Voorjaar 2023

VA is een steengoed renner hé maar als je dan echt in de lijstjes bij de groten wil dan moet je toch gewoon die grote wedstrijden winnen? Gilbert heeft 6 streepjes achter zijn naam, Boonen zelfs 8. Devolder en GVA 2, Stuyven, Nuyens en Vansummeren eentje. Puur qua talent/klasse verwacht je toch VA bij die eerste 2 terwijl hij qua resultaten nog maar naast de Stuyvens en Nuyensen staat.
Hij wint toch grote wedstrijden? Kijk naar het lijstje met Tour stage wins: https://www.procyclingstats.com/rac...our-de-france&id2=history&id3=most-stage-wins dat zegt toch genoeg?
Er zijn ploegen (eigenlijk alle ploegen buiten Jumbo en UAE momenteel) die van een geslaagde Tour spreken als ze 1 rit winnen... met hun héle ploeg. Van Aert wint er 2.25/Tour.

Kijk naar de dramatische situatie in de lente van 2020. Het halve World Tour peloton stond op imploderen. Er was toen maar 1 koers die echt absoluut móest doorgaan en dat was de Tour... al de rest was eigenlijk bijzaak.

Niet voor Ineos, UAE en Jumbo hoor... nochtans de enige ploegen met realistische GC ambities. Vooral voor al die andere ploegen als pakweg EF en Greenedge, ploegen wiens Tour dus geslaagd is met een rit. Die ploegen overleven, draai of keer het hoe je wil, op de Tour en niet eens op GC.

Denk jij bv dat zo'n Hugo Houle zijn Tour rit van vorig jaar zomaar zou inleveren voor pakweg L-B-L? Als die in Canada gaat zeggen "I won a stage in the Tour de France" dan weten ze zelfs daar dat dat een big deal is. Van L-B-L vragen ze waarschijnlijk eerst nog of dat een belangrijke koers is...

Ik wil daar niet mee zeggen dat een Tour rit belangrijker is dan een monument maar een monument is ook niet per definitie beter dan 8 Tour ritten. Er zijn 35 renners in het actieve peloton die 2 of meer ritten gewonnen hebben, waarvan er wrs de helft 8-10 keer de Tour gereden hebben. Dan kan je 9 stuks op 4 jaar niet genoeg overschatten.

Ik snap waar u bias voor monumenten en onderwaardering voor de Tour vandaan komt hoor maar dat is gewoon scheefgetrokken tot en met.
 
We spreken hier over Alaphillipe en Sagan, een man van 30 en 33.

Ge moet ook naar de lengte van de carrière kijken voor zo een zaken. Sagan is al bijna 15jaar kandidaat winnaar voor WT wedstrijden, Alphilippe bijna tien jaar. En hoe veel keer is die laatste wel niet zwaar gevallen de laatste jaren? Op een gegeven moment is het fysiek, mar zeker mentaal, gewoon te moeilijk om nog op te brengen. Zeker bij Sagan is dat duidelijk zichtbaar jammer genoeg

Vergelijk dat met VDP of WVA die vijf jaar geleden pas hun debuut maakte in een monument. Die zijn het voorlopig nog niet beu om op stage te moeten vertrekken.

Waar is de tijd dat de artikels verschenen over hun laatste prestaties in de ronde van Limburg ofzo. En natuurlijk ook makers van Trentins mooiste podium foto in retrospect
5b706d85b20ad.jpg
 
Amstel monument? :rofl:

Ritzege's giro: 1-0
Trui dragen giro: 1-0

Matthieu heeft ook minder op de weg gereden dan WVA omdat hij nog MTB deed

Die "monument" discussie is wat mij betreft een compleet onnozele stempel, as such is de Amstel een veel betekenisvollere koers dan Milaan - San Remo. Er staan meer toprenners aan de start, 1-dags coureurs meet ronde renners/klimmers en is zeker een pak selectiever. Dat die koers 50 jaar jonger is doet er toch absoluut genen bal toe, het is het deelnemersveld en het parcours die er toe doen.

Iedereen die bv. Boonen boven Gilbert plaatst is echt ni goed wijs.
 
Die "monument" discussie is wat mij betreft een compleet onnozele stempel, as such is de Amstel een veel betekenisvollere koers dan Milaan - San Remo. Er staan meer toprenners aan de start, 1-dags coureurs meet ronde renners/klimmers en is zeker een pak selectiever. Dat die koers 50 jaar jonger is doet er toch absoluut genen bal toe, het is het deelnemersveld en het parcours die er toe doen.

Iedereen die bv. Boonen boven Gilbert plaatst is echt ni goed wijs.
Dat is het nu net. Dat is eigenlijk niet het geval. Waarom willen renners graag een monument op hun palmares? Net omwille van de historiek en de uitstraling. Dat gaat automatisch gepaard met een sterk deelnemersveld en bijgevolg ook een fraaie erelijst.

