Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Vraag me toch af of die niet onmiddellijk de grens is overgestoken ofzo...
In ieder geval auto geparkeerd aan het Nationaal Park, en dan (te voet?) ergens anders naartoe gegaan.

Nu ja, zonder hulp gaat hij op een bepaald moment toch door zijn voorraad eten zitten lijkt me...
 
In elke maatschappij lopen mensen rond die moeilijk kunnen volgen en dan maar gefrustreerd worden.

De oplossing is niet zo eenvoudig, wat moeten klassieke partijen daaraan doen? Je kan politiek moeilijk nog als iets elitair beschouwen, vaak is het eerder een rondje worstelen in de modder. Maar wat kan je nog voor die mensen doen? Hier maken ze van een crimineel met mentale problemen een held, wat kan je daar nog als antwoord op bedenken?
25% van 6 miljoen belgen? (ietsje minder want niet iedereen is stemgerechtigd maar ben te lui om op te zoeken)
Die voedingsbodem weghalen? Inzetten op degelijk onderwijs? Mensen kritisch laten nadenken? Meer duiden waarom bepaalde beslissingen genomen worden? (maw mensen actiever betrekken bij politieke beleidskeuzes)
Ik denk dat er genoeg pistes zijn en dat het een beetje vanuit alle pistes zal moeten groeien.
De grote opdeling lijkt me eerder tussen wie langs de zijlijn staat te roepen en allerlei onzin kan voorstellen en wie effectief regeert. Dat het VB dus maar eens probeert voor mijn part hoor.

Ik had dat graag ook gezien. Maar niet nu. Niet in deze reeds gepolariseerde samenleving. Hadden ze 10 jaar geleden mee geregeerd waren ze wss al lang door de mand gevallen.
 
Laatst bewerkt:
Maar die mindere scherpe messen hun stem bij de verkiezingen is net zoveel waard als die van de meer intelligentere Belg.
Die laatste kan, ondanks zijn eindeloos intellect, maar niet inzien dat het constant denigreren en/of beschimpen van de minder scherpe messen ervoor zorgt dat de politieke partijen, die deze botte messen wel heel gemakkelijk kunnen manipuleren, een groot stuk van de verkiezingstaart kunnen opeisen.

Persoonlijk zie ik het niet zitten om geregeerd te worden door een regering die uit VB politici bestaan. Ondanks dat ze gedreven zijn in de hypocrisie en tweespalt zijn er spijtig genoeg ook niet teveel scherpe messen in hun middens.
Dit dus. Dat gewone burgers hier posten (op dit forum), dat die mensen allemaal gek zijn --> Whatever. Ieder zijn mening! Perfekt begrijpbaar.

Echter als politieker is het uw taak om de hele bevolking mee te krijgen met je verhaal. Ook al ben je het oneens met al die mensen, dat een politieker dan ook gewoon zegt: Die mensen zijn gek, steek ze in de bak of in het gesticht! En je doet als politieker in praktijk ... juist ja ... NIKS.

Dan vergeet je wel dat je als politieker de stem nodig hebt van die mensen die je zonet ''gek" verklaard hebt. En dan zijn ze stomverbaasd dat hun partij stemmen verliest.

In elke maatschappij lopen mensen rond die moeilijk kunnen volgen en dan maar gefrustreerd worden.

De oplossing is niet zo eenvoudig, wat moeten klassieke partijen daaraan doen? Je kan politiek moeilijk nog als iets elitair beschouwen, vaak is het eerder een rondje worstelen in de modder. Maar wat kan je nog voor die mensen doen? Hier maken ze van een crimineel met mentale problemen een held, wat kan je daar nog als antwoord op bedenken?
Ja hiermee ben ik wel akkoord. Simpele oplossingen zijn er ook niet. Aan onze politiekers om een oplossing te vinden hé. Daarvoor betalen wij ze right? Maar in praktijk worstelen ze inderdaad een rondje in de modder ;)
 
Laatst bewerkt:
Nu ja, zonder hulp gaat hij op een bepaald moment toch door zijn voorraad eten zitten lijkt me...
Ik gok dat hij ergens gezellig binnenzit tv te kijken. Hij kan in principe ergens een appartement of airbnb kamer geboekt hebben en daar onder een valse naam zitten.
 
Die voedingsbodem weghalen? Inzetten op degelijk onderwijs? Mensen kritisch laten nadenken? Meer duiden waarom bepaalde beslissingen genomen worden? (maw mensen actiever betrekken bij politieke beleidskeuzes)
Ik denk dat er genoeg pistes zijn en dat het een beetje vanuit alle pistes zal moeten groeien.
You can lead a horse to water but you cannot make it drink.

Ons onderwijs is niet slecht hoor, alleszins meer dan goed genoeg om niet zo'n stoten uit te halen. Mensen dwingen om na te denken lijkt me onmogelijk, en hoe betrek je mensen die eigenlijk in niets geïnteresseerd zijn buiten wat op hun fb-feed komt?

Wat ik eerder denk is dat we deze mensen altijd hebben gehad, maar we er vroeger zo niet mee geconfronteerd werden. Deels omdat onze ouders zeiden er in een boog rond te lopen, deels omdat het toen bv. om 200 losse idioten ging die zich nu kunnen organiseren in een mars. Ik vraag mij dan ook af of deze mensen serieus nemen echt de oplossing is.

Uiteraard moeten we proberen mensen te betrekken bij de maatschappij, maar volgens mij gaat dit bij een significant percentage nooit lukken.

Ik zie trouwens net je edit over 25% van 6 miljoen. Het gaat mij om wie Conings als een held ziet, ik denk niet dat dit zo'n cijfers zijn.
 
Laatst bewerkt:
25% van 6 miljoen belgen? (ietsje minder want niet iedereen is stemgerechtigd maar ben te lui om op te zoeken)
Die voedingsbodem weghalen? Inzetten op degelijk onderwijs? Mensen kritisch laten nadenken? Meer duiden waarom bepaalde beslissingen genomen worden? (maw mensen actiever betrekken bij politieke beleidskeuzes)
Ik denk dat er genoeg pistes zijn en dat het een beetje vanuit alle pistes zal moeten groeien.


Ik had dat graag ook gezien. Maar niet nu. Niet in deze reeds gepolariseerde samenleving. Hadden ze 10 jaar geleden mee geregeerd waren ze wss al lang door de mand gevallen.
Ze zouden misschien door de mand gevallen zijn, maar de grieven bij de bevolking zouden blijven. Of zijn de Amerikanen nu allemaal zo gelukkig?
 
You can lead a horse to water but you cannot make it drink.

Ons onderwijs is niet slecht hoor, alleszins meer dan goed genoeg om niet zo'n stoten uit te halen. Mensen dwingen om na te denken lijkt me onmogelijk, en hoe betrek je mensen die eigenlijk in niets geïnteresseerd zijn buiten wat op hun fb-feed komt?
Mss bepaalde algoritmes verbieden? een regelgeving voor sociale media lijkt me niet slecht. Geef toe het is het vergif van de 21e eeuw.
Confirmation bias tegen de sterren op.
Wat ik eerder denk is dat we deze mensen altijd hebben gehad, maar we er vroeger zo niet mee geconfronteerd werden. Deels omdat onze ouders zeiden er in een boog rond te lopen, deels omdat het toen bv. om 200 losse idioten ging die zich nu kunnen organiseren in een mars.
Ja ik ben ook van de mening dat deze er altijd al geweest zijn. Echter nu zijn ze met dank aan social media opvallender dan ooit.
Gaat trouwens niet enkel over de rechtste meningen. Flat earthers, corona conspiracy nuts, LGBTQ adepten (als in die hard evangelisten) vinden elkaar veel te gemakkelijk op sociale media en versterken mekanders geloof iets te hard.
Ik vraag mij dan ook af of deze mensen serieus nemen echt de oplossing is.

Uiteraard moeten we proberen mensen te betrekken bij de maatschappij, maar volgens mij gaat dit bij een significant percentage nooit lukken.
Het zal toch moeten gebeuren vrees ik want anders is de verrechtsing van de maatschappij onafwendbaar. Aan de politiek om een oplossing te vinden. Niet door bepaalde groepjes/meningen te schaduwen en te verbieden maar gewoon zoals een leider betaamt zijn volledige volk achter hetzelfde doel krijgen.
 
Mss bepaalde algoritmes verbieden? een regelgeving voor sociale media lijkt me niet slecht. Geef toe het is het vergif van de 21e eeuw.
Confirmation bias tegen de sterren op.

Ja ik ben ook van de mening dat deze er altijd al geweest zijn. Echter nu zijn ze met dank aan social media opvallender dan ooit.
Gaat trouwens niet enkel over de rechtste meningen. Flat earthers, conspiracy nuts, LGBTQ adepten (als in die hard evangelisten) vinden elkaar veel te gemakkelijk op sociale media en versterken mekanders geloof iets te hard.

