Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Zullen we het topic houden voor waar het over gaat? Er staat hier een hoop dat amper thuishoort. Pol&Actua is de plek voor diepgaandere en onderbouwde discussies. Niet slogans, holle veralgemeningen, gepolariseer en ballonnetjes die onbeantwoord blijven. Voor die low-effort posts zijn er andere platforms.
 
Ik betwijfel dat iemand die vindt dat onze regering teveel restricties heeft opgelegd gaat vluchten richting Rusland.

Pas op. Onderschat de hypocrisie niet van sommigen ter extreem-rechterzijde. Velen van hen durven schaamteloos zeggen dat we hier in een halve dictatuur leven, dat "je hier niets meer mag zeggen", dat we alleen maar de handpopjes zijn van "de elite", ... maar tegelijk zitten dwepen met regimes als in Rusland waar je écht in een dictatuur leeft, waar je écht niets meer mag zeggen en waar het verschil tussen de elite en het gewone volk nog 10 keer groter is.

Dus sorry dat ik de opmerking "we moeten méér luisteren naar deze groep gefrustreerden" weglach. Ik heb vooral de indruk dat de rode draad doorheen hun frustraties puur egoïsme is. Of het nu vrijheidsbeperkingen zijn door Corona, maatregelen om het milieu te beschermen of experts in de kranten die zeggen dat we andere keuzes moeten maken, ... Ze zijn er allemaal tegen.
 
Mijn post is niet eens een klaagzang op rechts, zeker PVDA bezondigt zich ook vaak aan het steunen van regimes die volledig incompatibel zijn met de waarden die ze claimen te vertegenwoordigen. Wel verlies je mijn inziens dan wel alle morele authoriteit om op zaken zoals vrije meningsuiting en relatie democratie-coronamaatregelen verontwaardigd te reageren.
 
Bij een citaat hoort een bronvermelding (onderaan toegevoegd)
Plottwist volgens het nieuwsblad. De vriendin van Jurgen heeft diens ouders telefonisch weten te bereiken, deze zijn uit het graf opgestaan en meteen afgekomen :wtf:.
E2Ln--0WUAQFQGF.jpg


Edit Crew: bron toegevoegd, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210524_94967049
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Dus toch niet zomaar een of andere grapjas.
Snap wel niet echt de relevantie van de 1000 FB likes. Ben die es gaan opzoeken en krijgen 2-3 likes op hun posts 😅

Soit voor MVR zal dat ook best zuur zijn. Ze kunnen nu toch echt die man niet terug vrij laten rondlopen.
 

Dus toch niet zomaar een of andere grapjas.
Snap wel niet echt de relevantie van de 1000 FB likes. Ben die es gaan opzoeken en krijgen 2-3 likes op hun posts 😅

Soit voor MVR zal dat ook best zuur zijn. Ze kunnen nu toch echt die man niet terug vrij laten rondlopen.
Dat MVR niet meer vrij kon rondlopen dat hing al even in de lucht.
Het is in feite wel straf dat een mediabedrijf slachtoffer wordt van bedreigingen door de strapatsen van een viroloog. Ergens klopt er daar toch iets niet aan.
 

Het geluk van Marc Van Ranst: “Als men zich opjaagt omdat ik aan ‘Rad van Fortuin' meedoe, verkneukel ik me”

Zuur voor Marc Van Ranst? Zelfs in dit interview met HLN steukt hij nog. Ik wens Marc Van Ranst absoluut geen doodsbedreigingen toe, laat staan de dood. Maar ik herhaal mezelf al voor de derde keer wanneer ik stel dat ik het best wel kan appreciëren dat hij eens ergens opgesloten zit.
Als hij zich mag verkneukelen over andere mensen die zich opjagen hoe terwijl zij al maanden vast zitten op thuiswerk en nauwelijks mensen mochten zien binnenshuis, een "voorbeeldfiguur" als Marc Van Ranst de ene na de andere nutteloze verplaatsing deed, zogenaamd voor z'n job, zoals Het Rad Van Fortuin... Wel dan verkneukel ik me dat hij ook eens verplicht moet thuiswerken. Jammer voor de rest van zijn gezin.

Ik wens hem alle geluk toe in z'n safehouse en wanneer ze Jürgen Conings vatten, ook daarbuiten.
 

Het geluk van Marc Van Ranst: “Als men zich opjaagt omdat ik aan ‘Rad van Fortuin' meedoe, verkneukel ik me”

Zuur voor Marc Van Ranst? Zelfs in dit interview met HLN steukt hij nog. Ik wens Marc Van Ranst absoluut geen doodsbedreigingen toe, laat staan de dood. Maar ik herhaal mezelf al voor de derde keer wanneer ik stel dat ik het best wel kan appreciëren dat hij eens ergens opgesloten zit.
Als hij zich mag verkneukelen over andere mensen die zich opjagen hoe terwijl zij al maanden vast zitten op thuiswerk en nauwelijks mensen mochten zien binnenshuis, een "voorbeeldfiguur" als Marc Van Ranst de ene na de andere nutteloze verplaatsing deed, zogenaamd voor z'n job, zoals Het Rad Van Fortuin... Wel dan verkneukel ik me dat hij ook eens verplicht moet thuiswerken. Jammer voor de rest van zijn gezin.

Ik wens hem alle geluk toe in z'n safehouse en wanneer ze Jürgen Conings vatten, ook daarbuiten.
Ik vraag me af of MVR gewoon niet teert op conflict. Ik heb zo collega die steeds het niet kan nalaten om steeds het conflict met bouwpartners te gaan opzoeken. Elk dossier is het wel hetzelfde liedje wat op het einde van het bouwproces tot een serieus verzuurde relaties leidt en er brokken moeten gelijmd worden.
Dat geeft hun energie en levensvreugde.
 
IIRC dan was MVR al redelijk actief op Twitter voor deze Corona periode. Zijn onderschrift waar was zeer lang ‘Schoenmaker die niet graag bij zijn leest blijft.’

En dat was in het begin niet zo erg tot het moment dat er vermeldingen kwamen dat hij ooit bij de PVDA presentaties heeft gegeven. En sindsdien is hij persona non grata voor heel de (extreme) rechter vleugel. Gooi daar nog wat onvrede van het publiek bij omwille van aanhoudende maatregelen én het feit dat hij fel aanwezig is en je krijgt een gevaarlijke mix.

Ik zie het voor het eerst echt somber in. De situatie met Jürgen, de ontruiming van de DPG gebouwen, … We hebben het moslim-extremisme nog niet goed onder de knoert, laat staan dat we klaar zijn om ook andere extreme te kunnen beheersen (hetzij links/rechts).
 
IIRC dan was MVR al redelijk actief op Twitter voor deze Corona periode. Zijn onderschrift waar was zeer lang ‘Schoenmaker die niet graag bij zijn leest blijft.’

En dat was in het begin niet zo erg tot het moment dat er vermeldingen kwamen dat hij ooit bij de PVDA presentaties heeft gegeven. En sindsdien is hij persona non grata voor heel de (extreme) rechter vleugel. Gooi daar nog wat onvrede van het publiek bij omwille van aanhoudende maatregelen én het feit dat hij fel aanwezig is en je krijgt een gevaarlijke mix.

Ik zie het voor het eerst echt somber in. De situatie met Jürgen, de ontruiming van de DPG gebouwen, … We hebben het moslim-extremisme nog niet goed onder de knoert, laat staan dat we klaar zijn om ook andere extreme te kunnen beheersen (hetzij links/rechts).
Ironisch trouwens dat hij dat onderschrift gebruikt maar wel continue op de kap zit van anderen met een mening over zijn virologie. Hij mag zich uiteraard verdedigen alleen vind ik het opmerkelijk dat hij steeds de confrontatie opzoekt in de riolen van het internet. Hij is niet verantwoordelijk voor de daden van anderen maar een verstandig en nuttig tijdsgebruik is het allerminst. Een vooraanstaande viroloog op die leeftijd zou toch beter moeten weten.

Om te concluderen met een meme van heel wat pagina's geleden:

MjAxMi03M2M1N2JhMWIzMDg5ODFk.png
 
IIRC dan was MVR al redelijk actief op Twitter voor deze Corona periode. Zijn onderschrift waar was zeer lang ‘Schoenmaker die niet graag bij zijn leest blijft.’

En dat was in het begin niet zo erg tot het moment dat er vermeldingen kwamen dat hij ooit bij de PVDA presentaties heeft gegeven. En sindsdien is hij persona non grata voor heel de (extreme) rechter vleugel. Gooi daar nog wat onvrede van het publiek bij omwille van aanhoudende maatregelen én het feit dat hij fel aanwezig is en je krijgt een gevaarlijke mix.

Ik zie het voor het eerst echt somber in. De situatie met Jürgen, de ontruiming van de DPG gebouwen, … We hebben het moslim-extremisme nog niet goed onder de knoert, laat staan dat we klaar zijn om ook andere extreme te kunnen beheersen (hetzij links/rechts).
Mocht Marc Van Ranst VB-recepties afschuimen en eerder trollen tegen links in plaats van rechts zouden we hem wellicht veel minder zien op TV. Heel veel van die vijandigheid is inwisselbaar zodra iemand aan de goede of slechte kant staat van het politieke spectrum. Te pas horen, zien en zwijgen en dat allemaal kaderen binnen een zwart-wit paradigma.

Extremisme gedijt in een bepaald klimaat en krijgt een voedingsbodem. De oplossing is simpel: haal die voedingsbodem weg. Maar de weg naar die oplossing is wat anders. Voorlopig zie ik weinig beweging in klassieke systeempartijen om in te zien dat hun gedrag het VB groot maakt. Het succes van extremisme is het falen van de gematigden. Maar hier gooi ik dan weer een balletje op: soms is extremisme nodig. Anders hadden we nooit mensenrechten gehad of een grondwet of de beteugeling van willekeurig geweld. De slogan "extremisme is nooit goed" is al even onzinnig als "geweld lost niets op". In bepaalde omstandigheden is dat net wel nodig.
 
Ik vraag me af of MVR gewoon niet teert op conflict. Ik heb zo collega die steeds het niet kan nalaten om steeds het conflict met bouwpartners te gaan opzoeken. Elk dossier is het wel hetzelfde liedje wat op het einde van het bouwproces tot een serieus verzuurde relaties leidt en er brokken moeten gelijmd worden.
Dat geeft hun energie en levensvreugde.
Seg, straks ga je nog beweren dat MVR een narcist is.

IIRC dan was MVR al redelijk actief op Twitter voor deze Corona periode. Zijn onderschrift waar was zeer lang ‘Schoenmaker die niet graag bij zijn leest blijft.’

En dat was in het begin niet zo erg tot het moment dat er vermeldingen kwamen dat hij ooit bij de PVDA presentaties heeft gegeven. En sindsdien is hij persona non grata voor heel de (extreme) rechter vleugel. Gooi daar nog wat onvrede van het publiek bij omwille van aanhoudende maatregelen én het feit dat hij fel aanwezig is en je krijgt een gevaarlijke mix.

Ik zie het voor het eerst echt somber in. De situatie met Jürgen, de ontruiming van de DPG gebouwen, … We hebben het moslim-extremisme nog niet goed onder de knoert, laat staan dat we klaar zijn om ook andere extreme te kunnen beheersen (hetzij links/rechts).

Die was toch al langer bekend van toen hij griepcommissaris was.
 
Het is in feite wel straf dat een mediabedrijf slachtoffer wordt van bedreigingen door de strapatsen van een viroloog. Ergens klopt er daar toch iets niet aan.

Wat er niet klopt is dat jij MvR daderschap en verantwoordelijkheid toewijst. Zowel Van Ranst als DPG Media zijn slachtoffer van radicale gekken die met dodelijk geweld het recht op vrije meningsuiting willen beknotten.

Je kan het oneens zijn met Van Ranst, je kan hem onuitstaanbaar vinden, je kan vinden dat hij vanwege zijn politieke en opruiende communicatie zijn ambt niet waardig is en daardoor ook zijn professionele communicatie in diskrediet brengt ... Maar iedereen hier die zich verkneukelt in het feit dat hij nu ondergedoken moet leven omwille van zijn uitgesproken mening, die doet alsof de bedreigingen tegen DPG de fout zijn van Van Ranst, die meedoet in de steun aan J.C. of mee virologen zit te bedreigen ... die moet toch eens heel erg hard beginnen nadenken over in welke maatschappij hij wil leven hoor.
 
Laatst bewerkt:
Wat er niet klopt is dat jij MvR daderschap en verantwoordelijkheid toewijst. Zowel Van Ranst als DPG Media zijn slachtoffer van radicale gekken die met dodelijk geweld het recht op vrije meningsuiting willen beknotten.
We zijn terug bij af op het punt waar ik het ballonnetje initieel heb opgelaten in dit topic. Marc is niet verantwoordelijk maar moet wel beseffen dat wappies provoceren nu eenmaal gevolgen kan hebben. Blijkbaar niet alleen op zijn persoon maar ook op een heel persagentschap. De fout ligt overduidelijk bij de dader maar dat zijn wappies die tegen zichzelf beschermd moeten worden. Geen idee waarom Marc al die energie in hun steekt maar het is iets dat hij onmogelijk kan winnen. Ik herhaal. Zolang er gekken bestaan blijven die helaas gek doen. De enige manier om hier op de korte termijn verstandig mee om te gaan is ze te negeren.
 
We zijn terug bij af op het punt waar ik het ballonnetje initieel heb opgelaten in dit topic. Marc is niet verantwoordelijk maar moet wel beseffen dat wappies provoceren nu eenmaal gevolgen kan hebben. Blijkbaar niet alleen op zijn persoon maar ook op een heel persagentschap. De fout ligt overduidelijk bij de dader maar dat zijn wappies die tegen zichzelf beschermd moeten worden. Geen idee waarom Marc al die energie steekt in hun maar het is iets dat hij onmogelijk kan winnen. Ik herhaal. Zolang er gekken bestaan blijven die gek doen helaas. De enige manier om hier op de korte termijn verstandig mee om te gaan is ze te negeren.
Dat klopt allemaal wel. Daar ben ik het voor een heel groot deel wel mee eens. Maar dit is wat jij zegt, en daar zou Sir.Killalot vast niet zo op gereageerd hebben. Dat is niet hetzelfde als wat @MrKend54l zegt, en waartegen Sir.Killalot wel reageert. Dat is het verschuiven van de discussie.

Dat MVR niet meer vrij kon rondlopen dat hing al even in de lucht.
Het is in feite wel straf dat een mediabedrijf slachtoffer wordt van bedreigingen door de strapatsen van een viroloog. Ergens klopt er daar toch iets niet aan.
Dit is niet de eerste post die hetzelfde insinueert, en meer dan insinueert. Er is geen enkele post die het omgekeerde insinueert. Dus op z'n minst mag je toch stellen dat MrKend54l een gekleurd beeld geeft. "Door" houdt oorzaak-gevolg in. Nee, het is niet door de strapatsen (hah, vrije meningsuiting is inderdaad plots maar een strapats). Net zoals het niet door de makers van een Mohammedgrap is dat scholen bedreigd worden.
 
Ik moet toegeven dat ik toch enorm walg van de haat die uit rechtse hoek komt deze keer.
Ik beschouw me zelf allesbehalve links en stem ook al enige tijd rechts, maar hoe het VB en zijn aanhangers een domestic terrorist aan het verheerlijken zijn gaat er voor mij los over.

Dezelfde zever elke keer "jamaar moslims jamaar extremisten dit"... Ik dacht net dat wij een andere samenleving wilden gebaseerd op de verlichtingswaarden? Uiteindelijk vallen er heel wat maskers mooi af deze keer en zien we het tribalisme van IS en andere moslimextremistische groeperingen terugkomen in heel wat aanhangers van extreem rechts. Van Grieken zijn optreden in de afspraak op vrijdag was een farce.

Op zich zel mooi, ik kader deze post hier ergens thuis in voor mezelf om nooit nog tot de verleiding te komen om te stemmen voor een partij die rot is tot op het bot en aanhangers een hand boven het hoofd houdt na het verheerlijken van terrorisme wanneer de dader een blanke man is.
 
We zijn terug bij af op het punt waar ik het ballonnetje initieel heb opgelaten in dit topic. Marc is niet verantwoordelijk maar moet wel beseffen dat wappies provoceren nu eenmaal gevolgen kan hebben. Blijkbaar niet alleen op zijn persoon maar ook op een heel persagentschap. De fout ligt overduidelijk bij de dader maar dat zijn wappies die tegen zichzelf beschermd moeten worden. Geen idee waarom Marc al die energie in hun steekt maar het is iets dat hij onmogelijk kan winnen. Ik herhaal. Zolang er gekken bestaan blijven die helaas gek doen. De enige manier om hier op de korte termijn verstandig mee om te gaan is ze te negeren.
Dat is de realiteit, maar ook daar wil ik tegen strijden hoor. Op zich is dat exact hetzelfde als zeggen dat je niet verantwoordelijk bent voor aangerand te worden omdat je een kort rokje draagt, maar dat je wel moet beseffen dat dat zulke gevolgen kan hebben. Dat als je je gsm in je auto laat liggen, dat je niet verantwoordelijk bent voor de diefstal, maar dat je wel weet dat een inbraak het gevolg kan zijn. Dat als je op school cartoons van de profeet Mohammed toont, dat je niet verantwoordelijk bent wanneer je hoofd wordt afgehakt, maar dat dat helaas wel het gevolg kan zijn. Dat is de trieste realiteit waarin we leven, maar dat laten we toch ook niet zomaar passeren? Dat gaan we toch ook niet negeren?

Moet Marc Van Ranst zijn recht op vrije meningsuiting de facto worden afgenomen, omdat we hem en anderen zoals hem (dus ook aan rechterzijde!) niet voldoende kunnen beschermen tegen gekken die niet om kunnen met meningen die radicaal anders zijn dan de hunne? Mij lijkt het beter om die gekken te veroordelen en te bestraffen, en geen klimaat te creëren waar die hun (vaak gewoon strafbaar he jongens) gedrag genormaliseerd of genegeerd wordt. En dat laatste is wel degelijk wat ik jou verwijt te doen.

TL;DR Alles heeft gevolgen, maar ik wil vechten voor een maatschappij waar we niet moeten vrezen voor onze fysieke integriteit omdat we een uitgesproken mening hebben.
 
Mag ik er hier nog eens op wijzen dat het niet enkel MVR is die als viroloog bedreigingen en drek ook zich heen krijgt? Ook de virologen die zich louter bezig houden met hun job en niet in de social media val trappen worden belaagd. Alleen is het nooit zo concreet geworden als nu bij MVR door het geval Jurgen.

En het feit dat MVR zo blijft verder gaan op social media is volgens mij gewoon om aan te tonen: ik laat me niet doen door bedreigingen: 'ik heb mijn mening en ik mag en zal die blijven delen. Bedreigingen zullen me niet klein krijgen'.

Wat iedereen toch zou moeten aanmoedigen zeker? Iedereen heeft de mond vol van vrije meningsuiting en cancel culture.. maar eens vijf seconden consequent zijn is teveel gevraagd. Staan roepen aan de zijlijn zolang het jou uitkomt is zo gemakkelijk de dag van vandaag.
 
Terug
Bovenaan