Vrijwillig kindvrij

Ik weet niet om hoe laat jouw kinderen 's avonds gaan slapen maar 'die van ons moeten om 8 uur naar bed' dat de meeste ouders hanteren lijkt toch eerder bedoeld te zijn om de laatste 2-3 uurtjes van de dag voor elkaar en je eigen hobbies te hebben, dan dat de kinderen nood zouden hebben aan 11-12u slaap per dag.

Die van ons spoken regelmatig nog rond tot 10-11 uur 's avonds, en geraken de dag nadien 's morgens om 7uur perfect uit hun bed om op tijd op school te geraken. Als we ze vroeger in bed steken, maken zij ons om 5 uur 's morgens al wakker.
Ofwel hebben wij 'speciale' kinderen die abnormaal weinig slaap nodig hebben, maar ik denk toch eerder van niet. :thinking:
Als die kinderen van die andere mensen dat niet nodig zouden hebben, zouden ze toch ook om 5 uur al wakker zijn?

Het geldt niet voor elk kind natuurlijk maar er is wel enige consensus over hoeveel slaap een kind gemiddeld nodig heeft per leeftijd. En voor kleinere kinderen is dat 11-12 uur.

Ik denk dat het wel genoeg onderbouwd is dat kleine kinderen, zonder dutje overdag, nood hebben aan 10u tot 12u slaap per nacht. Tussen 10u en 12u zit nog een groot verschil hé. Zoals in alles zijn er altijd uitzonderingen.

Als die kinderen van die andere mensen dat niet nodig zouden hebben, zouden ze toch ook om 5 uur al wakker zijn?
Of zoals ik vroeger 2 uur in hun bed liggen draaien omdat ze nog niet moe zijn en iets anders beginnen doen?

Of zoals ik vroeger 2 uur in hun bed liggen draaien omdat ze nog niet moe zijn en iets anders beginnen doen?
Uiteraard ja, al die 3-5jarigen blijven netjes zonder geluid 2 uur in hun bed liggen zodat mama en papa kunnen tv kijken/blijven slapen :sop:

Er zijn zeker uitzonderingen hé, dat zeg ik net. Maar waarom zou er ergens een of ander groot misverstand zijn over hoeveel slaap kinderen nodig hebben waarbij gij de enige zijt die weet hoe het echt zit?

Net zoals bij volwassenen gaan er zijn die aan 6u slaap genoeg hebben en anderen hebben bijna 10u slaap nodig. Onze oudste sliep zeker 11u als het al niet meer was en de jongste had een heel pak minder slaap nodig en was idd heel vroeg wakker.

10 jaar later slaapt onze oudste in het weekend tot 9u en de jongste is om 6u al wakker. Net zoals ik aan 6u ook genoeg heb. Langer dan 7u slapen kan ik niet. En mijn vrouw makkelijk de klok rond kan slapen.

Anders moeten we eens stoppen met mensen in vakjes steken en kijken naar het individu. Dat zou ook al veel schelen.

Langer dan 7u slapen kan ik niet.
De vraag is hoe dat komt. Want slaap hangt ook gewoon sterk af van uw algemene gemoedstoestand. Als jij gaat slapen met het gedacht dat het tijdverspilling is maar een noodzakelijk kwaad, tsja dan moet ik verder niks meer zeggen zeker?
Slaap is net heel belangrijk voor uw gezondheid. Je zou op weekbasis een 58u slaap nodig hebben, wat dus wilt zeggen gemiddeld 8u per nacht.

Kinderen die jong zijn hebben nog een stuk meer nodig omdat hun lichaam in ontwikkeling is en zij door de band genomen veel actiever zijn.
“Ik steek mijn kinderen om 8u in bed zodat ik zelf nog 2u op mijn gemak kan zitten”. Ja dat lijkt mij nu niet de correcte motivatie.

De vraag is hoe dat komt. Want slaap hangt ook gewoon sterk af van uw algemene gemoedstoestand. Als jij gaat slapen met het gedacht dat het tijdverspilling is maar een noodzakelijk kwaad, tsja dan moet ik verder niks meer zeggen zeker?
Slaap is net heel belangrijk voor uw gezondheid. Je zou op weekbasis een 58u slaap nodig hebben, wat dus wilt zeggen gemiddeld 8u per nacht.

Kinderen die jong zijn hebben nog een stuk meer nodig omdat hun lichaam in ontwikkeling is en zij door de band genomen veel actiever zijn.
Hoe dat komt.. Ja omdat als ik om 0.00u ga slapen wakker ben om 6u30-7u?

En geen woorden in mijn mond leggen van tijdverspilling of noodzakelijk kwaad. Ik ben heel hard bezig met mijn gezondheid en sport dus ik ken goed genoeg het belang van slaap.

Hoe dat komt.. Ja omdat als ik om 0.00u ga slapen wakker ben om 6u30-7u?

En geen woorden in mijn mond leggen van tijdverspilling of noodzakelijk kwaad. Ik ben heel hard bezig met mijn gezondheid en sport dus ik ken goed genoeg het belang van slaap.
En je kan u dan niet omdraaien en nog een uurtje verder slapen?

En ik leg u geen woorden in de mond. Ik gaf een voorbeeld die zou kunnen verklaren waarom iemand minder slaapt. Ik zei niet dat dit voor u opging :P
Maar het is wel zo dat slechte nachtrust vaak te linken valt aan gemoedstoestand, onbewust of bewust.

En ik leg u geen woorden in de mond. Ik gaf een voorbeeld die zou kunnen verklaren waarom iemand minder slaapt. Ik zei niet dat dit voor u opging :p
Maar het is wel zo dat slechte nachtrust vaak te linken valt aan gemoedstoestand, onbewust of bewust.
Nee, de zondag kan ik wel eens een uurtje indommelen in de zetel als we nergens naartoe gaan (maar dat is zo tussen slapen en wakker) . Maar als we ergens weg zijn dan ben ik ook niet moe ofzo..

En om helemaal juist te zijn is een mens zijn slaappatroon totaal niet juist. Ons slaappatroon zou eigenlijk meer moeten zijn zoals bij alle dieren. Heel veel lichte slaap tijdens de dag en nacht en niet een hele dag wakker zijn en dan in 1 blok goed doorslapen.

En ik leg u geen woorden in de mond. Ik gaf een voorbeeld die zou kunnen verklaren waarom iemand minder slaapt. Ik zei niet dat dit voor u opging :p
Ik kan dat ook niet langer dan 8u in mijn bed... Altijd wakker. Tenzij teveel gezopen de dag ervoor.
Mijn madam kant dat wel. Elk persoon zijn eigen slaap zeker?

Ivm kids, ik ga er tegen vrienden met/zonder kinderen ook niet over beginnen. Soms vraag ik wel eens hun mening/advies als ze kinderen hebben (min of meer dezelfde leeftijd ) maar voor de rest gaat dat niet over kinderen. Mijn madam springt ook altijd direct voor het minste terwijl ik hem laat zelf prutsen ( hier ook al gelezen ).

Twas voor mij geen must maar met mijn madam was het het enigste lief waarmee ik wel een kind wou. Bewust één. Voor 2 hadden er meer voorwaarden moeten voldoen. ( geen weekendshiften, huis met 3 slaapkamers, iets dichter van schoonmoeder en moeder wonen, financieel toch iets meer over hebben). Enfin vooral praktische zaken.

ben van mening dat ik niet mijn hele dag moet opofferen aan mijn kind
Inderdaad, de angst voor gebrek aan me-time mag geen argument zijn om kinderloos te blijven.
Waarom allochtonen hier in betrekken?

Ik hoop dat je dan toch iets met je kinderen doet dat niet louter functioneel is? Anders weet willydrama al wat er gebeurt met mensen die hun zinnetje kunnen doen qua opvoeding.
Als er een bepaalde sfeer en discipline heerst in het huishouden gaan de kids sneller richting zelfcontrole en -motivatie.

Uiteraard ja, al die 3-5jarigen blijven netjes zonder geluid 2 uur in hun bed liggen zodat mama en papa kunnen tv kijken/blijven slapen :sop:

Er zijn zeker uitzonderingen hé, dat zeg ik net. Maar waarom zou er ergens een of ander groot misverstand zijn over hoeveel slaap kinderen nodig hebben waarbij gij de enige zijt die weet hoe het echt zit?
Nergens beweer ik de enige te zijn die weet hoe het echt zit.
Ik vroeg me gewoon af of onze kinderen de uitzondering of regel zijn dat ze eerder 8 - 10 uur slaap nodig hebben dan 11-12 uur.
En bij mij was het vroeger net hetzelfde.

Als wij naar ons kamer moesten om 8 uur was dat omdat onze ouders rust nodig hadden en niet omdat ik slaap nodig had.

Ik vroeg me gewoon af of onze kinderen de uitzondering of regel zijn dat ze eerder 8 - 10 uur slaap nodig hebben dan 11-12 uur.

Als wij naar ons kamer moesten om 8 uur was dat omdat onze ouders rust nodig hadden en niet omdat ik slaap nodig had.

Dieje van ons ga naar bed omstreeks 19h30-20h, geen idee wanneer die in slaap valt want soms ligt em om 20h30 nog te roepen (maar dat negeren we vaak) en om 06h30 is hij altijd wakker. 5,5 jaar oud.

Ik denk dat daar zeker een genetisch staartje aan kan zitten. Maar mijn kinderen hebben duidelijk wel nood aan langere slaap (en regelmaat bij het slapen gaan). Dat gaat anders wel goed voor een dagje of 2-3 maar daarna hebt ge gewoon een volledige dag meltdown (vooral bij de jongste, die is 3).
Dat vind ik flauw. Ge kunt toch ook wel rust hebben met uw kinderen naast u 🤷‍♀️. Zeker als ge u boven in stilte kon bezig houden, dan kunt ge dat beneden ook.
(Maar, afhankelijk van uw leeftijd op die moment, kunt ge dat als kind ook niet altijd goed inschatten. Veel kleuters bv kunnen blijven gaan tot in overdrive en dan krijgt ge heel lastige vermoeide kinderen die niet begrijpen dat ze moe zijn. Dus bij jonge kinderen kunt ge echt niet zeggen dat ge ze zelf laat aangeven of ze moe zijn of niet. Dan maakt ge als ouder die keuze, niet per se omdat gijzelf rust wilt.)

Hier ben ik absoluut wel blij als ze eindelijk in hun bed liggen zodat ik wat uitgeteld in de zetel kan liggen. Maar als ze ouder zijn en later gaan slapen zal dat anders zijn en dat is ook oké. Ik ga ervan uit dat ze dan ook overdag minder energie van mij zullen vragen want zelfstandiger :'). Wie weet kan ik dan weer buitenshuis hobby's gaan beoefenen! A girl can dream

Laatst bewerkt:
Sorry, dit is gewoon niet correct, dat is gewoon een gemiddelde.
Mijn vrouw heeft tot haar 45ste iedere dag die 8-9 uur proberen te slapen, is altijd moe geweest. Om toch enigszins bij te slapen gebruikte ze één keer per week een slaapmiddel.

Daarna heeft ze slaaptraining gedaan via het Centrum voor slaap- en waakstoornissen van de UZ-gasthuisberg, daar bleek na onderzoek dat ze om optimaal te slapen 5h30-6h00 mag slapen, en moet opstaan om 04h30-05h00 (ze is wat we noemen een ochtendmens). Sinds ze haar slaap beperkt tot dat venster, slaapt ze beter en is ze iedere dag uitgeslapen.
Wanneer mensen dus afkomen met de 8uur verhaal moet ik eens goed lachen.

Inderdaad, de angst voor gebrek aan me-time mag geen argument zijn om kinderloos te blijven.
Zou ik dat voor mezelf mogen beslissen of ik een seconde van mijn tijd aan een potentieel eigen kind wil spenderen? Iedereen heeft het recht om te kiezen of hij kinderen wil of niet, daar is niets egoïstisch aan. Een kind vraagt tijd, werk, aandacht, liefde en zoveel meer. Als je voor jezelf uitmaakt dat jij dat niet kan en/of wil investeren dan doe je niet alleen goed voor jezelf maar ook voor dat potentiële kind.

Sorry, dit is gewoon niet correct, dat is gewoon een gemiddelde.
Mijn vrouw heeft tot haar 45ste iedere dag die 8-9 uur proberen te slapen, is altijd moe geweest. Om toch enigszins bij te slapen gebruikte ze één keer per week een slaapmiddel.

Daarna heeft ze slaaptraining gedaan via het Centrum voor slaap- en waakstoornissen van de UZ-gasthuisberg, daar bleek na onderzoek dat ze om optimaal te slapen 5h30-6h00 mag slapen, en moet opstaan om 04h30-05h00 (ze is wat we noemen een ochtendmens). Sinds ze haar slaap beperkt tot dat venster, slaapt ze beter en is ze iedere dag uitgeslapen.
Wanneer mensen dus afkomen met de 8uur verhaal moet ik eens goed lachen.
Hoe heb je haar kunnen overtuigen omdat te gaan doen?

Waarom zou ik haar daarvan moeten overtuigen? Mijn vrouw heeft autonoom beslist dat ze die slaaptraining wou volgen, en mij dat gewoon aangegeven.
Omdat ik thuis merk dat mijn madam minder goed slaapt tov vroeger en meer vermoeid / minder energie heeft maar zegt dat het niet daardoor is.

Terug
Bovenaan