Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Blijkbaar heb jij dat filmpje niet gezien dat ik heb gepost.
Daar sprak men juist over de politieke polarisatie in de VS en hoe jij daar in valt.
Oee nee lab leak. Enkel gekke republikeinen geloven daarin. Want Orange man bad enz.
Dan zijn Joe Rogan, Weinstein, Ex-CDC hoofd, Luc Montagnier, Bill Maher, Jimmy Dore, John Stewart en zoveel anderen die geen republikeinen zijn wat?

Het gaat niet om verzwijgen. Het gaat om de lab leak theorie afzwakken, dat wegzetten als een 'conspiracy theory', als het minst geloofwaardige.
Want 1. Trump promootte dit. Heb je direct al gans links mee in het verhaal als tegenstander van die theorie. En 2. Dr Fauci en vele andere virologen/funders die verbonden zijn aan onderzoek en 'gain of function'.

Want wat gaat er gebeuren wanneer zou blijken dat er meer dan 3 miljoen+ doden zijn gevallen door een lableak?
Valse voorstelling van de feiten. Wat fake news was, was het idee dat het virus man made was in een lab in China. Wat ook al ontkracht is.

Het was ook helemaal niet zeker of het virus uit dat lab ontsnapt is, dus wie dat toen met zekerheid en stelligheid kwam overtuigen heeft gewoon geluk dat het klopt, in plaats van kennis van zaken. Als het al klopt. Dus wel juist kaderen, he.
 
Laatst bewerkt:
Valse voorstelling van de feiten. Wat fake news was, was het idee dat het virus man made was in een lab in China. Wat ook al ontkracht is.

Het was ook helemaal niet zeker of het virus uit dat lab ontsnapt is, dus wie dat toen met zekerheid en stelligheid kwam overtuigen heeft gewoon geluk dat het klopt, in plaats van kennis van zaken. Als het al klopt. Dus wel juist kaderen, he.
Euhm neen. Ik heb niets gezegd over 'man made' virus. Ik heb enkel ingepikt over de waarschijnlijkheid van een lab leak. Waarop Sylverscythe repliek gaf op mijn posts in die context.

Jij verwart zaken.
 
Euhm neen. Ik heb niets gezegd over 'man made' virus. Ik heb enkel ingepikt over de waarschijnlijkheid van een lab leak. Waarop Sylverscythe repliek gaf op mijn posts in die context.

Jij verwart zaken.
Nee, jij zegt dat het gaat om de "lab leak theory" weg te zetten als conspiracy theory. Dat doet sylverscythe niet en dat is in het verleden ook niet gebeurd. Wat weggezet werd als fake news was dat het coronavirus een man-made biowapen was van de Chinezen. Dat klopt niet. En wat op dit moment weggezet wordt als een conspiracy theory, is dat oa Fauci wil toedekken dat het een lab leak was, omdat dat zijn (standaard-) onderzoek in een kwaad daglicht zou stellen. Omdat hij dan al een complot moet vormen met heel veel landen en instanties om dat te bekomen.

Edit: Ik zie trouwens dat je nog altijd het fabeltje over het eten van vleermuizen verspreidt. Echt, knap.
 
Laatst bewerkt:
Alle gekheid op een stokje maar het filmpje van @Legatus legt echt wel een pijnpunt bloot over hoe iets maar al te gemakkelijk weggezet kan worden als een conspiracy theory. Uiteraard ontken ik niet dat mensen de gekste dingen verzinnen tegenwoordig, maar als kritische geest is het verdomd moeilijk om nog kritisch te zijn zonder automatisch gestigmatiseerd en gedemoniseerd te worden als je niet in het juiste kamp zit.

We zijn een wereld aan het creëren waarin zelfs wetenschappers op hun tong moeten bijten om hun carrière niet te ondermijnen of verliezen. In China is dat al naar het extreme aan het gaan maar ik zie die gevaarlijke trend hier ook meer en meer opduiken. En ja, dat is een gevolg van de alsmaar groeiende polarisering en democratisering van informatie maar nee, niet alle wetenschappers zitten daarom samen met de overheid in een complot.
 
Laatst bewerkt:
Alle gekheid op een stokje maar het filmpje van @Legatus legt echt wel een pijnpunt bloot over hoe iets maar al te gemakkelijk weggezet kan worden als een conspiracy theory. Uiteraard ontken ik niet dat mensen de gekste dingen verzinnen tegenwoordig, maar als kritische geest is het verdomd moeilijk om nog kritisch te zijn zonder automatisch gestigmatiseerd en gedemoniseerd te worden als je niet in het juiste kamp zit.

We zijn een wereld aan het creëren waarin zelfs wetenschappers op hun tong moeten bijten om hun carrière niet te ondermijnen of verliezen. In China is dat al naar extreme aan het gaan maar ik zie die gevaarlijke trend hier ook meer en meer opduiken. En ja, dat is een gevolg van de alsmaar groeiende polarisering maar nee, niet alle wetenschappers zitten daarom samen met de overheid in een complot.
In China lijkt me dat nu wel gewoon het gevolg te zijn van een dictatuur, waar de partij zal beslissen wat wereldkundig mag gemaakt worden.

En groeiende polarisering en gedemoniseerd worden als je niet in het jusite kamp zit...hmm, MVR?
 
In China lijkt me dat nu wel gewoon het gevolg te zijn van een dictatuur, waar de partij zal beslissen wat wereldkundig mag gemaakt worden.
Inderdaad, maar het punt blijft dat het gemakkelijk is om een label te plakken en the show must go on.

Bewijs maar eens dat de CCP een dictatuur is en oligarchische bedrijven aan spionage doen (TikTok/Huawei), enkel dat is al een conspiracy theory.

En groeiende polarisering en gedemoniseerd worden als je niet in het jusite kamp zit...hmm, MVR?
Wil ik niet ontkennen al neemt dat niet weg dat zijn opzwepende gedrag naar rechtse trollen vooral het probleem is.

MVR is samen met Maggie De Block trouwens ook niet vies van labeltjes plakken.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, maar het punt blijft dat het gemakkelijk is om een label te plakken en the show must go on.

Bewijs maar eens dat de CCP een dictatuur is en alle oligargische bedrijven aan spionage doen (TikTok), enkel dat is al een conspiracy theory.
In China toch gewoon? Hier in het -nuja- vrije Westen mogen we echt wel wat kritischer zijn hoor. Het probleem is dat veel mensen niet kritisch willen zijn, en vooral hun eigen bias willen bevestigd zien. Dat zie je hier op het forum ook, zoals Legatus die plots "kritisch" gaat denken als er een theorie op de proppen komt die Fauci in een slecht daglicht zet.

Pas op, ik volg dat ingaan tegen de consensus moeilijk is, maar het is hier niet verboden hé. Ja, soms moet je tegen een hoop luide internettrollen ingaan, maar ondanks veel sterke verhalen uit altijd dezelfde hoek zie ik hier nog geen almachtige overheid mensen monddood maken.
 
Nee, jij zegt dat het gaat om de "lab leak theory" weg te zetten als conspiracy theory. Dat doet sylverscythe niet en dat is in het verleden ook niet gebeurd. Wat weggezet werd als fake news was dat het coronavirus een man-made biowapen was van de Chinezen. Dat klopt niet. En wat op dit moment weggezet wordt als een conspiracy theory, is dat oa Fauci wil toedekken dat het een lab leak was, omdat dat zijn (standaard-) onderzoek in een kwaad daglicht zou stellen. Omdat hij dan al een complot moet vormen met heel veel landen en instanties om dat te bekomen.

Edit: Ik zie trouwens dat je nog altijd het fabeltje over het eten van vleermuizen verspreidt. Echt, knap.
"Valse voorstelling van de feiten." Zoals jij dat zei.
Nergens heb ik gezegd dat Sylverscythe dat wegzet als een Conspiracy Theory. Ik heb gezegd dat andere dat deden. De media, politiekers en academici.


Welk fabeltje? Eten mensen in die landen vleermuizen ? ja. Verkopen ze die vleermuizen ook op wet markets? ja. Kunnen die virussen dan verspreid worden van vleermuizen naar andere diersoorten? ja.
 
In China toch gewoon? Hier in het -nuja- vrije Westen mogen we echt wel wat kritischer zijn hoor. Het probleem is dat veel mensen niet kritisch willen zijn, en vooral hun eigen bias willen bevestigd zien. Dat zie je hier op het forum ook, zoals Legatus die plots "kritisch" gaat denken als er een theorie op de proppen komt die Fauci in een slecht daglicht zet.

Pas op, ik volg dat ingaan tegen de consensus moeilijk is, maar het is hier niet verboden hé. Ja, soms moet je tegen een hoop luide internettrollen ingaan, maar ondanks veel sterke verhalen uit altijd dezelfde hoek zie ik hier nog geen almachtige overheid mensen monddood maken.
Het is altijd hilarisch om de naiviteit te aanschouwen van iemand's aantijging tgov een ander. Je kan hier verbatim argumenten lezen die je ziet terugkomen op comedy night shows, twitter posts van prominente democraten, linkse media, etc. Van BLM, Russiagate, transgender issues tot CRT.

Verwaand in hun eigen overtuiging dat zij wel kritisch staan tgov de informatie feed die zij blindelings overnemen terwijl ze andere beschuldigen aan hun onkritisch bias.
 
Het is altijd hilarisch om de naiviteit te aanschouwen van iemand's aantijging tgov een ander. Je kan hier verbatim argumenten lezen die je ziet terugkomen op comedy night shows, twitter posts van prominente democraten, linkse media, etc. Van BLM, Russiagate, transgender issues tot CRT.

Verwaand in hun eigen overtuiging dat zij wel kritisch staan tgov de informatie feed die zij blindelings overnemen terwijl ze andere beschuldigen aan hun onkritisch bias.
Dat is grappig dan aangezien ik weinig van al die zaken volg. Geen eigenlijk, maar ik vermoed dat voor jou het merendeel van nieuwbronnen wel links zullen zijn. Meestal als je zelf maar extreem genoeg één zijde aanhangt wordt alles richting centrum wel links/rechts natuurlijk.

En verder ja, die laatste zin. Is het nu niet een beetje ironisch komende van jou? Loopt hier nog een meer ideologisch verblinde persoon rond eigenlijk?
 
In China toch gewoon? Hier in het -nuja- vrije Westen mogen we echt wel wat kritischer zijn hoor. Het probleem is dat veel mensen niet kritisch willen zijn, en vooral hun eigen bias willen bevestigd zien. Dat zie je hier op het forum ook, zoals Legatus die plots "kritisch" gaat denken als er een theorie op de proppen komt die Fauci in een slecht daglicht zet.
Als iemand sterk afwijkende ideeën heeft komen deze al snel over als ongeloofwaardig maar dat is vaak vanwege de afwijking van de norm. Het is niet dat ze niet kritisch willen zijn maar omdat ze hun eigen inzichten proberen te verdedigen. Door de vierde informatierevolutie (het internet) denkt iedereen kennis te hebben maar niet alle kennis is daarom juist, of fout omdat ze van het andere spectrum komt en een label krijgen.

Vroeger moest Galilei zwijgen van de kerk omdat hij ontkende dat de aarde het centrum van het heelal was. Wetenschappers wijken per definitie af van de norm en botsen meer dan ooit op een (virtuele) muur. In China was die muur een communistisch regime die zijn eigen belangen probeerde te beschermen. In het Westen hebben we gelukkig nog een democratisch systeem en procedures die whistle blowers zouden moeten beschermen. Helaas is dat ook niet altijd waterdicht (Edward Snowden, Julian Assange, Chelsea Manning, ...) als ze het staatsbelang (waarheid van de overheid) niet dienen.

Pas op, ik volg dat ingaan tegen de consensus moeilijk is, maar het is hier niet verboden hé. Ja, soms moet je tegen een hoop luide internettrollen ingaan, maar ondanks veel sterke verhalen uit altijd dezelfde hoek zie ik hier nog geen almachtige overheid mensen monddood maken.
Dat is grappig dan aangezien ik weinig van al die zaken volg. Geen eigenlijk, maar ik vermoed dat voor jou het merendeel van nieuwbronnen wel links zullen zijn. Meestal als je zelf maar extreem genoeg één zijde aanhangt wordt alles richting centrum wel links/rechts natuurlijk.
Biases worden versterkt door een tweepartijsysteem en echo chambers zoals Facebook en Twitter.

Het is volgens mij een maatschappelijk probleem en geen individualistisch probleem. We kunnen het onderscheidend vermogen van mensen tussen wat juist of fout is in vraag stellen. Alleen moeten we ermee rekening houden dat het internet vrij toegankelijk is en de gaussverdeling hier ook werkt. Niet enkel dat want zelfs intellectuelen worden heel vaak misleid door influencers omdat ze eerder een volgtype zijn. Vroeger stonden redenaars op een kruk op het dorpsplein maar met de globalisering is het gemakkelijk om gelijkgezinden/naïevelingen te vinden en bubbels te creëren.

In de volksmond hoor je dat sociale media een vergif is maar ik denk eerder dat het een behekste spiegel is geworden.

 
Laatst bewerkt:
De DAP, de politiedienst die instond voor de bewaking van Marc Van Ranst dient een stakingsaanzegging in.

Politiedienst die Van Ranst moest beschermen: "Lang niet zeker dat we Conings konden stoppen"
We waren en zijn zo onderbemand dat we hem vaak slechts met drie man konden bewaken in plaats van de zeven voorziene.
We hebben zelfs drie Afrikaanse presidenten in de steek moeten laten toen Jürgen Conings voortvluchtig was.

Triestig verhaal eigenlijk want:

De personeelsleden wijten de problemen aan hun directeur Claude Passchier, die heel eigengereid optreedt. “Die man is één jaar baas en iedereen loopt hier weg of valt ziek uit. Hij is heel autoritair en vaardigt de ene na de andere ordemaatregel of sanctie uit, iedereen is doodsbang. Dat is ook meteen de reden waarom veel mensen vertrekken en er geen nieuwe medewerkers willen komen. Onze dienst, die ooit een voorbeeld was, is niks meer waard. Een verschrikkelijk voorbeeld is het incident met de koning die zich vastreed in een gewelddadige betoging in Schaarbeek begin dit jaar. Die incidenten vallen niet uit de lucht. Het is het beste bewijs dat onze dienst één grote chaos is.”

Bij de federale politie wil men niet al te diep ingaan op de hele problematiek vanwege veiligheidsissues. “We hebben een personeelstekort en willen zo snel mogelijk meer mensen aanwerven, maar dat is moeilijk. We willen ook meegeven dat volgens onze analyses nooit iemand van de beschermde vips in gevaar geweest is.
 
Kritisch wezen tegenover vanalles vind ik belangrijk, en ik vermoed dat ik niet de enige ben. Ik vind het dus goed dat zonder echte bewijzen voor een andere theorie of tegen de lableak theorie, deze theorie niet mag worden genegeerd.

Waar ik meer een probleem mee heb, is dat er over die theorie wordt gegaan alsof ze onder de mat is geveegd en daarom dus meer geloofwaardig moet zijn dan alle andere mogelijkheden wegens enkele conspiracy redenen. Het is niet eens waar dat ze genegeerd wordt en er zijn ook genoeg andere redenen om die theorie niet om de vijf botten in de media te laten komen. Zo is het in het kader van internationale samenwerkingsverbanden bijvoorbeeld compleet debiel om 'een land' openlijk te gaan beschuldigen van iets waar voorlopig compleet geen bewijs voor is terwijl er ook nog steeds andere mogelijkheden zijn.

Door iets als absolute waarheid te benoemen zonder dat je feiten hebt die het staven (hiermee verwijs ik naar Trump), ondermijn je net bij je tegenstanders de geloofwaardigheid van die theorie.
 
Laatst bewerkt:
Valse voorstelling van de feiten. Wat fake news was, was het idee dat het virus man made was in een lab in China. Wat ook al ontkracht is.

Het was ook helemaal niet zeker of het virus uit dat lab ontsnapt is, dus wie dat toen met zekerheid en stelligheid kwam overtuigen heeft gewoon geluk dat het klopt, in plaats van kennis van zaken. Als het al klopt. Dus wel juist kaderen, he.
Dat was gewoon politieke kleuring van beide zijden. Een beetje gezond verstand keek daar zo doorheen.

Rep: "Het komt uit een lab" Zij wisten ook wel dat er gewoon kans was dat het een leak was uit een lab en zeker niet man made was, want je zag dat aan het virus. Maar ze lieten dat met opzet achterwege, om te kappen op China.

Dems, via Fauci: "Het is zeker niet man made, we kunnen dat bewijzen, wat de rep zeggen is vollenbak fake nieuws!" Terwijl dat niet het algemeen of officieel standpunt van de rep was. En dat besefte Fauci ook wel, maar dat werd ook met opzet genegeerd.

Beiden zijn schuldig aan het zaaien van verwarring. Nogmaals, een beetje logisch denken en je doorprikte hier dat politieke spelletje meteen.
 
Laatst bewerkt:
Dat was gewoon politieke kleuring van beide zijden. Een beetje gezond verstand keek daar zo doorheen.

Rep: "Het komt uit een lab" Zij wisten ook wel dat er gewoon kans was dat het een leak was uit een lab en zeker niet man made was, want je zag dat aan het virus. Maar ze lieten dat met opzet achterwege, om te kappen op China.

Dems, via Fauci: "Het is zeker niet man made, we kunnen dat bewijzen, wat de rep zeggen is vollenbak fake nieuws!" Terwijl dat niet het algemeen of officieel standpunt van de rep was. En dat besefte Fauci ook wel, maar dat werd ook met opzet genegeerd.

Beiden zijn schuldig aan het zaaien van verwarring. Nogmaals, een beetje logisch denken en je doorprikte hier dat politieke spelletje meteen.
Je verwisselt Democraten met Fauci, waardoor je eigenlijk al een beetje door de mand valt qua gekleurdheid. Fauci was evenzeer onder Republikeinse regeringen Hoofdarts of crisisadviseur. Hij is een neutrale wetenschapper die aan de kant van de feiten staat. Dat Trump hem heeft afgeschilderd als iets anders, daar kan de man niet aan doen.
 
Je verwisselt Democraten met Fauci, waardoor je eigenlijk al een beetje door de mand valt qua gekleurdheid. Fauci was evenzeer onder Republikeinse regeringen Hoofdarts of crisisadviseur. Hij is een neutrale wetenschapper die aan de kant van de feiten staat. Dat Trump hem heeft afgeschilderd als iets anders, daar kan de man niet aan doen.
Okay, laat ons dan veronderstellen dat Fauci neutraal is, verandert dat nog steeds niets. Dan werden zijn uitspraken selectief gequote om uitdrukkelijk te zeggen "het is niet man-made, we kunnen dat bewijzen, wie dat zegt verspreidt fake news".

Ik zei nergens dat Fauci gelogen heeft. Niemand loog. Maar wetenschappelijk correcte feiten die mekaar niet tegenspreken werden wel politiek tegenover mekaar gezet (een mogelijke lab leak zonder te specifieren man-made of niet vs simpelweg man-made) en dat zaait verwarring. Het is ook politiek he, geen wetenschap, en de term "fake news" gooit men graag naar mekaar tegenwoordig. En ten treure, een weldenkend mens trapt daar niet in, en lacht daar eens mee, met de ogen rollend "tsss...politiek". Jij niet dan? Of heb je het moeilijk hiermee omdat je dacht/hoopte dat dems hier boven staan?
 
Laatst bewerkt:

Dat ontbrak er nog aan dat die zottin zich opwierp in da verhaal :rofl:

Allee alle respect voor die familie dat ge iemand kwijt zijt die ge graag ziet he.
Maar zelf die complotten geloven en die aannemen als advocaat zegt toch ook veel van die hun tekort aan verstand.
 

Dat ontbrak er nog aan dat die zottin zich opwierp in da verhaal :rofl:

Allee alle respect voor die familie dat ge iemand kwijt zijt die ge graag ziet he.
Maar zelf die complotten geloven en die aannemen als advocaat zegt toch ook veel van die hun tekort aan verstand.

“Wat is er op komst dat wij niet weten? Waarom worden er zoveel voorbereidingen getroffen en voor wat?” Met die woorden sloot Carine Knapen op 31 mei een lange Facebookpost af. Die ging over “beelden van UFO’s die vliegen op een manier die alle regels van de zwaartekracht tarten”, afspraken die Donald Trump gemaakt zou hebben over een “intergalactische federatie” en grootschalige militaire manoeuvres die vlak vóór de coronacrisis begonnen.

Star Fleet bestaat écht :love:
 

Dat ontbrak er nog aan dat die zottin zich opwierp in da verhaal :rofl:

Allee alle respect voor die familie dat ge iemand kwijt zijt die ge graag ziet he.
Maar zelf die complotten geloven en die aannemen als advocaat zegt toch ook veel van die hun tekort aan verstand.
Zijn ze dan verandert van advocaat? Ik meen me te herinneren dat ze een mannelijke advocaat hadden, die meteen zei dat noch hij noch de familie zou meegaan in allerlei complottheorieen.
 
Zijn ze dan verandert van advocaat? Ik meen me te herinneren dat ze een mannelijke advocaat hadden, die meteen zei dat noch hij noch de familie zou meegaan in allerlei complottheorieen.
De "familie van Jurgen Conings" is langs de ene kant de partner van JC, die een advocaat heeft die niet in complottheorieën gelooft en langs de andere kant de tante van JC, die Carine Knapen ingehuurd heeft.

(geen idee wie de meeste "aanhangers" onder de familie telt.
 
Terug
Bovenaan