Voor wie stem jij bij de komende federale verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van 9 juni 2024?

• Vlaams Belang

Stemmen: 68 15,7%
  • N-VA

Stemmen: 173 40,0%
  • CD&V

Stemmen: 28 6,5%
  • Vooruit

Stemmen: 52 12,0%
  • Open Vld

Stemmen: 24 5,6%
  • Groen

Stemmen: 20 4,6%
  • PVDA

Stemmen: 8 1,9%
  • Volt

Stemmen: 8 1,9%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,2%
  • Partij BLANCO

Stemmen: 7 1,6%
  • Belg.Unie-BUB

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

• Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 10 2,3%
  • Ik mag niet stemmen

• Ik weet het nog niet

Stemmen: 33 7,6%

• Totaal aantal stemmers
    432
Ik denk dat bijvoorbeeld een punker ook wil wakker worden in een wereld waar hij rustig een pintje kan drinken op café en niet te horen moet krijgen van een beleidsvoerder dat de politie eens goed op hem moet kloppen.

De Wever die in het ontbijt dropt dat een confederatie dat werkt, volstaat. Onafhankelijke natie is geen must.

Dit is toch wel opzienwekkend.

Ik denk dat bijvoorbeeld een punker ook wil wakker worden in een wereld waar hij rustig een pintje kan drinken op café en niet te horen moet krijgen van een beleidsvoerder dat de politie eens goed op hem moet kloppen.
Ik ben er nochtans 99.99% zeker van dat, moest Vooruit plotseling alleen aan de macht komen, die punker zijn rechten niet gaat teruggeschroefd zien. Kan je hetzelfde zeggen van de LGBTQI+ gemeenschap en het VB?

Pas op: die uitspraken van Rousseau zijn bij mij ook zeer hard in het verkeerde keelgat geschoten, maar daar heeft hij ondertussen al vaak zijn excuses voor aangeboden. Hij is daar ook voor gestraft. En het blijkt toch wel uit zijn persoonlijke daden in het verleden en het beleid van zijn partij dat dat dronkemanspraat was en niet iets waar hij zijn beleid op wil baseren.

Dan nog staat het uiteraard iedereen vrij om hem niet te moeten, of om zijn excuses niet te aanvaarden, of om hem niet te geloven of weet ik veel, maar om dat nu op dezelfde trede te zetten als het programma van VB vind ik er toch over gaan, ook al is het misschien als grapje bedoeld.

Ik ben er nochtans 99.99% zeker van dat, moest Vooruit plotseling alleen aan de macht komen, die punker zijn rechten niet gaat teruggeschroefd zien. Kan je hetzelfde zeggen van de LGBTQI+ gemeenschap en het VB?

Pas op: die uitspraken van Rousseau zijn bij mij ook zeer hard in het verkeerde keelgat geschoten, maar daar heeft hij ondertussen al vaak zijn excuses voor aangeboden. Hij is daar ook voor gestraft. En het blijkt toch wel uit zijn persoonlijke daden in het verleden en het beleid van zijn partij dat dat dronkemanspraat was en niet iets waar hij zijn beleid op wil baseren.

Dan nog staat het uiteraard iedereen vrij om hem niet te moeten, of om zijn excuses niet te aanvaarden, of om hem niet te geloven of weet ik veel, maar om dat nu op dezelfde trede te zetten als het programma van VB vind ik er toch over gaan, ook al is het misschien als grapje bedoeld.
Ik geef je zeker gelijk hoor, het was zeker niet mijn bedoeling om hem op gelijke hoogte te plaatsen als het VB en ik denk ook zeker niet dat hij rechten wil terugdraaien.

Het parket heeft hem naar de Dossin kazerne gestuurd, hij heeft gesprekken met de Roma-gemeenschap moeten voeren, en hij is op therapie moeten gaan. Verder is hij moeten vertrekken als voorzitter van Vooruit. Enfin, dat gerechtelijke luik wordt 'een bemiddeling' genoemd, maar er is dus wel degelijk gevolg gegeven aan zijn uitspraken.

