Virusgekte: van online haat tot terrorisme

In dat artikel staat dan ook nog

De militaire inlichtingendienst hield hem al in de gaten wegens zijn extreemrechtse gedachtegoed. Ook de staatsveiligheid zou de man in het oog hebben gehouden en bij de politie is hij bekend voor onder meer slagen en verwondingen en wapenvertoon.

Dat is toch onverstaanbaar dat een wapeninstructeur die door de militaire inlichtingsdienst ook in het oog gehouden wordt en met zijn wapen zit te zwaaien nog zo simpel aan wapens kan geraken.
 
Ik snap zelfs niet dat die man niet gewoon ontslagen was, laat staan niet geschorst. Dat hij zelfs niet eens is gezet naar een kantoorjob o.i.d. is simpelweg onverantwoord.

Mensen worden voor minder ontslagen als ze online mensen bedreigen, maar een militair kan gewoon zijn ding blijven doen. Onbegrijpelijk.

Het enige dat dit een beetje kan goedpraten, is dat ze hem aan het schaduwen waren in het kader van een grotere operatie naar een grotere groep. Maar dan nog is er dus iets grondigs fout gelopen in de opvolging op het moment dat hij die wapens is gaan opvragen.
 
Ik snap zelfs niet dat die man niet gewoon ontslagen was, laat staan niet geschorst. Dat hij zelfs niet eens is gezet naar een kantoorjob o.i.d. is simpelweg onverantwoord.

Mensen worden voor minder ontslagen als ze online mensen bedreigen, maar een militair kan gewoon zijn ding blijven doen. Onbegrijpelijk.

Het enige dat dit een beetje kan goedpraten, is dat ze hem aan het schaduwen waren in het kader van een grotere operatie naar een grotere groep. Maar dan nog is er dus iets grondigs fout gelopen in de opvolging op het moment dat hij die wapens is gaan opvragen.
Ik weet het niet, ik ken er niks van. Maar ik kan me voorstellen dat het ten eerste niet heel simpel is om mensen te ontslaan wegens politieke overtuiging (terecht), maar vooral dat als je hem ontslaat, hij weet dat hij onderzocht wordt. En onderzocht worden is niet altijd schaduwen. Bot gezegd, als hij op tijd gevat wordt, was het wel een goeie strategie 😬
 
Ik weet het niet, ik ken er niks van. Maar ik kan me voorstellen dat het ten eerste niet heel simpel is om mensen te ontslaan wegens politieke overtuiging (terecht), maar vooral dat als je hem ontslaat, hij weet dat hij onderzocht wordt. En onderzocht worden is niet altijd schaduwen. Bot gezegd, als hij op tijd gevat wordt, was het wel een goeie strategie 😬
Als je een bedreiging bent voor de staatsveiligheid, gevolgd door zowel staatsveiligheid als de eigen militaire veiligheidsdienst, dan mag je geen vrije toegang hebben tot professionele militaire wapens. Bovendien heeft hij geen blanco strafblad en heeft hij verschillende doodsbedreigingen geuit. Alleen al dat laatste zou méér dan voldoende moeten zijn om een militair minstens te schorsen en de toegang tot wapens te ontzeggen. Dat dat niet gebeurd is ofwel te wijten aan een compleet normbesef en incompetentie bij het Belgisch leger of te verklaren doordat hij gevolgd werd in een bredere operatie in de hoop meer dan hem alleen te klissen. Maar dan nog is het feit dat hij die wapens kon afhalen en er zomaar de basis mee kon uitwandelen, een heel slecht teken he.

En als hij nu gevat wordt, is het puur omdat zijn vriendin alarm heeft geslagen. Ik vind dat behoorlijk verontrustend voor iemand die zogezegd van heel dichtbij opgevolgd wordt.
 
Alleen al dat laatste zou méér dan voldoende moeten zijn om een militair minstens te schorsen en de toegang tot wapens te ontzeggen. Dat dat niet gebeurd is ofwel te wijten aan een compleet normbesef en incompetentie bij het Belgisch leger of te verklaren
Vergeef me dat ik even advocaat van de duivel ga spelen en weet dat ik het niet slecht bedoel, maar zit ik er heel ver naast als ik zeg dat je - mocht dit onder de vorige regering zijn uitgekomen - een stapje verder zou gaan, en voor het ontslag van de minister van defensie (toen nog N-VA) zou pleiten? Politieke verantwoordelijkheid en wat nog allemaal, weet je wel. Het is maar een vraag, geen beschuldiging.

Los daarvan ben ik het er helemaal mee eens dat dit eigenlijk alle verbeelding tart.
 
Vergeef me dat ik even advocaat van de duivel ga spelen en weet dat ik het niet slecht bedoel, maar zit ik er heel ver naast als ik zeg dat je - mocht dit onder de vorige regering zijn uitgekomen - voor het ontslag van de minister van defensie (toen nog N-VA) zou hebben gepleit? Politieke verantwoordelijkheid en wat nog allemaal, weet je wel. Het is maar een vraag, geen beschuldiging.

Los daarvan ben ik het er helemaal mee eens dat dit eigenlijk alle verbeelding tart.
To be fair weet ik eigenlijk niet wie er op dit moment minister van Defensie is :unsure:. Maar als blijkt dat het het eerste scenario is, dan mag (net opgezocht) Dendonder wel haar conclusies trekken ja. Al is het in het licht van de stoten daar in Brecht, waar al vijf jaar lang niemand meer rondliep die überhaupt met een brandweerwagen kan werken, duidelijk dat er iets heel grondig mis is bij Defensie en dat louter een ministerwissel weinig zoden aan de dijk gaat zetten. Maar hoe dan ook is ze politiek eindverantwoordelijk, dus ja, dan zou ze best haar verantwoordelijkheid pakken en opdonderen. Het zou in elk geval een signaal zijn dat dit soort incompetentie, ook al kan ze er zelf niet veel aan gedaan hebben, echt niet kan.
 
To be fair weet ik eigenlijk niet wie er op dit moment minister van Defensie is :unsure:. Maar als blijkt dat het het eerste scenario is, dan mag (net opgezocht) Dendonder wel haar conclusies trekken ja. Al is het in het licht van de stoten daar in Brecht, waar al vijf jaar lang niemand meer rondliep die überhaupt met een brandweerwagen kan werken, duidelijk dat er iets heel grondig mis is bij Defensie en dat louter een ministerwissel weinig zoden aan de dijk gaat zetten. Maar hoe dan ook is ze politiek eindverantwoordelijk, dus ja, dan zou ze best haar verantwoordelijkheid pakken en opdonderen. Het zou in elk geval een signaal zijn dat dit soort incompetentie, ook al kan ze er zelf niet veel aan gedaan hebben, echt niet kan.

De Croo is toch ook wakker geschoten:



Tegen morgen zullen Defensie en de veiligheidsdiensten met een analyse komen over wat er gebeurd is, maar vooral met een voorstel om te vermijden dat dit in de toekomst nog kan gebeuren

Dendonder zelf is dan wel weer muisstil, wel nog een regenboogvlag tweeten maar sindsdien heb ik die precies nergens meer gehoord of gezien,

Nu goed, ze is wel eindverantwoordelijke maar als blijkt uit onderzoek dat dit allemaal het gevolg is van beperken van het budget van defensie dan is ze misschien politiek op dit moment wel eindverantwoordelijk maar of ze schuld treft...

Alleszins mag ze wel iets van zich laten horen als een van uw extreem rechtse militairen met ne rocketlauncher, P90 en what not vertrokken is en spoorloos is.
 
Lijkt me logisch dat Dedonder zelf geen "schuld" treft, maar OCAD en defensie hebben toch echt wel één en ander uit te leggen amai. :')
Het is ook niet omdat ge geen volk vindt dat ge dan maar dat soort Rambo-hooligans moet gaan aanwerven als schietinstructeur.
 
Dat die kerel actief blijft binnen Defensie tot daar aan toe, genoeg random jobkes te doen, maar dat die dan effectief schietinstructeur mag blijven met direct toegang tot alle wapens, dat is toch te zot voor woorden.
Depot binnenwandelen, wapen nemen, papierke invullen met u naam, soldaatnummer, serienummer wapen en klaar. Daar zat (zit?) niks van verdere checks. Het is niet zo dat da via een centrale db ofzo gaat welke een alert triggert bij OCAD..
 
Dat die kerel actief blijft binnen Defensie tot daar aan toe, genoeg random jobkes te doen, maar dat die dan effectief schietinstructeur mag blijven met direct toegang tot alle wapens, dat is toch te zot voor woorden.
Depot binnenwandelen, wapen nemen, papierke invullen met u naam, soldaatnummer, serienummer wapen en klaar. Daar zat (zit?) niks van verdere checks. Het is niet zo dat da via een centrale db ofzo gaat welke een alert triggert bij OCAD..
En vervolgens mét die wapens de kazerne / militair domein buiten wandelen ... Dit is echt zoiets van hoe langer je er over nadenkt hoe absurder het wordt eigenlijk.
 
Eerder een ergernis dan actualiteit misschien, maar toch:

De VRT is weer goed bezig met haar bijdrage te leveren wat kinderen dergelijke "woke" gedachtegoed bij te brengen: in plaats van "cultural appropiation te vertalen als culturele toe-eigening spreekt men zelfs van culturele diefstal - een woord met toch nog een zwaardere connotatie -

Beeld je de omgekeerde logica eens in: dat je tegen iemand met roots uit Azië of Afrika zou gaan zeggen dat ze geen Westerse haarsnit of maatpak mogen dragen. Dat zou (terecht) nogal racistisch zijn. Maar hey, het omgekeerde is nu niet eens meer appropiatie maar gewoon diefstal!

Dat is dan een filmpje dat de VRT maakt om in het klaslokaal te gebruiken. Zou zo op de website van Groen/Ecolo mogen staan.
 
En vervolgens mét die wapens de kazerne / militair domein buiten wandelen ... Dit is echt zoiets van hoe langer je er over nadenkt hoe absurder het wordt eigenlijk.
Dat buitenwandelen met wapens uit een kazerne is dagelijkse kost hoor, schiettereinen liggen meestal even rijden uit de kazerne, zeker deze voor grote wapens liggen op een afstand. Dus je kan gerust met een voertuig vol wapens buitenrijden zonder dat iemand zich daar vragen bij stelt.
Dat deze man dat echter kon, is niet te begrijpen.
 
Dat buitenwandelen met wapens uit een kazerne is dagelijkse kost hoor, schiettereinen liggen meestal even rijden uit de kazerne, zeker deze voor grote wapens liggen op een afstand. Dus je kan gerust met een voertuig vol wapens buitenrijden zonder dat iemand zich daar vragen bij stelt.
Dat deze man dat echter kon, is niet te begrijpen.
OK. Dat wist ik niet. Maar is dat dan zo'n courante praktijk, dat dat op individuele basis gebeurd?
 
OK. Dat wist ik niet. Maar is dat dan zo'n courante praktijk, dat dat op individuele basis gebeurd?
Inderdaad, ge zou toch verwachten dat er ergens iemand zou moeten dat het die dag oefening/manouvres/watdanook is en Jefke inderdaad met een remorque AntiTank-wapens mag buitenrijden.
En dat er hopelijk ook iemand daarna toch es ff checked of die allemaal zijn teruggekomen.

Ik ken bedrijven waar ge al voor een half doosje vijzen moest uittekenen/verantwoorden....
 
Op dit moment is het toch wel jammer dat Geert Hoste geen conferences meer doet hè 😂
Hij is misschien op wolvenjacht in de Limburgse bossen.

Het machtsvertoon dat ik op facebook zie is nu misschien ook wel los erover. Waarom eigenlijk de politie inzetten? Waarbij de ene combi gewoon achter de andere volgt en geen andere militairen inzetten die het terrein en de opleiding ook kennen?
 
Op dit moment is het toch wel jammer dat Geert Hoste geen conferences meer doet hè 😂
Please nee, ik was blij dat we daar vanaf waren.
Hij is misschien op wolvenjacht in de Limburgse bossen.

Het machtsvertoon dat ik op facebook zie is nu misschien ook wel los erover. Waarom eigenlijk de politie inzetten? Waarbij de ene combi gewoon achter de andere volgt en geen andere militairen inzetten die het terrein en de opleiding ook kennen?
Ik zou inderdaad verwachten dat dat (ook?) gebeurt. Misschien wordt het stil gehouden? Om hem op een of andere manier niet te veel op te jagen of het idee te geven dat het "maar" de politie is, als verrassingseffect.

Edit:
Aan het Park Hoge Kempen is in de loop van de namiddag een hele colonne politievoertuigen aangekomen, en ook minstens één pantserwagen van het leger. Eerder kwamen ook vrachtwagens met politiepaarden aan op een parkeerterrein aan het natuurgebied. In totaal zijn 250 mensen betrokken bij de actie: vooral agenten, met de steun van militairen. Ze doen op dit moment sweepings in drie afgebakende zones "op basis van elementen in het onderzoek", zegt het parket.
 
Straks vinden ze die bezopen op een terras.

Zo van: "hoezo zochten jullie mij al die tijd?"
Neen hoor,

Dit is gewoon een ingestudeerde oefening om de responstijd te weten te komen van hoe lang het duurt voor ze hem vinden en neutraliseren en hoe hierover gecommuniceerd wordt en welke acties er ondernomen worden om daarna via ocad dit allemaal te analyseren en verbeteringen te opperen.

😁
 
vtm reporter ter plaatse: ik mag niet zeggen waar ik sta. Op de achtergrond een groot herkenbaar gebouw :rofl:
 
Terug
Bovenaan