Wat niet wil zeggen dat Strade, AGR, San Sebastian niet betekenisvol zijn.

Niet akkoord trouwens dat AGR een sterker deelnemersveld heeft dan MSR. MSR had dit weekend een fantastisch deelnemersveld. Weinig potentiële winnaars die daar ontbraken (Roglic en Remco en that's it lijkt me). MSR blijft ook gewoon een hele moeilijke koers om te winnen. Uitstraling genoeg dus om verschillende redenen.

Alles moet in rekening gebracht worden natuurlijk om iemands palmares naar waarde te schatten. Iemand die de Strade én AGR én San Sebastian wint, is een fantastische renner, ook al wint die nooit een monument. Maar die renner zou hoogstwaarschijnlijk één van die overwinningen wel willen omruilen voor een monument.

Wees maar gerust dat bij een Pogacar de RVV en MSR hoger op zijn verlanglijstje staan dan de AGR en San Sebastian. Ook al zijn die laatste 2 op papier makkelijker te winnen voor hem.

En dat geldt ook voor Van Aert. Hoe mooi zijn palmares ook al is, als op het einde van zijn carrière achter de RVV en P-R (en het WK) een '0' staat, dan zal hij toch zeer ontgoocheld zijn, daar mag je vanuit gaan.
 
Vergelijken van Monumenten en andere koersen is altijd moeilijk.

Hoeveel touretappes moet je winnen om gelijk te komen met een monument ?
3 volgens PCS / 5 volgens de UCI

Volgens andere 35 voor 1 monument :)
 
Iedereen die bv. Boonen boven Gilbert plaatst is echt ni goed wijs.

Puur qua PCS punten en UCI-punten akkoord.

Maar laat ons ook niet de heroïek van bepaalde overwinning vergeten.
In 2012 pakt hij E3, GW, Vlaanderen en Roubaix. Qua punten maakt het geen ruk uit wanneer je ze wint, maar qua heroïek kan dat toch tellen.
Ook levert de Amstel 250 punten op en Vlaanderen en Roubaix er 275. Dat lijkt me terecht te zijn.
4x Roubaix of 4x de Amstel. Laat ons eerlijk zijn dat de schaal toch wat meer naar Roubaix tipt.

Ik denk dat niemand twijfelt aan de klasse van beide heren hoor. En vergeet ook niet dat Gilbert nog 4 seizoen extra gekoerst heeft.

Ik snap ook niet zo goed dat er hier zogezegd een overschatting van de Belgische monumenten is. Maar tegelijk is de tour precies de enige belangrijke koers op de kalender. Laat ons eerlijk zijn qua visibility misschien wel. Maar qua parcours is een giro of een vuelta rit toch zeker niet minder, integendeel. Laat sommige van de tour parcours in de giro rijden en mensen klagen van het totaal gebrek aan deftig parcours.
Je hebt heroïsche ritten in de tour. Maar ook gewoon etappes waar iedereen met de rem op rijdt en de meest uiteenlopende renners van allerlei allooi eens “mogen” winnen. Het is heus niet elke dag volop koers in Frankrijk hoor.
 
Er is geen monumenten discussie :sarcastic: . Dat zijn gewoon de 5 monumenten en worden beschouwd als de 5 belangrijkste eendagskoersen in het koersjaar (naast het WK), ook in het peloton. Dat is geen imaginaire arbritraire stempel.
 
Laat ons eerlijk zijn qua visibility misschien wel. Maar qua parcours is een giro of een vuelta rit toch zeker niet minder, integendeel. Laat sommige van de tour parcours in de giro rijden en mensen klagen van het totaal gebrek aan deftig parcours.
Je hebt heroïsche ritten in de tour. Maar ook gewoon etappes waar iedereen met de rem op rijdt en de meest uiteenlopende renners van allerlei allooi eens “mogen” winnen. Het is heus niet elke dag volop koers in Frankrijk hoor.
Maar ook dat is weer hetzelfde verhaal. Het parcours op zich speelt niet zo'n grote rol.

De Tour heeft gewoon het sterkste deelnemersveld van de drie. Alle aandacht gaat naar de Tour, voor de meeste sponsors is dit gewoon dé belangrijkste koers, en bijgevolg is dit voor de renners de meest stresserende en nerveuze koers met de grootste belangen.

Je moet al een Italiaan of een Spanjaard zijn om je Vuelta of Giro overwinning niet te willen inruilen voor een TDF overwinning.

Je kan morgen in Colombia ook een loodzware rittenkoers gaan organiseren, maar nobody cares.

