Voorjaar 2023

Jammer van alle WVA haters hier. Die gast maakt altijd koers, net zoals VDP en Pogacar. Hij heeft pech dat die laatste twee net iets beter zijn dan hem maar dit maakt de koers ook mooi/spannend. Er zijn heel veel steengoede renners de komende koersen dus kans dat WVA wint is klein maar ik ben zeker dat het mooie koersen zullen zijn en WVA mede verantwoordelijk zal zijn. Geniet eens van de koers in plaats van altijd te kakken op renners.
Absoluut geen haat, gewoon een vaststelling over de voorbije jaren. Tijdens zijn mtb periode had ik een grotere sympathie voor Mathieu dan voor Wout maar steeds met absoluut respect voor wat Wout ook allemaal presteerde.

Dat is wat beginnen kantelen met die rugblessures waar ik mij soms vragen bij stelde. Nu ja, fandom is heel relatief en bijzonder subjectief vaneigens. Kantelpunt is er gekomen met de TdF, waar Wout laat zien wat voor een fantastische atleet hij is, die ook nog is onomwonden zijn gedacht weergeeft.

Voor mij was het gisteren dus zeker balen ze! (ook al omdat ik mijn Wielermanager niet op orde had voor de start en Wout nog in de bus zat :S)
 
MvdP is al jaren mijn favoriete renner in het peloton gewoon door de persoon die hij is. Maar uiteindelijk supporter ik even hard voor, onze Belg, Wout dan voor Matje. Hoe je op één van die mannen kan haten is voor mij een raadsel. Zijn toch beide fantastische atleten, elk op hun eigen manier.
Anderzijds kunt ge u ook de vraag stellen op wat MVDP überhaupt mikt. Derde keer Vlaanderen is mooi, maar toch ook niet iets waar die echt drive uit haalt denk ik.
Waarom zou die geen 3e RvV willen winnen? Net wel denk ik.. Onmiddelijk in het lijstje van renners met meeste zeges. In de geschiedenis staan is altijd leuk en wie weet kan hij er in de toekomst nog een 4e aan toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg hier toch niet echt de indruk dat er 1 iemand hier is die VA en/of VDP haat? Of heb ik ergens over gelezen? :unsure:

Er wordt hier gewoon een gezonde discussie gevoerd, met andere standpunten / meningen onderling, waarover gediscussieerd wordt.
Dat is toch gewoon het besluit dat ikzelf hier maak.

Ik zeg dit al een jaar of 3 trouwens dat VDP beter gemaakt is voor de ronde en VA eerder voor Parijs Roubaix. (Ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is, maar dat is wat mijn gevoel/mening is)

Ik ben niet verrast dat VDP, Vlaanderens mooiste reeds 2x gewonnen heeft, maar ik ben wel een beetje verrast dat VA, Parijs Roubaix nog niet gewonnen heeft. Dat mag nu toch wel eens gebeuren.
 
Ik zeg dit al een jaar of 3 trouwens dat VDP beter gemaakt is voor de ronde en VA eerder voor Parijs Roubaix. (Ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is, maar dat is wat mijn gevoel/mening is)
Matje zijn resultaten in RvV spreken gewoon boekdelen

2019 4e (na die val nog notabene en zijn eerste monument)
2020 1e
2021 2e
2022 1e

Daar valt zelfs niet over te discussiëren dat de RvV hem fantastisch ligt. Voor hetzelfde geld had die gewoon 3 op een rij.

Mooie foto trouwens:
 
Laatst bewerkt:
Als ze beide in koers zijn dan heb ik soms het gevoel dat Van Aert vooral niet wilt verliezen en Matje vooral wilt winnen.
Dat is ook niet helemaal waar. In die befaamde Gent-Wevelgem waar VA na de finish een sneer uitdeelde naar vdP was die 2de toch vooral bezig met vooral niet verliezen.

Het probleem bij Wout lijkt vooral dat hij altijd en overal schrik heeft van de goeie move te missen en ook schrik heeft dat als hij het niet doet niemand het gaat doen. Je ziet hem regelmatig wel eens een poging doen om te linkeballen maar in 9/10 gevallen zie je die schrik dan toch de bovenhand nemen waardoor hij heel vaak zelf gaten dichtrijdt met concurrenten (oa vdP) in het wiel. Het is hier al vaak aangehaald en zijn concurrenten weten dat ook... als hij nooit eens écht een koers wil verliezen op die manier gaan ze hem daar op blijven uitbuiten en ik vrees dat dat er moeilijk uit te krijgen is.
Dusja... niet verliezen, misschien wel. Maar vooral kansen op winst behouden.
 
Het probleem waar hij op stuit lijkt me ook te zijn dat hij de pech heeft net die absolute supervorm op de meest cruciale momenten te missen. Of dat zijn vorm constant is maar de tegenstand op die cruciale momenten zichzelf toch nog weten te overstijgen.
We hebben het dit veldritseizoen ook gezien, week na week stond er geen maat op hem. In de duels met MVDP leek hij gewoon over de hele lijn de betere te zijn. Maar op de belangrijkste wedstrijd van het seizoen grijpt hij er dan toch naast.
Je kan dan niet spreken dat je een slecht seizoen rijdt, maar het zijn wel die cruciale momenten zoals een WK, grote ronde of monument waar je als hors categorie renner is stempel moet drukken.

Van het vierval Pogacar, Evenepoel, MVDP en WVA denk ik dat de laatste diegene is met de beste begeleiding en het meest leeft voor zijn sport.
Maar tegelijk ook de man is die het vooral moet hebben van een ijzersterke consistentie en minder die flits heeft van zichzelf te overstijgen, iets wat de andere 3 meer hebben. En iets wat ook bijdraagt aan winnen op cruciale momenten.
 
Het probleem waar hij op stuit lijkt me ook te zijn dat hij de pech heeft net die absolute supervorm op de meest cruciale momenten te missen. Of dat zijn vorm constant is maar de tegenstand op die cruciale momenten zichzelf toch nog weten te overstijgen.
We hebben het dit veldritseizoen ook gezien, week na week stond er geen maat op hem. In de duels met MVDP leek hij gewoon over de hele lijn de betere te zijn. Maar op de belangrijkste wedstrijd van het seizoen grijpt hij er dan toch naast.
Je kan dan niet spreken dat je een slecht seizoen rijdt, maar het zijn wel die cruciale momenten zoals een WK, grote ronde of monument waar je als hors categorie renner is stempel moet drukken.

Van het vierval Pogacar, Evenepoel, MVDP en WVA denk ik dat de laatste diegene is met de beste begeleiding en het meest leeft voor zijn sport.
Maar tegelijk ook de man is die het vooral moet hebben van een ijzersterke consistentie en minder die flits heeft van zichzelf te overstijgen, iets wat de andere 3 meer hebben. En iets wat ook bijdraagt aan winnen op cruciale momenten.
Maar dat laatste is dan ook deels te wijten aan de overwaardering van klassiekers en de onderwaardering van de Tour hier in Vlaanderen.

Je noemt zelf een grote ronde (en dan spreken we eigenlijk vooral over de Tour) als cruciaal moment. Je kan moeilijk zeggen dat hij in de Tour niet thuis geeft. Het openingsweekend van 2021 waar Alaphilippe & van der Poel uitpakken was zogezegd onder verwachting maar als je die aankomsten zag was dat eigenlijk té steil voor een renner als Van Aert. Uiteindelijk wint hij daar evengoed nog 3 ritten en met een klein klein beetje chance en zonder een zotte Pogacar pakt hij die Tour zelfs geel. Zijn zeges vorig jaar in Calais was fe-no-menaal en ook die in Lausanne kon tellen. Tel daar groen in Parijs + 4 dagen geel bij en enkel Pogacar en Vingegaard rijden eigenlijk een "betere" Tour. In de Tour, uiteindelijk toch hét grote podium bij uitstel is hij dus steeds wel op de afspraak.

Wout wordt door Jumbo in de eerste plaats goed betaald omdat hij een onmisbaar deel is van hun Tour ploeg. Alles wat er daarnaast bij komt is leuk voor extra exposure maar eigenlijk is dat voorjaar op zich niet zo héél belangrijk. Dat lijkt contradictorisch gezien de investeringen in die "voorjaarsploeg" maar dat is ook deel interpretatie want al die goei mannen (Laporte, Benoot, Vanhooydonck en wrs nu ook Tratnik & Van Baarle) zijn ook heel goeie schakels voor de Tour ploeg. Is een beetje hetzelfde verhaal met Ineos eigenlijk... die Strade met Pidcock is leuk net als die Roubaix met Van Baarle vorig jaar maar eigenlijk is dat allemaal van ondergeschikt belang aan de Tour.
 
Ik blijf erbij. Palmares WVA > VDP.

:rofl:

Dat je fan bent ok maar toch een beetje serieus blijven. Het staat 3 - 1 momenteel niemand verkiest het palmares van WVA boven dat van VDP natuurlijk. Zeker niet aangezien ze beiden al MSR wonnen anders kun je misschien nog zeggen dat iemand liever 1x de RVV wint boven 2x een italiaans monument maar dit gaat hier zelfs niet op
 
:rofl:

Dat je fan bent ok maar toch een beetje serieus blijven. Het staat 3 - 1 momenteel niemand verkiest het palmares van WVA boven dat van VDP natuurlijk.

Zoals @Reverz opmerkt, kennen we niet té veel waarde toe aan de Vlaamse klassiekers?

De prestaties van wout in de tour zijn precies toch snel vergeten.
Het is niet dat de RVV buiten de landsgrenzen zoveel commotie veroorzaakt.
 
Waarom zou die geen 3e RvV willen winnen? Net wel denk ik.. Onmiddelijk in het lijstje van renners met meeste zeges. In de geschiedenis staan is altijd leuk en wie weet kan hij er in de toekomst nog een 4e aan toevoegen.

Ik zeg niet dat hij geen derde wilt winnen Tout court, maar liever een ander monument erbij dan een derde keer Vlaanderen.
Het is ook maar mijn mening, maar ik denk dat hij net als Wout toch graag een gevarieerd palmares wilt. Zelfs in onze Vlaamse media schreven ze al dat Mathieu toch veel meer (grote koersen) moet kunnen winnen dan enkel Vlaanderen.
 
Het enige
Zoals @Reverz opmerkt, kennen we niet té veel waarde toe aan de Vlaamse klassiekers?

De prestaties van wout in de tour zijn precies toch snel vergeten.
Het is niet dat de RVV buiten de landsgrenzen zoveel commotie veroorzaakt.
Helemaal niet, maar VDP heeft ook al een rit gewonnen en enkele dagen geel gedragen in de TdF. Dat WVA berewerk verricht voor de ploeg komt niet op het palmares.
Nu zijn ritten in de tour wel een klasieker waard, maar geen monument. WVA heeft meer grote koersen gewonnen dan VDP, maar die laatste heeft wel de grotere gewonnen.
 
-monumenten
Wva: san-remo en amstel
Vdp: san-remo, amstel en twee keer RVV

=> oké : VdP twee klassiekers meer

-ronde van Frankrijk:
Wva: 9 etappezege en groene trui
Vdp: 1 etapezege

=> geen commentaar nodig.


-klassiekers:
Wva: Gent-Wevelgem, Omloop, Strade, E-3
Vdp: strade, Brabantse pijl, dwars door Vlaanderen (2X)

=> gelijkspel


Kunt toch op basis van 2 keer RVV niet zeggen dat VdP de man is van de grote momenten?
 
-monumenten
Wva: san-remo en amstel
Vdp: san-remo, amstel en twee keer RVV

=> oké : VdP twee klassiekers meer

-ronde van Frankrijk:
Wva: 9 etappezege en groene trui
Vdp: 1 etapezege

=> geen commentaar nodig.


-klassiekers:
Wva: Gent-Wevelgem, Omloop, Strade, E-3
Vdp: strade, Brabantse pijl, dwars door Vlaanderen (2X)

=> gelijkspel


Kunt toch op basis van 2 keer RVV niet zeggen dat VdP de man is van de grote momenten?
Amstel monument? :rofl:

Ritzege's giro: 1-0
Trui dragen giro: 1-0

Matthieu heeft ook minder op de weg gereden dan WVA omdat hij nog MTB deed
 
Ik blijf erbij. Palmares fysiek is WVA > VDP.
Laat VA 1000km fietsen en VDP moet gewoon lossen, want VA rijdt gewoon heel die 1000 km even snel als tijdens ne klassieker van max 300 km.

Palmares? We maken de rekening op aan het einde van hun carrière, ok?
 
Als we enkel naar monumenten gaan kijken, is Devolder een betere renner dan Van Avermaet...

Devolder 2x RVV, GVA 1 PR en 1 OS. Gelijk dus. WK en OS tellen voor mij voor een monument.

Zoals @Reverz opmerkt, kennen we niet té veel waarde toe aan de Vlaamse klassiekers?

De prestaties van wout in de tour zijn precies toch snel vergeten.
Het is niet dat de RVV buiten de landsgrenzen zoveel commotie veroorzaakt.

De Tour dat is het eindklassement dat is Vingegaard en Pogacar daar zit de waarde. Die zit niet zozeer in ritten hoor. Anders staat Cav ver boven alles en iedereen uit. RVV is ook buiten de landsgrenzen een monument hoor (zie al de buitenlandse wielertoeristen de dag voor de ronde). Natuurlijk geen Tour maar we moeten nu ook niet doen alsof het niks voorstelt. Ik ben de eerste om te wijzen dat we niet teveel naar onze eigen naval mogen staren (zoals ik ook al zei bij het openingsweekend) maar we moeten nu ook weer niet overdrijven langs de andere kant.
 
Terug
Bovenaan