Vuelta ciclista a España 2022

Wie wint La Vuelta ciclista a España 2022?

• Tadej Pogačar

• Primož Roglič

• Jai Hindley

• Richard Carapaz

• Simon Yates

• Remco Evenepoel

• Enric Mas

• Mikel Landa

• Nairo Quintana

• Iemand anders

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Dat mag zeker je mening zijn maar de regel is wat ze is, soms is dat in je voordeel soms in je nadeel. De regel bestaat al jaar en dag, geen idee waarom dat nu plots een probleem hoeft te zijn.

Inderaad, toen Hindley in de Giro dit jaar door die regel tijdverlies ontliep was er hier geen pagina lange discussie, ik vraag me af waarom :rolleyes:

Het is Jumbo natuurlijk die durven wel eens een bak zand rond te strooien maar echt goed nieuws is dit niet.

Volgens mij kwam dat bloed van uit Ijn handschoen en dus zijn hand. Het zag er niet goed uit. Hij was ook duidelijk groggy.. dus hopelijk geen hersenschudding..
Rare val ook wel wtf was dat.

Inderaad, toen Hindley in de Giro dit jaar door die regel tijdverlies ontliep was er hier geen pagina lange discussie, ik vraag me af waarom :rolleyes:
Omdat daar geen kat naar keek :tongue:

Jammer, een fantastische strijd met Roglic waarbij Remco nog nipt aan het langste einde trok, had een schitterend einde geweest voor deze Vuelta. Toch wel een domper.

Ik snap niet waar de discussie uberhaupt vandaan komt... die regel bestaat al jaar en dag.

Het is Jumbo natuurlijk die durven wel eens een bak zand rond te strooien maar echt goed nieuws is dit niet.
Ik heb de etappe van vandaag niet gezien, enkel de herhaling van die aankomst maar als je ze allemaal nog op een rij hebt rij je volgens mij niet met die bril zo op je hoofd naar de streep. Zelfs als die knie hier inderdaad niet geraakt is dan vrees ik dat hij hier toch minstens een hersenschudding oid aan over heeft gehouden. Ik kan mij alleszins niet voorstellen dat hij morgen 100% in orde is.

Ik zie nu wel net een clipje waar net op die plaats een mega stuk kauwgum op de grond plakt... hoe zelfs? Je moet ook Roglic heten om net naar in te blijven hangen maar het zal er toch ergens iets mee te maken hebben anders zou je denken dat hij die renner van Bahrein (Wright?) meesleurt of op zen minst een kwak geeft.
EDIT: net beelden van social media gezien van toeschouwers, hij rijdt gewoon tegen Wright zijn arm denk ik.

Laatst bewerkt:
Dat is toch gewoon een vrij zielige reactie, niet?
Als je ziet hoe hij wegrijdt en hoe hard hij die finale maakt daar doe je toch uw hoed voor af? Dit is de nummer 2 in de GC eh, als je over strijdt spreekt dan kan dit toch tellen.
Komt hier zeer ongelukkig en lullig ten val, eigen schuld of niet dat wens je toch gewoon niemand toe.

Als je dit ziet dan was de strijd voor rood toch nog niet gestreden. Als het dan in zo een dubieuze finale en op zo een manier moet beslist worden dan is dat toch maar zeer wrang.

De redenen waarom lijken me toch vrij duidelijk? Ik ga geen uitspraak doen over het al dan niet legit zijn van de platte band.
Maar er zijn toch genoeg redenen op te noemen waarom je zou faken en de manier waarop het allemaal gebeurt, welk moment en vooral hoe er gereageerd wordt voedt toch enkel maar die speculaties.
In zijn interview zegt hij vrijwel onmiddellijk dat de 3km regel van kracht is. En gaat er zelfs vanuit dat hij dezelfde tijd als de eerste ging krijgen. Hij was 500m over het 3km punt en reageerde niet op Roglic en zag dat Roglic ging wegrijden. Stopt gewoon en maakt zich geen drukte, dus op dat moment wist hij al dat ze hem gingen gelijkzetten, anders blijf je daar niet zo kalm staan.

