Voor wie stem jij bij de komende federale verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van 9 juni 2024?

• Vlaams Belang

Stemmen: 68 15,7%
  • N-VA

Stemmen: 173 40,0%
  • CD&V

Stemmen: 28 6,5%
  • Vooruit

Stemmen: 52 12,0%
  • Open Vld

Stemmen: 24 5,6%
  • Groen

Stemmen: 20 4,6%
  • PVDA

Stemmen: 8 1,9%
  • Volt

Stemmen: 8 1,9%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,2%
  • Partij BLANCO

Stemmen: 7 1,6%
  • Belg.Unie-BUB

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

• Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 10 2,3%
  • Ik mag niet stemmen

• Ik weet het nog niet

Stemmen: 33 7,6%

• Totaal aantal stemmers
    432
Apart even ook, we moeten ook niet doen alsof het zo'n radicaal vreemd idee is.

In de middeleeuwen was het quasi grond = kapitaal. En daar had je de cijns, gewoon een belasting op het bezitten van grond/kapitaal.
Dat was vooral omdat dat administratief het makkelijkst te waaderen was en het enige haalbare met de beperkte middelen die ze in die tijd hadden. Iedereen persoonlijke inkomen per jaar gaan inschatten was te arbeidsintensief, vanaf we voldoende administratieve capaciteit hadden is die belastingen overal verschoven van een belasting op allerhande vormen kapitaal naar belasting op allerhande vormen inkomen. Meer werk om te bepalen en te controleren voor zowel de overheid als de belastingplichtige, maar het houdt economisch meer steek.

Laatst bewerkt:
Belasting op huur verhogen -> huurprijzen omhoog
Huurprijzen blokkeren -> verkoop van woningen & verkleinen van de huurmarkt met alle problemen van dien (zie NL)

Ik hoor hier veel mensen zeggen dat die vermogens(winst)belasting een goede zaak ik om de lasten op arbeid te verlagen.
Maar beloven de politiekers dat dan?
Is er een van die partijen die een berekening heeft gemaakt dat deze belasting zal zorgen voor een effectieve daling van de belasting op arbeid?

Het meeste wat ze zeggen is dat het een eerlijke verdeling moet zijn.
Maar eerlijke verdeling voor wat?
Om de put verder te helpen vullen?

Als een partij naar voor zou komen met een concreet, bewezen en uitgerekend plan dat een belasting op alle inkomsten de belasting op arbeid verlaagd tot bvb maximaal 30%, dan kunnen we spreken. Maw een gegarandeerde tax shift.

Dit is niet het geval bij de PVDA, niet bij groen en ook niet bij Vooruit.
De belasting is concreet, wat er met dat inkomen gedaan zou worden is zo als altijd vaag.

En ik hoop dat niemand naïef genoeg is om te denken dat dit effectief tot een belastingsverlaging op arbeid gaat leiden wanneer de begroting bloed bloed rood kleurt.

PVDA
In ons voorstel, gaan we de miljarden die een vermogensbelasting opbrengt, niet beleggen in speculatieve goederen, in wapens of bedrijven die belasting ontduiken. We gebruiken de opbrengst voor publieke investeringen en om sociale noden in te lossen. Het kan bijvoorbeeld dienen als onderpand voor een investeringsbank die woningen isoleert en investeert in groene energie en openbaar vervoer.
🤣
Groen:
We verhogen het belastingsvrije minimum

Echt? Hoeveel? Wanneer?

Vooruit:
We verlagen de belastingen voor wie werkt zodat werken meer loont.

Echt? Hoeveel? Wanneer?

Helaas is die 'vrije' keuze momenteel sterk biased richting huren omdat kopen zo duur is, want concurrentie met individuen of grote bedrijven die kopen om te verhuren. En meer mensen op de huurmarkt betekent natuurlijk ook duurdere prijzen om te huren.

En dan helpt het natuurlijk niet dat de Vlaamse regering amper sociale woningen bijbouwt en dat nieuwbouw in steden zoals Antwerpen vnl. gericht is op de socio-economisch hogere klassen.

Je moet eens naar het buitenland gaan en je zal merken dat huren in België zeer goedkoop is.

