding niet aan de dag leggen wanneer de overheid iets organiseert. Je zou bijna de indruk krijgen dat mensen geloven dat de overheid *per definitie* iets beter kan organiseren dan de privé.
 
ik stem VLD. omdat ik gewoon zelf liberaal gezind ben.
je kan veel zeggen over de politici, maar dat kan je bij elke partij.

Is de VLD eigenlijk wel nog liberaal?

Ik vind dat hun politici vaak het omgekeerde uitvoeren dan hun gedachtegoed. Somers met heel zijn camerasysteem, vreemde fiscale beslissingen die ik niet liberaal noem (zorgen voor nog meer uitzonderingen in plaats van vereenvoudigen), en natuurlijk de individuen die daar zitten (Sihame, De Croo dynastie, Pinxten, Versnick, de Gucht,...).

Ik beschrijf mij wel als "liberaal" maar ik kan mijzelf niet zo ver krijgen om op de VLD te stemmen :p. Er zitten veel teveel rotte appels in die partij.
 
Laatst bewerkt:
Ik verwees explicitet naar Nozick omdat hij itt andere "libertariers" consequent is in zijn denken en tegelijk gewoon een erg humaan beeld blijft aanhangen. Ik wil dus zeker niet de idee opperen dat Nozick iemand is die de waarheid in pacht heeft en we zijn ideeen (zoals die van de invulling van de staat) gewoon 1:1 moeten overnemen. Dat zou ook gewoon te revolutionair zijn (laat staan dat het wenselijk zou zijn). Maar voor mij staat het wel vast dat een dergelijk denken wel iets is wat we missen in Belgie. Iedere partij denkt overheidgeorienteerd en ik vind dat een slechte ontwikkeling.

Neem nu de thema's die je aanhaalt. We vinden het vandaag allemaal zo enorm vanzelfsprekend hoe ze georganiseerd zijn, dat we gewoon niet meer stilstaan bij de gigantische mankementen die er zijn door het allemaal zo strikt te laten organiseren door de overheid. Pas op, we kunnen die mankementen gerust afwegen en uiteindelijk accepteren hé, maar die denkoefening maken we gewoon niet (meer). Ironisch genoeg zijn mensen dan wel enorm kritisch wanneer het woord "privatiseren" of "dereguleren" valt. Dat mag, uiteraard, maar ik vind het des te vreemder dat we die kritische houding niet aan de dag leggen wanneer de overheid iets organiseert. Je zou bijna de indruk krijgen dat mensen geloven dat de overheid *per definitie* iets beter kan organiseren dan de privé.
Bedankt voor de uitweiding. Die kritische houding tegenover privatisatie komt bij mij vooral uit de vaak tegenstrijdige doelstellingen die de private markt en de samenleving nastreven. Dan denk ik aan de prijs van de gezondheidszorg in de Verenigde Staten, het openbaar vervoer in het Verenigd Koninkrijk of, dichter bij huis, de energiemarkt.

Dus ik geloof niet per se dat de overheid het beter kan organiseren dan de private markt, maar wel dat het algemeen belang bij de overheid hoger in de pikorde staat.
 
Is de VLD eigenlijk wel nog liberaal?

Ik vind dat hun politici vaak het omgekeerde uitvoeren dan hun gedachtegoed. Somers met heel zijn camerasysteem, vreemde fiscale beslissingen die ik niet liberaal noem (zorgen voor nog meer uitzonderingen in plaats van vereenvoudigen), en natuurlijk de individuen die daar zitten (Sihame, De Croo dynastie, Pinxten, Versnick, de Gucht,...).

Ik beschrijf mij wel als "liberaal" maar ik kan mijzelf niet zo ver krijgen om op de VLD te stemmen :p. Er zitten veel teveel rotte appels in die partij.
maar welke andere optie heb je in Vlaanderen?
 
maar welke andere optie heb je in Vlaanderen?

Blanco stemmen, ventje tekenen op je papieren stembiljet, op liberaal getinte groenen stemmen (ookal zijn die quasi uitgeroeid binnen Groen. :p),...
Ik mis een groenliberale partij.


Maar ik snap dat zo'n partij te confronterend zou zijn in België :p. Waarschijnlijk duurt het nog 20 jaar tegen dat zoiets een slaagkans heeft.
 
Sinds 2012 spruit mijn stemgedrag voort uit de hoop dat Bart De Wever meer van zijn overtuigingen gerealiseerd kan krijgen. Ik stem dus op de N-VA, ondanks het duidelijke personeelsprobleem binnen die partij. Voor mijn part zet BDW onverkozen topmanagers op de ministerposten terwijl hij de strategie uitzet. Of mensen als Van Pethegem, Crevits, Lydia Peeters, ... allemaal prima.

In de praktijk vrees ik dat N-VA door de opkomst van het Vlaams Belang niet meer voldoende macht kán verwerven om echt de lijnen uit te zetten. Misschien is het dan rationeel verstandiger om op de huichelaars van Open VLD te stemmen (zoals ik in 2009 en 2010 deed), maar daar kan ik me emotioneel niet meer toe aanzetten. Dan geef ik het stemmen nog liever op, en stem ik wel op komiek Raoul Hedebouw of zo.
 
Terug
Bovenaan