Vlaanderen voert wegvignet in en plant verkeersbelastingshervorming

En je vraag in je volgende post: gewoon op dezelfde manier als vrachtwagens: ANPR. Elke vrachtwagen die geen OBU heeft wordt opgepikt door een ANPR camera en aan de kant gezet door een mobiele ploeg. Bij het vignet zal dat net zo zijn.
Daar zal idd wel nog wat werk aan zijn, maar als ze de trajectcontrole-camera's gaan gebruiken er voor, in combinatie met bestaande ANPR-camera's en mobiele controle's, gaat er toch al een heel deel gedekt zijn.
Zie wederom mijn vorige post in deze thread :P
(en ook de volgende, die gaan ook over hetzelfde onderwerp)

Zo simpel is het dus niet. VLABEL (die de controle KMH doet + waarschijnlijk ook die van vignet op zicht gaat nemen) heeft geen toegang tot al die camera's en gebruikt enkel hun eigen ANPR camera's. En dat heeft een wettelijke reden.
Dus ook daar gaat het nog afwachten zijn wie de controle doet en hoe men het gaat aanpakken (zowel praktisch als wettelijk).

Er moet toch ook niet aan elk kruispunt een ANPR camera staan? De vignetten in Zwitserland werden vroeger ook maar hier en daar gecontroleerd (geen idee hoe het nu is). Een 100% pakkans moet je niet willen in een vrije samenleving, want dan moet je op elke straathoek een camera gaan hangen. Die mobiele ploegen van VLABEL zijn meer dan voldoende imo.

Heb nu even de voorgestelde verkeersbelasting bekeken. Op zich kan ik me daar wel redelijk in vinden.
Mijn dochter haar Mini Clubman 1.6 uit 2008 gaat van 337,59€ naar 109,22€ gaan. Tel er dan nog 100€ voor het wegenvignet bovenop en dat is toch een besparing van 128€.
Zwaardere auto's worden natuurlijk zwaarder belast.
De Peugeot 308 1.6 VTi (zelfde motor als de Mini), gaat van 367,81€ naar 231,66€ (+100€ wegenvignet), dus kleine besparing.

De Mini heeft als maximum gewicht 1.645kg, terwijl de 308 1.815kg heeft.
Die 15kg boven 1.800kg is de boosdoener: 1.700-1.800kg is 52€, terwijl 1.800-1.900kg naar 66€ gaat. En hogere uitstoot, want zwaarder.
We waren aan het denken om binnen een jaar de 308 te vervangen (wegens technische problemen), maar het lastige is dat het MTT nog nooit belangrijk was, dus ook op geen enkele autoverkoopsite staat. Je gaat dus iedere verkoper moeten vragen naar dat getalletje.

Ik vind het wat raar dat voor benzine wagens de Euronorm helemaal niet meer meespeelt. Maar goed, dat is een keuze.
Zo worden iets oudere Euro 4/5 wagens toch weer iets goedkoper en kan je al die moderne software meuk vermijden.

Ook eens even berekend.

Lotus Elise = 930kg, 175g co2, ik denk fiscale pk 9, 1800cc, euro6

Verkeersbelasting gaat van 330€ naar 155€

Danku meneer Weyts 😅 Ofwel iets misberekend (zit opt werk)

Ook eens even berekend.

Lotus Elise = 930kg, 175g co2, ik denk fiscale pk 9, 1800cc, euro6

Verkeersbelasting gaat van 330€ naar 155€

Danku meneer Weyts 😅 Ofwel iets misberekend (zit opt werk)
Ik kan het maximum toegelaten gewicht nergens terugvinden, AI zegt me dat het van 930 tot 1.100kg gaat.
Maar dat maakt niet uit, want alles onder de 1.301kg is 27€.
Lichte wagens met motor <2400cc zijn de meest interessante onder de nieuwe verkeersbelasting.

MX-5 2.0 184pk gaat denk ik van 532€ naar 94,77€ (+100€ wegenvignet)
De 1.5 van 282€ naar 68,58€ + 100€

Merci om de mx5 ook te berekenen. Niet meer dan correct dan mijn lichtgewichtjes minder doorwegen 😆

idealiter zou ook beter zijn dat ze rekening houden met km/jaar. Ik kom mss juist aan 5000km/jaar

Laatst bewerkt:
Er moet toch ook niet aan elk kruispunt een ANPR camera staan? De vignetten in Zwitserland werden vroeger ook maar hier en daar gecontroleerd (geen idee hoe het nu is). Een 100% pakkans moet je niet willen in een vrije samenleving, want dan moet je op elke straathoek een camera gaan hangen. Die mobiele ploegen van VLABEL zijn meer dan voldoende imo.
Dan ga je wel een gat laten voor veel autootjes die enkel rond de kerktoren rijden en maar sporadisch eens een gewestweg passeren.

Dan ga je wel een gat laten voor veel autootjes die enkel rond de kerktoren rijden en maar sporadisch eens een gewestweg passeren.
Klopt en mogelijk ook voor toeristen die een dagje Brugge doen of toeristen die België doorkruisen om naar Frankrijk te gaan. Als ze de boetes hoog genoeg maken en elke dag mobiele ploegen de baan opsturen, zal het risico van geen vignet te kopen te groot zijn voor de meeste mensen. En de overheid zal ook geen inkomsten mislopen, want mensen die betrapt worden zonder vignet moeten een dikke boete betalen.

Waar kan je dat berekenen?

Edit :
Laat maar, gevonden.
Als mijn berekening klopt ga ik van +-500€ naar 211€ +100 voor een BMW 330i, laat maar komen! 😋

Laatst bewerkt:
Ik kan het maximum toegelaten gewicht nergens terugvinden, AI zegt me dat het van 930 tot 1.100kg gaat.
Maar dat maakt niet uit, want alles onder de 1.301kg is 27€.
Lichte wagens met motor <2400cc zijn de meest interessante onder de nieuwe verkeersbelasting.

En dan zien we direct dat de verkeersbelasting weinig met belasting van de wegen en milieu te maken heeft.
De Spyder RS:
Basisbedrag: 40€
Vergroening factor: 15,66
Dat geeft dus 626€ aan terechte belasting.
Maar... Dan komt de pestbelasting op cc er bij en wordt het plot 3626€.
Het is dus helemaal geen berekening op basis van gewicht en CO2, de doorslaggevende factor is motorinhoud en dat heeft niks met milieu of wegenbelasting te maken.

Tja, gewicht speelt niet tot 2.400kg.
Meeste wagens zijn tegenwoordig 4 cilinders van max 2 liter. Ik denk ook die 330i van @ikbenben.
Als er 3.000€ bij komt, dan heb je tot 4 liter.
Dan kan je die 3.000€ extra ook wel betalen, zullen ze denken.

Ik verbaas me wel hoeveel goedkoper sommige diesels kunnen worden.
Mijn Mazda 6 uit 2013 (116gr CO2, 2.2) waarvoor ik in 2022 620€ wegentaks betaalde, zou nu 173€ worden. Voordeel is dat zulke wagens nu vrij goedkoop weggaan, want niemand wil ze nog.
Dus afweging lagere aanschaf vs hogere brandstofkosten.

Meeste wagens zijn tegenwoordig 4 cilinders van max 2 liter. Ik denk ook die 330i van @ikbenben.

Ik verbaas me wel hoeveel goedkoper sommige diesels kunnen worden.
Mijn Mazda 6 uit 2013 (116gr CO2, 2.2) waarvoor ik in 2022 620€ wegentaks betaalde, zou nu 173€ worden. Voordeel is dat zulke wagens nu vrij goedkoop weggaan, want niemand wil ze nog.
Dus afweging lagere aanschaf vs hogere brandstofkosten.
Maar dat is toch net het absurde. De logica zou moeten zijn dat een grote motor ook meer CO2 uitstoot geeft. Dat ze willen belasten voor het milieu, vind ik helemaal geen probleem, maar "omdat ge het wel zult kunnen betalen" is toch geen argument om te belasten

Gewicht speelt vanaf 0kg en de belasting daarop stijgt vanaf 1300kg. Die 2400 gaat puur over cilinderinhoud.

Door die cilinderinhoud zo zwaar te belasten (en het is imo echt wel veel geld zonder echte reden er voor), ga je de facto heel wat oudere tweedehandswagens onverkoopbaar maken.

Klopt toch iets niet in de berekening want iedereen in mijn omgeving met een relatief recente benzine gezinswagen komt bijna 200€ goedkoper uit.

Met een MTM rond de 2 ton en gemiddeld uitstoot co2 150gr of lager, zit ge toch vrij goed tov oud systeem. En fiscale pk heeft geen invloed meer..

voor kleinere motorisaties iets nadeliger of break even

Laatst bewerkt:
En dan zien we direct dat de verkeersbelasting weinig met belasting van de wegen en milieu te maken heeft.
De Spyder RS:
Basisbedrag: 40€
Vergroening factor: 15,66
Dat geeft dus 626€ aan terechte belasting.
Maar... Dan komt de pestbelasting op cc er bij en wordt het plot 3626€.
Het is dus helemaal geen berekening op basis van gewicht en CO2, de doorslaggevende factor is motorinhoud en dat heeft niks met milieu of wegenbelasting te maken.

Wel natuurlijk met enerzijds verkeersveiligheid en anderzijds financieel vermogen. Laten we wel wezen, hé hebt geen hoge cilinderinhoud nodig voor woon-werkverkeer of naar de supermarkt te rijden.
Jij noemt het een pestbelasting, in noem het een belasting die andere zaken corrigeert, want zonder zo'n belasting zou ik graag een verbod op een te hoge cilinderinhoud onder de 10 jaar rij-ervaring zien bijvoorbeeld.

Maar dat is een andere discussie.

Wel natuurlijk met enerzijds verkeersveiligheid en anderzijds financieel vermogen. Laten we wel wezen, hé hebt geen hoge cilinderinhoud nodig voor woon-werkverkeer of naar de supermarkt te rijden.
Jij noemt het een pestbelasting, in noem het een belasting die andere zaken corrigeert, want zonder zo'n belasting zou ik graag een verbod op een te hoge cilinderinhoud onder de 10 jaar rij-ervaring zien bijvoorbeeld.

Waarom? Kun je dat verduidelijken? Wat heeft cilinderinhoud hiermee te maken? Het lijkt me dat je enkele zaken met elkaar verward?

Cilinderinhoud is al lang achterhaald. Als je iets wil beperken voor beginnende bestuurders, is vermogen veel logischer. Een elektrische auto met 700pk zou in jou voorstel perfect mogen voor iemand die gisteren zijn rijbewijs haalde, maar een oude diesel die 120pk perst uit 3000cc zou dan verboden zijn, want teveel cilinderinhoud.

't Is wel duidelijk dat als ge dan met een wagen met >2400cc rijd met hogere uitstoot dat ge gaat afgestraft worden.
MAAR als je je wagen al hebt voor de hervorming kan je kiezen om in het huidige systeem te blijven.

Cilinderinhoud is al lang achterhaald. Als je iets wil beperken voor beginnende bestuurders, is vermogen veel logischer. Een elektrische auto met 700pk zou in jou voorstel perfect mogen voor iemand die gisteren zijn rijbewijs haalde, maar een oude diesel die 120pk perst uit 3000cc zou dan verboden zijn, want teveel cilinderinhoud.
Hogere cilinderinhoud heeft over 't algemeen wel een hogere uitstoot, zeker als de wagen al wat ouder is.

Terug
Bovenaan