Werken in buitenland, eerste woning kopen in Belgie - registratierechten?

Bewolkt

New member
Dag iedereen,

Ik werk in Zwitserland en huur daar een appartement. Ik zou een eerste woning willen kopen in België met het oog op mijn mogelijke terugkeer naar het vaderland in de toekomst. Tijdens de periode waarin ik niet in België woon, zou ik deze woning dan ook willen verhuren.

De vraag luidt dan:
a) is dit een eerste, eigen woning die ik niet kan bewonen omwille van mijn werk en zijn bijgevolg de registratierechten van 3% van toepassing (2022) of
b) is dit een investeringspand en zijn de registratierechten 12%

Het gevolg van b) zou zijn dat ik geen gebruik kan maken van de lage registratierechten voor een eerste eigen woning, en dit is financieel een zeer zware impact (toch snel 30k reductie die ik misloop).

Alvast bedankt voor de verduidelijking!
 
Die 3% is inderdaad enkel voor enkel en eigen woning, en je moet je dan ook inschrijven in het bevolkingsregister:

Indien je daar effectief niet woont, wel, dan is dat strikt genomen domiciliefraude.
Volgens bovenstaande link heb je tot 3 jaar min 3 maanden na het verlijden van je akte om te voldoen aan die voorwaarde voor verlaagde registratierechten.
 
Die 3% is inderdaad enkel voor enkel en eigen woning, en je moet je dan ook inschrijven in het bevolkingsregister:

Indien je daar effectief niet woont, wel, dan is dat strikt genomen domiciliefraude.
Volgens bovenstaande link heb je tot 3 jaar min 3 maanden na het verlijden van je akte om te voldoen aan die voorwaarde voor verlaagde registratierechten.
Bedankt voor de uitleg.

Ik ben uitgeschreven uit het bevolkingsregister. Betekent dit dat ik automatisch geen kans maak op de verlaagde registratierechten? Dan is de kous af.

Verder:

Als ik een woning aankoop in Belgie aan verlaagde registratierechten heb ik tot 3j - 3m om mij er te domicilieren. Mag ik ervoor wel nog de woning verhuren?

Wat gebeurt er als ik een woning koop aan verlaagde registratierechten en mij er domicilieer, om vervolgens naar het buitenland te vertrekken en de leegstaande woning te verhuren? Hoe lang moet ik er effectief wonen en mij domicilieren om van deze verlaagde registratierechten te genieten, alvorens ik de woonst kan verhuren? Bestaat daar regelgeving rond?

Dit allemaal natuurlijk ter informatie, het is niet de bedoeling om op welke zin dan ook fraude te plegen.
 
De termijn van drie jaar is er zodat mensen de tijd zouden hebben om eventuele verbouwingen te voltooien alvorens je er intrekt. Hoe ga jij aan de fiscus bewijzen dat je er niet meteen bent ingetrokken omwille van verbouwingen terwijl je er ondertussen huurinkomsten van ontvangt én je geen enkel bewijsstuk kunt voorleggen?

Hoe ga je aan de fiscus bewijzen dat je drie maanden voor het passeren van de deadline effectief gedomicilieerd bent in je gekochte woning terwijl je er niet gedomicilieerd bent, in Zwitserland woont, huurinkomsten ontvangt én er andere mensen in het huis wonen?

Ik ben geen expert maar ik vermoed dat je hier bot gaat vangen.

Je informeren bij een notaris is trouwens volledig gratis.
 
De termijn van drie jaar is er zodat mensen de tijd zouden hebben om eventuele verbouwingen te voltooien alvorens je er intrekt. Hoe ga jij aan de fiscus bewijzen dat je er niet meteen bent ingetrokken omwille van verbouwingen terwijl je er ondertussen huurinkomsten van ontvangt én je geen enkel bewijsstuk kunt voorleggen?

Hoe ga je aan de fiscus bewijzen dat je drie maanden voor het passeren van de deadline effectief gedomicilieerd bent in je gekochte woning terwijl je er niet gedomicilieerd bent, in Zwitserland woont, huurinkomsten ontvangt én er andere mensen in het huis wonen?

Ik ben geen expert maar ik vermoed dat je hier bot gaat vangen.

Je informeren bij een notaris is trouwens volledig gratis.
De vraag was of verhuren uberhaupt kan/mag en afgaande op uw antwoord is dat is niet het geval. Ik vind hier namelijk moeilijk informatie over op het internet.
 
Terug
Bovenaan