Voorjaar 2023

Van Aert heeft nog 2 weken voor de Ronde en 3 voor Roubaix. Als die paar procentjes daar nog bijkomen, en VDP heeft een dag zoals in de Strade komt dat wel goed hoor, dan zal hij altijd meedoen (zelfs met deze benen doet hij mee, alleen zal er dan wellicht wel één beter zijn). Hij rijdt top vier vandaag, dus hij is op de afspraak.
 
Hoe vaak gaan we dit nog zien? Ik kan de overwinningen van VDP niet meer op 1 hand tellen dat hij het gat laat voor VA, waarna VA zich dan kapot rijdt met VDP in het wiel. En niet veel later vertrekt VDP dan en ziet hij niemand meer terug.

Ik snap VA wel dat hij zoiets heeft van "als ik nu niet ga, dan kom ik er niet meer bij", maar dan zou ik liever toch eens verliezen op zo'n manier dan VDP telkens zo in de zetel te zetten.
 
Goh, mogelijk, maar dat zijn ook gewoon andere wedstrijden die andere inspanningen vragen. Dus moeilijk te zeggen.

Ik geloof eerlijk gezegd ook wel gewoon dat WVA nog beter zal worden door wedstrijden te rijden. Anderzijds kunt ge u ook de vraag stellen op wat MVDP überhaupt mikt. Derde keer Vlaanderen is mooi, maar toch ook niet iets waar die echt drive uit haalt denk ik. Denk dat hij dan liever vandaag wint dan 2/4. Als allebei geen optie is
Mijn post was geen voorspelling ofzo, gewoon een vaststelling dat het nog wat beter moet, en volgens mij gaat dat ook wel gebeuren. Misschien is van Aert dan wel net tegen de ronde en vooral P-R op z'n top.
 
Wat als het zogenaamde KOM van Philipsen eigenlijk gereden was door MVDP gewoon om iedereen te trollen? Zie het nog gebeuren.
 
En ook wel mee eens - VA is toch een dommere rijder dan VDP, die veel geslepener en koelbloediger is.
Dat is weeral gebleken, hij kan het niet laten in VDP zijn val te trappen.
Tcho, dom is niet echt het juiste woord imo.
Het is ook niet zo zeer Van Aert denk ik het is eerder het killerinstinct van van der Poel dat altijd perfect weet waar hij moet rijden en waar net niet.

Als ik er even over nadenk is van der Poel niet noodzakelijk de beste man in koers hier maar hij eet gewoon eerst het bord van de rest leeg:
* Pogacar verschiet zijn cartouche
* Ganna is al blij dat hij mee is
* Van Aert zit eigenlijk te ver als Wellens aanzet en moet daar al een stuk van cartouche verschieten en moet dan ook nog met zijn neus in de wind achter Pogacar en Ganna rijden...

Op dat moment dat Pogacar en Van Aert all-in zitten zit vdP gewoon op het wiel hé... verbruikt gewoon 25% minder energie dan Pogacar en Wout op dat moment. Hij zit dus in het oranje waar Pogacar en VA in het donkerrood/zwart rijden.
Dan is het niet onlogisch dat hij nog net genoeg over heeft. Maar vdP is een meester in het creëren van net die situaties voor zichzelf...
 
@Reverz VA zat op een klein gaatje maar nog altijd in draft van Ganna hoor (+ ook iemand in wiel dat voordeliger is dan alleen)
Iemand in het wiel geeft ~3% voordeel, in het wiel zitten 30-35%. Er is wel draft van Ganna inderdaad maar niet in dezelfde mate dat vdP die heeft in die fase.

Pogacar was volgens mij gewoon terug beste man in koers, maar die Poggio is gewoon niet steil genoeg.
 
Idd, VDP durft gewoon veel meer te verliezen dan eender welke andere renner. In dit soort finales gokt die altijd enorm door te rekenen op anderen. Eigenlijk hanteert die echt de tactieken uit de Adrie jaren en profiteert hij van de gretigheid van anderen.
Absoluut, daar kan VA nog veel van leren. Hij rijdt bijna elk gat zelf dicht zonder op andere te rekenen, dat komen je tekort in de finale.
 
* Van Aert zit eigenlijk te ver als Wellens aanzet en moet daar al een stuk van cartouche verschieten en moet dan ook nog met zijn neus in de wind achter Pogacar en Ganna rijden...
Omdat hij volgens mij gewoon niet super was en daardoor al blij was dat hij finaal nog mee kon. Ik vond dat het gewoon heel de tijd krampachtig ging bij VA. Maar goed wie ben ik?

Op een bepaald moment zit VA dan toch ideaal, achter VDP maar ineens zie ik VA overnemen (omdat er een gat is) en hij brengt VDP terug naar voor. Ipv te gokken rijdt hij het gat met VDP in het wiel dan dicht.

Had VA vandaag gewonnen met het koersinzicht van VDP? Ik geloof dat niet. Maar ik ben het er mee eens dat hij af en toe eens moet denken: Als ik niet win, VDP ook niet dus foert! Terwijl VDP nu al lang, weet en denkt dat VA dat gat toch gaat dichten.

Idd, VDP durft gewoon veel meer te verliezen dan eender welke andere renner. In dit soort finales gokt die altijd enorm door te rekenen op anderen. Eigenlijk hanteert die echt de tactieken uit de Adrie jaren en profiteert hij van de gretigheid van anderen.
Dat is inderdaad ook het geval.
 
Op de Poggio duidelijk de mindere van de 4 voorin, dus ja ik zou ook zeggen dat er nog wat bij moet tegen de heilige week. Als de verhoudingen zo blijven wint VDP daar gewoon z'n 3e Ronde.

Niet mee eens. Hij was de betere daler, dan die andere twee, maar hij moest regelmatig gaten laten tijdens de beklimming.

Maar goed, het belangrijkste is dat VA in orde is. Er moet gewoon nog 1 procentje bij.

En ook wel mee eens - VA is toch een dommere rijder dan VDP, die veel geslepener en koelbloediger is.
Dat is weeral gebleken, hij kan het niet laten in VDP zijn val te trappen.

Mwa ik weet dus niet of ik het hier mee eens ben, op ongeveer 8km gaat Wellens met Pogacar, Van Aert zit daar verder dan Ganna en VDP maar volgt (van wat ik zie uiteraard) vrij eenvoudig mee, staat niet één keer op de pedalen en komt met Cosnefroy voor hem vlot aansluiten, steekt er dan in de eerstvolgende bocht een stuk of drie voorbij en rijdt dan 7-8ste vlot mee (met Mathieu vlak voor hem) dan breekt het letterlijk vlak achter Wout.

Dan gaat Pogacar, Ganna zit perfect geplaatst en kan volgen maar de enige twee die dan nog terugkomen zijn Wout en Mathieu, met vooral werk van Wout, dan heeft die een paar seconden moeite om echt op het wiel te geraken maar hij krijgt dat klaar.

Beetje later valt VDP dan aan en in die achtervolging vind ik Wout ook de beste.

Dus vond ik Ganna beter? Qua positionering mogelijks. Pogacar? Pffft al bij al ook niet, Wellens doet berewerk en hij krijgt er uiteindelijk die drie andere niet af.
 
Mwa ik weet dus niet of ik het hier mee eens ben, op ongeveer 8km gaat Wellens met Pogacar, Van Aert zit daar verder dan Ganna en VDP maar volgt (van wat ik zie uiteraard) vrij eenvoudig mee, staat niet één keer op de pedalen en komt met Cosnefroy voor hem vlot aansluiten, steekt er dan in de eerstvolgende bocht een stuk of drie voorbij en rijdt dan 7-8ste vlot mee (met Mathieu vlak voor hem) dan breekt het letterlijk vlak achter Wout.

Dan gaat Pogacar, Ganna zit perfect geplaatst en kan volgen maar de enige twee die dan nog terugkomen zijn Wout en Mathieu, met vooral werk van Wout, dan heeft die een paar seconden moeite om echt op het wiel te geraken maar hij krijgt dat klaar.

Beetje later valt VDP dan aan en in die achtervolging vind ik Wout ook de beste.

Dus vond ik Ganna beter? Qua positionering mogelijks. Pogacar? Pffft al bij al ook niet, Wellens doet berewerk en hij krijgt er uiteindelijk die drie andere niet af.
Nu ja het blijft giswerk. In zo'n finale winnen komt aan op de kleinste details he. En VDP is in zo'n situaties gewoon de beste en heer en meester. Weinigen kunnen tippen aan zijn koersintelligentie.
 
Nu ja het blijft giswerk. In zo'n finale winnen komt aan op de kleinste details he. En VDP is in zo'n situaties gewoon de beste en heer en meester. Weinigen kunnen tippen aan zijn koersintelligentie.

VDP en koersintelligentie. :wtf: het aantal kemels dat die al uitgestoken heeft is toch iets te ferm vind ik om hem veel koersintelligentie toe te dichten. Voor mij is het gewoon een kwestie van de beste te zijn weten bv dat als VA dat gat niet dicht hij er nog kan naar toe springen terwijl VA minder is en weet van als ik het niet toe rij en VDP klets weg dan kan ik niet volgen en moet ik het gat toch zelf nog dichtrijden. De slimmen uithangen met goeie benen is een stuk makkelijker dan met slechte.
 
Goh ja, gokt VA als pogacar aanzet op VDP die het gat maar moet dichten dan wacht Mathieu misschien 2 seconden en klets VA uit het wiel dan ging het hier moord en brand zijn.
 
BAM BAM BAM!
Wat een ongelooflijke meester toch! Heel het seizoen gewoon matig, op momenten waar het niet boeit.
Trekt als een beest de sprint voor Phillipsen aan en als het erop aankomt dan is hij toch weer op de afspraak.

Gewoon heel slim gekoerst. Heeft durven gokken en dat levert hem nu de winst op.
In het verleden heeft hij ook al veel durven gokken. Op het WK veldrijden heeft hij nog gegokt en gewonnen.

Van Aert mag nog blij zijn dat Pogacar geen sprint meer had want had anders zelfs geen podium gereden.
Voor De Ronde en Roubaix gaat hij er zo niet geraken.
 
Terug
Bovenaan