Virusgekte: van online haat tot terrorisme

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE

Vooral het stuk dat die gewoon kon binnen wandelen en die wapens (lanceerde, P90,...) kon meepakken :eek:

Ik ken de procedures niet bij 't leger maar is daar niets van extra protocol/beveiliging dat die mannen die wapens zomaar mee uit de kazerne kunnen smokkelen?
 

Vooral het stuk dat die gewoon kon binnen wandelen en die wapens (lanceerde, P90,...) kon meepakken :eek:

Ik ken de procedures niet bij 't leger maar is daar niets van extra protocol/beveiliging dat die mannen die wapens zomaar mee uit de kazerne kunnen smokkelen?
Geen enkel systeem is waterdicht. Er zullen altijd wel achterpoortjes zijn. Hetzij vriendendienst of omkopen.
 
In de meeste bedrijven moet je al 3 verschillende diensten passeren en 4 leidinggevende aanspreken om een laptop te vervangen. Dus je zou denken dat zaken zoals raketlanceerders nog net iets meer moeite kost, besparingen of niet.
 
Personeelstekort en besparingen, de beveiliging van de kazernes is zelfs al uitbesteed aan privébedrijven.
Dat laatste heeft toch heel weinig met besparingen of personeelstekort te maken, hoor. Zoals toen gezegd werd, de SF-kazerne in Heverlee wordt bewaakt door Securitas. De quote toen: Daar ga je toch geen SF'ers aan de poort zetten, dat is zoals Groep Diane het verkeer voor de school laten regelen.
 
vreemd dat er bij een extreem rechtse terrorist plots weg excuses mogen gezocht worden
Wie zoekt excuses? Het gaat hier over de beveiliging van kazernes en wapenopslagplaatsen, ik zoek alvast geen excuses voor de daden van die terrorist.
 

Vooral het stuk dat die gewoon kon binnen wandelen en die wapens (lanceerde, P90,...) kon meepakken :eek:

Ik ken de procedures niet bij 't leger maar is daar niets van extra protocol/beveiliging dat die mannen die wapens zomaar mee uit de kazerne kunnen smokkelen?
Een beetje zoals de procedures en protocollen rond brandveiligheid bij schietoefeningen?
 
Dat laatste heeft toch heel weinig met besparingen of personeelstekort te maken, hoor. Zoals toen gezegd werd, de SF-kazerne in Heverlee wordt bewaakt door Securitas. De quote toen: Daar ga je toch geen SF'ers aan de poort zetten, dat is zoals Groep Diane het verkeer voor de school laten regelen.

BRUSSEL -
Na de kazerne in Heverlee krijgen nog eens vier kazernes privébewaking. Dat heeft de ministerraad vrijdag beslist. “De wacht laten doen door een privépartner betekent dat er meer militairen beschikbaar zijn voor operaties, terwijl de kosten voor de wacht dalen. We streven zo naar een leger dat zijn middelen zo efficiënt mogelijk inzet”, zegt minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA).


Het outsourcen van de bewaking van de kazerne in Heverlee was een pilootproject, waaruit nu lessen zijn getrokken. Uit de evaluatie blijkt dat de voorbereidingstijd voor de private partner langer moet zijn. De kostprijs van de bewaking is wel met twintig procent gedaald.

Er komt nu een nieuwe overheidsopdracht voor kazernes in Melsbroek, Brussel, Poelkapelle en Rocourt. Het contract heeft een duurtijd van vier jaar, is met één jaar verlengbaar en is opgedeeld. Op die manier kunnen ook kleinere bedrijven, voor wie de bewaking van vier kazernes onhaalbaar is, toch deelnemen aan de overheidsopdracht.

Dat je mij in elke post ongeacht wat ik schrijf moet tegenspreken ben ik al gewoon. Maar dat het inzetten van privébedrijven voor bewaking van kazernes niks te maken heeft met besparingen of personeelstekort mag je mij toch eens uitleggen.
 
Hoe kan het eigenlijk dat militairen die bij staatsveiligheid gekend staan als extremistisch zomaar militair kunnen blijven met toegang tot zware wapens en alles wat daar bij komt kijken? Dat is toch vreemd?
 
Hoe kan het eigenlijk dat militairen die bij staatsveiligheid gekend staan als extremistisch zomaar militair kunnen blijven met toegang tot zware wapens en alles wat daar bij komt kijken? Dat is toch vreemd?

De VRT heeft die vraag ook gesteld


Een beetje zoals de procedures en protocollen rond brandveiligheid bij schietoefeningen?

Inderdaad. Ben zeker geen expert op defensie maar wel opgegroeid in Leopoldsburg.
Uit de signalen die ik daar op vang en dan deze "incidenten" lijkt er toch wel écht iets grondigs mis te zijn daar.
 
Dat je mij in elke post ongeacht wat ik schrijf moet tegenspreken ben ik al gewoon. Maar dat het inzetten van privébedrijven voor bewaking van kazernes niks te maken heeft met besparingen of personeelstekort mag je mij toch eens uitleggen.
Het is niet omdat er volk te kort is om de kazernes te bewaken, het is omdat je de ingenieur+spoedarts+strategische master niet gaat inzetten om je kazerne te bewaken. Dat is geen personeelstekort of geldtekort, dat is gewoon logisch nadenken en fatsoenlijk inzetten van je middelen. Jouw bedrijf zal heus ook niet aan de ingenieur vragen om 's avonds het bedrijf te kuisen aan z'n normale uurloon.

Jij linkt personeelstekort en besparingen hier aan onvermogen om het wapendepot fatsoenlijk te bewaken. Wat mogelijk is, dat weet ik niet of dat hier de oorzaak was. Maar daar staat die privébewaking dus los van.
 
Als hiker kom ik in contact met vrij veel militairen.

De verhalen zijn eindeloos.

Het komt erop neer, niets werkt nog, kapot bespaard, officieren denken enkel aan hun carrière, anders zie je ze niet, iedereen houdt zich gewoon wat bezig.
Controle nihil.

Dat er niets nog werkt is geen erg voor het personeel. Dat amuseert zich gewoon, en wacht het vroege pensioen op 56 gewoon af.

Pomp er nu geld in, de huidige garde wilt toch geen verandering. Die geven hun chil leven niet op ook al vallen de toiletten uiteen. Hopeloos.

Systeemmisbruik wordt openlijk toegestaan.
Militairen die technieker zijn, maar toch thuiswerk kunnen aanvragen? Lol. Happens a lot.
Maar men ging wel eisen dat men toch wat meer gewoon verlof opnam i.p.v. steeds thuiswerk aan te vragen, omdat iedereen anders tegen het einde nog met massa's verlof zit.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet omdat er volk te kort is om de kazernes te bewaken, het is omdat je de ingenieur+spoedarts+strategische master niet gaat inzetten om je kazerne te bewaken. Dat is geen personeelstekort of geldtekort, dat is gewoon logisch nadenken en fatsoenlijk inzetten van je middelen. Jouw bedrijf zal heus ook niet aan de ingenieur vragen om 's avonds het bedrijf te kuisen aan z'n normale uurloon.

Jij linkt personeelstekort en besparingen hier aan onvermogen om het wapendepot fatsoenlijk te bewaken. Wat mogelijk is, dat weet ik niet of dat hier de oorzaak was. Maar daar staat die privébewaking dus los van.
Alsof er in het leger niemand anders rondloopt buiten ingenieurs, spoedartsen en strategische masters... In iedere kazerne en eenheid zijn er militairen van alle rangen. Er is in het leger vooral een tekort aan beroepsvrijwilligers, militairen met de rang van soldaat of korporaal dus. En het zijn meestal die mensen die de wacht lopen, dus ja er is een tekort.
 
Alsof er in het leger niemand anders rondloopt buiten ingenieurs, spoedartsen en strategische masters... In iedere kazerne en eenheid zijn er militairen van alle rangen. Er is in het leger vooral een tekort aan beroepsvrijwilligers, militairen met de rang van soldaat of korporaal dus. En het zijn meestal die mensen die de wacht lopen, dus ja er is een tekort.
Natuurlijk loopt er in het leger iemand anders rond, maar in je eigen artikel staat het zo uitgelegd! Het ging over de SF-kazerne, en daar loopt niemand anders rond. Het ging erover dat je hén niet aan de poort zet als bewakingsfirma, want dat zijn zotte kosten. Daarom zeg ik dat je voorbeeld hier niet past.
 
Hij heeft de wapens bekomen door te zeggen dat hij een schietoefening ging doen. Dan heeft dat niets te maken met besparingen, maar alles met compleet ontoereikende procedures en protocollen en een schrijnend gebrek aan zelfcontrole. Als iemand op de OCAD-lijst staat niet stante pede de toegang tot wapens wordt ontzegd, dan scheelt er echt wel iets hoor bij het leger.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft de wapens bekomen door te zeggen dat hij een schietoefening ging doen. Dan heeft dat niets te maken met besparingen, maar alles met compleet ontoereikende procedures en protocollen en een schrijnend gebrek aan zelfcontrole. Als iemand op de OCAD-lijst staat, niet stante pede de toegang tot wapens wordt ontzegd, dan scheelt er echt wel iets hoor bij het leger.
of tussen de communicatie tussen OCAD en leger. Voor hetzelfde geld heeft men dit niet doorgegeven uit wantrouwen tegenover de leiding van die persoon.
 
Natuurlijk loopt er in het leger iemand anders rond, maar in je eigen artikel staat het zo uitgelegd! Het ging over de SF-kazerne, en daar loopt niemand anders rond. Het ging erover dat je hén niet aan de poort zet als bewakingsfirma, want dat zijn zotte kosten. Daarom zeg ik dat je voorbeeld hier niet past.

Dus in Kwartier Heverlee lopen volgens jou enkel ingenieurs, spoedartsen en strategische masters rond, enkel officieren dus?

Ken jij eigenlijk wel iets van het leger? SF zijn heeft niets te maken met je rang of je opleidingsniveau. Je kan je aanmelden voor de opleiding van SF en paracommando met enkel een diploma secundair onderwijs, uiteraard heb je dan de rang van soldaat en zullen je verantwoordelijkheden ook niet dezelfde zijn dan die van je collega's die wel een hogere opleiding genoten hebben en wiens rang navenant is.

Ik ken Heverlee trouwens redelijk goed, en daar lopen er genoeg rond met de rang van soldaat die ideaal zijn om wacht te lopen hoor. Alleen bollen ze het daar even snel af als ze gekomen zijn.
 
Dus in Kwartier Heverlee lopen volgens jou enkel ingenieurs, spoedartsen en strategische masters rond, enkel officieren dus?

Ken jij eigenlijk wel iets van het leger? SF zijn heeft niets te maken met je rang of je opleidingsniveau. Je kan je aanmelden voor de opleiding van SF en paracommando met enkel een diploma secundair onderwijs, uiteraard heb je dan de rang van soldaat en zullen je verantwoordelijkheden ook niet dezelfde zijn dan die van je collega's die wel een hogere opleiding genoten hebben en wiens rang navenant is.

Ik ken Heverlee trouwens redelijk goed, en daar lopen er genoeg rond met de rang van soldaat die ideaal zijn om wacht te lopen hoor. Alleen bollen ze het daar even snel af als ze gekomen zijn.
Ja. Dat was fout verwoord van me. Maar zoals ik in de post daarvoor zei, en die daarvoor: Het staat letterlijk in het artikel dat je quotet. Letterlijk:

Bruno Vanloo vindt het een goeie zaak dat Securitas wordt ingeschakeld. "Soms gebeurt het dat de Special Forces aan de poort staan voor de bewaking en dat is toch een beetje zonde. Dat is zoals de groep Diane inzetten om het verkeer aan de school te regelen."

Dàt is de reden van die extra bewaking, zoals echt overal staat geschreven. Niet personeelstekort of mensen te kort. En al zeker niet dezelfde besparingen die zouden zorgen voor flagrante fouten in de wapendepots.
 
Ja. Dat was fout verwoord van me. Maar zoals ik in de post daarvoor zei, en die daarvoor: Het staat letterlijk in het artikel dat je quotet. Letterlijk:

Bruno Vanloo vindt het een goeie zaak dat Securitas wordt ingeschakeld. "Soms gebeurt het dat de Special Forces aan de poort staan voor de bewaking en dat is toch een beetje zonde. Dat is zoals de groep Diane inzetten om het verkeer aan de school te regelen."

Dàt is de reden van die extra bewaking, zoals echt overal staat geschreven. Niet personeelstekort of mensen te kort. En al zeker niet dezelfde besparingen die zouden zorgen voor flagrante fouten in de wapendepots.
Dat de SF's (ook al zitten er daar tussen met de rang van soldaat) zich te goed voelen om de wacht te lopen is een feit. Maar dan kan je het evengoed zonde vinden dat para's moeten rondlopen in de Brusselse stations.

Trouwens het blijft personeelstekort, want als ze alle eenheden in die kwartieren genoeg kunnen opvullen met nieuwe soldaten dan is dat probleem opgelost, alleen zijn er quasi geen nieuwe rekruten meer. En dat er geen nieuwe rekruten meer zijn heeft alles te maken met de besparingen en het onaantrekkelijke imago van ons leger als gevolg daar van.

Er zijn zelfs bataljons waar ze met moeite één volwaardige gevechtscompagnie kunnen vormen door personeelstekort. Dan blijft er inderdaad weinig volk over om wacht te lopen als de rest op oefening of buitenlandse missie is.
 
Hij heeft de wapens bekomen door te zeggen dat hij een schietoefening ging doen. Dan heeft dat niets te maken met besparingen, maar alles met compleet ontoereikende procedures en protocollen en een schrijnend gebrek aan zelfcontrole. Als iemand op de OCAD-lijst staat niet stante pede de toegang tot wapens wordt ontzegd, dan scheelt er echt wel iets hoor bij het leger.
Die gast is dan ook letterlijk schietinstructeur blijkbaar, dus dat is op zich niet eens zo vreemd, maar stel u voor dat het iemand van Sharia4Belgium was. Kan toch niet zoiets, maar "OCAD houdt die mensen in het oog". Ja, vandaar de klopjacht zeker. :')
 
Terug
Bovenaan