En etappes waar ze met 'de rem op' rijden, zijn net talrijker in de Vuelta en de Giro. Alsof zo'n Wallays of een Armee ooit een rit hadden kunnen winnen in de Tour...
 
Dat is het nu net. Dat is eigenlijk niet het geval. Waarom willen renners graag een monument op hun palmares? Net omwille van de historiek en de uitstraling. Dat gaat automatisch gepaard met een sterk deelnemersveld en bijgevolg ook een fraaie erelijst.

Wat niet wil zeggen dat Strade, AGR, San Sebastian niet betekenisvol zijn.

Niet akkoord trouwens dat AGR een sterker deelnemersveld heeft dan MSR. MSR had dit weekend een fantastisch deelnemersveld. Weinig potentiële winnaars die daar ontbraken (Roglic en Remco en that's it lijkt me). MSR blijft ook gewoon een hele moeilijke koers om te winnen. Uitstraling genoeg dus om verschillende redenen.

Alles moet in rekening gebracht worden natuurlijk om iemands palmares naar waarde te schatten. Iemand die de Strade én AGR én San Sebastian wint, is een fantastische renner, ook al wint die nooit een monument. Maar die renner zou hoogstwaarschijnlijk één van die overwinningen wel willen omruilen voor een monument.

Wees maar gerust dat bij een Pogacar de RVV en MSR hoger op zijn verlanglijstje staan dan de AGR en San Sebastian. Ook al zijn die laatste 2 op papier makkelijker te winnen voor hem.

En dat geldt ook voor Van Aert. Hoe mooi zijn palmares ook al is, als op het einde van zijn carrière achter de RVV en P-R (en het WK) een '0' staat, dan zal hij toch zeer ontgoocheld zijn, daar mag je vanuit gaan.
Uiteraard rijden in de laatste jaren zowat alle toppers MSR, maar in de hoogdagen van Gilbert & Boonen reden er toch een pak meer toppers mee in de AGR dan MSR, lijkt me :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ge ziet nogal dingen tijdens de vrouwkoers. Mount van de GPS die nog geplaatst moet worden bij een fietswissel, en zelfs de sjarels die willen meefietsen met het peloton gaat gewoon op hun waffel!
 
Net Vals Plat beluisterd met Naesen, vertelt daar over zijn MSR.
Begreep niet goed waarom hij door zijn broer werd afgezet en Cosnefroy door De Wulf. Dan heb je twee keer een slechte positie. Waarom dan niet gewoon met z'n drie of vier werken om Cosnefroy in de goede positie te krijgen?
 
Net Vals Plat beluisterd met Naesen, vertelt daar over zijn MSR.
Begreep niet goed waarom hij door zijn broer werd afgezet en Cosnefroy door De Wulf. Dan heb je twee keer een slechte positie. Waarom dan niet gewoon met z'n drie of vier werken om Cosnefroy in de goede positie te krijgen?

Als ik moet kiezen tussen Naesen of Cosnefroy aan de meet dan kies ik toch voor de eerste.

Maar goed AG2R will be AG2R. Naesen trouwens zeker talent in hem. Als die ooit bij QS of jumbo had gereden had hij zeker wel wat meer koersen gewonnen.
Of hij had nooit lang prof geweest als ik zo hoor wat voor hem een profbestaan betekent.
 
Even een noobvraagje van iemand die de koers maar met een half oog volgt:

Wat is er gebeurd met Alaphilippe?
Die reed tot twee jaar geleden alles kapot en nu hoor ik zijn naam nooit? Grote blessure?
 
Even een noobvraagje van iemand die de koers maar met een half oog volgt:

Wat is er gebeurd met Alaphilippe?
Die reed tot twee jaar geleden alles kapot en nu hoor ik zijn naam nooit? Grote blessure?

Alles kapot is een beetje overdreven. Werd 2x WK en won meestal wel zijn ritje in de Tour maar het is nu niet alsof die elk jaar bovenaan de zegestand stond. Heel veel pech gehad het voorbije anderhalf jaar, LBL vorig jaar zijn zwaarste daardoor de Tour gemist daarnaast ook een hoop kleinere valpartijen en ziektes. Dit jaar denk ik valt het al bij al mee maar heeft nog niet de vorm van de grote dagen gevonden, niet abonormaal dat iemand die zo lang op de sukkel is wel een tijdje nodig heeft. Zijn koersen waar hij dikwijls goed in was komen er nu aan benieuwd of hij de Muur van Hoei nog eens kan bedwingen.
 
Even een noobvraagje van iemand die de koers maar met een half oog volgt:

Wat is er gebeurd met Alaphilippe?
Die reed tot twee jaar geleden alles kapot en nu hoor ik zijn naam nooit? Grote blessure?
Hij sukkelt momenteel nog wat met de naweeën van zijn knieblessure na val in RVV
 
Terug
Bovenaan