Of dat voldoende is of niet mag iedereen voor zichzelf beslissen natuurlijk.

Maar goed: daar ging mijn bericht niet over. Dat ging puur over de vergelijking tussen de uitspraken van 1 persoon op 1 dronken avond en het partijprogramma van een partij die figuren als Dewinter rustig laat zitten en onnozelaars als Dries Van Langenhove een platform heeft gegeven. Die vergelijking gaat gewoon niet op.

Korpschef over incident Ninove: "Wij konden zeker en vast wél de veiligheid garanderen"

"Wij konden zeker en vast wél de veiligheid garanderen, want wij waren daar met vijf personen ter plaatse." Dat zegt Wim Pieteraerens, de korpschef van politiezone Ninove, aan VTM NIEUWS over het incident gisteravond

"Daar zijn een viertal personen langsgekomen en die hebben 'boe' geroepen in het deurgat volgens een onafhankelijke getuige."

Nog volgens de korpschef ging het om mensen die voorbijkwamen en gewoon zijn doorgelopen. "Wanneer de ploeg ter plaatse kwam, was er niemand meer te zien. Er was zeker en vast geen tumult"

"Onze medewerkers hebben op geen enkel moment gevraagd om de avond stop te zetten, de vroegtijdige beëindiging is echt wel een beslissing geweest van de organisator en van meneer Rousseau zelf."

"Er is nooit sprake geweest van een knokploeg, er waren geen tegenbetogers, geen protesten te zien", voegt hij er nog aan toe."

Misschien moet hij in het vervolg nog eens eerst naar de korpschef bellen voor hij iets de wereld instuurt. Of hij had misschien deze zijn nummer niet

Ik moet zeggen, ik had wat een cliché vooroordeel over Petra De Sutter maar ik vind wel dat ze er overal goed uitkomt. Blijkt ook het meeste geliefd te zijn door de andere partijen. En in tijden waar eindelijk iedereen snapt dat we de aarde aan't kapotmaken zijn, toch straf dat Groen het zo slecht doet.
Misschien omdat het klimaatthema zo populair is, dat elke partij dit nu ook aanpakt, waar Groen vroeger de enige was?
Wat is de algemene afkeer over Groen?

Ninove: een van mijn vrienden zit daar in de organisatie. Die had, nog voor het op de nieuwssites stond, al in de whatsappgroep gezet dat er een troep dronken/drugged out kerels toevallig passeerden en wat aan het dreigen waren. Genre: 'als er straks minder volk is zullen we hem wel pakken'. Daarop hebben ze de politie gebeld en die gingen CR naar zijn auto begeleiden. Hij heeft ook nog 'we moeten vroeger stoppen' gezet, maar geen idee of dat dat vanuit de organisatie of van de politie kwam.

Much ado about nothing dus, dronken alfamannetjes blaffen meestal harder dan ze bijten.

Ik moet zeggen, ik had wat een cliché vooroordeel over Petra De Sutter maar ik vind wel dat ze er overal goed uitkomt. Blijkt ook het meeste geliefd te zijn door de andere partijen. En in tijden waar eindelijk iedereen snapt dat we de aarde aan't kapotmaken zijn, toch straf dat Groen het zo slecht doet.
Misschien omdat het klimaatthema zo populair is, dat elke partij dit nu ook aanpakt, waar Groen vroeger de enige was?
Betuttelende geitewollesokken. Da's mijn gevoel erover. In sommige partijen kan je je vinden, zoals Vooruit, maar is er afkeer voor bepaalde figuren zoals Vandebroucke of Rousseau. Bij Groen is het eerder de partij zelf, wat wordt bevestigd door bepaalde figuren. En dat is jammer voor iemand als De Sutter.

Betuttelende geitewollesokken. Da's mijn gevoel erover. In sommige partijen kan je je vinden, zoals Vooruit, maar is er afkeer voor bepaalde figuren zoals Vandebroucke of Rousseau. Bij Groen is het eerder de partij zelf, wat wordt bevestigd door bepaalde figuren. En dat is jammer voor iemand als De Sutter.
Welke figuren dan zoal? Ik denk dat het probleem van Groen vooral is dat ze amper een gezicht heeft. Nu met PDS begint dat te komen, maar buiten PDS heb je geen enkele figuur die zeg maar het "gezicht" is van Groen, of één van de gezichten.
Bekende Groeners op de lijsten: PDS, Tinne VDS, en sinds ze voorzitter zijn Nadia en Jeremie. Da's gewoon veel te weinig.

Groen lijkt me gewoon de perfecte partij om op te bashen in een wereld met veel sociale media waar straffe statements en populistische standpunten welig tieren.

Hun houding tov kernenergie bvb: Tinne Van Der Straeten heeft zich als een enorme capabele dossiervreter vastgebeten in een regeerakkoord dat een voortzetting van de zweedse regering was, incl kernuitstap. Vanuit het besef dat de grote prive-spelers in de energiewereld vooral toekomstzekerheid willen over het speelveld om te weten welke investeringen ze moeten maken, heeft ze die kernuitstap enorm verdedigd. In 2022 kwam dan de energiecrisis, en hebben politieke tegenstanders enorm gespind dat het eigenlijk allemaal wat officieus zo was dat we geen kernuitstap wilden, maar de 'dogmatische houding' van Groen het grote probleem was. Uiteindelijk hebben ze dan tegen principes in de kernuitstap teruggedraaid.

Na 20 jaar niet-Groene energieministers die de kernuitstap niet terugdraaiden, heb je dus een groene energieminister die de kernuitstap wél terugdraait, en toch krijgt Groen het verwijt dogmatisch te zijn.
Vanaf een bepaald punt in 2022 is dat woord 'dogmatisch' ineens quasi uit het niks overal beginnen opduiken als het over Groen ging. Enorm interessant om dat eens statistisch te onderzoeken, lijkt me.

Meer dan hun standpunten is het de stijl van Groen die niet geschikt is voor onze hedendaagse smartphone-wereld: Inzetten op degelijke bestuurders, niet gaan voor populisme, de bevolking niet beloven dat ze rijker gaan worden ('meer koopkracht!' 'Vlaamse welvaart!'), een focus op openheid en verdraagzaamheid (wat dan makkelijk wordt weggezet als opengrenzenbeleid en woke waanzin, wat het niet is), terwijl Vlaanderen onder invloed van sociale media alsmaar verder verzuurt. Geen populistisch vijandbeeld opwerpen. Niks dat een Vlaming liever heeft dan iemand die hen zegt dat hun problemen door iemand anders veroorzaakt zijn. VB is zowat de belichaming daarvan. Anders ben je 'betuttelend'.

Het parket heeft hem naar de Dossin kazerne gestuurd, hij heeft gesprekken met de Roma-gemeenschap moeten voeren, en hij is op therapie moeten gaan. Verder is hij moeten vertrekken als voorzitter van Vooruit. Enfin, dat gerechtelijke luik wordt 'een bemiddeling' genoemd, maar er is dus wel degelijk gevolg gegeven aan zijn uitspraken.

Of dat voldoende is of niet mag iedereen voor zichzelf beslissen natuurlijk.
Dat is niet straffen, dat is op de vingers tikken hooguit.
En het gaat er meer over dat het gewoon terug naar af is, alles is al vergeten, hij is weer de god bij de media.
Zijn titel is misschien niet meer voorzitter maar zo lijkt het toch niet allesinds.

Dat is niet straffen, dat is op de vingers tikken hooguit.
En het gaat er meer over dat het gewoon terug naar af is, alles is al vergeten, hij is weer de god bij de media.
Zijn titel is misschien niet meer voorzitter maar zo lijkt het toch niet allesinds.
Zoals ik al zei: je mag helemaal zelf beslissen of hij voldoende gestraft is. Feit blijft dat het gerecht het behandeld heeft en dat hij voorzitter af is. Je moet dus niet komen doen alsof er geen gevolgen waren voor zijn daden; die zijn er -aantoobaar- wel geweest, ook via de rechtbank. Of dat voor jou voldoende is of niet is iets wat je zelf moet uitmaken. Ik vind het -voor alle duidelijkheid- ook wat onnozel hoe snel hij is teruggekeerd en de spotlights heeft opgezocht, maar we zullen zien wat de kiezer er van denkt zeker.

Verder, opnieuw: daar ging mijn bericht niet om. Ik had het over het feit dat de uitspraken van Rousseau op hetzelfde schavotje zetten als wat VB als partij allemaal doet en uitkraamt een ballonnetje is dat niet op gaat. Meer heb ik er echt niet over te zeggen, want ik wens hier niet in een welles-nietes spelletje omtrent de persoon Rousseau verzeild te raken.

Hun houding tov kernenergie bvb: Tinne Van Der Straeten heeft zich als een enorme capabele dossiervreter vastgebeten in een regeerakkoord dat een voortzetting van de zweedse regering was, incl kernuitstap. Vanuit het besef dat de grote prive-spelers in de energiewereld vooral toekomstzekerheid willen over het speelveld om te weten welke investeringen ze moeten maken, heeft ze die kernuitstap enorm verdedigd. In 2022 kwam dan de energiecrisis, en hebben politieke tegenstanders enorm gespind dat het eigenlijk allemaal wat officieus zo was dat we geen kernuitstap wilden, maar de 'dogmatische houding' van Groen het grote probleem was. Uiteindelijk hebben ze dan tegen principes in de kernuitstap teruggedraaid.

Groen moet niet overladen met alle zonden maar jouw slinger slaat toch de andere kant uit.

Bij het regeerakkoord was het al duidelijk dat TvdS eigenlijk een gok waagde door volop in te zetten op de kernuitstap. Schoorvoetend hebben ze dan even nadien nog moeten toegeven dat onze CO2-uitstoot eerst ging stijgen vooraleer ze zou dalen. Gezien de hoogdringendheid van het klimaatbeleid is dat voor mij dus een dogmatische beslissing geweest: de kerncentrales moesten dicht, ook als dat initieel slechter was voor het klimaat.
Dat ze de kernuitstap hebben moeten terugdraaien was ook niet pragmatisch maar gewoon noodzaak. En dat is ook die gok waar ik eerder over sprak: bij het sluiten van het regeerakkoord was het al duidelijk dat er niet te veel tegen zou mogen zitten of er zouden problemen met de bevoorrading ontstaan.

Groen kan zichzelf gewoon niet verkopen. Ze hebben weinig sympathieke en welbespraakte politiekers gehad. TvdS is daar een mooi voorbeeld van: wie raakt er begeesterd als zij spreekt? In tegendeel, ik erger me elke keer omdat ik het gevoel heb dat ze een kleuterjuf is die tegen haar kleuters bezig is. Communicatieflaters als 'ik heb Bob de bouwers nodig' helpen natuurlijk niet.
De bedenker van die groene 'Bob de Bouwer' werkt tegenwoordig trouwens voor RWE. Je weet wel, die van de bruinkoolcentrales in het Ruhrgebied.

Heb je het dan over Conner? :unsure:

Niet dat ik anders Vooruit zou stemmen denk ik, maar met hem zéker niet. Ook mijn vriend, die actief is binnen Vooruit, moet er niet van weten.
Maar feit is wel dat wij de uitzonderingen zijn. Voor iedere mogelijk Vooruit stemmer die hij afstoot trekt hij er misschien wel tien aan, zoals je kan zien in de polls.

Terug
Bovenaan