Het zal toch moeten gebeuren vrees ik want anders is de verrechtsing van de maatschappij onafwendbaar. Aan de politiek om een oplossing te vinden. Niet door bepaalde groepjes/meningen te schaduwen en te verbieden maar gewoon zoals een leider betaamt zijn volledige volk achter hetzelfde doel krijgen.
Maar hoeveel van al die mensen behoren tot wat men tegenwoordig tot de indignados of gillets jaunes rekent? Mensen die gewoon gefrustreerd zijn, voor terechte of minder terechte redenen.

Dat zijn niet allemaal van die gekken die Conings nu als held zien, en volgens mij zijn die ook enkel overtuigd rechts in ons systeem.

Want hier kom je dan bij anti-systeempartij VB uit, en als 2de keus de PvdA.
 
Mannekes aub zeg.
jullie doen net alsof je door onderwijs, opvoeding en … alle mensen in één richting kunt duwen.
We zijn allemaal individuen met een eigen mening.
Ik hoor enkel nog: verbieden dit, en heropvoeden dat
Van het moment dat je dat wil veranderen leef je in een dictatuur
Wie zegt trouwens dat de ‘linkse’ gedachte de goeie is?
 
Mannekes aub zeg.
julliendoen net alsof je door onderwijs, opvoeding en … alle mensen in één richting kunt duwen.
We zijn allemaal individuen met een eigen mening.
Han het moment dat je dat wil veranderen leef je in een dictatuur
Wie zegt trouwens dat de ‘linkse’ gedachte de goeie is?
Een hele discussie over wat aan te vangen met de gefrustreerde, ongeïnteresseerde, apolitieke mensen. Ik typ zelfs net dat veel van die gefrustreerden niet eens rechts zijn volgens mij, daar wordt dan gemaakt "wie zegt dat de linkse gedachte de goede is". Zucht.
 
Maar hoeveel van al die mensen behoren tot wat men tegenwoordig tot de indignados of gillets jaunes rekent? Mensen die gewoon gefrustreerd zijn, voor terechte of minder terechte redenen.

Dat zijn niet allemaal van die gekken die Conings nu als held zien, en volgens mij zijn die ook enkel overtuigd rechts in ons systeem.

Want hier kom je dan bij anti-systeempartij VB uit, en als 2de keus de PvdA.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210312_96843830

Peiling: Vlaams Belang blijft grootste, PVDA beent Groen bij

Mannekes aub zeg.
jullie doen net alsof je door onderwijs, opvoeding en … alle mensen in één richting kunt duwen.
We zijn allemaal individuen met een eigen mening.
Ik hoor enkel nog: verbieden dit, en heropvoeden dat
Van het moment dat je dat wil veranderen leef je in een dictatuur
Wie zegt trouwens dat de ‘linkse’ gedachte de goeie is?
Allemaal goed en wel maar stel je eens de armoedecijfers voor als in elke richting, van latijngrieks tot haartooi, een vak financiële geletterdheid zou gegeven worden. Zou dit invloed hebben op de armoedecijfers? Zou dit al direct geen laaghangend fruit zijn dat je kan plukken wat betreft frustraties bij de mensen?
Of hell in dit klimaat zou ik zelfs een vak sociale media geven. Wat zijn de vallen en gevaren, wat is fake (van influencers tot nieuwsitems), leren kritisch kijken naar bronnen. Niet enkel de titel lezen van een krantenartikel (waar ik zelf onlangs nog serieus aan gezondigd heb)
Dat heeft niet echt iets met de linkse of rechtse gedachte te maken. Gewoon common sense en daarmee beknot je echt de vrijheid van de mensen niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie hier ook redelijk wat simplismes passeren (precies alsof iedereen die voor het VB stemt een verzuurde persoon is die staat te cheeren voor Jurgen). Veel mensen stemmen imo gewoon op het VB omdat ze zicht herkennen in de rechtse standpunten (een streng migratiebeleid, geen tolerantie voor criminaliteit, ...).
 
Ik zie hier ook redelijk wat simplismes passeren (precies alsof iedereen die voor het VB stemt een verzuurde persoon is die staat te cheeren voor Jurgen). Veel mensen stemmen imo gewoon op het VB omdat ze zicht herkennen in de rechtse standpunten (een streng migratiebeleid, geen tolerantie voor criminaliteit, ...).
Je bent zelf een simplisme aan het maken om tegen te reageren. Ik heb dat namelijk niet gezegd.
 
Wat ik eerder denk is dat we deze mensen altijd hebben gehad, maar we er vroeger zo niet mee geconfronteerd werden. Deels omdat onze ouders zeiden er in een boog rond te lopen, deels omdat het toen bv. om 200 losse idioten ging die zich nu kunnen organiseren in een mars. Ik vraag mij dan ook af of deze mensen serieus nemen echt de oplossing is.
Ik ben 46 jaar dus ik herinner nog hoe mijn ouders en grootouders dachten en hoe het er vroeger aan toe ging.

Vroeger stemden die idioten "van u" gewoon op de CD&V (de kerk en het geloof). Toen konden ze de mensen nog in het gareel krijgen door ze te laten geloven in god onze vader. :tongue: En die toch niet stemden op de CD&V die gingen rechtstreeks naar de hel. (Zo zei ons grootmoeder altijd).
 
Een hele discussie over wat aan te vangen met de gefrustreerde, ongeïnteresseerde, apolitieke mensen. Ik typ zelfs net dat veel van die gefrustreerden niet eens rechts zijn volgens mij, daar wordt dan gemaakt "wie zegt dat de linkse gedachte de goede is". Zucht.
Ik zeg toch niet dat gij dat zegt?
De fout is toch gewoon de mensen een denken opleggen die enkel strookt met wat nu gangbaar is?
En dan mag dat links of rechts zijn, probeer van elk gedacht een middenweg te vinden, wat nu niet gebeurd, want de kiezers van VB worden al jaren aan de kant geschoven
 
Social media maakt het allemaal eenvoudiger en doelgerichter. Twintig jaar geleden gingen nochtans ook al kettingmails rond over Ahmed met zijn zeven vrouwen en twintig kinderen die gratis in een sociale woning woonde en duizenden euro's aan OCMW steun per maand ontving... Er zijn genoeg rechtse (zelfs extreemrechtse) mensen die daar ook kritisch kunnen naar kijken en weten dat dit zever is, net zoals de ABVV pamfletjes waarop staat dat 'de rijken' geen cent belastingen betalen.

Ik bevind me ook langs de rechterkant van het spectrum, en ik zie ook dagelijkse posts gedeeld worden waar mijn tenen van krullen. Veelal zijn dit zaken die uit de context getrokken worden, die zwaar worden overdreven, of waar gewoon veel te kocht door de bocht gegaan wordt. Ik kan daar echter kritisch naar kijken en catalogeer die als bullshit, maar er zijn genoeg mensen die dat wel geloven.

Net hetzelfde heb je bij andere strekkingen, zo zullen Waalse metaalarbeiders te horen krijgen dat de rijke Vlamingen geen belastingen betalen of zullen allochtone doelgroepen aangesproken worden met berichten over de racistische Vlaming die ze nergens een kans geeft. De klimaatzaak ligt delicater omdat dit toch een meer wetenschappelijke kwestie is, maar ook daar wordt er langs beide kanten genoeg hapklare zever op de mensen afgevuurd. Fake news heb je trouwens ook langs beide zijden.
 
Ik zeg toch niet dat gij dat zegt?
De fout is toch gewoon de mensen een denken opleggen die enkel strookt met wat nu gangbaar is?
En dan mag dat links of rechts zijn, probeer van elk gedacht een middenweg te vinden, wat nu niet gebeurd, want de kiezers van VB worden al jaren aan de kant geschoven
Racisme is nu eenmaal een rode lijn voor veel partijen en Vlaams Belang telt helaas nog altijd veel openlijk racistische politici. Als morgen de anti-democratische partij ISLAM 20% haalt dan gaat daar ook niemand mee willen praten. Maar het is uiteraard gemakkelijker om wat populistische boutades af te vuren en de slachtofferol aan te nemen in plaats van de eigen stal uit te mesten.
 
Graag wat meer argumentatie in plaats van grijs gedraaid whataboutism.
Racisme is nu eenmaal een rode lijn voor veel partijen en Vlaams Belang telt helaas nog altijd veel openlijk racistische politici. Als morgen de anti-democratische partij ISLAM 20% haalt dan gaat daar ook niemand mee willen praten. Maar het is uiteraard gemakkelijker om wat populistische boutades af te vuren en de slachtofferol aan te nemen in plaats van de eigen stal uit te mesten.
Ge doelt dan ook op VLD en SPA met hun gesjoemel?
 
Het gevaar zit hem juist in hetgeen 'sommige' doen op dit forum ..
Ik bevind me ook langs de rechterkant van het spectrum, en ik zie ook dagelijkse posts gedeeld worden waar mijn tenen van krullen. Veelal zijn dit zaken die uit de context getrokken worden, die zwaar worden overdreven, of waar gewoon veel te kocht door de bocht gegaan wordt. Ik kan daar echter kritisch naar kijken en catalogeer die als bullshit, maar er zijn genoeg mensen die dat wel geloven.
Let daar ook voor op: Er zijn ook mensen die idiote of absurde uitspraken doen, gewoon om te provoceren en/of gewoon omdat het kan hé.

En dat jij dan kwaad wordt op die mens? Dat zal dan enkel en alleen uw eigen gezondheid in gevaar brengen en niet dat van die mens zelf.
 
Deze verrechtsing zie je in veel meer landen dan enkel ons land, dus het is niet eens een uniek Belgisch probleem denk ik. 'De oplossing' is ook helemaal niet zo gemakkelijk te vinden en amper relevant voor deze thread vind ik. Maar goed, veel gebeurt er niet in de klopjacht op dit moment. Big rant incoming, en ik heb het hier vooral over hoe veel mensen denken. Standpunten in deze post zijn dus niet noodzakelijk mijn standpunten en worden veelal gebruikt als voorbeeld.

Toch nog snel een kleine edit: ik weet dat dit heel kort door de bocht is (hier kan je letterlijk boeken over schrijven) maar vermits het gesprek nu toch in die richting neigt wilde ik mijn bijdrage ook even leveren. Ik weet dat zowat elke zin nog stevig kan genuanceerd worden en dat ik bepaalde dingen niet vermeld (het feit dat social media 'extreme meningen' laagdrempeliger maakt, bijvoorbeeld) maar dan ben ik binnen zes uur nog aan het typen.

Ten eerste is er denk ik tegenwoordig toch een vrij grote groep mensen die gewoon 'anti regering/anti establishment' zijn. Niet op het niveau van een Conings en ik zeg ook niet dat die allemaal geweld goedpraten (dat is helemaal niet zo) maar veel mensen zijn 'het' beu.

Wat is 'het'? Dat verschilt van persoon tot persoon natuurlijk, maar tegenover pakweg 30-40 jaar geleden is het leven er op bepaalde vlakken zeker niet gemakkelijker op geworden. Een huis kopen van een gewoon loon kan je vergeten bijvoorbeeld. De rat race is er ook niet gemakkelijker op geworden (onderaan beginnen met een lager diploma en jezelf omhoog werken is iets dat enorm zeldzaam is geworden bijvoorbeeld, en ondanks enorme technologische vooruitgang zit het 'werken werken werken' er nog steeds in in onze cultuur).

In grote steden zie je dat bepaalde wijken helemaal ingepalmd worden (of zo lijkt dat toch) door 'vreemdelingen'. Het kan heel goed zijn dat je absoluut niet racistisch bent, maar als je dan programma's ziet als Niveau 4 of Politie BXL (of hoe heet het) waar dezelfde boeven bijna wekelijks worden opgepakt om dan vier uur later terug op straat te staan dan is het al gemakkelijker om te neigen naar 'daar zijn die mannen weer'.

Veel mensen hebben ook gewoon iets of iemand nodig om als schuldigen aan te duiden. Je zag dat zelfs tijdens de pandemie. Dat is een natuurverschijnsel, iets waar letterlijk niemand iets aan kan doen, en toch waren (en zijn) er grote groepen die met verzinsels afkomen (conspiracy theories, 'tracking', ...) of op een veel lager niveau 'de schuld' bij politici/virologen leggen.

Als je dan je al jaren stoort aan zaken zoals straffeloosheid, de immer stijgende kost van het leven, het feit dat almaar minder en minder 'mag' (PC culture) en weet ik veel wat allemaal dan is het niet moeilijk dat je op den duur jezelf identificeert met een partij die zegt 'het is allemaal de schuld van de politiek (lees: de klassieke partijen)' en zaken predikt waar je je wel in kan vinden (strenger zijn voor criminelen, strenger asielbeleid, ...).

Het is dan ook mijns inziens een grote fout om 'normale' (ik zeg dit zo omdat ik voor gratuite fascisten bijvoorbeeld gewoon geen respect heb) VB stemmers zo te demoniseren. Door dat te doen vergroot je alleen maar het 'wij vs zij' gevoel waar partijen als VB zo op teren. Door schoolmeester-achtig te reageren op mensen die vooral naar VB (en bv PVDA) gaan uit protest ga je die hun band met die partij/het gedachtegoed van die partij zelfs versterken. 'Achja ze weten het weer beter en de mening van mezelf en de rest van het "gewone volk" wordt weer genegeerd. De pot op met die klassieke partijen' is iets dat ik toch veel hoor. Niet letterlijk, maar het sentiment. Da's ook zo ongeveer wat #nietmijnregering is.

Wat mij wel opvalt is dat VB veel meer dan andere partijen inzet op social media. Telkens er iets gebeurt dat ze ook maar een heel klein beetje voor hun kar kunnen spannen zijn de sponsored Facebook posts en massaal gedeelde 'soundbite' posts daar. Heel vaak zijn die by design zeer kort (dus zonder enige nuancering) en gewoon bedoeld als soort van 'gotcha!' moment dat mensen kunnen liken en sharen zonder dat daar noodzakelijk veel moet bij nagedacht worden. Als je daar even verder over nadenkt valt heel veel van die zever volledig uit elkaar, maar een heel groot deel van de bevolking denkt daar niet over na omdat 'de politiek' hun niet interesseert. Langs alle kanten van het spectrum trouwens.

Zo krijg je ook al heel veel mensen mee die eigenlijk totaal geen interesse hebben in de politiek, bijvoorbeeld. Zo ken ik veel mensen die hoegenaamd geen ruk geven om politiek, en die hun bijdragen in conversaties die naar het politieke neigen beperken zich tot het citeren van (vaak enorm simplistische en kort door de bocht) VB posts. Die gaan dan vaak over wat zij pijnpunten vinden (justitie, migratie, ...) en dus kunnen zij zich wel vinden in die posts. 'Eindelijk iemand die het zegt zoals het is' is iets dat ik ook vaak hoor.

VB komt er ook vaak door met enorm simplistische slogans die in werkelijkheid niet zo simpel te realiseren zijn, maar die wel goed klinken bij veel mensen. Vandaar ook dat het Cordon Sanitaire meer en meer onder druk komt te staan: VB belooft dit, VB belooft dat, en mensen willen dat, maar VB mag niet mee in de regering. Ze worden buitenspel gezet ondanks hun massaal aantal stemmen, en als de klassieke partijen het dan blijven 'verpesten' wordt die achterban van VB natuurlijk nog kwader en opstandiger, want VB belooft met oplossingen te komen. Of ze die dan ook kunnen realiseren moesten ze aan de macht komen is een ander verhaal natuurlijk.

Een andere fout die velen ook maken in debatten als deze is, vind ik, dat ze de gemiddelde (VB) stemmer te veel politiek krediet geven. Alsof elke VB stemmer heel dat partijprogramma gelezen heeft en volledig op de hoogte is van die standpunten, en van wat alle andere partijen zeggen, enzovoorts. Heel veel mensen geven niks om politiek. Dat gaat zo voor VLD, Vooruit, CD&V, VB, ... Ga met de gemiddelde Belg in debat over 'de politiek' en je zal zien dat het merendeel (opnieuw: dit gaat voor stemmers op alle partijen) de klepel echt niet weet hangen. Heel veel VB stemmen zijn proteststemmen. Niet uit racisme bijvoorbeeld, maar puur omdat men vindt dat de klassieke partijen er een zootje van maken. Als je dan merkt dat je 'niet gehoord wordt' (omdat stemmen voor VB genegeerd worden) dan ga je je natuurlijk enkel maar kwader maken.

Het is ook daarom dat iemand zoals JC zoveel steun krijgt (vooral vanuit rechts, laten we daar niet onnozel over doen, ik denk dat iedereen dat ook wel ziet): het is 'eindelijk eens iemand die tot daden over gaat om te laten zien dat we het niet meer pikken!' Wat 'het' is, dat hangt er weer van af. Sommigen zien het als protestactie tegen de regering, anderen zien het als protestactie tegen vrijheidsbeperkende maatregelen, nog anderen zien het als 'eerbetoon voor alle mensen die iemand hebben verloren', ... Dat is natuurlijk compleet fout en enkel de domste personen keuren de daden van Conings goed, maar wat je nu dan weer ziet in de media is dat alle rechts stemmenden over dezelfde kam worden geschoren, en opnieuw: dat voedt enkel dat 'wij vs them' gevoel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan