En hier op het forum zult ge genoeg mensen vinden die daar in willen meegaan maar de realiteit is gewoon dat racisme tegen blanken op institutioneel vlak gewoonweg onbestaande is.

Iedere keer als hier iemand over racisme t.o.v. blanken begint lees ik gewoon dat die persoon gewoon lekker over zichzelf wil praten in plaats van over het reële, geïinstitutionaliseerde, soms onzichtbare en vaak onbedoelde racisme dat effectief bestaat in de samenleving. Bijgevolg vind ik de persoon die die opmerking maakte een bijzonder oninteressante gesprekspartner, terwijl de persoon in kwestie waarschijnlijk vindt dat die nu een kei interessant punt heeft gemaakt I guess. In de praktijk 'highjackt' ge gewoon een reëel probleem om over uw eigen keuterprobleemkes te zagen. Ge ontvlucht een heel noodzakelijke dialoog over een probleem waarin ge eens niet zelf de hoofdrol in kunt spelen om het dan zo te verdraaien dat het toch maar weer eens over uzelf gaat. Vermoeiend gewoon :)

Nogmaals, net zoals de mensen die hier beginnen over mannenrechten, om het weer on-topic te houden.
Allemaal redelijk terechte kritiek. Maar om dan te zeggen dat we er niet moeten over discussiëren, dat vind ik er dan ook weer over. Het is niet omdat je je er niet kan in inleven dat je er geen valabele mening kan over hebben en dat je geen poging kan doen om je er in in te leven of het te begrijpen.

Gij zijt als witte man al duizenden jaren aan het woord. Het is tijd dat we eens allemaal collectief onze bek houden en plaats maken voor andere meningen in het debat. Maar dat zijn we niet gewend. Als het over racisme gaat, vind ik het nog altijd dat het u als witte man het meeste siert als ge gewoon efkes uw bek houdt en de mensen die te maken hebben met racisme laat spreken. Als het gaat over vrouwendiscriminatie vind ik het nog altijd dat het u het meeste siert als ge vrouwen laat spreken. Het maakt niet uit wat het onderwerp is, wij denken altijd dat we daar efkes onze mening over moeten geven ook al gaat het over dingen waar ge eigenlijk volstrekt niks vanaf weet.
Je wil met andere woorden de monoloog van de ene groep (die zo gigantisch divers is, maar die je over één dezelfde huidskleur/gender-kam scheert) vervangen door de monoloog van de andere groep (die zo gigantisch divers is, maar die je over één dezelfde huidskleur/gender-kam scheert).

Ik zou het -bijzonder- fijn vinden moesten we hier meer diversiteit hebben op het forum, dat kan de discussies enkel maar verrijken. Maar dit forum bestaat niet in een vacuum he. Het is niet omdat we hier helaas bepaalde stemmen niet voldoende horen, dat we die niet lezen, horen, zien buiten dit forum. Dat we daar buiten dit forum niet actief mee in dialoog gaan. Om dan op basis van die ervaringen hier gesprekken aan te gaan.

Je maakt geen plaats voor andere meningen in debatten, door bepaalde partijen uit te sluiten van het debat. We hebben in bepaalde zaken bepaalde privileges, het is belangrijk daarvan bewust te zijn, maar dat maakt onze meningen niet irrelevant. Je kan niet openstaan voor de meningen van zwarte vrouwen, als je de meningen van witte mannen uitsluit. Dat werkt enkel polarisatie in de hand en heeft tot resultaat dat je op termijn zelfs je trouwste bondgenoten aliëneert. En vervang witte mannen/zwarte vrouwen door wat je wil he, dat is van toepassing in elk debat over elk onderwerp.

Er worden op dit forum veel zaken gepost waarvan mijn haren recht gaan staan, waarvan ik denk 'die weet duidelijk niet waarover hij praat' en waarvan ik de posters verdenk het inlevingsvermogen te hebben van een goudvis. Maar die posters maken wel deel uit van onze maatschappij, en het is enkel door open en bloot over die onderwerpen te praten dat we kunnen groeien. Dat die discussies ons veel verder zouden brengen wanneer we meer actieve posters hebben die rechtstreeks in aanraking zijn gekomen met de onderwerpen, daar ben ik het volstrekt mee eens. En dat er vervolgens veel meer openheid, luisterwilligheid en begrip aan de dag zou gelegd moeten worden, dat al helemaal. Maar mensen uitsluiten van een debat omdat ze niet horen tot de groep waarover het gaat, dat is het snelste ticket naar totale polarisatie. Daar pas ik voor. Omgekeerd zou het kot, terecht, veel te klein zijn.

Laatst bewerkt:
PS: het is niet dankzij mannen dat er vrouwenkiesrecht is gekomen, het is omwille van mannen dat vrouwen nog maar ocharm 70 jaar mogen stemmen. Zo kunt ge ook zeggen dat het dankzij witte mannen is dat slavernij afgeschaft is, dat is echt de wereld op zijne kop hoor.
Dat is wat er feitelijk gebeurd is, ja.

Maar wat Loser wou zeggen, denk ik toch want het is wel erg ongelukkig verwoord, is dat ge een mentaliteitswijziging moet bekomen bij de heersende blanke man of klasse en dat doet ge door ermee of erop in te praten, en niet uit te sluiten. Door dialoog, opvoeding en alle andere versies daarvan is de doorsnee blanke man toch iets progressiever dan die blanke man van zeventig jaar terug, zou ik denken. Het gaat natuurlijk nooit een vrouw van kleur worden.

Zo'n "debatten" in echo kamers zijn toch niet zo gezond imo. Deze thread leeft dan wel onder de noemer vrouwendiscriminatie maar in feite gaat het constant over mannendiscriminatie en hoe wij gebukt gaan onder maatschappelijke verwachtingen en dat vrouwen overdrijven en het eigenlijk op zoveel vlakken zoveel beter hebben. Nog een geluk dat hier nog wat deftige moderatie is die het een beetje inperkt want het neigt hier soms richting redpill toestanden te gaan. Veel fora zonder deftige moderatie starten zo en radicaliseren dan omdat de extremen die geuit worden geen tegenwind krijgen waardoor ze genormaliseerd worden.
Geldt ook voor de andere kant. Dank @Sir.Killalot.

Alleen zitten POC meestal niet aan de bestuursknoppen om het racisme hard te maken waardoor het gewoon op straat en in de huiskamer is.
Dat noemt die kant dan discriminatie en niet racisme. Want net zoals de ene kant denkt ook slachtoffer van racisme te zijn, gelooft de andere kant niet dat zij ook dader van racisme kunnen zijn. Of om derp zijn woorden te recycleren: de hoofdrol van het toneeltje houden of bemachtigen.

Ah dus als ik morgen ne Marokkaan vind die zegt dat em geen racisme heeft mee gemaakt dan bestaat dat ook niet? :laugh:

Ach kom, je kan perfect zeggen dat racisme bestaat en zeker op oa de huurmarkt zonder dat je je kop in het zand moet steken over racisme tegen blanken dat ook bestaat.

Verder weet je 0,0 over mij en heb je geen seconden op die 35 jaar van m'n leven in mijn schoenen gestaan waardoor jij ook niet kan oordelen of en in welke mate ik racisme heb mee gemaakt.
Het enige wat je weet is m'n huidskleur en op basis daarvan oordeel je.
Dat is behoorlijk wel euh, racistisch. En toont ook exact wat er mis is met het soort extremisme dat je krijgt met dat soort denken.
Ik zeg niet dat derp noodzakelijk gelijk heeft, maar op wat hij zegt is dit echt in de verste verte niet het goede of gepaste antwoord.

Zo'n "debatten" in echo kamers zijn toch niet zo gezond imo. Deze thread leeft dan wel onder de noemer vrouwendiscriminatie maar in feite gaat het constant over mannendiscriminatie en hoe wij gebukt gaan onder maatschappelijke verwachtingen en dat vrouwen overdrijven en het eigenlijk op zoveel vlakken zoveel beter hebben. Nog een geluk dat hier nog wat deftige moderatie is die het een beetje inperkt want het neigt hier soms richting redpill toestanden te gaan. Veel fora zonder deftige moderatie starten zo en radicaliseren dan omdat de extremen die geuit worden geen tegenwind krijgen waardoor ze genormaliseerd worden.
Ik vind het hier al bij al nog vrij deftig, ook al zie ik veel standpunten waar ik absoluut niet akkoord mee ben. Ik was vroeger ook actief op bv. RPG Codex en NeoGAF maar dat zijn tegenwoordig echt beerputten. Reset Era vind ik ook nog een degelijk forum al neigt het daar soms wat teveel naar de andere kant. 95% van dit forum zou daar bv. verbannen worden :laugh:

Er worden op dit forum veel zaken gepost waarvan mijn haren recht gaan staan, waarvan ik denk 'die weet duidelijk niet waarover hij praat' en waarvan ik de posters verdenk het inlevingsvermogen te hebben van een goudvis. Maar die posters maken wel deel uit van onze maatschappij, en het is enkel door open en bloot over die onderwerpen te praten dat we kunnen groeien. Dat die discussies ons veel verder zouden brengen wanneer we meer actieve posters hebben die rechtstreeks in aanraking zijn gekomen met de onderwerpen, daar ben ik het volstrekt mee eens. En dat er vervolgens veel meer openheid, luisterwilligheid en begrip aan de dag zou gelegd moeten worden, dat al helemaal. Maar mensen uitsluiten van een debat omdat ze niet horen tot de groep waarover het gaat, dat is het snelste ticket naar totale polarisatie. Daar pas ik voor. Omgekeerd zou het kot, terecht, veel te klein zijn.
Akkoord, maar ook hier weer geldt dat jij en ik niet echt getroffen worden als iemand hier zegt dat bv. institutioneel racisme niet bestaat. Ik praat bv. regelmatig met een Jamaicaanse Brit wiens gemeenschap getroffen is geweest door het Windrush schandaal. Als die hier moet lezen dat institutioneel racisme niet bestaat dan wordt die zot. Analoog voor bv. transseksuelen. Ik kan me goed inbeelden dat zij wegblijven van een forum als NeoGAF waar de legitimiteit van hun bestaan regelmatig in vraag wordt getrokken.

Akkoord, maar ook hier weer geldt dat jij en ik niet echt getroffen worden als iemand hier zegt dat bv. institutioneel racisme niet bestaat. Ik praat bv. regelmatig met een Jamaicaanse Brit wiens gemeenschap getroffen is geweest door het Windrush schandaal. Als die hier moet lezen dat institutioneel racisme niet bestaat dan wordt die zot. Analoog voor bv. transseksuelen. Ik kan me goed inbeelden dat zij wegblijven van een forum als NeoGAF waar de legitimiteit van hun bestaan regelmatig in vraag wordt getrokken.
Dat klopt, wij kunnen ons daarover opwinden maar dat gaat ons niet persoonlijk tot in onze identiteit raken. Maar dat wil niet zeggen dat we niet over het onderwerp kunnen praten, en ik denk dat dit forum best wel een plek is waar ieder zijn zeg kan doen. De gemoederen kunnen wel eens hoog op lopen, en er wordt zeker te vaak door de eigen bril gekeken en er is vaak te weinig openheid, geduld en inlevingsvermogen naar en in de meningen en ervaringen van anderen ... Maar laat ons heel eerlijk zijn, hoeveel plekken op het internet ken je waar je op een redelijk volwassen manier discussies kan voeren met zoveel mensen met zulke tegenstrijdige meningen als hier?

Wat @Tha_nOn schrijft, maar wat bijvoorbeeld ook een @Lint in een ander topic al heeft geschreven, wijst uit dat er nog altijd werk aan de winkel is. Want waar @derp wel absoluut een punt in heeft is dat bij een gebrek aan meningen en ervaringen van 'ooggetuigen' om het zo te zeggen, er een steriliteit in de discussies sluipt. Ik hoop oprecht dat we hier meer diverse stemmen in zowel dit topic als in de rest van P&A te zien krijgen, maar ik heb daar eigenlijk wel vertrouwen in.

Maar we wijken hier nu wel serieus af amai.

PS: het is niet dankzij mannen dat er vrouwenkiesrecht is gekomen, het is omwille van mannen dat vrouwen nog maar ocharm 70 jaar mogen stemmen. Zo kunt ge ook zeggen dat het dankzij witte mannen is dat slavernij afgeschaft is, dat is echt de wereld op zijne kop hoor.
Ik kan me in het meeste wel vinden, hoor. Ik vind dat je gelijk hebt in het grootste deel van je post, alleen ga ik niet mee met de eindconclusie, dat de discussie niet kan of mag gevoerd worden als het voornamelijk (alleen maar) door mannen gebeurt. Best niet, natuurlijk. Om alle redenen die hierboven staan.

Ik denk echter wel dat je nogal vlug bent om mij over één kam te scheren, toevallig net één van de problemen die ik ook met het eerste stukje van je post heb. Want inderdaad, zo kun je ook zeggen dat het dankzij witte mannen is dat slavernij afgeschaft is. Dat is niet de wereld op zijn kop, maar exact wat er gebeurd is. Witte mannen hebben slavernij opgezet en verschrikkelijke dingen gedaan. Maar sommige witte mannen hebben slavernij ook afgeschaft, omdat zwarten die wet jammer genoeg niet konden stemmen. Wat net het probleem is. Het is omwille van de man dat vrouwen nog maar kort mogen stemmen. Het is dankzij bepaalde mannen dat vrouwen sinds kort mogen stemmen. Want vrouwen konden de wetten jammer genoeg niet stemmen. Da's toch de logica zelf, en daarom ook een belangrijk stuk in oa het feministische discours, maar ook in het discours van BLM en eigenlijk elk emancipatieverhaal.

Dat vrouwen nog maar sinds veel te kort kunnen stemmen, ontken ik niet (hoewel je lijkt te insinueren van wel). Dat het nooit anders had mogen zijn, ontken ik ook niet. Je hebt het zelf over institutioneel racisme. Als je het daarover hebt, zeg je vanzelf hetzelfde als ik. Leg anders eens uit hoe een zwarte insititutioneel racisme kan aanpakken. Hij kan erover spreken, maar zal jammer genoeg moeten wachten op witte mannen om het over te nemen en aan te pakken. En hoe kan hij ze overtuigen als hij nooit met ze praat? Of zonder dat mensen die wel al overtuigd zijn, vanuit die schijnbaar homogene groep die de macht heeft te laten zien dat het niet zo vanzelfsprekend is of normaal is hoe dingen gaan. Dat het anders moet.

En dat kun je alleen als je niet op voorhand al iedereen de mond snoert. Wat niet wegneemt dat de belangrijkste taak op dit moment (eigenlijk altijd) luisteren is en niet praten. Zeker over onderwerpen als dit. Maar ik denk dat een belangrijk stuk van de posters hier dat ook wel inziet, hoor.

Laatst bewerkt:
Het probleem is dat dat gevoel van inferioriteit onterecht is op die leeftijd en ook ingebakken zit op andere vlakken. Het is al vaak aangetoond dat vrouwen zich lager inschatten op intellectueel vlak en daardoor nog altijd vaker eenvoudigere richtingen doen.
Jammer genoeg worden veel kinderen nog zo opgevoed.

Eigen ervaring: vriendje van mijn oudste zoon gilt en die vader zegt doodleuk, stop eens met gillen (tot daar OK), je bent toch geen meisje he (cringe).

Als onze oudste zoon thuiskomt en zegt dat meisjes iets niet kunnen weet ik dat hij dat op school gehoord heeft en dan is mijn eerste reactie altijd dat meisjes en jongens gelijk zijn.

Waar ik toe wil komen is dat het probleem zich al stelt op jonge leeftijd (door oovoeding, omgeving, ...).

Ik kan me in het meeste wel vinden, hoor. Ik vind dat je gelijk hebt in het grootste deel van je post, alleen ga ik niet mee met de eindconclusie, dat de discussie niet kan of mag gevoerd worden als het voornamelijk (alleen maar) door mannen gebeurt. Best niet, natuurlijk. Om alle redenen die hierboven staan.

Ik denk echter wel dat je nogal vlug bent om mij over één kam te scheren, toevallig net één van de problemen die ik ook met het eerste stukje van je post heb. Want inderdaad, zo kun je ook zeggen dat het dankzij witte mannen is dat slavernij afgeschaft is. Dat is niet de wereld op zijn kop, maar exact wat er gebeurd is. Witte mannen hebben slavernij opgezet en verschrikkelijke dingen gedaan. Maar sommige witte mannen hebben slavernij ook afgeschaft, omdat zwarten die wet jammer genoeg niet konden stemmen. Wat net het probleem is. Het is omwille van de man dat vrouwen nog maar kort mogen stemmen. Het is dankzij bepaalde mannen dat vrouwen sinds kort mogen stemmen. Want vrouwen konden de wetten jammer genoeg niet stemmen. Da's toch de logica zelf, en daarom ook een belangrijk stuk in oa het feministische discours, maar ook in het discours van BLM en eigenlijk elk emancipatieverhaal.

Dat vrouwen nog maar sinds veel te kort kunnen stemmen, ontken ik niet (hoewel je lijkt te insinueren van wel). Dat het nooit anders had mogen zijn, ontken ik ook niet. Je hebt het zelf over institutioneel racisme. Als je het daarover hebt, zeg je vanzelf hetzelfde als ik. Leg anders eens uit hoe een zwarte insititutioneel racisme kan aanpakken. Hij kan erover spreken, maar zal jammer genoeg moeten wachten op witte mannen om het over te nemen en aan te pakken. En hoe kan hij ze overtuigen als hij nooit met ze praat? Of zonder dat mensen die wel al overtuigd zijn, vanuit die schijnbaar homogene groep die de macht heeft te laten zien dat het niet zo vanzelfsprekend is of normaal is hoe dingen gaan. Dat het anders moet.

En dat kun je alleen als je niet op voorhand al iedereen de mond snoert. Wat niet wegneemt dat de belangrijkste taak op dit moment (eigenlijk altijd) luisteren is en niet praten. Zeker over onderwerpen als dit. Maar ik denk dat een belangrijk stuk van de posters hier dat ook wel inziet, hoor.
Waarschijnlijk ben je gewoon in zijn retoriek meegestapt van witte mannen hier :p want ehhhrrrr............................

En hier op het forum zult ge genoeg mensen vinden die daar in willen meegaan maar de realiteit is dat racisme tegen blanken op institutioneel vlak gewoonweg onbestaande is.

Iedere keer als hier iemand over racisme t.o.v. blanken begint lees ik gewoon dat die persoon gewoon lekker over zichzelf wil praten in plaats van over het reële, geïinstitutionaliseerde, soms onzichtbare en vaak onbedoelde racisme dat effectief bestaat in de samenleving. Bijgevolg vind ik de persoon die die opmerking maakte een bijzonder oninteressante gesprekspartner, terwijl de persoon in kwestie waarschijnlijk vindt dat die nu een kei interessant punt heeft gemaakt I guess. In de praktijk 'highjackt' ge gewoon een reëel probleem om over uw eigen keuterprobleemkes te zagen. Ge ontvlucht een heel noodzakelijke dialoog over een probleem waarin ge eens niet zelf de hoofdrol in kunt spelen om het dan zo te verdraaien dat het toch maar weer eens over uzelf gaat. Vermoeiend gewoon :)

Idem dito de mensen die het hier hebben over mannenrechten etc. Het is niet dat die problemen niet bestaan ofzo, het is gewoon dat die in vergelijking zo klein zijn dat het gewoon getuigt van een ontzettende pietlullige bekrompenheid om daar iedere keer opnieuw over te beginnen palaveren en het ontneemt zuurstof voor discussies die veel belangrijker zijn (maar die dus voor de verandering eens niet over uzelf gaan).

Je moet ook eerlijk blijven hé.
Jij komt hier binnen walsen en zeggen dat racisme tegen blanken niet bestaat, en dan kom je hier wat zeuren dat iemand durft daar iets op te zeggen die slachtoffer is geweest van racistisch geweld en dat keuterprobleempjes noemen.
Als je zo een bold statement komt maken moet je ook verwachten dat je daar reactie op krijgt moet je dat ook niet wegzetten als "keuterprobleempjes" en met verwijten beginnen slingeren.

Ik kan mij eigenlijk quasi 100% in uw post vinden.

Al vind ik dat Derp gewoon begint met één grote denkfout. Mannen en vrouwen denken niet allemaal hetzelfde, blanken vs bruine, zwarten, gelen, whatever ook niet.
Dus wat ga je fundamenteel veranderen aan de discussie? Net niets, want je gaat exact dezelfde discussie krijgen.
Natuurlijk is een insteek van een vrouw over bijv geweld op vrouwen interessant, maar die vrouw spreekt niet voor alle vrouwen dan.

Net zoals ik op vele thema's die blanke mannen aangaan een andere mening zal hebben dan bijv Loser.

Maar dat is dan ook het probleem met heel dat opressor vs oppressed verhaal. Er is gewoon gewoon geen ruimte voor nuance en je geslacht, ras, geaardheid bepaalt dan ook ineens de waarde van mijn mening.
Er is maar één narrative en dat is dat de blanke man de grote boeman was in de geschiedenis door ao de slavernij (dat Arabieren en Ottamanen blanke slaven zijn komen halen wordt gewoon straal genegeerd om in de narrative te passen) en alles wat niet blank of mannelijk is dat is het slachtoffer daarvan.

En het enige wat je daarmee bereikt is een fijne echokamer voor dat soort mensen die in die narrative meegaa waar ze met de morele vinger naar de anderen kunnen wijzen maar een dialoog en verbetering ga je niet krijgen. Integendeel je krijgt gewoon meer polarisatie in deze maatschappij en mensen worden nog meer in hokjes gestoken.

"Witte mannen hebben bijvoorbeeld slavernij in de VS opgezet". Zo beter? :rolleyes:
Meh, kzie derp gewoon eigenlijk als één van die "woke" mensen waarop hier zo afgegeven wordt. Daarom dat keuze van woorden net iets belangrijker wordt. Maar ook tof, nekeer een andere stroming op het forum :) .

apropos: VS, tussen europa en afrika was het vooral de bruine mannen en de witte mannen hé...

Meh, kzie derp gewoon eigenlijk als één van die "woke" mensen waarop hier zo afgegeven wordt. Daarom dat keuze van woorden net iets belangrijker wordt. Maar ook tof, nekeer een andere stroming op het forum :) .

apropos: VS, tussen europa en afrika was het vooral de bruine mannen en de witte mannen hé...
Pas er toch met op. Voor je het weet moet het modteam uit 45% vrouw bestaan 45% LGBTQ en 10% cis male white.

graptjen he :p

alle gekheid op een stokje maar de discussie partner buitenspel zetten op basis van mannelijk of wit zijn is gewoon ridicuul. Je zit nu eenmaal in een samenleving waar elke stem telt. Blank, bruin, vrouw, man, slim, dom, arm, rijk, pro corona maatregelen of contra corona maatregelen.

PS: het is niet dankzij mannen dat er vrouwenkiesrecht is gekomen, het is omwille van mannen dat vrouwen nog maar ocharm 70 jaar mogen stemmen. Zo kunt ge ook zeggen dat het dankzij witte mannen is dat slavernij afgeschaft is, dat is echt de wereld op zijne kop hoor. Dat bedoel ik dus, moesten hier gewoon vrouwen zitten dan werd ge gewoon terecht uitgelachen als ge zo'n uitspraken zou maken, dan zou hier sowieso een andere toon heersen, maar hier hebt ge (bijna) geen tegengeluid, of misschien net genoeg om de illusie te creëren dat hier een echte discussie aan de gang is maar in realiteit gaat het gewoon om 2 tinten grijs.
Om volledig eerlijk te zijn, die mannen hadden ook nog maar 30 jaar eerlijk stemrecht (algemeen enkelvoudig stemrecht (voor mannnen) is maar ingevoerd in 1918, en voor iedereen na WOII). Waar je in je betoog een beetje overkijkt (" de blanke man is al duizenden jaren aan het woord") is dat tot 100 jaar geleden de doorsnee man ook gewoon niet aan het woord kwam en het een klein groepje hoge pieten (voornamelijk blanke mannen, daar niet van) was dat alles besliste en dat al duizenden jaren aan een stuk. Lijkt me niet iets wat relevant is voor de hedendaagse discussie.

Om volledig eerlijk te zijn, die mannen hadden ook nog maar 30 jaar eerlijk stemrecht (algemeen enkelvoudig stemrecht (voor mannnen) is maar ingevoerd in 1918, en voor iedereen na WOII). Waar je in je betoog een beetje overkijkt (" de blanke man is al duizenden jaren aan het woord") is dat tot 100 jaar geleden de doorsnee man ook gewoon niet aan het woord kwam en het een klein groepje hoge pieten (voornamelijk blanke mannen, daar niet van) was dat alles besliste en dat al duizenden jaren aan een stuk. Lijkt me niet iets wat relevant is voor de hedendaagse discussie.
Kvind dat altijd een redelijk belangrijke nuance dat heel gretig vergeten wordt. Kvoelde er niet voor om het zelf neer te pennen.

"Witte mannen hebben bijvoorbeeld slavernij in de VS opgezet". Zo beter? :rolleyes:

Nog steeds fout.

Some Native American tribes held war captives as slaves prior to and during European colonization.

Slavernij is van alle tijden, alle kleurtjes en alle religies. Je kan stellen dat de Witte/Blanke man wegens technologische vooruitgang in ongeziene nummers aan slavernij deed, maar die Witte/Blanke man was niet de eerste. Wel de meest veelvuldige dader/schuldige, in de VS. Dat wel.

Terug
Bovenaan