Voor wie stem jij bij de komende federale verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van 9 juni 2024?

• Vlaams Belang

Stemmen: 68 15,7%
  • N-VA

Stemmen: 173 40,0%
  • CD&V

Stemmen: 28 6,5%
  • Vooruit

Stemmen: 52 12,0%
  • Open Vld

Stemmen: 24 5,6%
  • Groen

Stemmen: 20 4,6%
  • PVDA

Stemmen: 8 1,9%
  • Volt

Stemmen: 8 1,9%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,2%
  • Partij BLANCO

Stemmen: 7 1,6%
  • Belg.Unie-BUB

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

• Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 10 2,3%
  • Ik mag niet stemmen

• Ik weet het nog niet

Stemmen: 33 7,6%

• Totaal aantal stemmers
    432
Dat elke partij zich daar schuldig aan maakt, maakt het toch niet minder laakbaar? Je maakt misbruik van mensen in een zwakke positie.

Ik stel me vragen bij de kwetsbaarheid van mensen die in Benidorm of Calpe wonen. Het is ook niet alsof politieke partijen bij de mensen op de kamer in het bejaardentehuis een volmacht in de handen gaan duwen. Veel mensen die daar wonen zijn oud maar daarom niet seniel. Tenminste toen ik daar rondliep werd er stevig gediscussieerd. Het zal niet verbazen dat de christendemocratie daar nog sterk leefde.

Dus ja. Ik vind het overdreven om over misbruik te spreken.

Ik stel me vragen bij de kwetsbaarheid van mensen die in Benidorm of Calpe wonen. Het is ook niet alsof politieke partijen bij de mensen op de kamer in het bejaardentehuis een volmacht in de handen gaan duwen. Veel mensen die daar wonen zijn oud maar daarom niet seniel. Tenminste toen ik daar rondliep werd er stevig gediscussieerd. Het zal niet verbazen dat de christendemocratie daar nog sterk leefde.

Dus ja. Ik vind het overdreven om over misbruik te spreken.
Ik zou geen enkele politicus die om volmachten komt leuren vertrouwen om vervolgens daarmee effectief op een andere partij dan de zijne te stemmen.

Populisme roepen blijft weinig constructief. Wat kinderachtig gaan doen alsof ik de definitie niet zou kennen en dan van de EXTREME partij wat voorbeelden gaan selecteren, zal je punt niet maken.

Geef me dan een voorbeeld van een andere partij die het wel mooi kadert in een groter geheel en waar er effectief iets positiefs uit komt inclusief de werkelijke positieve impact van een dergelijke nieuwe belasting.
Je blijft roepen dat de vermogensbelasting geen populistisch idee is maar komt met geen enkel tegen argument en gebruikt dan woorden zoals 'kinderachtig'...

In dat opzicht zou je dan erkennen dat "migratie aanpakken" puur populisme is, adhv enkele quotes van het Vlaams Belang? Is dat een constructieve discussie in die context? Nee toch? Pas op, ik ga akkoord dat het populistisch is hoe PVDA het zegt, maar hoe is dat constructief? Hoe is dan plots het hele onderwerp "puur populisme"?

En inderdaad, veel statements die vaak worden gemaakt mbt migratie zijn ook puur populisme.
Voor PVDA & Groen zijn de rijken de slechteriken en voor VB en NVA zijn de migranten en de Walen de slechteriken...

Migratie op zich is zeker niet slecht en misschien zelfs noodzakelijk bij een land dat verouderd.
Alleen moet migratie gericht en gecontroleerd worden en heeft de opengrenzen politiek bij ons wel gefaald.

Dat is net het ganse probleem met heel veel partijen en de beloftes van tegenwoordig.
Iedereen smijt met beloftes en doet uitspraken die op geen enkele manier te verwezenlijken zijn, en toch zijn er velen die hierin gaan geloven.

Zelf jij lijkt te geloven dat de extra vermogensbelasting zal zorgen voor een verlaging op lasten terwijl geen enkele partij dat effectief aantoont en je hieronder al zelf lijkt te beseffen dat er niet veel inkomsten zullen overschieten om nog iets te realiseren.

Daarnaast merk ik in je hele betoog dat je een super complexe maatschappij en belastingsstelsel gewoon de gehele complexiteit negeert en alles op één hoop gooit en daaruit dan simplistische conclusies probeert te trekken. Natuurlijk komt er heel wat meer bij kijken.

Dat is het hem net, het ganse verhaal is veel te complex om de 'vermogensbelasting' als oplossing aan te dragen.
Denk je zelf dat deze nieuwe vermogensbelasting het minder of meer complex zal maken?

Daarnaast zit je te cherrypicken : "2019 tov nu is gestegen". Ja, so what? Daar heb ik niets over gezegd. Ik had het over de periode daarvoor waar er grotere stappen gemaakt zijn, ik weet gerust dat er die jaren niets gedaan is. Stuk van de tax shift, zeg je eigenlijk amper iets over. Ja, er zijn "terugverdieneffecten berekend", werkelijke laatste schatting die ik gezien had, inclusief terugverdieneffecten, was ergens tussen de 3-4 Miljard per jaar minder inkomsten. Is dat alles, is dat voldoende? Neen. Complexiteit.

Je zegt, de belasting is gedaald.
Ik toon je dat de belasting verder is gestegen en nog steeds de hoogste is van gans Europa, en dan noem je dit cherrypicken.

Er kan pas sprake zijn van een echte taxshift wanneer dit een merkbare daling zal hebben in de lasten op arbeid voor iedereen.
En dan moeten we niet gaan spreken over een paar 100 of zelfs een paar 1000 euro per jaar.

Over werkloosheid : Je deed een statement over bedrijven die wegtrekken. Ja, so what? Voor heel veel profielen kan men nu de vacatures niet invullen.

Bedrijven zorgen voor welvaart en hoe meer gezonde bedrijven ons land telt hoe beter voor het land.

Daarnaast, waar zou ik gesteld hebben dat het niet gebruikt zou kunnen worden om het begrotingstekort in te vullen? Of is dat plots niet meer belangrijk, de begroting?

Dit extra inkomen kan niet gebruikt worden voor de begroting EN voor een verlaging in de lasten op arbeid.
En dit is net hetgeen ik jou probeer aan te tonen.

De vermogensbelasting zonder meer is niks meer dan een extra platte belasting voor een bepaalde groep mensen zonder dat daar echt iets voor in de plaats kan komen buiten misschien wat gerommel in de marge.

Een vermogensbelasting of eender welke vorm van nieuwe belasting moet kaderen in een volledig uitgewerkt lange termijn plan.

Nogmaals:
  • Belgie heeft geen nood aan een extra belasting.
  • Belgie heeft nood aan grondige hervormingen en een lange termijn visie.
  • Als het nodig blijkt dat de belastingen op een andere manier gehoffen moeten worden om dit te realiseren, dan kan dit maar moet dit deel uitmaken van een goed uitgerekend plan waarbij alles in rekening wordt gebracht (inclusief besparingen).

Met je vraag over zwart op wit, stel ik de vraag ook wel eens terug, wat zou de efficiëntie bij de overheid dan wel moeten opleveren? Ik kom daar bij individuele maatregelen enkel dingen tegen in de miljoenen, maar niet in de miljarden. Hoe moet dit plots en de begrotingstekorten oplossen EN een belastingvermindering (van evenzeer tientallen miljarden) bekostigen?

Dus eerst beweer je dat de vermogensbelasting geen extra belasting is maar ervoor zal zorgen dat de last op arbeid omlaag gaat en wanneer ik dan vraag om dit concreet te staven trek je de staart in.

De enige manier om vooruit te gaan is met een globaal plan over de partijgrenzen heen met een lange termijn visie (10-20-50-... jaar).
Dit plan moet bestaan uit:
  • Besparingen zowel bij de mensen (verlagen en afbouwen van sociale extras) als bij de overheid (minder instanties, verhoogde efficientie)
  • Werkgelegenheid verder optimaliseren
  • Reeele pensioensleeftijd verder verhogen
  • Een vereenvoudiging in het belastingstelsel en uitfasering van alle mogelijke uitzonderingen
  • Een op termijn permanente shift in de belastingen met het uiteindelijke doel dat de belastingsdruk voor iedereen gaat verlagen
  • Investeringen op lange termijn: waar willen we naar toe met ons land, we waren altijd een kennismaatschappij maar dit is stillaan aan het uithollen, kunnen we meer investeren in de scholen, in de toekomst,...
  • ...
Dit is uitermate complex en kan alleen als er een besef is van de bevolking en de politici dat er zal moeten worden samengewerkt over meerdere jaren en dat elke partij water bij de wijn zal moeten doen.
Op dag van vandaag waarbij populistische uitspraken (jawel, ik gebruik het woord opnieuw) schering & inslag zijn en bepaalde bevolkingsgroepen (rijk, Waal, migrant) als oorzaak worden geviseerd, zie ik dit helaas niet gebeuren.

Ik zou geen enkele politicus die om volmachten komt leuren vertrouwen om vervolgens daarmee effectief op een andere partij dan de zijne te stemmen.

Ik ga er nu wel van uit dat enkel volmachten worden aanvaard om te stemmen op de eigen partij.

Dat is net het ganse probleem met heel veel partijen en de beloftes van tegenwoordig.
Iedereen smijt met beloftes en doet uitspraken die op geen enkele manier te verwezenlijken zijn, en toch zijn er velen die hierin gaan geloven.
Je beseft dat er geen Amerikaans systeem is met twee partijen, maar een systeem met coalities in België? Je blijft het concrete vragen, maar het zal altijd een combinatie van ideeën zijn. Door coalities kunnen nooit zaken één op één overgenomen worden en gerealiseerd worden in een complexe setting.
Zelf jij lijkt te geloven dat de extra vermogensbelasting zal zorgen voor een verlaging op lasten terwijl geen enkele partij dat effectief aantoont en je hieronder al zelf lijkt te beseffen dat er niet veel inkomsten zullen overschieten om nog iets te realiseren.
Dat is het hem net, het ganse verhaal is veel te complex om de 'vermogensbelasting' als oplossing aan te dragen.
Denk je zelf dat deze nieuwe vermogensbelasting het minder of meer complex zal maken?
Ja, het doel van alle partijen is om 'werken meer te doen lonen', 'lasten te verlagen', dit wordt op allerlei manieren met verschillende focussen naar voren gebracht naargelang de partij.

Ik vind het eerder geloven in sprookjes dat ALS we hier stappen in willen zetten, dat dit 'gratis' zou kunnen, zonder andere maatregelen. Vermogensbelasting is EEN mogelijke maatregel hiervoor die qua grootte-orde van euro's hier ook effectief iets in zou kunnen betekenen.
Je zegt, de belasting is gedaald.
Ik toon je dat de belasting verder is gestegen en nog steeds de hoogste is van gans Europa, en dan noem je dit cherrypicken.
Jup, Cherrypicking. Ik zeg je dat door de taxshift van rond 2017 de belastingen op arbeid gedaald zijn. Wat jij dan tracht te ontkrachten door nu te gaan vergelijken met 2019...

Ik zal ook nergens zeggen dat het opgelost is. Daarmee ook dat er nog zoveel partijen voor een verdere lastenverlaging zijn. Again, die ook bekostigd moet worden op één of andere manier.
Er kan pas sprake zijn van een echte taxshift wanneer dit een merkbare daling zal hebben in de lasten op arbeid voor iedereen.
En dan moeten we niet gaan spreken over een paar 100 of zelfs een paar 1000 euro per jaar.

Bedrijven zorgen voor welvaart en hoe meer gezonde bedrijven ons land telt hoe beter voor het land.
Waarom is dat het geval? Dat is uw mening. Dus als één persoon geen lastenverlaging gehad heeft was er geen taxshift? Vreemde redenering.

En dus best 1 miljoen bedrijven in ons land die allemaal geen werknemers vinden? Belachelijk toch... Je moet het juiste aantal werkgevers hebben in een goede mix qua benodigde skills van werknemers. Meer meer meer is niet zinnig als je het personeel niet vind. Dat stuk negeer je wederom.
Dit extra inkomen kan niet gebruikt worden voor de begroting EN voor een verlaging in de lasten op arbeid.
En dit is net hetgeen ik jou probeer aan te tonen.

De vermogensbelasting zonder meer is niks meer dan een extra platte belasting voor een bepaalde groep mensen zonder dat daar echt iets voor in de plaats kan komen buiten misschien wat gerommel in de marge.

Een vermogensbelasting of eender welke vorm van nieuwe belasting moet kaderen in een volledig uitgewerkt lange termijn plan.

Dus eerst beweer je dat de vermogensbelasting geen extra belasting is maar ervoor zal zorgen dat de last op arbeid omlaag gaat en wanneer ik dan vraag om dit concreet te staven trek je de staart in.

De enige manier om vooruit te gaan is met een globaal plan over de partijgrenzen heen met een lange termijn visie (10-20-50-... jaar).
  • Besparingen zowel bij de mensen (verlagen en afbouwen van sociale extras) als bij de overheid (minder instanties, verhoogde efficientie)
  • Een vereenvoudiging in het belastingstelsel en uitfasering van alle mogelijke uitzonderingen
  • Een op termijn permanente shift in de belastingen met het uiteindelijke doel dat de belastingsdruk voor iedereen gaat verlagen
  • Investeringen op lange termijn: waar willen we naar toe met ons land, we waren altijd een kennismaatschappij maar dit is stillaan aan het uithollen, kunnen we meer investeren in de scholen, in de toekomst,...
  • ...
Dit is uitermate complex en kan alleen als er een besef is van de bevolking en de politici dat er zal moeten worden samengewerkt over meerdere jaren en dat elke partij water bij de wijn zal moeten doen.
Op dag van vandaag waarbij populistische uitspraken (jawel, ik gebruik het woord opnieuw) schering & inslag zijn en bepaalde bevolkingsgroepen (rijk, Waal, migrant) als oorzaak worden geviseerd, zie ik dit helaas niet gebeuren.
Maar natuurlijk is het veel meer dan dat. Er is niemand die het als wonderoplossing voor alles opwerpt,frame het dan ook niet valselijk zo. Natuurlijk moet het passen in het geheel, met lange termijn visie, met compromissen,

Je blijft ook systematisch de vraag ontwijken waar het geld dan wel vandaan moet komen. Blind roepen voor belastingsdalingen op alle vlakken zonder maatregelen DAT is populisme. Blind roepen dat de overheid zelf maar efficiënter moet zijn EN dit zien als enige significante inkomstenbron om een gat van meer dan 26 miljard te dichten, DAT is populisme.

Laatst bewerkt:

Je blijft ook systematisch de vraag ontwijken waar het geld dan wel vandaan moet komen. Blind roepen voor belastingsdalingen op alle vlakken zonder maatregelen DAT is populisme. Blind roepen dat de overheid zelf maar efficiënter moet zijn EN dit zien als enige significante inkomstenbron om een gat van meer dan 26 miljard te dichten, DAT is populisme.

We zijn dus zo ver.
Wanneer je eindelijk lijkt door te hebben dat de vermogensbelasting misschien echt wel een populistisch idee is ga je, in plaats van dit gewoon toe te geven, caps gebruiken en iemands anders van populisme betichten. :)

Moet ik mezelf nu nogmaals quoten of lees je liever enkel hetgeen je wil lezen?

• ...

We zijn dus zo ver.
Wanneer je eindelijk lijkt door te hebben dat de vermogensbelasting misschien echt wel een populistisch idee is ga je, in plaats van dit gewoon toe te geven, caps gebruiken en iemands anders van populisme betichten. :)

Moet ik mezelf nu nogmaals quoten of lees je liever enkel hetgeen je wil lezen?
Neen, ik gebruik je eigen redenering. Maar nu ga je plots niet meer akkoord?

En naar mij toe blijf je de vraag voor zwart op wit herhalen, maar zelf moet je dat niet?

Ik erken toch ook dat er een grote complexiteit aan vast hangt en dat er ook veel andere zaken moeten gebeuren, maar dat er OOK andere zaken moeten gebeuren is toch geen argument tegen iets anders? Zeker niet als je niet kunt aantonen dat deze andere maatregelen afdoende zouden zijn of wat deze moeten opbrengen. Wat je van iemand anders wel verwacht.

Moet ik nu trouwens ook gaan wenen dat hij 'vetgedrukte woorden' gebruikt? Ik kan ook beginnen roeptoeteren van hypocrisie met dat je voor iemand anders strengere eisen oplegt dan voor jezelf. Hou het toch gewoon inhoudelijk ipv alles te verdraaien en op de man te spelen. Je negeert zelf de grootste punten... Maar ik wil het graag inhoudelijk houden.

Maar neen, het is veel gemakkelijker een hoop te negeren, een klein stukje er uit te halen, dit uit te vergoten en wat op de man te spelen. Op die manier is de discussie voor mij snel gedaan.

In mijn zoektocht naar een partij om op te stemmen ook is door de lijsten van PVDA gegaan om te zien wat kaliber ze zijn. De helft is syndicalist of ex-syndicalist aangevuld met termen als vredesactivist, anti-fascist, feminist. Ik zou verwachten dat je daar skillsets bijzet of andere reden waarom ik op die specifieke persoon zou stemmen...

Laatst bewerkt:
In mijn zoektocht naar een partij om op te stemmen ook is de lijsten van PVDA gegaan om te zien wat kaliber ze zijn. De helft is syndicalist of ex-syndicalist aangevuld met termen als vredesactivist, anti-fascist, feminist. Ik zou verwachten dat je daar skillsets bijzet of andere reden waarom ik op die specifieke persoon zou stemmen...
Als ik de kieslijst van PVDA zie in oost-vlaanderen dan is het een minderheid bovenaan de lijst die een diploma hoger onderwijs heeft.
Het kon zowaar een lijst zijn voor de gemeenteverkiezingen waar de vrouw van de bakker erop staat omdat die wel gekend is.

Ook net gezien dat Filip Brusselmans op de 3de plek staat bij VB voor vlaanderen :puke:

Als ik de kieslijst van PVDA zie in oost-vlaanderen dan is het een minderheid bovenaan de lijst die een diploma hoger onderwijs heeft.
Het kon zowaar een lijst zijn voor de gemeenteverkiezingen waar de vrouw van de bakker erop staat omdat die wel gekend is.

Ook net gezien dat Filip Brusselmans op de 3de plek staat bij VB voor vlaanderen :puke:

Dat mag op zich toch geen minpunt zijn? If anything is het een nadeel dat er in andere partijen een te kleine aandacht is voor mensen die niet het "standaard"-traject richting universitaire opleiding gevolgd hebben. Misschien zou een bakker met wat levenservaring in het parlement ook niet slecht zijn? Een groot deel van de bevolking heeft geen diploma hoger onderwijs, en veel idioten hebben er wel één (zijn ook héél wat diploma's hoger onderwijs die voor zelfs mensen met een gemiddelde intelligentie een cakewalk zijn).

Ben zelf ook wel een tikkeltje arrogant, liefst dan wel een intelligente bakker die weet hoe die McKinsey moet uitspreken, maar zo zijn er ook genoeg zonder unief diploma denk ik dan.

En aan de andere kant recent nog een "PvdA"-arts gesproken... ongetwijfeld de nodige intelligentie om een straf diploma te halen, haar toch onder tafel gebabbeld wanneer het erop aankomt waarom je niet voor extremen stemt: niet voor quasi-fascisten, niet voor wannabe-communisten.

Dat mag op zich toch geen minpunt zijn? If anything is het een nadeel dat er in andere partijen een te kleine aandacht is voor mensen die niet het "standaard"-traject richting universitaire opleiding gevolgd hebben.

In een job waar het belangrijk is om kennis van zaken te hebben en om een brede algemene kennis te hebben is het dat wel.
Met andere woorden in een job die knowledge-driven is.

Als je jaren aan de band hebt gestaan van de Volvo dan zal uw kennis van economie waarschijnlijk niet gigantisch groot zijn. De vraag is hoe je dan beleid kan verdedigen of afbreken als je geen kennis ter zake hebt.

Waarom kiezen we volksvertegenwoordigers, omdat we zelf te weinig tijd en kennis hebben. Voor mij is het dus wel cruciaal dat de persoon die mij vertegenwoordigt kennis heeft.
Of op zijn minst toch al heeft aangetoond een bepaald intellectueel niveau te hebben.

En aan de andere kant recent nog een "PvdA"-arts gesproken... ongetwijfeld de nodige intelligentie om een straf diploma te halen, haar toch onder tafel gebabbeld wanneer het erop aankomt waarom je niet voor extremen stemt: niet voor quasi-fascisten, niet voor wannabe-communisten.

Het is niet omdat iemand op een bepaald moment afhaakt in een gesprek en u gewoon het gevoel geeft dat je gewonnen hebt, dat je ook effectief gewonnen hebt.
Het zou perfect kunnen dat u argumenten gegrond waren, maar evengoed hielden ze geen steek en had de tegenpartij geen zin om er verder op in te gaan.

In een job waar het belangrijk is om kennis van zaken te hebben en om een brede algemene kennis te hebben is het dat wel.
Met andere woorden in een job die knowledge-driven is.

Als je jaren aan de band hebt gestaan van de Volvo dan zal uw kennis van economie waarschijnlijk niet gigantisch groot zijn. De vraag is hoe je dan beleid kan verdedigen of afbreken als je geen kennis ter zake hebt.

Dat ene vakje algemene economie dat een jurist in zijn of haar opleiding gehad heeft, gaat het grote verschil ook niet maken qua algemene kennis van de economie. Ik (geen jurist) heb er ook zo ooit één gehad, ik herinner me nog vaag iets van vraag-aanbod/prijselasticiteit en verder juist niets, want het interesseerde me verder ook niets en ik had er op dat moment ook niets aan.

Ik wil mensen die geen universitaire opleiding gehad hebben gerust enig krediet geven dat die ook genoeg kennis hebben om zich in te werken in de inhoud achter wetvoorstellen die op tafel liggen mits de nodige ondersteuning van specialisten op hun partijstudiebureau.
Overigens stemmen die vertegenwoordigers vervolgens toch in 95% van de gevallen zoals hun partijhoofdkwartier hen oplegt.
Het lijkt me ook utopisch te denken dat de meeste volksvertegenwoordigers, zelfs de slmisten een brede achtergrondkennis hebben van de zaken die ze stemmen. Realistischer lijkt me zelfs dat velen van hen zelfs géén fractie gelezen hebben van de wetteksten die ze goedkeuren op commando van hun partij.

Waarom kiezen we volksvertegenwoordigers, omdat we zelf te weinig tijd en kennis hebben. Voor mij is het dus wel cruciaal dat de persoon die mij vertegenwoordigt kennis heeft.
Of op zijn minst toch al heeft aangetoond een bepaald intellectueel niveau te hebben.

Een diploma hoger onderwijs zou in een ideale wereld inderdaad een bepaald intellectueel niveau moeten aantonen, maar in de realiteit ben ik al mensen tegengekomen met ingenieursdiploma's (industriële) waarvan als ik hun (elektrische) berekeningen natelde, ik bijna zou denken dat ze hun diploma bij een doos cornflakes gekregen hebben, of mensen met een PhD (!) Biomedische wetenschappen die meermaals gebuisd waren op de testen logisch redeneren van Selor (op universitair niveau)... niet dat die testen zaligmakend zijn, maar toch lol...
Terwijl ik mijn hand ervoor in het vuur durf steken dat ik mensen ken met 'slechts' een diploma tso/bso die daar probleemloos op zouden slagen.

Overigens kiezen we ook volksvertegenwoordigers om een afspiegeling te zijn van onze maatschappij. Ik ben het ermee eens dat we er gerust naar mogen streven dat dat de "besten" onder ons zijn, maar het lijkt me wél interessant om ook eens "PvdA"-gewijs te reflecteren of we niet te veel focussen op mensen voor wie een hogeschool/universitaire opleiding een evidentie is geweest...

Het is niet omdat iemand op een bepaald moment afhaakt in een gesprek en u gewoon het gevoel geeft dat je gewonnen hebt, dat je ook effectief gewonnen hebt.
Het zou perfect kunnen dat u argumenten gegrond waren, maar evengoed hielden ze geen steek en had de tegenpartij geen zin om er verder op in te gaan.

Kan zijn, is uiteraard mijn perspectief. Ik heb overigens het politieke luik van de discussie zelf afgesloten, weinig meerwaarde aan zo'n debatten IRL met mensen die reeds 100% overtuigd zijn van hun extremistische ideologie en die de geschiedenis miskennen, maar soit.

Voor mij is het meer dan ooit kiezen tss de cholera en de pest. Ik twijfel ook al heel lang op wie te stemmen en eigenlijk zit er niks fatsoenlijks bij. VB kan ik gewoon niet op stemmen al begrijp ik wel waarom zoveel mensen hier een stem op willen uitbrengen. Het is een gevolg van het totale verlies van geloof bij velen in zowel de politiek als huidige samenleving. Ook het feit dat ze clowns zoals De Winter, D'haeseleer en vooral Driesje aan boord hebben (gehad) maakt dat ik zeer weinig vertrouwen in die partij heb. Maar zulke zaken gelden voor quasi elke partij tegenwoordig en dat maakt het mogelijks nog erger. Ik ben wel benieuwd of ze het Cordon kunnen doorbreken met bv NVA.

Voor mij is het meer dan ooit kiezen tss de cholera en de pest. Ik twijfel ook al heel lang op wie te stemmen en eigenlijk zit er niks fatsoenlijks bij. VB kan ik gewoon niet op stemmen al begrijp ik wel waarom zoveel mensen hier een stem op willen uitbrengen. Het is een gevolg van het totale verlies van geloof bij velen in zowel de politiek als huidige samenleving. Ook het feit dat ze clowns zoals De Winter, D'haeseleer en vooral Driesje aan boord hebben (gehad) maakt dat ik zeer weinig vertrouwen in die partij heb. Maar zulke zaken gelden voor quasi elke partij tegenwoordig en dat maakt het mogelijks nog erger. Ik ben wel benieuwd of ze het Cordon kunnen doorbreken met bv NVA.
Met Bart De Wever zal het cordon niet gebroken worden, zonder Bart De Wever misschien wel.

Maar een Belgische politiek zonder BDW kan ik me nu moeilijk inbeelden. 9 juni is zijn "afspraak met de geschiedenis", als hij het dan niet kan waarmaken met overtuigende resultaten en een slagkrachtige regering ... dan treed hij misschien af? Of ligt zijn focus op Antwerpen.

Met Bart De Wever zal het cordon niet gebroken worden, zonder Bart De Wever misschien wel.

Maar een Belgische politiek zonder BDW kan ik me nu moeilijk inbeelden. 9 juni is zijn "afspraak met de geschiedenis", als hij het dan niet kan waarmaken met overtuigende resultaten en een slagkrachtige regering ... dan treed hij misschien af? Of ligt zijn focus op Antwerpen.
Tot het zover is en ze hem het premierschap beloven, dan wil ik het nog wel is zien. Nu zijn ze allemaal grootste vijanden en wijzen ze mekaar graag aan voor alles en nog wat maar nadien moet je met diezelfde mensen aan tafel gaan zitten en beleid uitstippelen. Ben er wel zeker van dat alles wat Vivaldi is dan op zijn achterste poten zal staan

Tot het zover is en ze hem het premierschap beloven, dan wil ik het nog wel is zien. Nu zijn ze allemaal grootste vijanden en wijzen ze mekaar graag aan voor alles en nog wat maar nadien moet je met diezelfde mensen aan tafel gaan zitten en beleid uitstippelen. Ben er wel zeker van dat alles wat Vivaldi is dan op zijn achterste poten zal staan
Wie gaat hem het premierschap beloven?

Als VB en NVA de grootste zijn en beslissen samen te zitten door De Wever premier te laten worden zodat VB in de regering kan dan zie ik dat gebeuren
Dan moeten die samen meer dan 50% van de stemmen in België halen, want geen enkele andere partij gaat daar in meegaan. Dat gaat niet gebeuren hé.

Ze gaan straks mogelijk samen 50% in Vlaanderen halen, wat in theorie een Vlaamse regering met Vlaams Belang en N-VA mogelijk maakt. Maar 50% in Vlaanderen is geen 50% in België hé. En tenzij N-VA toch kiest voor de revolutie, gaan ze Vlaams niet in bad gaan met VB want anders krijgen ze federaal sowieso geen regering op de been.

Terug
Bovenaan