Voegen komen los bij houten balk

utolor.

Well-known member
We hebben aan onze voordeur een houten balk waarop gebouwd is met bakstenen en de bijhorende voegen.
Nu komen die voegen los en ik vroeg me af of deze zullen gevuld blijven als ik ze nu weer opvoeg?

Zelf vermoed ik dat deze zullen blijven loskomen, aangezien hout leeft. Maar als dat zo is, is er dan een ander product waarmee zo'n voegen normaal opgevuld worden? Ik zat zelf te denken aan silicone, maar ik weet niet of dat een goed idee is?

Foto's:
 
Mastiek is toch eerder voor glas?

ik zou dezelfde siliconen nemen als voor ramen aan gevelsteen op te kitten, vooral UV bestendig dus
 
Ik krijg redelijk wat weerstand van m'n vriendin en m'n pa als ik zeg dat ik het ga opvullen met mastiek/silicone. Het zou niet "op niets trekken". :p Zij zouden het terug opvoegen met voegsel, maar aangezien het er dan volgend jaar terug uitziet zoals nu ga ik er gewoon niets aan doen.
 
Je kan siliconen in iedere ralkleur krijgen hé. Maar je kan het wel met voegsel doen hoor, dat ligt er na 1 jaar niet af.
 
Da's nieuw voor mij. :p Dan zou ik er wel nog achter moeten komen welke RAL-kleur de voegen zijn natuurlijk.

Akelig krak hetzelfde als bij mijn huis :). Inclusief de planchetten en de oversteek...
Geen RAL kleur die dat perfect matched. Standaard voegsel met wat extra rijnzand door gedaan. Aan de toestand van uw balken en muur lijkt me dat niet de regenzijde van uw woonst, maar zou dat toch dichtstoppen om rotten van bovenop/binnenuit te vermijden.
 
In het huis waar we onlangs naar verhuisd zijn zit zo een balk boven alle ramen en deuren. Je moet er fan van zijn. Op zich vind ik het niet lelijk maar wat met vocht van regen dat in die voegen kruipt en zo u hout aantast van langsboven?

Hier zit daar wel teerpapier tussen, maar dan nog, echt onderhoudsvrij is zo een balk niet.
 
Akelig krak hetzelfde als bij mijn huis :). Inclusief de planchetten en de oversteek...
Geen RAL kleur die dat perfect matched. Standaard voegsel met wat extra rijnzand door gedaan. Aan de toestand van uw balken en muur lijkt me dat niet de regenzijde van uw woonst, maar zou dat toch dichtstoppen om rotten van bovenop/binnenuit te vermijden.
Spijtig genoeg is het wel de regenzijde. Heb toevallig recent die gevel gereinigd met hogedrukreiniger (voegen waren er al uit voordat ik begon met de hogedrukreiniger ;)), aangezien die muur vol mos stond. Vandaag is ook het product aangekomen om nog eens een chemische reiniging te doen (op basis van zoutzuur). Voegsel heb ik gelukkig nog liggen in de juiste kleur. Had aan de man die onze spouwmuren vol EPS parels is komen spuiten gevraagd om wat extra voegsel aan te maken, omdat er aan onze voorgevel nog wat voegen gerepareerd moesten worden. Heb daar nog een beetje van over.

Hoe onderhoud jij dit bij je huis? Regelmatig terug opvoegen met gewoon voegsel?

In het huis waar we onlangs naar verhuisd zijn zit zo een balk boven alle ramen en deuren. Je moet er fan van zijn. Op zich vind ik het niet lelijk maar wat met vocht van regen dat in die voegen kruipt en zo u hout aantast van langsboven?

Hier zit daar wel teerpapier tussen, maar dan nog, echt onderhoudsvrij is zo een balk niet.
Ik vind het wel z'n charme hebben, maar spijtig genoeg is de balk niet goed onderhouden door de vorige eigenaars. We hebben die redelijk snel gebeitst toen we hier kwamen wonen, maar daarvoor was er op redelijk wat plaatsen geen beits meer te zien. Je ziet dat aan de vele plaatsen waar de balk lichter bruin is dan op andere plaatsen (door de dunnere laag beits).
 
Terug
Bovenaan