Niemand verplicht u om je aan te passen aan de noden van een ander maar als je je gezond verstand een beetje gebruikt en je een beetje inleeft in die andere persoon dan hou je daar wel rekening mee vind ik.
Maar ik vind het ook wel een goede denkoefening wat we ervan zouden vinden moest het een sociale norm worden in onze maatschappij moesten allochtonen dat doen, de straat oversteken omdat wij er schrik van hebben.

Ben aan de ene kant wel mee in het verhaal en moet zeggen dat ik daar zelf ook wel al mee bezig geweest ben als je merkt dat vrouwen die voor je lopen wat op hun ongemak zijn. Dat als ik 's nachts achter een vrouw stap ik vaak aan het afwegen ben of ik nu moet versnellen dat ze op haar gemak gaat zijn eens ik gepasseerd ben (maar dan misschien schrik heeft dat er iemand nadert) of als ik erachter moet blijven (met het gevolg dat ze misschien schrik heeft dat ik er continu achter blijf).

Maar dezelfde redenering kan je inderdaad ook wel doortrekken naar allochtonen, in de praktijk is je risico ook niet veel groter maar het voelt wel zo aan bij veel mensen en het is ook weer niet 100% onredelijk.

als er voorstellen komen van een parlementariër in het VK dat er eens een avondklok moet komen voor alle mannen etc.
Ze zei dat om dit in het belachelijke te trekken:

She later clarified to LBC that her remarks were made in an ironic way, after south London police told women "not to go out alone" and no one seemed to "bat an eyelid."

Omdat dat dat neerkomt dat vrouwen de verantwoordelijk dragen als mannen hen iets misdoen. Victim blaming dus.

hashtags zijn in de trend van yesallmen

Niemand neemt die mensen serieus.

Moeten zwarte mannen dan ook aan de overkant gaan wandelen omdat oude vrouwtjes van hen bang zijn?
Ik zei dat het beleefd was om als man over te steken als je 's nachts achter een vrouw loopt omdat het beangstigend zou kunnen zijn voor haar .. Zijn zwarte mannen geen mannen en oude vrouwtjes geen vrouwen?

Je moet je niets doen, je mag gewoon egoïstisch zijn als je dat wilt. Als jij vind dat het belangrijker is dat je niet even oversteekt of ietsjes trager wandelt dan dat iemand zich niet angstig voelt is dat je goed recht.

Het is ook maar gewoon even aan de andere kant van de straat gaan lopen, niet op je knieën over de straat kruipen terwijl je jezelf kastijdt en de hele tijd roept 'YESALLMANARERAPISTIMSORRYFORBEINGAMAN' ofzo hoor.

Ze zei dat om dit in het belachelijke te trekken:

Omdat dat dat neerkomt dat vrouwen de verantwoordelijk dragen als mannen hen iets misdoen. Victim blaming dus.

Niemand neemt die mensen serieus.

Ik zei dat het beleefd was om als man over te steken als je 's nachts achter een vrouw loopt omdat het beangstigend zou kunnen zijn voor haar .. Zijn zwarte mannen geen mannen en oude vrouwtjes geen vrouwen?

Je moet je niets doen, je mag gewoon egoïstisch zijn als je dat wilt. Als jij vind dat het belangrijker is dat je niet even oversteekt of ietsjes trager wandelt dan dat iemand zich niet angstig voelt is dat je goed recht.

Het is ook maar gewoon even aan de andere kant van de straat gaan lopen, niet op je knieën over de straat kruipen terwijl je jezelf kastijdt en de hele tijd roept 'YESALLMANARERAPISTIMSORRYFORBEINGAMAN' ofzo hoor.
Twee dagen na een hele shitstorm zei ze dat dat 'ironisch' was...

Nu goed jouw stelling doortrekkende: als een oud dametje angst heeft dat een persoon van Afrikaanse origine haar handtas steelt, dan is dat egoïstisch als die persoon niet oversteekt.

Ik doe gewoon normaal op straat, je moet uiteraard niet als een creep gaan wandelen achter een vrouw of die gaan naderen tot op één meter en er dan een km blijven achterlopen, daar ga ik mee akkoord, maar dat moet je met niemand doen.

Nu sowieso is de kans dat jou op straat (als man of vrouw) iets overkomt relatief klein. Ik vraag mij trouwens af op welke manier dat vrouwen zelfs gaat helpen. Als alle mannen gaan oversteken gaat dat niets doen aan de criminaliteit (criminelen gaan toch hun gang) en dan gaan we als maatschappij het beeld gaan bevestigen dat vrouwen angst moeten hebben dat mannen gevaarlijk zijn en er inderdaad een grote kans is dat vrouwen iets serieus overkomt op straat (terwijl dat in feite zeer klein is).

Opnieuw, hoe zou het zijn moesten mensen van Afrikaanse origine plots allemaal gaan uitwijken voor ons, omdat er mensen angst hebben van hun? Dat gaat ons toch niet dichter bij elkaar brengen als maatschappij. Meer nog ze gaan daar mee het signaal geven: inderdaad er is iets mis met ons, jullie moeten bang hebben van ons en wij erkennen dat.

Of wat dacht je van onze Chinese gemeenschap? Daar had men ook schrik van dat die Corona gingen geven aan iedereen. Moesten die plots ook rekening gaan houden met de angst van iedereen en met gasmaskers en een ratel gaan rondlopen?

Bovendien, puur praktisch voor het angstgevoel: wat een angst gaat een vrouw dan niet uitstaan als er dan toch plots per ongeluk een man voor haar staat die haar niet had gezien. Die vrouw gaat doodsangsten uitstaan.

Laatst bewerkt:
Mooie reportage die vooroordelen over mannen/vrouwen mooi aantoont:

Zijn jongens sterker dan meisjes? Ja. Toch eens ze groot worden. Maar op jonge leeftijd is er eigenlijk niet echt een verschil. Maar toch denken meisjes dat ze zwakker zijn en denken jongens dat ze sterker zijn.

Zijn jongens sterker dan meisjes? Ja. Toch eens ze groot worden. Maar op jonge leeftijd is er eigenlijk niet echt een verschil. Maar toch denken meisjes dat ze zwakker zijn en denken jongens dat ze sterker zijn.

Mooi programma in het algemeen trouwens. Vorige aflevering compleet verbouwereerd gekeken naar de reportage over racisme bij kleuters.

Zie niet echt in wat het issue is. Als dit vooroordeel kinderen voorbereidt op wat enkele jaren later simpelweg realiteit zal zijn, lijkt me dat niet echt negatief..
Wat wél problematisch zou zijn is wanneer het ene geslacht zich emotioneel, intellectueel of moreel superieur dan wel inferieur aan het andere waant...

Zie niet echt in wat het issue is. Als dit vooroordeel kinderen voorbereidt op wat enkele jaren later simpelweg realiteit zal zijn, lijkt me dat niet echt negatief..
Wat wél problematisch zou zijn is wanneer het ene geslacht zich emotioneel, intellectueel of moreel superieur dan wel inferieur aan het andere waant...
Het probleem is dat dat gevoel van inferioriteit onterecht is op die leeftijd en ook ingebakken zit op andere vlakken. Het is al vaak aangetoond dat vrouwen zich lager inschatten op intellectueel vlak en daardoor nog altijd vaker eenvoudigere richtingen doen.

Het probleem is dat dat gevoel van inferioriteit onterecht is op die leeftijd en ook ingebakken zit op andere vlakken. Het is al vaak aangetoond dat vrouwen zich lager inschatten op intellectueel vlak en daardoor nog altijd vaker eenvoudigere richtingen doen.

Wil ik best geloven, maar ik zie niet in wat dit te maken heeft met het al dan niet correct inschatten van de eigen fysieke kracht (waar het in de reportage toch over ging).

Wil ik best geloven, maar ik zie niet in wat dit te maken heeft met het al dan niet correct inschatten van de eigen fysieke kracht (waar het in de reportage toch over ging).
Omdat het algemeen is: jongens zijn sterker, slimmer, durvers,...

Je moet niet enkel dat item eens bekijken van dat programma, maar ook het item daarna over hoogbegaafdheid. Daar komt dat ook eens aan bod.

Omdat het algemeen is: jongens zijn sterker, slimmer, durvers,...

Je moet niet enkel dat item eens bekijken van dat programma, maar ook het item daarna over hoogbegaafdheid. Daar komt dat ook eens aan bod.

Wordt toch nergens beweerd in de reportage waar je naar verwees, dat jongens slimmer zijn en durvers?
Het ging enkel over het feit dat qua fysieke kracht meisjes zichzelf te laag en jongens te hoog inschatten.
Als men wilde aantonen dat vrouwen zichzelf lager inschatten op intellectueel vlak hadden ze de kinderen beter rekensommen laten maken, toch?;)

Wordt toch nergens beweerd in de reportage waar je naar verwees, dat jongens slimmer zijn en durvers?
Het ging enkel over het feit dat qua fysieke kracht meisjes zichzelf te laag en jongens te hoog inschatten.
Als men wilde aantonen dat vrouwen zichzelf lager inschatten op intellectueel vlak hadden ze de kinderen beter rekensommen laten maken, toch?;)
Bekijk eens de reportage daarna

Dit is het topic 'vrouwendiscriminatie'.

Door die hysterische woke discussies, wordt de échte problematiek waarmee meisjes/vrouwen kampen in de wereld, volstrekt ondergesneeuwd.

Er zijn echt wel problemen die moeten aangepakt worden, maar die amper aandacht krijgen in de media.

Bv.
- dat verkrachtingszaken in België totaal geen prioriteit krijgen bij de parketten;
- dat uit armoedecijfers blijkt dat alleenstaande moeders het in België (financieel) heel zwaar hebben (alleenstaande vaders weliswaar ook, maar die zijn minder talrijk);
- dat in Polen (dat gewoon deel uitmaakt van de EU) abortus recent quasi onmogelijk gemaakt werd;
- dat miljoenen meisjes in de wereld zelfs geen kans krijgen om naar school te gaan;
- dat er vandaag, anno 2021, nog vrouwenbesnijdenis plaatsvindt in een groot aantal landen.

Maar laten we vooral heisa maken over legomannetjes etc. Hoe wereldvreemd kunnen sommigen zijn?

Tja, vrouwenrechten is in onze samenleving tot een thema verworden waarmee gewoon bepaalde vrouwen hun voordeel willen doen:
"experts" in een onzin-domein als genderstudies moeten zich kunnen etaleren alsof ze toch nog iets nuttigs doen: hence wat gaan zaniken over het geslacht van legofiguurtjes.
Quota voor vrouwen in het bedrijfsleven en politiek laat bepaalde vrouwen toe om gemakkelijker aan posities te geraken waar ze anders misschien moeilijker aan geraakt waren.

Quota voor evenveel vrouwen achter de vuilkar, evenveel vrouwen die sterven bij arbeidsongevallen of voorrang bij aanwerving van mannelijke kleuterleiders of leerkrachten lager onderwijs, daar zal je gender-experts zelden tot nooit over horen.

ik begrijp echt niet hoe ge op een forum vol white boys een zinvol gesprek over dees onderwerp kunt hebben. Ik heb niks bijgeleerd, mijn tenen zijn terminaal omgekruld.

ik begrijp echt niet hoe ge op een forum vol white boys een zinvol gesprek over dees onderwerp kunt hebben. Ik heb niks bijgeleerd, mijn tenen zijn terminaal omgekruld.
Dat is ook een tenenkrullende dooddoener hoor, en tot nader order mag iedereen over elk onderwerp een discussie houden. Die is hier meestal beschaafder dan elders.

Oei, dan vind ik het jammer dat je maar de tijd had om een kwart van het onderwerp te lezen.

Dit is het topic 'vrouwendiscriminatie'.

Door die hysterische woke discussies, wordt de échte problematiek waarmee meisjes/vrouwen kampen in de wereld, volstrekt ondergesneeuwd.

Er zijn echt wel problemen die moeten aangepakt worden, maar die amper aandacht krijgen in de media.

Bv.
- dat verkrachtingszaken in België totaal geen prioriteit krijgen bij de parketten;
- dat uit armoedecijfers blijkt dat alleenstaande moeders het in België (financieel) heel zwaar hebben (alleenstaande vaders weliswaar ook, maar die zijn minder talrijk);
- dat in Polen (dat gewoon deel uitmaakt van de EU) abortus recent quasi onmogelijk gemaakt werd;
- dat miljoenen meisjes in de wereld zelfs geen kans krijgen om naar school te gaan;
- dat er vandaag, anno 2021, nog vrouwenbesnijdenis plaatsvindt in een groot aantal landen.

Maar laten we vooral heisa maken over legomannetjes etc. Hoe wereldvreemd kunnen sommigen zijn?
Allemaal goeie opmerkingen maar het feit dat je het in je 2e punt hebt over alleenstaande moeders en niet direct over alleenstaande ouders toont ook maar weer aan hoe we het debat gaan kleuren. Of dat miljoenen meisjes geen kans hebben op onderwijs, laten we dan direct de lijn doortrekken en proberen ervoor te zorgen dat elk kind in de wereld recht kan hebben op onderwijs. Als we discriminatie willen tegen gaan moeten we misschien ook stoppen met denken in het hokje van man/ vrouw of meisje/jongen.

Allemaal goeie opmerkingen maar het feit dat je het in je 2e punt hebt over alleenstaande moeders en niet direct over alleenstaande ouders toont ook maar weer aan hoe we het debat gaan kleuren. Of dat miljoenen meisjes geen kans hebben op onderwijs, laten we dan direct de lijn doortrekken en proberen ervoor te zorgen dat elk kind in de wereld recht kan hebben op onderwijs. Als we discriminatie willen tegen gaan moeten we misschien ook stoppen met denken in het hokje van man/ vrouw of meisje/jongen.
Problematiek van alleenstaande moeders is anders dan de problematiek van alleenstaande vaders. Vandaar dat er niet gesproken wordt over alleenstaande ouders :). Nu, betere term zou idd zijn om de problematiek niet op te splitsen volgens geslacht, maar volgens inkomensklasse. Dat zou echter verhullen dat het lage inkomen véél vaker een probleem is bij vrouwen dan bij mannen én dat dit bij echtscheiding de vrouw vaak in een zwakkere situatie zet. Dus ideaal is geen enkel scenario.

Idem voor man/vrouw bij toegang tot onderwijs. Tuurlijk is het even erg dat een jongen/meisje geen reht heeft op onderwijs. Echter is het nog véél vaker zo dat vrouwen OMWILLE van het vrouw zijn niet naar school gaan en zal je met financiële stimuli voor schoolgaandere kinderen het probleem van jongens mss wel oplossen, maar zal je daarmee het aantal niet-schoolgaande meisjes niet noodzakelijk even hard (in %) doen dalen.

Het is dus zeker niet altijd slecht om het verschil tussen vrouw en man te benadrukken ALS het geslacht bij het oplossen van het probleem een belangrijke invloed kan spelen.

Zie bvb de reclamecampagnes om meer mannen in het onderwijs te krijgen.

Problematiek van alleenstaande moeders is anders dan de problematiek van alleenstaande vaders. Vandaar dat er niet gesproken wordt over alleenstaande ouders :). Nu, betere term zou idd zijn om de problematiek niet op te splitsen volgens geslacht, maar volgens inkomensklasse. Dat zou echter verhullen dat het lage inkomen véél vaker een probleem is bij vrouwen dan bij mannen én dat dit bij echtscheiding de vrouw vaak in een zwakkere situatie zet. Dus ideaal is geen enkel scenario.

Idem voor man/vrouw bij toegang tot onderwijs. Tuurlijk is het even erg dat een jongen/meisje geen reht heeft op onderwijs. Echter is het nog véél vaker zo dat vrouwen OMWILLE van het vrouw zijn niet naar school gaan en zal je met financiële stimuli voor schoolgaandere kinderen het probleem van jongens mss wel oplossen, maar zal je daarmee het aantal niet-schoolgaande meisjes niet noodzakelijk even hard (in %) doen dalen.

Het is dus zeker niet altijd slecht om het verschil tussen vrouw en man te benadrukken ALS het geslacht bij het oplossen van het probleem een belangrijke invloed kan spelen.

Zie bvb de reclamecampagnes om meer mannen in het onderwijs te krijgen.
Ik heb er geen problemen mee om de verschillen te benadrukken als daar het probleem ligt maar volgens mij zit de oplossing ook wel in het wegwerken van die verschillen (die soms ook maar verschillen in gedachten zijn) en bijhorende vooroordelen, Voor mij zijn vrouwen en mannen toch evenwaardig en verdienen die een gelijke behandeling maar men moet ook geen problemen maken als men persoonlijke keuze's maakt waardoor men toch anders behandeld zou worden. Ik vind dat we eigenlijk niet zouden moeten inzetten op allen gelijk maar allen een leven waarin men vrij kan beslissen en leven op een manier waar men zich zelf volledig kan in vinden (welliswaar moet men ook de haalbaarheid voor de maatschappij in acht nemen). Nu focust men zich toch erg op cijfers en aantallen. (maar dit is als man misschien wel makkelijk zeggen)

Terug
Bovenaan