Ik heb al best veel gewerkt in rijhuizen en door de band is dat gewoon een complete ramp om in te werken en in te leven - ALS je wat actieve kinderen en/of levensstijl hebt that is. Voor het gros geld:
- Toegang met fiets/bak bier/kruiwagen ... ramp
- Conflicten met buren: geluid, bomen, BBQ, afwatering, zonneschijn VS schaduw, dampkap, huisdieren ....... ramp
- Voor wie aan wagen heeft is parkeren niet zelden .... ramp
- Lichtinval is doorgaans ook een ... ramp
- Omdat het gros hier ook quasi op de straat staat is het onderhoud en veroudering van de gevel een .... ramp
- De meeste rijhuizen zijn smal en diep met 50 kleine ruimtes, dus elke keer met vuile voeten of gans uwen santenboetiek van de winkel of whatever door het huis .... een ramp dus. Bijkomend ook best veel trappen is een typische standaard rijwoning.
- Werkzaamheden in de tuin ... altijd fun.
- Veiligheid is bij momenten ook een drama gezien er best wat van die woningen quasi op de straat staan, al dan niet aangevuld met een fietspad - met kinderen toch wat extra aandacht nodig.
Rijhuis met garage is al heel wat praktischer en er zijn uiteraard ook best wat mensen die zich prima voelen in bovenstaande, maar voor heel wat mensen is het imo zeker niet de meest praktische bouwvorm. Daarnaast wel best wel zuinig en meer keuze voor centrale ligging. Af en toe zie je wel eens een pareltje - maar dat zijn eerder uitzonderingen.
Appartementen - best goed indien er voldoende over is nagedacht en er geen behoefte is aan een tuin - met 1 grote maar: naarmate deze ouder worden niet zelden de habitat van mensen die het gewoon kopen voor de prijs, het geheel vervolgens niet onderhouden - op termijn een risico - dus bij voorkeur een wat beter appartement op mooie locatie. Voorbeelden zat in mijn regio (van Aalst naar Brussel) waar het helemaal verkeerd is gelopen en de politie beter een appartement als vast bureau zou inrichten - al geld dat ook gewoon voor bepaalde straten natuurlijk.
Het is altijd steeds kiezen natuurlijk: vraag aan de doorsnee Vlaming welk type woning de voorkeur geniet en vermeld dat het budget onbeperkt is - hoeveel % zal een rijwoning kiezen? Maar puur hypothetische vraag natuurlijk- de praktijk is helemaal anders.
Maar wat off -topic, denk dat de komende regeringen nog heel wat andere zorgen hebben die onder druk van Europa prioriteit zullen m