Vuelta 2023

Wie wint la Vuelta 2023

• Jonas Vingegaard

Stemmen: 25 29,1%
  • Primoz Roglic

Stemmen: 15 17,4%
  • Remco Evenepoel

Stemmen: 41 47,7%
  • Geraint Thomas

Stemmen: 0 0,0%
  • João Almeida

• Enric Mas

• Juan Ayuso

Stemmen: 5 5,8%
  • Richard Carapaz

• Iemand Anders

• Totaal aantal stemmers
    86
  • Opiniepeiling gesloten .
Een carrière is ook niet één rechte lijn omhoog. Dat hij de Giro moest verlaten met corona is zonde, wat zijn einduitslag daar was geweest kan niemand zeggen. Deze Vuelta is uiteraard een ontgoocheling.

Maar voor de rest is het toch allemaal scorebordjournalistiek. Zoals Vdp tegenwoordig opgehemeld wordt na zijn wonderjaar. Misschien moeten we de commentaren eens opzoeken van 2021. Toen hij geen klassieker won, opgaf in de tour, matig presteerde op het wk, in zolder moest opgeven met zijn rug. Er zijn er die Vdp volledig hadden afgeschreven.

Na de ronde van Zwitserland las ik hier op het forum dat Ayuso een grotere carrière ging maken als Evenepoel.
Vorig jaar 3e in de Vuelta, dat gaat hij dit jaar niet halen. Niet gegroeid in het rondewerk 🤷🏼‍♂️

Ligt de verwachting van de pers en bijgevolg de gemiddelde supporter niet gewoon veel te hoog?

Evenepoel heeft de capaciteiten om een grote ronde te winnen maar gaat uiteraard niet elke ronde winnen waar hij start, dat is weinigen gegeven. Zelfs Pogacar, de man die echt als de nieuwe Merckx werd gezien, wordt al twee jaar met z'n neus op de feiten gedrukt dat Vingegaard beter is. Er zijn trouwens meerdere manieren om een ronde te winnen, je hoeft niet persé de allerbeste beste klimmer te zijn, Remco heeft de tijdrit als extra wapen. De Giro dit jaar had ook veel mooier kunnen zijn maar dat mocht helaas niet zijn, stel dat hij die won, hadden we deze discussie zelfs niet gehad.

Te hoog totaal niet, ik denk dat ik 1 van de weinigen was die na zijn failures in kleine ronder er in geloofde dat hij een ronde van 3 weken kon winnen. En uiteraard kan je niet elke grote ronde winnen, maar er is wel een wezenlijk verschil tussen niet winnen en strijdend ten onder gaan, genre pogi en gewoon niet meten met de wereldtop na een failure.
Is dat een hoge verwachting hebben ik denk het niet, dat is hopen op groei. Is dat een absurd verwachtingspatroon?

Na de ronde van Zwitserland las ik hier op het forum dat Ayuso een grotere carrière ging maken als Evenepoel.
Vorig jaar 3e in de Vuelta, dat gaat hij dit jaar niet halen. Niet gegroeid in het rondewerk 🤷🏼‍♂️

Ik denk dat iedereen hier wel ziet dat Ayuso zijn huidige 4de plek tegen de absolute wereldtop qua rondewerk, meer waard is dan zijn 3de plek vorig jaar. Qua potentieel zit het inderdaad meer dan snor met de generatie 2003

Vier ritwinsten in grote ronden, tegen over twee vorig jaar. Een verdubbeling van de winst! Als de boekhouder zo'n cijfers aan de CEO voorlegt, krijgt die een dikke bonus.

Aantal ritwinsten gebruiken als waardemeter voor zijn algemene GT GC competitiviteit... ok dan. Lijkt me toch vrij duidelijk dat zijn klimcapaciteiten minder zijn dan vorig jaar. Dacht dat hij dat trouwens ook aangaf in 1 of ander interview dat hij overall meer gefocust was op TT dit jaar vanwege vele TT km is Giro en WK voorbereiding.

Laatst bewerkt:
Wat is dat hier eingelijk met "de absolute wereldtop"? Roglic was er vorig jaar toch ook en stond voor hij viel nog bijna 2min achter. Ayuso, Mas, Landa, Rodriguez waren er ook toen. Deze Vingegaard is niet sterker als Roglic. Dezelfde Roglic (en Kuss) die in de Giro ook op achterstand stonden voor zijn Corona exit. Waarom werkt die analyse niet in 2 richtingen? Wanneer hij ze klopt is het "niet de absolute wereldtop" , wanneer hij verliest is het omdat ze het wel zijn? Remco verliest hier de Vuelta niet omdat "de absolute wereldtop" aan de start staat, hij verliest die in de eerste plaats omdat hij Serry bergop niet kon volgen. Ik kan er ook echt niet bij hoe je van iemand die reeds een Gt gewonnen heeft kan zeggen dat die geen 3 weken op niveau aan kan.

Ik vermoed ook dat Vingegaard (in de tour) nog een niveau te hoog is hoor maar hem zo afschrijven zoals sommigen hier doen gaat toch te ver. Dan kan je even goed Pogacar ook afschrijven want die heeft ook al 2 jaar kletsen gekregen.

Laatst bewerkt:
Wat is dat hier eingelijk met "de absolute wereldtop"? Roglic was er vorig jaar toch ook en stond voor hij viel nog bijna 2min achter. Ayuso, Mas, Landa, Rodriguez waren er ook toen. Deze Vingegaard is niet sterker als Roglic. Dezelfde Roglic (en Kuss) die in de Giro ook op achterstand stonden voor zijn Corona exit. Waarom werkt die analyse niet in 2 richtingen? Wanneer hij ze klopt is het "niet de absolute wereldtop" , wanneer hij verliest is het omdat ze het wel zijn? Remco verliest hier de Vuelta niet omdat "de absolute wereldtop" aan de start staat, hij verliest die in de eerste plaats omdat hij Serry bergop niet kon volgen. Ik kan er ook echt niet bij hoe je van iemand die reeds een Gt gewonnen heeft kan zeggen dat die geen 3 weken op niveau aan kan.

Ik vermoed ook dat Vingegaard (in de tour) nog een niveau te hoog is hoor maar hem zo afschrijven zoals sommigen hier doen gaat toch te ver. Dan kan je even goed Pogacar ook afschrijven want die heeft ook al 2 jaar kletsen gekregen.
Je mag deze Roglic niet gelijk stellen aan '22 Roglic. Die had een zware val in de Tour achter de rug waar hij in het tussenseizoen nog een operatie voor heeft gehad.
Als je kijkt naar hoe die er in de Tirreno bij reed... hij won daar wel maar dat was aan 90%.

Dat gezegd zijnde er wordt idd wel zwaar overdreven. Ik vind het ook bizar hoe we van depressed (27m) naar overdreven hoerastemming (ritwinst) en nu terug helemaal de dieperik in gaan. De nuance is opnieuw ver zoek.
Uiteraard is Remco een goeie GT contender, er zijn er weinig beter. Maar ik denk wel dat de Tour op dit moment niet mogelijk is (zonder accidenten bij Vingegaard en Pogacar).

Het enige wat je wel kan zeggen door die handdoek te smijten na die '27 is dat je jezelf in een situatie plaatst waar je niet echt weet of het nu die ene vervloekte dag was of dat je hier in de 3de week keer op keer tekort zou gekomen zijn. Daarvoor hebben we van vorig jaar geen benchmark omdat Mas toen de enige relevante overblijver was en dat is toch meer de subtop dan de absolute wereldtop.

Zuiver voor de petite histoire in 1966 (met een top tien voor 90 procent uit Spanjaarden) haalde er al eens een team het volledige podium binnen :p . Het zou dus geen unicum zijn in een grote ronde (of zelfs in een Vuelta) voor Jumbo.

Zuiver voor de petite histoire in 1966 (met een top tien voor 90 procent uit Spanjaarden) haalde er al eens een team het volledige podium binnen :p . Het zou dus geen unicum zijn in een grote ronde (of zelfs in een Vuelta) voor Jumbo.

Amai, goed gevonden! Was nog in de tijd dat met dan tien procent van de starters uit dezelfde ploeg kwamen blijkbaar :unsure:

Eigenlijk zou men dat bergklassement in alle grote rondes toch eens mogen herbekijken. Ik spreek nu niet over Remco, maar al te vaak zijn dat renners die na een ontsnapping in de aanloopritten enkele punten gesprokkeld hebben op molshopen en zo dan de bolletjestrui verwerven. Die voelen zich dan verplicht om die trui te verdedigen, en mogen van het peloton op de andere heuvels ook nog wat punten sprokkelen. Als ze geluk hebben mogen ze ook in een vroege vlucht zitten tijdens een bergetappe zodat ze daar op de eerste twee/drie beklimmingen hun trui kunnen veilig stellen. Wanneer dan op de echt zware cols de rasklimmers en de klassementsmannen er aan beginnen, moeten ze direct passen. Zo een renners kan je bezwaarlijk gevleugelde klimmers noemen.

Eigenlijk zou men dat bergklassement in alle grote rondes toch eens mogen herbekijken. Ik spreek nu niet over Remco, maar al te vaak zijn dat renners die na een ontsnapping in de aanloopritten enkele punten gesprokkeld hebben op molshopen en zo dan de bolletjestrui verwerven. Die voelen zich dan verplicht om die trui te verdedigen, en mogen van het peloton op de andere heuvels ook nog wat punten sprokkelen. Als ze geluk hebben mogen ze ook in een vroege vlucht zitten tijdens een bergetappe zodat ze daar op de eerste twee/drie beklimmingen hun trui kunnen veilig stellen. Wanneer dan op de echt zware cols de rasklimmers en de klassementsmannen er aan beginnen, moeten ze direct passen. Zo een renners kan je bezwaarlijk gevleugelde klimmers noemen.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? De bergtrui staat niet voor de beste klimmer, net zoals de puntentrui niet staat voor de snelste sprinter.

Ik zie het probleem eigenlijk niet. Het is vrij logisch dat er in het begin van een grote ronde niet bepaald grote namen de bergtrui dragen, aangezien er nog zo goed als geen deftige cols zijn geweest.

Amai, goed gevonden! Was nog in de tijd dat met dan tien procent van de starters uit dezelfde ploeg kwamen blijkbaar :unsure:
Iemand heeft Jonas Creteur zijn Tweet gezien :unsure:

Deze Vingegaard is niet sterker als Roglic.

In mijn ogen is deze vingegaard bergop zeker sterker dan Roglic.
Vingegaard was niet eens aan het blazen gisteren.

In mijn ogen toch, gisteren was het gewoon een geschenk aan Roglic dat hij de koninginnenetappe kreeg.
De vraag is nu wat ze aan Kuss gaan geven, zoveel mogelijk dagen in het rood of de hele vuelta.

Ik hoop eigenlijk dat Vingegaard hem toch pakt (in mijn ogen de sterkste),

---------------
Wel heel grappig, (misschien hier bij de meeste niet van toepassing).

Heel veel mensen vonden het NIET kunnen dat WVA de zege cadeau gaf aan Laporte in GW
Maar vinden dan wel dat Kuss de Vuelta zou moeten krijgen.

Als Kuss hem nu nog kan houden geen probleem, zolang vingegaard en roglic zich niet inhouden.
--------------------------
Vreemde tactiek van QS gisteren , waarom die eerste 50 vlakke km's niet controleren met de ploeg en net de voor de voet van die eerste berg Remco lanceren. Moet dan toch ook nog gelukt zijn op die eerste 2 bergen te pakken en dan mss nog wat meer over te houden voor de angliru.

Ligt de verwachting van de pers en bijgevolg de gemiddelde supporter niet gewoon veel te hoog?
Tjah dit dus, Remco zou alles moeten winnen waar hij start. Al zeker bij de wielersupporter die er eigenlijk niet veel kaas van gegeten heeft. Onrealistisch.

Remco zal duidelijk nog moeten groeien in GT's en het is eigenlijk nog een beetje onduidelijk hoe goed hij daar nu eigenlijk in is. Zijn Vuelta van vorig jaar geeft wel vertrouwen dat daar hopelijk nog veel rek opzit. Tussen top en absolute top zit nog een grote straat. Langs de andere kant rijdt hij nu rond in de generatie van freaks zoals Vingegaard en Pogacar, als die altijd in topvorm gaan starten heb ik er momenteel weinig vertrouwen in dat hij daar een evenknie is over 3 weken. Ach, ik hoop gewoon dat hij volgend jaar het tegendeel kan bewijzen. Hoe mooi zou dat zijn?

Verder moeten de mensen eens leren genieten van Remco, in het 1-dagswerk en korte rittenkoersen is hij overduidelijk een fenomeen. De man heeft al 50 prof overwinningen :crazy:

Laatst bewerkt:
Evenepoel kwam niet in ideale omstandigheden aan de start van de Vuelta. Volgens mij heeft hij te weinig rust gepakt in de loop van het seizoen. In topvorm naar de Giro, daar na 10 dagen uitgevallen met Covid, drie weken later alweer starten in de Ronde van Zwitserland, dan meteen de BK's, stage, San Sebastian en WK's: doelen die hij behaalde. Zijn tweede piek zal al minder hoog geweest zijn dan in de Giro en bovendien in dalende lijn want minder reserves in de tank, volledig logisch. Er ontbreekt toch wetenschappelijke know-how in zijn team als je het mij vraagt. Vaak is hun uitleg "we hebben vorig jaar gezien dat het werkt dus we doen het nu opnieuw zo". En zo krijg je dus nu al voor de derde keer een hoofddoel (San Sebastian '22, LBL '23, WK '23) enkele weken voor de start van zijn grote ronde.

Ik vraag me af of er ook niet ergens sprake is van faalangst bij Evenepoel zelf. Misschien worden de te hoge verwachtingen van media, volgers, team, hemzelf en omgeving hem stilaan toch te veel. Als hij voelt niet te zullen meekunnen ontloopt hij de directe confrontatie. Gisteren was voor hem toch echt een interessante test geweest om te zien hoe hij zich verhoudt t.o.v. de toppers op een zware col in de derde week. De bergtrui kon hij ook vandaag veilig stellen, dat was gisteren niet nodig. En dan zich laten inlopen terwijl hij nog 2 minuten voorsprong had op weg naar de Angliru? Dat was best vreemd. De mentale inzinking zo vroeg in de Tourmaletrit was frappant, en ook zijn emotionele reactie achteraf. Hij loopt ook al heel de Vuelta wat geërgerd rond, ook gisteren na de rit. In tegenstelling tot vorig jaar toen alle journalisten niet konden zwijgen over hoe vrolijk, vriendelijk, relaxed hij met hen omging. Hij is mentaal ijzersterk want hij kan als geen ander maniakaal naar een doel toewerken en dat doel behalen, maar als het niet gaat zoals hij zou willen wordt hij plots heel kwetsbaar, zo lijkt het wel. Misschien speelt ook het hele Ineosverhaal nog mee op de achtergrond.

Het wielerforum is de plaats waar ik al de meeste mensen heb geblokkeerd :) azijnpissers hier zeg..
Ik had ook liever gezien dat hij gestreden had voor de overwinning gisteren. Maar als hij de bollen wil dan heeft hij gisteren toch een goede zaak gedaan.. Remco is nen truienjager hé.
Vandaag gaat die ook terug in de aanval gaan en mss de kans om de rit te winnen. En op de voorlaatste dag gaat hij in het peleton blijven om dan op het einde een gooi te doen naar ritwinst. Hij heeft het letterlijk zelf gezegd in zijn interview gisteren.
Iedereen schrijft hem hier al af, maar hij heeft de Giro moeten verlaten met de Roze trui in zijn bezit en hij heeft vorig jaar de Vuelta gewonnen. Om maar te zwijgen van zijn andere overwinningen
Zijn voorbereiding naar de Vuelta was ook niet optimaal denk ik, sinds het WK tijdrijden is zijn vormpeil naar beneden aan het gaan lijkt het. Die slechte dag moeten ze wel een oorzaak voor zoeken want dat mag echt niet gebeuren, toch niet op zo een dramatische manier.

Als die nu geen enkele grote ronde meer wint, dan is hij nog altijd de beste Belgische ronderenner van de laatste 40 jaar.

Wel vreemd dat Landa werkte voor Kuss gisteren. Of misschien wil Patrickje volgend jaar Kuss erbij? :support:
Grapje he. Kuss ligt nog vast tem minstens eind 2024. Maar het viel me wel op.

Het lijkt me alvast wel een realiteit te zijn.
Hij heeft nu 4 grote rondes gereden dus ik denk dat onze steekproef wel relevant is.

Denk jij dan echt dat hij een serieuze kans maakt om de tour te winnen momenteel? Laat ons eerlijk zijn we zien hier niet de sterkste Vingegaard eh en we zien vooral een jumbo die nog vrij berekend rijdt omdat ze het kunnen.
Ze gaan hier Kuss naar de winst loodsen en winnen elke grote ronde met een andere renner.

Het is met pijn in het hart want ik zou liever hebben dat hij een serieuze uitdager zou zijn. Maar alles wijst erop dat hij dat momenteel niet is.
Dit is ook (maar) de vuelta eh, we mogen dat ook niet vergeten.
Maar deze vuelta is wel van een veel hoger niveau dan die van vorig jaar. Maar valt nog altijd in het niets tegen de tour.

Hij hoeft zich niet te meten nu. Maar momenteel lijkt het meer op niet kunnen meten.
Maar op wat hij deze vuelta heeft laten zien kan je alleen maar zeggen dat het een fenomenale renner is, maar niet dat hij een fenomenaal renner is die 3 weken lang dat kan zijn.
Een Pogacar in topvorm legt hem er vierkant op in een tour eh, een Vingegaard ook.
Als je juni volgend jaar afzakt naar Firenze dan zal dat niet als mogelijke winnaar zijn op deze manier.
Niet vergeten dat Remco ook niet de ideale voorbereiding heeft gehad op deze Vuelta itt met vorig jaar. Hij heeft gefocust op de Giro en door daar te moeten opgeven door ziekte heeft hij plan B ingezet. Zijn focus lag dit jaar dan ook voluit op het WK Tijdrijden en niet op de Vuelta.. een gans andere insteek + voorbereiding. Hij is sowieso met minder goede klimmersbenen aan de start gekomen van de Vuelta qua voorbereiding. Heeft meer op zijn tijdritfiets gezeten.. Is ook aangehaald geweest trouwens.

Schrijf jij Remco al maar af voor de komende grote ronden.. ik geloof er nog altijd in mits perfecte voorbereiding en ondersteuning van de ploeg.

Terug
Bovenaan