Zonder platte band moest hij gewoon rijden, hopen dat het peloton niet te veel tijd op Roglic ging verliezen en hopen dat Roglic niet de winst pakte. Dus in zijn optiek, met de gedachte dat je gelijke tijd zal krijgen, is platte band rijden gelijk aan geen tijd verliezen.
Als je daarmee de vuelta kan winnen, denk je dat een renner dan zou kiezen om het niet te doen? Dat de moraliteit primeert? Ze zouden hun moeder nog verkopen voor een overwinning.
Als de reactie nu over Sep Vanmarcke ging. Vond je dat dan nog steeds vrij zielig? Je geeft zelf aan dat renners hun moeder nog zouden verkopen maar als supporter mag je er niet, niet rouwig om zijn dat een tegenstander valt? Ik wens niemand een val toe maar ik ga er nu echt niet van wakker liggen of rouwig om zijn. Kijk naar het WK MX2. Er is daar geen enkele fransman rouwig om dat Geerts 4x valt in de laatste 2 gp's hoor. Dat hoort gewoon bij de sport. Stel MVDP wordt wereldkampioen omdat Alaphilippe niet fit is na zijn val en VA pech heeft op 10km van het einde, ik geloof nooit dat je daar rouwig om gaat zijn. Dat het mogelijk een mooie strijd wegneemt, dat kan je inderdaad spijtig vinden.

Ik ga geen uitspraak doen over het al dan niet legit zijn van de platte band.

Waarom niet? Er zijn toch beelden die een lekke band effectief bevestigen?

Jammer, een fantastische strijd met Roglic waarbij Remco nog nipt aan het langste einde trok, had een schitterend einde geweest voor deze Vuelta. Toch wel een domper.
En een domper op de zege van Van Aert, als Roglic morgen moet lossen of opgeeft. Want dan gaan er mensen zeggen dat Remco de Vuelta heeft gewonnen omdat Roglic gevallen is. Deze val ontneemt Remco de kans om Roglic op zijn waarde te kloppen.

Je vindt dat dan ook bullshit dat Roglic in dezelfde tijd gezet wordt van de winnaars?
Yep. Ook dat is bullshit. Zoals ik al zei, de prijzen dienen te worden uitgedeeld aan de meet, niet er voor.

Ik wil hier Remco niet aanvallen, en ook Roglic niet. Ik. val de regel aan. Die trekt op niks.
Neem nu eens dat Remco echt stikdood zat. Een lekk band faken zou hem dan perfect uitgekomen zijn.
En voor Roglic, recht blijven hoort ook bij wielrennen. Dat hij dezelfde tijd krijgt als de winnaars klopt ook voor geen meter.

Het 2de deel van uw quote slaagt werkelijk op niets, hij reed lek en zelfs Vingegaard zat niet altijd in het wiel van Pogacar. Op die explosieve dingen zijn zowel Roglic als Pogacar beter als Evenepoel en Vingegaard.
Als je kijkt naar de TdF zit de gele trui altijd in het wiel van de nr2 in het klassement. En als de gele trui er niet zit, zit er in elk geval iemand van zijn team.
Waar zat Remco vandaag ? Lek zeg je ? Dan had hij dus al een lekke band voordat hij aan de 3 km zat dus eigenlijk klopt het niet dat hij vandaag maar 8 seconden verliest ? Waar was zijn team ? Roglic vertrekt en er was niemand van Quick Step te zien. Remco mag zijn 2 handjes bij elkaar leggen dat die idiote regel bestaat.

Klein, maar mooi gebaar van Remco, maakt het wielrennen zoveel mooier! Ging ook na de race eens gaan checken bij Roglic hoe het ging.
Morgenvroeg weten we of Primoz nog start, laat ons hopen van wel 🤞
Zelfs als hij moet afstappen, hebben we een hele mooie en spannende Vuelta gehad, en wie weet zorgt Mas nog voor een verrassend mooi duel met Remco!

Fb_fGkpXwAgIV_o

Ging er eigenlijk niks over schrijven, maar kan het niet laten: al dat afgeven op renners die vallen, lekke banden zouden faken, en weet ik wat, vind ik echt ongelooflijk belachelijk. Kijk naar een andere sport zou ik zeggen :unsure: .

Yep. Ook dat is bullshit. Zoals ik al zei, de prijzen dienen te worden uitgedeeld aan de meet, niet er voor.

Ik wil hier Remco niet aanvallen, en ook Roglic niet. Ik. val de regel aan. Die trekt op niks.
Neem nu eens dat Remco echt stikdood zat. Een lekk band faken zou hem dan perfect uitgekomen zijn.
En voor Roglic, recht blijven hoort ook bij wielrennen. Dat hij dezelfde tijd krijgt als de winnaars klopt ook voor geen meter.
Het enige waar je u vragen over moet stellen is dat of die regel er vandaag wel had moeten zijn. Dat de finish niet te zwaar was voor die regel. De regel op zich heeft al meer goed gedaan dan slecht hoor.
Als je kijkt naar de TdF zit de gele trui altijd in het wiel van de nr2 in het klassement. En als de gele trui er niet zit, zit er in elk geval iemand van zijn team.
Waar zat Remco vandaag ? Lek zeg je ? Dan had hij dus al een lekke band voordat hij aan de 3 km zat dus eigenlijk klopt het niet dat hij vandaag maar 8 seconden verliest ? Waar was zijn team ? Roglic vertrekt en er was niemand van Quick Step te zien. Remco mag zijn 2 handjes bij elkaar leggen dat die idiote regel bestaat.
De nr2 zit meestal in het wiel van de gele trui, niet andersom. Wat maakt het nu uit of er iemand van Quickstep in Roglic zijn wiel zat, denk je dat die iets had kunnen doen? Geen idee of hij al lek reed voor 3km. Hij stak alleszins zijn hand omhoog op 2,4km van het einde. Nogmaals, Roglic verliest waarschijnlijk meer tijd dan Evenepoel als die regel niet bestaat. Mag die dan ook zijn 2 handjes bij elkaar leggen?

En een domper op de zege van Van Aert, als Roglic morgen moet lossen of opgeeft. Want dan gaan er mensen zeggen dat Remco de Vuelta heeft gewonnen omdat Roglic gevallen is. Deze val ontneemt Remco de kans om Roglic op zijn waarde te kloppen.
Doet hij dat dan nu niet? Remco blijft op zijn fiets zitten (die schuiver even buiten beschouwing gelaten), Roglic doet dat niet. Ook dat is een deel van die "waarde". Iedereen kan eens vallen en dat is altijd een jammere zaak maar als het een steeds terugkerend dingetje is dan kan je moeilijk élke keer zeggen "Ja maar, Roglic heeft zijn kansen niet kunnen verdedigen".

Ik wou dat het anders was hoor. Ik ben enorme fan van Roglic, alleen al voor zijn mentale weerbaarheid heb ik grenzeloos respect voor de man. Maar als je systematisch valt... tja. Als je de lijst gaat maken van wedstrijden die hij daardoor verliest:
* Parijs-Nice 2021 & Dauphiné 2020 waren 100% binnen als hij recht blijft.
* De Tour 2020 verliest hij volgens mij finaal ook door zijn val in die Dauphiné van 2020
En dan spreken we dus nog niet over alle wedstrijden waar hij zijn kansen niet kan verdedigen door valpartijen. Eigenlijk is het bijna waanzin dat Roglic uberhaupt al 3 keer die Vuelta gewonnen heeft.

Waarom niet? Er zijn toch beelden die een lekke band effectief bevestigen?

Ja maar je snapt toch ook waarom überhaupt de twijfel er was?
Als je alles op een rijtje zet dan is dat gewoon een logische vraag die gesteld mag worden.
Zeker omdat dit allemaal wel in het voordeel speelt van Remco die toch allesbehalve goed geplaatst zat, net zoals zijn team trouwens.
Zeker met het idee van “ze zouden hun moeder nog verkopen”, daarmee bedoel ik dat ze toch niet schuwen om de grenzen van het sportieve en het eerlijke op te zoeken om te winnen.
Direct roepen dat hij zou valsspelen dat doel je niet. Maar even vraagtekens erbij zetten en vragen naar wat stavingsstukken omdat het toch onduidelijk was dat moet kunnen.

Laat ons ook gewoon een kat een kat noemen, uiteraard is dit allemaal gestuurd vanuit de volwagen. Natuurlijk zit die jongen daar niet alles te analyseren en te denken dat hij binnen 3km kan stoppen. Nee hij zal doorgegeven hebben “shit ik heb een leegloper”, en dan vanuit de volgwagen is er gezegd hou nog even vol en stop binnen 400m dan zit je binnen de 3km en verlies je geen tijd.
Niet meer of minder dan dat. En op die beelden zie je nu ook niet dat hij zo plat als een vijg staat eh, hij staat gewoon niet meer super hard. Maar natuurlijk is er weinig discussie dat hij lek stond, de commissaris van de UCI heeft dit ook vastgesteld.

Ik heb het toch vooral moeilijk met mensen die bijna blij zijn dat Roglic hier valt. Dat wens je gewoon niemand toe.
Als Remco zijnde wens je dat ook niemand toe en hij zal er zeker ook niet blij voor zijn (hoop ik toch), maar natuurlijk is het wel in zijn voordeel en zal hij ook gewoon het voordeel met beide handen grijpen.
Maar het onthoofd wel voor een groot stuk de eerlijke strijd die er eventueel nog ging zijn.

onze paardenkop
Wat is dat hier met die paardenkop :unsure:
En dat voor een crew member! Gij permitteert u nogal wat! :angry:

Laatst bewerkt:
@picasso123 Helemaal met u eens, hoe alles tot in het absurde wordt geanalyseerd soms is om zot van te worden.

Ik heb de beelden net pas gezien en vind het wel ontzettend jammer voor Roglic. Hoe hij daar op de grond zit en voor zich uitstaart… Bah.

Remco had nog net voor die klim met Wright gesproken om Roglic omver te knallen aan de meet en zie tis gelukt...
En zo kan je vanalles uit je duim zuigen om weer een discussie te maken

Ik heb de finale nog eens in detail bekeken en op 7km van het einde zit Remco nog mooi vooraan met 3 ploegmaats. Erna zie je ze alle vier niet meer in de eerste helft van het peloton dus waarschijnlijk zal zijn lekke band daar al gestart zijn en zijn zijn ploegmaats bij hem gebleven. Hoogstwaarschijnlijk zou hij zonder lekke band vooraan gebleven zijn en zou Roglic misschien zelfs niet eens een aanval geplaatst hebben.

Wat lees ik hier allemaal. 🤦‍♂️ 'stel nu dat Remco kapot zat'. Ja kijk, als hij echt zo kapot zat in deze snertrit dat hij bang was om veel tijd te verliezen, zal hij de komende dagen echt nog wel een half uur verliezen.

We kunnen enkel zeggen dat we vermoeden dat zijn lekke band vroeger begon. Dat kan goed zijn, en dan heeft hij de regels in mijn ogen terecht in zijn voordeel gebruikt. Ik kan me niet inbeelden dat ook maar iemand net voor de 3km-grens zou afstappen met een lekke band en garanti een halve minuut of meer zou verliezen, of nog 3km zou doorrijden met een lekke band en veel meer energie en ook 30 seconden zou verliezen.

Stel nu dat hij al enkele kilometers lek stond, dan had hij zijn finale al gereden om de 3 kilometer te halen en is het 'hij bolde rustig naar de finish en heeft zich kunnen sparen' ook geen valide argument meer.

Ik heb het toch vooral moeilijk met mensen die bijna blij zijn dat Roglic hier valt. Dat wens je gewoon niemand toe.

Maar het onthoofd wel voor een groot stuk de eerlijke strijd die er eventueel nog ging zijn.
Niemand is blij dat Roglic gevallen is, mss hadden er sommigen het verkeerd verwoord.. Stel we spelen de WK finale tegen Frankrijk en Mbappé blesseert zich, dan zou ik dat een goede zaak vinden voor onze overwinningskansen. Ik ben niet blij omdat Mbappé geblesseerd is. Ik ben blij omdat onze kansen beter zijn. En ik denk dat de meeste Belgen dat ook zouden denken.

Het onthoofd de strijd en dat is spijtig voor de koers. Ook voor Remco want nu gaat iedereen achteraf zeggen dat Roglic gevallen was en dat hij anders zou gewonnen zijn.

Maar ik heb een groot probleem met de mensen die precies kwaad zijn dat Remco het geluk heeft van de 3km regel. Jeezes fucking Christ..
Hij had ne platten band. Punt. Hij haalt er voordeel uit . Ook al denk ik dat hij zonder platte band gewoon in dat 2de peleton of zelf samen met Roglic over de meet komt.

Als België dan in die match wint doordat ze een goal uit offside scoren zou ik daar niet kwaad van worden als Belg zijnde.. En ik vind dat we allemaal hetzelfde zouden mogen denken van Remco!

Die lullige val speelde Remco ook al parten, de val van Roglic ziet er veel erger uit. Ik wil dat iedereen zijn kansen kan verdedigen en dat de beste wint. Ik hoop voor Roglic dat het meevalt maar die elleboog zag er wel serieus gehavend uit en een klein breukje dat is direct einde verhaal.

Dat Remco een platte band zou faken dat vind ik wel heel vergezocht. Ik denk dat niemand daar aan denkt in volle finale van een koers.

Niemand is blij dat Roglic gevallen is, mss hadden er sommigen het verkeerd verwoord.. Stel we spelen de WK finale tegen Frankrijk en Mbappé blesseert zich, dan zou ik dat een goede zaak vinden voor onze overwinningskansen. Ik ben niet blij omdat Mbappé geblesseerd is. Ik ben blij omdat onze kansen beter zijn. En ik denk dat de meeste Belgen dat ook zouden denken.

Het onthoofd de strijd en dat is spijtig voor de koers. Ook voor Remco want nu gaat iedereen achteraf zeggen dat Roglic gevallen was en dat hij anders zou gewonnen zijn.

Maar ik heb een groot probleem met de mensen die precies kwaad zijn dat Remco het geluk heeft van de 3km regel. Jeezes fucking Christ..
Hij had ne platten band. Punt. Hij haalt er voordeel uit . Ook al denk ik dat hij zonder platte band gewoon in dat 2de peleton of zelf samen met Roglic over de meet komt.

Als België dan in die match wint doordat ze een goal uit offside scoren zou ik daar niet kwaad van worden als Belg zijnde.. En ik vind dat we allemaal hetzelfde zouden mogen denken van Remco!
Je maakt twee cruciale fouten.
Wielrennen is geen voetbal, die twee kan je echt niet met elkaar vergelijken :p
Voetbal is een spel waar contact belangrijk is, wielrennen is een sport waar het draait om wie de beste ploeg/ helpers, tactiek en de grootste motor heeft. Kan je echt niet met elkaar vergelijken, bij voetbal horen niet zo propere acties er een beetje bij.

En je denkt dat net zoals bij nationaal voetbal het tous ensemble is, maar dat is niet zo hoor :p
Lang niet iedereen is fan van Remco hoor. En ik denk ook niet dat dat hoeft. In het wielrennen heb je ook veel liefhebbers die enkel maar fan zijn van goeie en attractieve koers, en niet van specifieke renners of ploegen.
Maar als liefhebber van het wielrennen moet je gewoon met grote ogen kijken wat voor een seizoen die jongen rijdt en uw hoed daar voor af doen. Ook al ben je misschien geen fan van hem.

Die lullige val speelde Remco ook al parten, de val van Roglic ziet er veel erger uit. Ik wil dat iedereen zijn kansen kan verdedigen en dat de beste wint.

Dat Remco een platte band zou faken dat vind ik wel heel vergezocht. Ik denk dat niemand daar aan denkt in volle finale van een koers.

Dat hij zou faken is uitgesloten. Hij stond niet meer hard dat is vastgesteld.
De vraag is hoelang liep hij al leeg, waarschijnlijk al langer. En hij zal zelf ook niks beslist hebben, dat zal de ploegleider gedaan hebben. En die zal met grote zekerheid gewoon rekening gehouden hebben met de 3km-regel.
Maar ik snap wel waarom er in eerste instantie er vragen over gesteld werden, de beelden die live uitgezonden werden hebben daartoe bijgedragen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan