Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Mja. Ge hebt wel gelijk. Maar ik denk dat het gewoon mensen zijn die ‘het’ beu zijn allemaal.
En dan komt er nu een figuur ten tonele die heel het land kan in rep en roer zetten.
Ik denk dat het dat is wat men bedoelt
Dat zal men zeker wel "bedoelen", maar ik vind de opkomst van het VB eerder een symbool. Dit is gewoon een losgeslagen gek die ze hopelijk snel vinden en dan gepaste straf/begeleiding gaan geven. Heel die "held" sfeer die ze errond willen creëren is gewoon van een bende gefrustreerde mensen die weer maar eens iets gevonden hebben om zich als een Calimero te profileren. De typische fabriek-mentaliteit (ik werk zelf in een fabriek, dus het is niet mijn bedoeling om daar neerbuigend over te doen). Zeker omdat ze die maatregelen er weer bij moeten nemen.
 
Dat zal men zeker wel "bedoelen", maar ik vind de opkomst van het VB eerder een symbool. Dit is gewoon een losgeslagen gek die ze hopelijk snel vinden en dan gepaste straf/begeleiding gaan geven. Heel die "held" sfeer die ze errond willen creëren is gewoon van een bende gefrustreerde mensen die weer maar eens iets gevonden hebben om zich als een Calimero te profileren. De typische fabriek-mentaliteit (ik werk zelf in een fabriek, dus het is niet mijn bedoeling om daar neerbuigend over te doen). Zeker omdat ze die maatregelen er weer bij moeten nemen.
Eigenlijk is deze verafgoding toch maar weer de zoveelste wake up call naar de regering toe, dat men nu eindelijk eens naar de noden en grieven van de bevolking begint te luisteren.
In de tijd van het vlaams blok werd dat niet gedaan en zoveel jaren later is er nog niks veranderd
 
Wij zijn niet racistisch of extreem rechts, wij zijn tegen geweld, maar Jürgen Conings RESPECT! Ik sta volledig achter jou! Waarom? Omdat jij een symbool bent dat het systeem gefaald heeft!

Dat is dus een domme mens die dit schrijft. Dat is gelijk respect hebben voor hitlers staatsgreep en er wel bij zeggen dat je niet rechts bent of voor geweld dat je anti racist bent maar wel groot respect hebt voor hitler en helemaal achter hem staat omdat jij het gevolg is van alles wat mis was aan die maatschappij.

Wij hebben groot respect voor u, onbekende Facebooker, omdat jij het gevolg bent van alles wat er mis is aan de maatschappij! Logisch toch?!
Ik vind het toch wel serieus verkeerd dat er gezegd wordt dat als je rechts bent ook voor geweld ben of Hitler ok vindt.
 
Zou het niet komen omdat de radicale moslim niet gezien wordt als "één van ons" (slecht geintegreerd, niet katholiek, niet blank,... Dus zowat de klassieke vooroordelen)
En Jurgen perfect past in het plaatje van de "perfecte vlaming": heeft zijn land gediend, is blank, durft opkomen, gespierd & voetbalfan

Ik volg ook waals nieuwsfeeds op Facebook en daar snappen ze de houding voor de verheerlijking van Jurgen totaal niet. Soms wordt er zelfs gezegd dat we twee totaal verschillende culturen zijn en ze het land beter zouden splitsen. Dus "onze houding" is echt iets lokaal.

Ter info: heb er niet echt een mening over. Ik snap dat een bepaald deel van de bevolking hem als een held zien..maar gewoon omdat ze de politiek zo beu zijn. Hij wil mensen treffen die hun vrijheid "afpakken". Eigenlijk de Robinhood van de moderne tijd. Maar de verheerlijking is eerder voor zijn gedrag als outlaw. De sympathie gaat rap vallen eens hij mensen gaat beginnen vermoorden.

Anderzijds.. laten we eerlijk zijn..als iedereen zo zou handelen, zou het hier rap chaos worden. Ben wel benieuwd hoe dit verhaal gaat aflopen..

Nochtans zitten er in Wallonië ook genoeg die rechtsgezind zijn, alleen wordt dat daar niet direct vertaald naar de splitsing van België of is daar geen equivalent van de Vlaamse beweging. Ze hebben daar ook geen deftige partijen en ook geen deftige kopstukken buiten enkele marginale uitwassen zoals Nation. Toen er tijdens de vluchtelingencrisis ergens in Wallonië een volksvergadering was betreffende asielzoekers die ze wilden opvangen in de gemeente schoot het bij de inwoners serieus in het verkeerde keelgat en waren er zelfs die de Hitlergroet brachten, dus wees maar gerust dat er onder de taalgrens ook genoeg rechtsextremisten zitten, het is enkel de 'Vlaanderen' kwestie die daar wat voor een breuklijn zorgt. Léon Degrelle was trouwens ook een Waal, en die kan je ook niet bepaald links noemen.
 
Sorry, maar dit slaat helemaal nergens op. Ge moet toch behoorlijk wat fantasie hebben om de acties van Jürgen als een symbool voor dit alles te zien.
De mensen die Jurgen steunen of hem zelfs "een held" vinden, doen dit niet omdat ze achter moord en geweld of zelfs racisme staan!
Nee, ze steunen hem omdat hij voor de burger symbool staat voor iets veel groters:
xxxx
Gewoon weer een Makila hyperbool. (Ander topic, effe de woorden uit zijn context rukken, sorry Zubrowka ;))
De ironie ten top: Dit is toch gewoon de bevestiging dat ik niet de enige Belg ben, met de Makila 'way of thinking'. :rofl:

Het is zelfs nog erger! Ik steun Jürgen net NIET. Maar vermits ik iemand ben met véél fantasie begrijp ik het wel waarom hij "misbruikt" wordt als symbool voor "alles wat er foutloopt in onze maatschappij".

'Misschien' moeten we meer openstaan voor de 'globale' frustratie van véél mensen. Zeker de politieke garde heeft het nog steeds niet begrepen (en zal dit helaas ook nooit doen tot het te laat is).
 
Ik vind het toch wel serieus verkeerd dat er gezegd wordt dat als je rechts bent ook voor geweld ben of Hitler ok vindt.
Deze clowns zijn zeker niet allemaal rechts ook, die zullen er wel tussen zitten, maar als je zo'n dingen leest met dan van die 10-jarigenspelling zoals "regeer systeem" wekt dat bij mij gewoon de indruk op dat het niet de scherpste messen zijn. En dat het vooral een kwestie is van niet al te veel inzicht/overzicht in de situatie, beetje stoerdoenerij verafgoden en verder niet teveel nadenken.
 
Die oproep van die federaal procureur "contacteer iemand aub", dat is toch toevallig niet in de hoop om een gsm-signaal te kunnen oppikken ofzo? :unsure:

Dat vind ik nu toch ook wel vrij wanhopig overkomen eigenlijk...
Ik vind die oproep ook ronduit zielig overkomen. Eerst brengen ze al een ongeziene politiemacht te been (omdat iemand een dreigement uit in een afscheidsbrief) en ze geraken geen stap verder. Na een paar dagen gaan ze dan maar smeken dat hij zichzelf gaat aangeven.
 

Ondertussen wordt het idee ook geopperd dat het allemaal (de eretekens op het graf van de ouders, het huis helemaal reinigen, de afscheidsbrieven,...) wel eens uitgekookte en bewuste acties zijn puur om met de veiligheidsdiensten hun voeten te spelen. Er is sowieso geen sprake van een impulsief en chaotisch iemand, maar iemand met een duidelijk en welomlijnd plan/missie (wat dat dan ook moge wezen).
 
Hou je niet voor mogelijk wat daar allemaal staat in die 'Als 1 Man Achter Jurgen' groep op FB; massa's mensen die zich niet kunnen uiten met een totaal onrealistisch beeld over politiek en Covid... Moeten maar een paar zotten mekaar aansteken en dat ontploft.
Hopelijk volgen er geen copycats.

Dit neigt zo hard naar Amerikaanse (Trump) toestanden.
STEL dat VB bij de volgende verkiezingen zo groot wordt zodat je echt niet meer om hen heen kunt, maar nog steeds buitenspel gezet wordt door de huidige regerende partijen, dan zie ik een opgezweepte massa nog toeren uithalen zoals men in USA het Capitool bestormde op het hoogtepunt van de waanzin.
 
Deze clowns zijn zeker niet allemaal rechts ook, die zullen er wel tussen zitten, maar als je zo'n dingen leest met dan van die 10-jarigenspelling zoals "regeer systeem" wekt dat bij mij gewoon de indruk op dat het niet de scherpste messen zijn. En dat het vooral een kwestie is van niet al te veel inzicht/overzicht in de situatie, beetje stoerdoenerij verafgoden en verder niet teveel nadenken.
Maar die mindere scherpe messen hun stem bij de verkiezingen is net zoveel waard als die van de meer intelligentere Belg.
Die laatste kan, ondanks zijn eindeloos intellect, maar niet inzien dat het constant denigreren en/of beschimpen van de minder scherpe messen ervoor zorgt dat de politieke partijen, die deze botte messen wel heel gemakkelijk kunnen manipuleren, een groot stuk van de verkiezingstaart kunnen opeisen.

Persoonlijk zie ik het niet zitten om geregeerd te worden door een regering die uit VB politici bestaan. Ondanks dat ze gedreven zijn in de hypocrisie en tweespalt zijn er spijtig genoeg ook niet teveel scherpe messen in hun middens.
 

Ondertussen wordt het idee ook geopperd dat het allemaal (de eretekens op het graf van de ouders, het huis helemaal reinigen, de afscheidsbrieven,...) wel eens uitgekookte en bewuste acties zijn puur om met de veiligheidsdiensten hun voeten te spelen. Er is sowieso geen sprake van een impulsief en chaotisch iemand, maar iemand met een duidelijk en welomlijnd plan/missie (wat dat dan ook moge wezen).
Ze zijn nu gewoon aan het gissen
 
STEL dat VB bij de volgende verkiezingen zo groot wordt zodat je echt niet meer om hen heen kunt
Ja, als ze "incontournable" worden (lees: geen enkele coalitie is mogelijk zonder het VB erin te betrekken), zullen de andere partijen wel moeten samenwerken, of ze treden de basisbeginselen van de democratie (en grondwet) zelf met de voeten.

Ondanks dat ze gedreven zijn in de hypocrisie en tweespalt zijn er spijtig genoeg ook niet teveel scherpe messen in hun middens.

Die heb je ook in andere partijen hoor (Tine VDS bvb, of Joke S).
 

Ondertussen wordt het idee ook geopperd dat het allemaal (de eretekens op het graf van de ouders, het huis helemaal reinigen, de afscheidsbrieven,...) wel eens uitgekookte en bewuste acties zijn puur om met de veiligheidsdiensten hun voeten te spelen. Er is sowieso geen sprake van een impulsief en chaotisch iemand, maar iemand met een duidelijk en welomlijnd plan/missie (wat dat dan ook moge wezen).
tis een militair ook he
 
Maar die mindere scherpe messen hun stem bij de verkiezingen is net zoveel waard als die van de meer intelligentere Belg.
Die laatste kan, ondanks zijn eindeloos intellect, maar niet inzien dat het constant denigreren en/of beschimpen van de minder scherpe messen ervoor zorgt dat de politieke partijen, die deze botte messen wel heel gemakkelijk kunnen manipuleren, een groot stuk van de verkiezingstaart kunnen opeisen.

Persoonlijk zie ik het niet zitten om geregeerd te worden door een regering die uit VB politici bestaan. Ondanks dat ze gedreven zijn in de hypocrisie en tweespalt zijn er spijtig genoeg ook niet teveel scherpe messen in hun middens.
In elke maatschappij lopen mensen rond die moeilijk kunnen volgen en dan maar gefrustreerd worden.

De oplossing is niet zo eenvoudig, wat moeten klassieke partijen daaraan doen? Je kan politiek moeilijk nog als iets elitair beschouwen, vaak is het eerder een rondje worstelen in de modder. Maar wat kan je nog voor die mensen doen? Hier maken ze van een crimineel met mentale problemen een held, wat kan je daar nog als antwoord op bedenken?

De grote opdeling lijkt me eerder tussen wie langs de zijlijn staat te roepen en allerlei onzin kan voorstellen en wie effectief regeert. Dat het VB dus maar eens probeert voor mijn part hoor.
 
Ja, als ze "incontournable" worden (lees: geen enkele coalitie is mogelijk zonder het VB erin te betrekken), zullen de andere partijen wel moeten samenwerken, of ze treden de basisbeginselen van de democratie (en grondwet) zelf met de voeten.



Die heb je ook in andere partijen hoor (Tine VDS bvb, of Joke S).
Dat doen ze toch al jaren?
 
Ja, als ze "incontournable" worden (lees: geen enkele coalitie is mogelijk zonder het VB erin te betrekken), zullen de andere partijen wel moeten samenwerken, of ze treden de basisbeginselen van de democratie (en grondwet) zelf met de voeten.
Ik zie ze nog eerder de pvda betrekken dan het VB.

En als dat niet meer mogelijk is, dan wil dat zeggen dat het VB alleen kan regeren zonder dat ze op eender welk punt toegevingen moeten doen.

Uiteindelijk krijgen wij de regering die wij verdienen. Maar ik verwacht niet dat het ooit zo ver komt. 50%+ stemmen is enorm veel...
 
Hopelijk volgen er geen copycats.

Dit neigt zo hard naar Amerikaanse (Trump) toestanden.
STEL dat VB bij de volgende verkiezingen zo groot wordt zodat je echt niet meer om hen heen kunt, maar nog steeds buitenspel gezet wordt door de huidige regerende partijen, dan zie ik een opgezweepte massa nog toeren uithalen zoals men in USA het Capitool bestormde op het hoogtepunt van de waanzin.
Hier In belgie? Never gonna happen. Veel online gedoe maar in de praktijk? Zou mij zwaar verbazen.
 
STEL dat VB bij de volgende verkiezingen zo groot wordt zodat je echt niet meer om hen heen kunt, maar nog steeds buitenspel gezet wordt door de huidige regerende partijen, dan zie ik een opgezweepte massa nog toeren uithalen zoals men in USA het Capitool bestormde op het hoogtepunt van de waanzin.

Dat stukje is eigenlijk gewoon onmogelijk. Op vlaams niveau in theorie mogelijk maar realistisch gezien niet. Op belgisch niveau echt niet.
 
Terug
Bovenaan