Waar ben jij nostalgisch naar?

Zijn die series niet gewoon wat overroepen omdat de huidige generatie die zich ontpopt tot oude zagen ("vroeger was het beter") daar nostalgisch over doet? Sowieso kan je die nog bekijken hé, nog enkele jaren en dat verhuist waarschijnlijk naar Ment of Eclips Tv of een andere bejaardenzender.

Allezja, liever een "moderne" kwaliteitsserie (en dat is niet alles dat Netflix of Prime uitspuwen voor de duidelijkheid) waar een verhaal in wordt ontwikkeld over een heel seizoen, en er enige plaats is voor nuance, dan van die oudere series die veelal hun leeftijd tonen en waar bordkartonnen personages 0.0 veranderen omdat men in tijden van lineaire tv op elk moment moest kunnen inpikken met de aflevering van de week en meteen moest zien welk typetje een personage was. Dat daar dan eens een homo of een transgender tussenloopt, who cares?
Een moderne sitcom is even lineair als een oudere sitcom hoor. De tijd zal wel uitwijzen welke sitcoms generaties kunnen meegaan en welke stof zullen vergaren op het schap. Dat geldt ook voor andere soorten series en films.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Nu haal je precies eerder het verschil aan tussen types van series dan tussen verschillen vroeger/nu.
Tegenwoordig heb je ook genoeg van die 20-minuten series waar 0.0 character development in zit. alle crime-series a la ncis en consoorten terwijl je "vroeger" omgekeerd ook echt goed spul had.
The wire is bv in 2002 gestart. Toch ook niet meer "jong" te noemen
 
Nu haal je precies eerder het verschil aan tussen types van series dan tussen verschillen vroeger/nu.
Tegenwoordig heb je ook genoeg van die 20-minuten series waar 0.0 character development in zit. alle crime-series a la ncis en consoorten terwijl je "vroeger" omgekeerd ook echt goed spul had.
The wire is bv in 2002 gestart. Toch ook niet meer "jong" te noemen
Ja, "modern" stond tussen aanhalingstekens natuurlijk. Ik heb gewoon de indruk dat in lijn met de tijdsgeest er ergens in de vroege jaren 2000 een soort switch is geweest waar alles realistischer (donkerder?) werd. Je kan hier waarschijnlijk een hele filosofische discussie over houden ook, maar sindsdien is het toch minder courant dat je een serie ziet waar iemand 100% een stereotype "held" en iemand 100% de "bad guy".

Als we ons beperken tot sitcoms heb ik ook de indruk dat er toch iets meer tragiek en ontwikkeling in zit: https://www.imdb.com/list/ls062613482/
Nu, over die lijst valt waarschijnlijk wel te discussiëren (het is maar IMDB) en ik heb die niet allemaal gezien, maar het hele "woke-spook" lijkt me daarin toch niet zo aanwezig.

Nu goed, misschien is dat dan nostalgie naar simpelere tijden, maar ik vind veel van die zaken genre Married with Children toch vrij gedateerd aanvoelen.
 
Zijn die series niet gewoon wat overroepen omdat de huidige generatie die zich ontpopt tot oude zagen ("vroeger was het beter") daar nostalgisch over doet? Sowieso kan je die nog bekijken hé, nog enkele jaren en dat verhuist waarschijnlijk naar Ment of Eclips Tv of een andere bejaardenzender.

Allezja, liever een "moderne" kwaliteitsserie (en dat is niet alles dat Netflix of Prime uitspuwen voor de duidelijkheid) waar een verhaal in wordt ontwikkeld over een heel seizoen, en er enige plaats is voor nuance, dan van die oudere series die veelal hun leeftijd tonen en waar bordkartonnen personages 0.0 veranderen omdat men in tijden van lineaire tv op elk moment moest kunnen inpikken met de aflevering van de week en meteen moest zien welk typetje een personage was. Dat daar dan eens een homo of een transgender tussenloopt, who cares?
Ieder zijn ding zeker.

Ik vind de humor van Married with Children nog altijd geweldig, zeker van de laatste seizoenen met Jefferson in de plaats van Steve. Tijdloos zelfs. Waar kan je die humor nu nog vinden?
'Allo Allo' is ook een mooi voorbeeld. Zo oud als de straat, zo voorspelbaar als wat, maar een volledige aflevering bekijk ik nog altijd met veel plezier.

'No brainers' maar ja... Overdag al genoeg bezig met de beslommeringen van werk en gezin.
 
Zelfs een serie als Friends zou nu niet leer kunnen.
Er waren de laatste seizoenen klachten gekomen dat de vriendengroep enkel bestond uit blanke mensen.
Zelfde met modern family. Klachten dat het personage Cameron gespeeld werd door een hetero man.
 
Tgoh ik vind dat altijd zo overdreven die uitspraken. Er wordt meer geklaagd, sure. Maar dat wil niet zeggen dat zo een dingen niet met kunnen of direct gecancelled zou worden. Uw kwaliteit moet dan wel on point zijn.

South Park en It's Always Sunny draaien nog. The Boyz is een recenter voorbeeld. Jimmy Carr en Bill Burr zijn ook nog populair...
 
Laatst bewerkt:
Tgoh ik vind dat altijd zo overdreven die uitspraken. Er wordt meer geklaagd, sure. Maar dat wil niet zeggen dat zo een dingen niet met kunnen of direct gecancelled zou worden. Uw kwaliteit moet dan wel on point zijn.

South Park en It's Always Sunny draaien nog. The Boyz is een recenter voorbeeld. Jimmy Carr en Bill Burr zijn ook nog populair...
Het is tegenwoordig ook mogelijk voor elke wereldvreemde zaag om via social media medestanders te vinden, waarna er anderen op reageren en in andere media wordt gerapporteerd over een "twitterrel" of iets in die trant. Dat geeft ook veel meer aandacht en credibiliteit aan wat vaak een randfenomeen is IMO.

Vroeger zou dat dan bij een verzuurde lezersbrief blijven, als die al werd gepubliceerd.
 
‘De rups’ op elke plaatselijke kermis. En dan ongeduldig wachten totdat ie dichtging 😝


6796db3093ff9c9a3dbe626d919bf957.jpg
 
Terug
Bovenaan