Maar omdat de belastingen hier al zo hoog zijn waardoor er netto minder overblijft wordt huren inderdaad duurder.

De vermogensbelasting zorgt voor een eerlijkere verdeling van de lasten in dit land, ik begrijp niet hoe je daar tegen kan zijn. Daar is niets populistisch aan. Dat is pure logica en gezond verstand.

Dat is een slogan, geen gegeven, geen feit. Het voorstellen als evident en logisch feit, is net één van de hoofdzaken die het tot populistische praat reduceren. En het is an sich weinig meer dan een zoveelste wij-zij tegenstelling waarbij men kiezers tracht te oogsten onder het mom "anderen zullen betalen", en dat voor te stellen als "eerlijk". Ook dat is populistisch.

Helaas is die 'vrije' keuze momenteel sterk biased richting huren omdat kopen zo duur is, want concurrentie met individuen of grote bedrijven die kopen om te verhuren. En meer mensen op de huurmarkt betekent natuurlijk ook duurdere prijzen om te huren.

En dan helpt het natuurlijk niet dat de Vlaamse regering amper sociale woningen bijbouwt en dat nieuwbouw in steden zoals Antwerpen vnl. gericht is op de socio-economisch hogere klassen.
Huren is zo duur omdat er zo een grote focus is op huiseigenaarschap... Die baksteen in de maag zorgt voor veel problemen.

Sta er toch versteld van hoe conservatief dit forum uiteindelijk is. Geen probleem met mensen die op Nva stemmen voor alle duidelijkheid.

Bij de hoge score van het Vlaams Blok stel ik mij toch grotere vraagtekens. Want wat De Wever zegt klopt wel. Van Grieken mag dan wel heel gematigd overkomen, en ook in het programma staan veel punten waarvan ik snap dat je er achter staat, toch zijn veel ervan gewoon onuitvoerbaar. Maar men wil maar geen afstand nemen van complete mafketels als Van Langenhove, Dhaeseleire, De Winter, … Wat die mannen allemaal verkondigen, daar kan die 40% hier toch niet allemaal achter staan? Het zijn wel die mannen die onze volksvertegenwoordigers zullen worden, of erger nog, onze ministers.

Ik snap volledig dat mensen het politieke gefoefel beu zijn, en ik erger mij ook dood aan zowat iedere partij. Maar daarom een groep extremisten veel teveel macht geven, imo een heel gevaarlijk spel.

Neem ook aan dat hier wel wat jonge mensen zitten, en hoorde ook dat veel jonge mensen op VB stemmen. Een partij die toch wel heel klimaatsceptisch is, terwijl dat op lange termijn net 1 van onze grootste uitdagingen wordt.

Sta er toch versteld van hoe conservatief dit forum uiteindelijk is. Geen probleem met mensen die op Nva stemmen voor alle duidelijkheid.

Bij de hoge score van het Vlaams Blok stel ik mij toch grotere vraagtekens. Want wat De Wever zegt klopt wel. Van Grieken mag dan wel heel gematigd overkomen, en ook in het programma staan veel punten waarvan ik snap dat je er achter staat, toch zijn veel ervan gewoon onuitvoerbaar. Maar men wil maar geen afstand nemen van complete mafketels als Van Langenhove, Dhaeseleire, De Winter, … Wat die mannen allemaal verkondigen, daar kan die 40% hier toch niet allemaal achter staan? Het zijn wel die mannen die onze volksvertegenwoordigers zullen worden, of erger nog, onze ministers.

Ik snap volledig dat mensen het politieke gefoefel beu zijn, en ik erger mij ook dood aan zowat iedere partij. Maar daarom een groep extremisten veel teveel macht geven, imo een heel gevaarlijk spel.

Neem ook aan dat hier wel wat jonge mensen zitten, en hoorde ook dat veel jonge mensen op VB stemmen. Een partij die toch wel heel klimaatsceptisch is, terwijl dat op lange termijn net 1 van onze grootste uitdagingen wordt.
Er zijn ook heel weinig alternatieven nog, als je niet eens bent met zowel het federaal als vlaams beleid zijn er nog maar 2 keuzes : VB en PVDA , ofja Voor U maar swat.

Enja beide hebben hun extreme kantjes maar hebben daarnaast ook wel aanvaardbare standpunten. En het is niet dat ze de absolute macht zullen halen. Als je het niet eens bent met het beleid zie ik weinig alternatieven.

Huren is zo duur omdat er zo een grote focus is op huiseigenaarschap... Die baksteen in de maag zorgt voor veel problemen.
Voor sommige profielen is dat een interessante optie maar ik denk niet dat huren de standaard moet zijn waar we als samenleving naartoe moeten evolueren. Dat kan interessant zijn, bv. in steden zoals Wenen waar het huren van een sociale woning eerder de norm is door sterke politieke keuzes die de lokale overheid gemaakt heeft over de decennia heen, maar in België is dat absoluut niet het geval. Daar kom je door het enorme tekort aan sociale woningen al gauw terecht op de private markt.

Interessant award-winning Europees onderzoek over een van de redenen waarom huren duurder wordt.

Dus vooral omdat er gewoon te weinig betaalbare nieuwe woningen bijkomen. Dat is niet echt in het belang van grote vastgoedbedrijven en die wegen ook op het politieke beleid. Zeker in Antwerpen is dat bijvoorbeeld te merken waar er vnl. luxe appartementen zijn bijgekomen op het Eilandje en het Nieuw Zuid. Onze residentiële vastgoedmarkt is ook geleidelijk aan naar een investeringsmarkt aan het veranderen, zij het gelukkig trager dan in het buitenland, en dat gaan we ook allemaal in onze portemonnee voelen.

Belasting op huur verhogen -> huurprijzen omhoog
Huurprijzen blokkeren -> verkoop van woningen & verkleinen van de huurmarkt met alle problemen van dien (zie NL)

Ik hoor hier veel mensen zeggen dat die vermogens(winst)belasting een goede zaak ik om de lasten op arbeid te verlagen.
Is er een van die partijen die een berekening heeft gemaakt dat deze belasting zal zorgen voor een effectieve daling van de belasting op arbeid?

Het meeste wat ze zeggen is dat het een eerlijke verdeling moet zijn.
Maar eerlijke verdeling voor wat?
Om de put verder te helpen vullen?

Als een partij naar voor zou komen met een concreet, bewezen en uitgerekend plan dat een belasting op alle inkomsten de belasting op arbeid verlaagd tot bvb maximaal 30%, dan kunnen we spreken. Maw een gegarandeerde tax shift.

Dit is niet het geval bij de PVDA, niet bij groen en ook niet bij Vooruit.
De belasting is concreet, wat er met dat inkomen gedaan zou worden is zo als altijd vaag.

En ik hoop dat niemand naïef genoeg is om te denken dat dit effectief tot een belastingsverlaging op arbeid gaat leiden wanneer de begroting bloed bloed rood kleurt.

PVDA
In ons voorstel, gaan we de miljarden die een vermogensbelasting opbrengt, niet beleggen in speculatieve goederen, in wapens of bedrijven die belasting ontduiken. We gebruiken de opbrengst voor publieke investeringen en om sociale noden in te lossen. Het kan bijvoorbeeld dienen als onderpand voor een investeringsbank die woningen isoleert en investeert in groene energie en openbaar vervoer.
🤣
Groen:
We verhogen het belastingsvrije minimum

Echt? Hoeveel? Wanneer?

Vooruit:
We verlagen de belastingen voor wie werkt zodat werken meer loont.

Echt? Hoeveel? Wanneer?
Het was beperkter dan verwacht en onvoldoende (een succes dus in de Belgische politieke context), maar de eerdere taxshift was toch net dat? Belastingen op kapitaal verhoogd en die op arbeid verlaagd?

Laatst bewerkt:
Ja, dat beloven ze. Je zegt het zelf, maar schuift dit dan aan de kant omdat je er geen vertrouwen in hebt.

Geen vertrouwen hebben in politiek begrijp ik. Maar dat is geen reden om dan adh daarvan de realiteit anders voor te stellen. De voorstellen zijn er. Er is zelfs al heel wat doorgerekend.

Er zijn ook heel weinig alternatieven nog, als je niet eens bent met zowel het federaal als vlaams beleid zijn er nog maar 2 keuzes : VB en PVDA , ofja Voor U maar swat.
Deze redenering vind ik dus niet correct. Jah ok, dat ge niet tevreden zijt met het huidige beleid snap ik, maar niet vergeten dat het nu een absolute mengelmoes is van partijen. Het beleid is nie altijd jedat net omdat we met zo een hoopje kleine partijen zitten die ergens een compromis enzo moesten brengen. NVA is er na 500+ dagen dagen toen niet in geslaagd om iets op te zetten dus hebben de anderen het maar gedaan.

Mijn visie hierop is eerder: welke partij zou ik MEER zijn standpunten willen zien doordrukken. In mijn ogen zijn alle partijen in de regering zeker capabel tot regeren, maar door de versnippering is het moeilijk eigen standpunten door te drukken.

Ja, dat beloven ze. Je zegt het zelf, maar schuift dit dan aan de kant omdat je er geen vertrouwen in hebt.

Geen vertrouwen hebben in politiek begrijp ik. Maar dat is geen reden om dan adh daarvan de realiteit anders voor te stellen. De voorstellen zijn er. Er is zelfs al heel wat doorgerekend.

Ok toon mij dan eens zwart op wit de directe impact van deze nieuwe belasting op de verlaging in lasten op arbeid.
Hoeveel wijzigt de belastingvrije som? Hoeveel wijzigen de percentages of wijzigen de verschillende opsplitsingen?

Zolang er geen geld genoeg is omdat de inkomsten de uitgaven niet dekken kan er ook niet meer dan wat margegerommel gebeuren.
Maar ondertussen is de nieuwe belasting er wel en zal ze jaar na jaar verder (mis)(ge)bruikt worden om (nieuwe) putten mee te helpen vullen. En eens ze er is is het een kleintje om de tarieven en limieten een beetje aan te passen.

Het is naïef om anders te geloven en een van de redenen waarom België verder aan het afglijden is.

Als alle cadeaus van de voorbije jaren dan zo goed voor de welvaart zouden geweest zijn, waarom zijn er dan zoveel problemen en waarom stijgt de armoede?

Zou het niet kunnen dat het continue bepamperen en free money & benefits van de zogenaamd sociale zwakkeren een industrie van “sociaal zwakkeren” heeft doen ontstaan waarvoor de groep werkenden moet blijven opdraaien?
Tel daarbij nog de kost van iedereen die in een of andere vorm voor de overheid werkt en de kost van de vergrijzing en je komt in een situatie die nooit oplosbaar is zolang men geen lange termijn visie met harde maatregelen gaat nemen.

En neen, een extra belasting in een land met de hoogste belastingdruk ter wereld is niet de oplossing. Het is wel een zoveelste symptoom van een falend beleid.

Het feit dat bedrijven wegtrekken uit België is geen fabel maar realiteit. Het feit dat veel hoog opgeleide Belgen reeds het buitenland opzoeken is geen fabel maar realiteit. Van mijn kennissen met wie ik ben afgestuurd werkt amper nog 20% in België.

Het is natuurlijk zeer gemakkelijk om die populistische one-liners te volgen. Is toch wellicht niet van toepassing op uw situatie dus waarom even nakijken of de impact (nu maar ook in de toekomst) wel de gewenste is.

Dit blijven roepen van populisme is weinig constructief.

Daarnaast staat je post vol met fouten, armoede is gedaald, werkloosheid is gedaald, er zijn reeds minder belastingen op arbeid (taxshift),...

Sidenote : Deze taxshift zorgde, en zorgt nog altijd, ook mee voor een groter gat in de begroting. Wat door flankerende maatregelen hiervoor amper gedicht is. Geld uitdelen, zonder te kijken waar het vandaan komt vind ik in veel grotere mate 'populisme'. Ik vind het straf dat alternatieve belastingen plots populistisch zijn.

En als je meer informatie wenst, stel ik voor dat je de partijprogrammas doorneemt en je verder inleest.

Laatst bewerkt:
Zit wel een deel waarheid in.

werkloosheid is gedaald
Met een shift naar langdurig zieken en gesubsidieerde jobs / extra jobs voor de overheid.
Maar weinig extra jobs in verhouding bij de privé (die de gemaakte put wel zou dichten ipv bovenstaande die de put groter maken)

De Belgische economie creëerde in 2023 zowat 42.000 banen, tegenover telkens ongeveer 100.000 in 2021 en 2022. Vooral in de privésector vertraagde de jobcreatie.
Wunsch waarschuwt dat het tekort bij ongewijzigd beleid elk jaar met zowat 2,5 miljard euro of 0,4 procent van het bbp zal stijgen. Omdat het deficit moet dalen, zal de overheid jaarlijks voor meer dan 2,5 miljard euro moeten bezuinigen op de uitgaven en/of nieuwe inkomsten vinden. De regeringen die na de verkiezingen aantreden, zullen ongetwijfeld bekijken of het mogelijk is de personeelskosten te beperken.

Deze redenering vind ik dus niet correct. Jah ok, dat ge niet tevreden zijt met het huidige beleid snap ik, maar niet vergeten dat het nu een absolute mengelmoes is van partijen. Het beleid is nie altijd jedat net omdat we met zo een hoopje kleine partijen zitten die ergens een compromis enzo moesten brengen. NVA is er na 500+ dagen dagen toen niet in geslaagd om iets op te zetten dus hebben de anderen het maar gedaan.

Mijn visie hierop is eerder: welke partij zou ik MEER zijn standpunten willen zien doordrukken. In mijn ogen zijn alle partijen in de regering zeker capabel tot regeren, maar door de versnippering is het moeilijk eigen standpunten door te drukken.
En dat is het probleem net , die centrumpartijen kunnen hun standpunten niet meer doordrukken , ze houden elkaar gewoon in balans. Van al die beloftes kun je je afvragen waarom het dan nog niet gebeurt is?

Dit is toch ook weer de grenzen van onze democratie opzoeken. Degoutant eigenlijk.

Ik begrijp niet waarom dit grenzen opzoeken is, of degoutant zou zijn.

Toen mijn grootouders nog leefden heb ik vertegenwoordigers van alle klassieke partijen, CD&V op kop, door de rusthuizen weten gaan voor verkiezingen. Allemaal om volmachten te ronselen.

Elke partij maakt zich daar schuldig aan.

Ik begrijp niet waarom dit grenzen opzoeken is, of degoutant zou zijn.

Toen mijn grootouders nog leefden heb ik vertegenwoordigers van alle klassieke partijen, CD&V op kop, door de rusthuizen weten gaan voor verkiezingen. Allemaal om volmachten te ronselen.

Elke partij maakt zich daar schuldig aan.
Dat elke partij zich daar schuldig aan maakt, maakt het toch niet minder laakbaar? Je maakt misbruik van mensen in een zwakke positie.

Mwoah, zo verbazingwekkend is dat toch niet.
Het is een fenomeen dat je overal ziet en niet alleen in België, het is een fenomeen dat intussen al 30 jaar aan de gang is en het is gewoon een typische case van silent majority waarbij heel veel mensen (sommige van) de standpunten wel genegen zijn, maar er gewoon minder publiek voor uitkomen aangezien een andere loud minority dan klaarstaat met platitudes en what not om dat alles dood te slaan (zowel in de maatschappij als hier).

Los daarvan gaat voor elke VB-stemmer eenzelfde redenering op als voor welke andere partij: een stem wil niet zeggen dat je blind akkoord gaat met alles wat ze zeggen. Op dat vlak is VB geen andere partij dan welke andere dan ook (al gaan er genoeg dat mordicus willen tegenspreken).
En net zozeer: het is geen gegeven dat elke VB-mandataris een doorwinterde racist is, en het is net zomin een gegeven dat VB niet in staat is om compromissen te sluiten en ze daardoor dus de facto niet werkbaar zijn in een coalitie. Dat zijn weinig meer dan stropoppen die her en der gebruikt worden ter afschrikking, maar als er iets duidelijk is geworden in de voorbije 30 jaar, dan is het wel dat dat niet werkt.

Ze zullen vroeg of laat mee in bad moeten, of ze blijven groter worden; ik denk niet dat er echt nog veel andere opties zijn.

Populisme (van het Latijnse populus, volk) is een manier van communiceren en van politiek bedrijven waarin de centrale tegenstelling die tussen het vermeende volk en de vermeende elite is en waarbij de populist de kant van het volk kiest.

Enkele statements van de PVDA:
  • Het is waar dat kapitaal in ons land al belast wordt. Maar niet het kapitaal van de rijken, wel dat van de bevolking.
  • Anderzijds ontsnappen de rijken - in het bijzonder de superrijken wier vermogen honderden miljoenen of miljarden euro's omvat - grotendeels aan belastingheffing op hun vermogen, dat hoofdzakelijk van financiële aard is.
  • Ten tweede worden deze superrijken niet belast op hun financiële meerwaarden. Neem de familie Boël. Zij beheert de beursholding Sofina (waar de voormalige liberale premier Guy Verhofstadt in de raad van bestuur zetelt), waarvan de aandelenkoers sinds het begin van de coronacrisis explosief is gestegen.

Dit kan je toch niet meer dan plat populisme noemen waarbij je de bevolking (de meerderheid van de mensen) gaat afzetten tegen een kleine groep mensen (de elite) om iets voor elkaar te krijgen.

Daarnaast staat je post vol met fouten, armoede is gedaald, werkloosheid is gedaald, er zijn reeds minder belastingen op arbeid (taxshift),...

Belastingen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230425_93357631

Armoede:
Als je armoede alleen bekijkt vanuit het perspectief 'wie valt onder de armoedegrens' dan heb je gelijk.
Echter, armoede moet ruimer worden bekeken.
Misschien moet ik het anders formuleren: Zijn de mensen welvarender geworden deze laatste 30, 20, 10, 5 jaar?

In 1974 voerden we een algemeen bestaansminimum in, de voorloper van het huidige leefloon. Dit koppelen we aan een begeleidingstraject om mensen te helpen uit hun precaire situatie te komen. Daarnaast genieten 2 miljoen Belgen van sociale voordelen. Mensen in een financieel moeilijke situatie betalen bijvoorbeeld minder voor gas, water en elektriciteit. Gepensioneerden reizen goedkoper met het openbaar vervoer. Mensen met een beperking kunnen rekenen op belastingvoordelen. Steeds meer sociale rechten worden automatisch toegekend.

Twee miljoen mensen in Belgie op een totaal van 11.7 miljoen (incl kinderen en jongeren), dus bijna 20% van de mensen krijgen sociale voordelen.
Dit wil dus zeggen dat deze mensen niet zouden toekomen met hun inkomen indien deze sociale extra's niet zouden bestaan.
En deze sociale extra's worden iedere regerings periode verder uitgebreid.

Taxshift:
Bovendien betalen werkenden hun belastingverlaging zelf via indirecte belastingen (lees BTW van 6% naar 21%, hogere accijnzen en hogere roerende voorheffing van 25% naar 27%). Diezelfde verhoging van indirecte belastingen zorgt volgens de onderzoekers van de KU Leuven ook voor een verdere verarming van de armste 20 procent van onze bevolking.

Werkloosheid:
Ik heb geen statement gemaakt over de werkloosheid dus het lijkt me dan vreemd om dit daar te plaatsen.

Sidenote : Deze taxshift zorgde, en zorgt nog altijd, ook mee voor een groter gat in de begroting. Wat door flankerende maatregelen hiervoor amper gedicht is. Geld uitdelen, zonder te kijken waar het vandaan komt vind ik in veel grotere mate 'populisme'. Ik vind het straf dat alternatieve belastingen plots populistisch zijn.

Als het effectief alternatieve belastingen zijn dan denk ik niet dat vele mensen tegen zijn.
Maar nogmaals, toon mij zwart op wit de impact van de vermogenbelasting op de verlaging in lasten.

Het voorstel van de belasting is bij alle partijen zeer concreet en de opbrengst werd becijferd.
Echter wat ze er echt mee gaan doen is bij geen enkele partij concreet.

Om nogmaals PVDA te quoten:

Kan het nog vager?

Ik zelf ben een absolute voorstander om de huidige situatie grondig aan te pakken.
Maar ik vind het straf dat sommigen niet inzien dat de voorstellen die nu op tafel liggen enkel zullen zorgen voor een extra belasting of wat margegeroffel.

En als je meer informatie wenst, stel ik voor dat je de partijprogrammas doorneemt en je verder inleest.

Heb je dat feitelijk zelf gedaan?
Tot op heden zie ik je enkel de vermogensbelasting verdedigen als oplossing voor een daling in lasten.
Maar dit zonder enig concreet bewijs wat de impact volgens de partijen dan wordt.

Nogmaals:
  • Belgie heeft geen nood aan een extra belasting.
  • Belgie heeft nood aan grondige hervormingen en een lange termijn visie.
  • Als het nodig blijkt dat de belastingen op een andere manier gehoffen moeten worden om dit te realiseren, dan kan dit maar moet dit deel uitmaken van een goed uitgerekend plan waarbij alles in rekening wordt gebracht (inclusief besparingen).
Het begrotingstekort was in 2023, 26 miljard euro.
Het geschatte inkomen van een vermogensbelasting is nog niet de helft van dit tekort.

Stellen dat dit dus niet als een extra belasting zal worden gebruikt is gewoon naief.

Laatst bewerkt:
Populisme (van het Latijnse populus, volk) is een manier van communiceren en van politiek bedrijven waarin de centrale tegenstelling die tussen het vermeende volk en de vermeende elite is en waarbij de populist de kant van het volk kiest.

Enkele statements van de PVDA:
  • Het is waar dat kapitaal in ons land al belast wordt. Maar niet het kapitaal van de rijken, wel dat van de bevolking.
  • Anderzijds ontsnappen de rijken - in het bijzonder de superrijken wier vermogen honderden miljoenen of miljarden euro's omvat - grotendeels aan belastingheffing op hun vermogen, dat hoofdzakelijk van financiële aard is.
  • Ten tweede worden deze superrijken niet belast op hun financiële meerwaarden. Neem de familie Boël. Zij beheert de beursholding Sofina (waar de voormalige liberale premier Guy Verhofstadt in de raad van bestuur zetelt), waarvan de aandelenkoers sinds het begin van de coronacrisis explosief is gestegen.

Dit kan je toch niet meer dan plat populisme noemen waarbij je de bevolking (de meerderheid van de mensen) gaat afzetten tegen een kleine groep mensen (de elite) om iets voor elkaar te krijgen.

Belastingen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230425_93357631

Armoede:
Als je armoede alleen bekijkt vanuit het perspectief 'wie valt onder de armoedegrens' dan heb je gelijk.
Echter, armoede moet ruimer worden bekeken.
Misschien moet ik het anders formuleren: Zijn de mensen welvarender geworden deze laatste 30, 20, 10, 5 jaar?

In 1974 voerden we een algemeen bestaansminimum in, de voorloper van het huidige leefloon. Dit koppelen we aan een begeleidingstraject om mensen te helpen uit hun precaire situatie te komen. Daarnaast genieten 2 miljoen Belgen van sociale voordelen. Mensen in een financieel moeilijke situatie betalen bijvoorbeeld minder voor gas, water en elektriciteit. Gepensioneerden reizen goedkoper met het openbaar vervoer. Mensen met een beperking kunnen rekenen op belastingvoordelen. Steeds meer sociale rechten worden automatisch toegekend.

Twee miljoen mensen in Belgie op een totaal van 11.7 miljoen (incl kinderen en jongeren), dus bijna 20% van de mensen krijgen sociale voordelen.
Dit wil dus zeggen dat deze mensen niet zouden toekomen met hun inkomen indien deze sociale extra's niet zouden bestaan.
En deze sociale extra's worden iedere regerings periode verder uitgebreid.

Taxshift:
Bovendien betalen werkenden hun belastingverlaging zelf via indirecte belastingen (lees BTW van 6% naar 21%, hogere accijnzen en hogere roerende voorheffing van 25% naar 27%). Diezelfde verhoging van indirecte belastingen zorgt volgens de onderzoekers van de KU Leuven ook voor een verdere verarming van de armste 20 procent van onze bevolking.

Werkloosheid:
Ik heb geen statement gemaakt over de werkloosheid dus het lijkt me dan vreemd om dit daar te plaatsen.

Als het effectief alternatieve belastingen zijn dan denk ik niet dat vele mensen tegen zijn.
Maar nogmaals, toon mij zwart op wit de impact van de vermogenbelasting op de verlaging in lasten.

Het voorstel van de belasting is bij alle partijen zeer concreet en de opbrengst werd becijferd.
Echter wat ze er echt mee gaan doen is bij geen enkele partij concreet.

Om nogmaals PVDA te quoten:

Kan het nog vager?

Ik zelf ben een absolute voorstander om de huidige situatie grondig aan te pakken.
Maar ik vind het straf dat sommigen niet inzien dat de voorstellen die nu op tafel liggen enkel zullen zorgen voor een extra belasting of wat margegeroffel.

Heb je dat feitelijk zelf gedaan?
Tot op heden zie ik je enkel de vermogensbelasting verdedigen als oplossing voor een daling in lasten.
Maar dit zonder enig concreet bewijs wat de impact volgens de partijen dan wordt.

Nogmaals:
  • Belgie heeft geen nood aan een extra belasting.
  • Belgie heeft nood aan grondige hervormingen en een lange termijn visie.
  • Als het nodig blijkt dat de belastingen op een andere manier gehoffen moeten worden om dit te realiseren, dan kan dit maar moet dit deel uitmaken van een goed uitgerekend plan waarbij alles in rekening wordt gebracht (inclusief besparingen).
Het begrotingstekort was in 2023, 26 miljard euro.
Het geschatte inkomen van een vermogensbelasting is nog niet de helft van dit tekort.

Stellen dat dit dus niet als een extra belasting zal worden gebruikt is gewoon naief.
Populisme roepen blijft weinig constructief. Wat kinderachtig gaan doen alsof ik de definitie niet zou kennen en dan van de EXTREME partij wat voorbeelden gaan selecteren, zal je punt niet maken.
In dat opzicht zou je dan erkennen dat "migratie aanpakken" puur populisme is, adhv enkele quotes van het Vlaams Belang? Is dat een constructieve discussie in die context? Nee toch? Pas op, ik ga akkoord dat het populistisch is hoe PVDA het zegt, maar hoe is dat constructief? Hoe is dan plots het hele onderwerp "puur populisme"?

Daarnaast merk ik in je hele betoog dat je een super complexe maatschappij en belastingsstelsel gewoon de gehele complexiteit negeert en alles op één hoop gooit en daaruit dan simplistische conclusies probeert te trekken. Natuurlijk komt er heel wat meer bij kijken. Daarnaast zit je te cherrypicken : "2019 tov nu is gestegen". Ja, so what? Daar heb ik niets over gezegd. Ik had het over de periode daarvoor waar er grotere stappen gemaakt zijn, ik weet gerust dat er die jaren niets gedaan is. Stuk van de tax shift, zeg je eigenlijk amper iets over. Ja, er zijn "terugverdieneffecten berekend", werkelijke laatste schatting die ik gezien had, inclusief terugverdieneffecten, was ergens tussen de 3-4 Miljard per jaar minder inkomsten. Is dat alles, is dat voldoende? Neen. Complexiteit.

Over werkloosheid : Je deed een statement over bedrijven die wegtrekken. Ja, so what? Voor heel veel profielen kan men nu de vacatures niet invullen.

Daarnaast, waar zou ik gesteld hebben dat het niet gebruikt zou kunnen worden om het begrotingstekort in te vullen? Of is dat plots niet meer belangrijk, de begroting?

Met je vraag over zwart op wit, stel ik de vraag ook wel eens terug, wat zou de efficiëntie bij de overheid dan wel moeten opleveren? Ik kom daar bij individuele maatregelen enkel dingen tegen in de miljoenen, maar niet in de miljarden. Hoe moet dit plots en de begrotingstekorten oplossen EN een belastingvermindering (van evenzeer tientallen miljarden) bekostigen?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan