Voorjaar 2026

Nog even en we kunnen gewoon AI het laten overnemen.
En dan met de stemmen van Mark en Mark :love:

De ziekte van renners niet herkennen wel overgenomen van Karl de laatste week.

Dat is niet enkel de laatste week hoor. De laatste jaren lijkt zijn koerskennis gewoon enorm bergaf gegaan te zijn. Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat hij minder aanwezig mag zijn bij de koers door VRT besparingen. En als ze hem dan op een nutteloos tripje naar bijvoorbeeld het Midden Oosten sturen voor wat interviews, is hij net zoals de meeste verslaggevers tegenwoordig enkel geïnteresseerd in Remco en andere grootheden. Zo houd je je rennerskennis niet op pijl.

Ik volg de mening niet echt dat Renaat nog "aangenaam" is. Vroeger zeker, was mijn favoriete commentator, maar er is voor mij niets irritanter dan commentatoren die constant renners niet kunnen herkennen (dat is echt zo makkelijk als het uw job is...) en ook de koers niet kunnen lezen.

Is die slechter dan Karl, nee absoluut niet, want Karl zijn arrogantie kan niemand overtreffen, maar beter is het toch ook niet meer.

De spoeling is daar op dat gebied gewoon enorm dun geworden. Wanneer hebben ze daar voor het laatst iemand aangenomen als wielercommentator? En dan bedoel ik echt een sportverslaggever en geen buitenstaander. Ik mis de Michel.

De spoeling is daar op dat gebied gewoon enorm dun geworden. Wanneer hebben ze daar voor het laatst iemand aangenomen als wielercommentator? En dan bedoel ik echt een sportverslaggever en geen buitenstaander. Ik mis de Michel.

Niet, het is de VRT, die willen hun eigen mannen "opleiden", en dat lukt niet. Hier en daar in zo een kleine Belgische koers in het najaar hoort ge dan eens Vandegoor (en dat is ook rampzalig) of een meer onbekende, maar dat is inderdaad allemaal niet beter. Koerscommentator zijn is ook gewoon een heel moeilijk job, een leuke waarschijnlijk, maar wel een moeilijke. Je moet de juiste stem hebben en vele uren kunnen volpraten wanneer er niets gebeurt. En natuurlijk de kennis hebben, maar imo is dat het makkelijkste van de job.

En dat over Michel, ik denk dat ook soms, maar dan word ik een paar keer per jaar "verplicht" om een koers op de VTM te kijken en besef ik dat ik al lang gestopt zou zijn met koers op de VRT te kijken als Wuyts daar nog de commentaar deed. Echt rampzalig hoor. Als we vinden dat Renaat en Karl al geen renners meer herkennen, moet je Wuyts eens bezig horen. Daar zit duidelijk iemand die enkel nog maar grote koersen kijkt.

Wuyts is idd al jaren passé. Dat is echt het slechtste van slechtste en de laat ligt al niet te hoog. Ook de manier waarop hij omging met zijn co-commentator sloeg bij momenten alles: arrogant, betweterig, altijd het laatste woord moeten hebben,... Nee laat Wuyts maar zover mogelijk van het scherm blijven

Vroeger vond ik het duo Wuyts - De Cauwer toch heel goed. Ofwel was ik toen minder streng, ofwel waren ze toen toch wel degelijk.

Op het laatst ging het serieus bergaf inderdaad. En sinds de overstap naar de commerciële omroep is die helemaal van het paadje af.
Betweter en wordt precies betaald om de knuppel in het hoenderhok te smijten.

Wuyts was gewoon de stem van de koers vroeger. Helaas komt er een moment in tijd voor alle commentatoren waar hun tijd voorbij is en ze beginnen raaskallen.

Probleem de laatste jaren (of het valt gewoon harder op) is dat de commentatoren vaak zo diep in hun vertellinkjes zitten, dat ze alle actie missen.
Zo was er de strook in de Strade waar Pogacar uiteindelijk alleen wegrijdt. Noch Karl, noch z'n vriend José had daar gezien dat Pidcock aan't begin al mechanische problemen had. En dan plots ergens in't midden van de strook heeft hij het nog eens en hebben ze het pas door in de slomo herhaling.
Koerscruciale momenten die ze missen, dat vind ik misschien nog het hatelijkst.

Koerscommentator zijn is ook gewoon een heel moeilijk job, een leuke waarschijnlijk, maar wel een moeilijke. Je moet de juiste stem hebben en vele uren kunnen volpraten wanneer er niets gebeurt. En natuurlijk de kennis hebben, maar imo is dat het makkelijkste van de job.

Het is gewoon over de gehele lijn een lastige job.
Je moet u ook baseren op de beelden die je krijgt, en die zijn soms om het zacht uit te drukken niet altijd even kwalitatief. Ik kan onmogelijk de enige zijn die soms even moet pauzeren om even in detail alles te bekijken. Of soms zaken die gewoon niet in beeld worden gebracht.
Renners herkennen is ook niet zo eenvoudig als dat je doet uitschijnen. Zeker als je u indenkt dat ze op een relatief klein schermpje kijken en daarop commentaar geven.

Ik kan dus gerust vergeven dat met soms verkeerde namen noemt. Mocht het af en toe zijn en voor de spotless zijn.
Maar bij Karl is dat bijvoorbeeld allesbehalve het geval. Maar goed bij eurosport is het algemeen commentaar dan weer van beduidend lager niveau.
Hoeveel keer je per koers naar secondenlang gehijg in de microfoon luistert of doodse stilte is echt opvallend.

Het is gewoon over de gehele lijn een lastige job.
Je moet u ook baseren op de beelden die je krijgt, en die zijn soms om het zacht uit te drukken niet altijd even kwalitatief. Ik kan onmogelijk de enige zijn die soms even moet pauzeren om even in detail alles te bekijken. Of soms zaken die gewoon niet in beeld worden gebracht.
Renners herkennen is ook niet zo eenvoudig als dat je doet uitschijnen. Zeker als je u indenkt dat ze op een relatief klein schermpje kijken en daarop commentaar geven.

Ik kan dus gerust vergeven dat met soms verkeerde namen noemt. Mocht het af en toe zijn en voor de spotless zijn.
Maar bij Karl is dat bijvoorbeeld allesbehalve het geval. Maar goed bij eurosport is het algemeen commentaar dan weer van beduidend lager niveau.
Hoeveel keer je per koers naar secondenlang gehijg in de microfoon luistert of doodse stilte is echt opvallend.

Ik dacht dat die bij Eurosport niet altijd samen zitten op eenzelfde locatie dat bemoeilijkt het Zeveren denk ik ook wel wat.

Dat je niet alle renners herkent ook alle begrip voor, maar er zijn wel uitzonderingen zeker omdat het hun hoofd activiteit is , als ze heel bekend zijn of iets heel kenmerkend hebben bvb. Politt (uniek gebit), Milan (unieke sprint stijl) ,...
Of als je Iets kenmerkend hebt op uw kledij zoals Nationaal kampioenenbandjes of zelf een volledige helm die een volledig ander kleur heeft dan Vauquelin. Mocht Renaat nog Watson hadden gezegd denk dat er ook niet zoveel spel van gemaakt ging worden.

Nu Renaat leert meestal wel van zijn fouten. Dat doet Karl niet, het heeft bij Karl letterlijk 3 jaar geduurd dat hij door had dat Jensen en Skjelmose eenzelfde persoon is 😅.

Ik stoor me aan Wuyts en Karl.
Serge Pauwels, Bert De Backer en Sep Vermarcke vind ik wel goede sidekicks. Enkel wat wennen aan die laatste zijn commentaarstem.

Renaat die met weetjes uit het verleden komt op momenten dat er effectief iets aan het gebeuren is in de koers.. Hatelijk.

Ohja.. Eurosport.. Karsten die denkt dat Magnier aan het sprinten was ipv Rex, terwijl Magnier enkele kilometers ervoor zwaar gevallen was met Philipsen. :crazy:

Renaat die met weetjes uit het verleden komt op momenten dat er effectief iets aan het gebeuren is in de koers.. Hatelijk.

Ohja.. Eurosport.. Karsten die denkt dat Magnier aan het sprinten was ipv Rex, terwijl Magnier enkele kilometers ervoor zwaar gevallen was met Philipsen. :crazy:
Eurosport daar zwijg ik zelfs over. Vreselijk.

Engelstalige commentaar op Eurosport is wel heerlijk. Maar geen idee of dat nog kan via HBO.
Die hebben het effectief over de koers en niet een random café langs het parcours.

Eurosport daar zwijg ik zelfs over. Vreselijk.
Inderdaad daar maken ze in volle finale nog grapjes over het koekiemonster van Sesamstraat bv. --> Karsten Kroon. En dan missen ze de beslissende aanval.

Ik vond Mark Vanlombeek vroeger jaren de beste commentator voor de koersen.

Laatst bewerkt:
Engelstalige commentaar op Eurosport is wel heerlijk. Maar geen idee of dat nog kan via HBO.
Die hebben het effectief over de koers en niet een random café langs het parcours.

Ja hoor. Je kan zelf de taal selecteren die je wil. Bij mij staat het commentaar ook op engels en is inderdaad prima.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan