Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Ik ben benieuwd. Ik hoor dat er daar bij Ter Hills al problemen zijn met lokale hangjongeren die hommeles maken en ruzie zoeken met de gasten. Daar moeten ze meer schrik van hebben dan van JC.
 
Ik ben benieuwd. Ik hoor dat er daar bij Ter Hills al problemen zijn met lokale hangjongeren die hommeles maken en ruzie zoeken met de gasten. Daar moeten ze meer schrik van hebben dan van JC.

Ah da wist ik niet.
Ken die wel die achter da project zitten maar zelf nog nie geraakt helaas 😬
Maar is wel een serieus knap project heel die omgeving. Zeker in de zomer 😍💦
 
En intussen wachten we in volle spanning op de volgende communicatie van onze minister Dedonder.
Na de schokkende boodschap "Conings is nu x weken onwettig afwezig, we gaan hem ontslaan" ligt de lat hoog.

Wat zal het nu zijn?
"Hij is zijn corona prik niet komen halen, we gaan nu volbak zijn gratis test blokkeren, zodat hij minder makkelijk kan reizen." ?

Ik ben zeer benieuwd. Als we nog iets horen van Dedonder, want de media probeert het wat onder de mat te vegen, en geeft haar de kans een "Maggie de Blokje" te doen zoals na de mondmasker klucht: een paar maand totaal verdwijnen tot het wat vergeten is.
Zelfs de topic titel hier werd aangepast, "om beter de lading van het topic te dekken", das het ultieme bewijs 😂
 
Net als gisteren waren er vandaag opnieuw zoekacties naar sporen van Conings. Onder meer aan het Dilserbos aan Heuvelsven (Lanklaar) daagden vanochtend militairen en politieagenten op. Bij die plaats werd bijna een maand geleden de auto van de voortvluchtige militair aangetroffen.

Tijdens de zoektocht gisteren zou in het gras een zwarte rugzak met “een aanzienlijke hoeveelheid munitie”
Dus ze hebben gisteren (na 3 weken?) een rugzak met munitie gevonden vlakbij de plaats waar zijn auto stond.
Dus ofwel zoeken ze niet goed, ofwel is hij een spel aan het spelen en hun echt aan het uitdagen
 
ofwel is hij een spel aan het spelen en hun echt aan het uitdagen
Daar lijkt het inderdaad wel op (hoeft daarom JC zelf niet te zijn, kan een sympathisant of flauwe grappenmaker ook zijn).

5xKOvhq.png
 
Ze hebben een rugzak gevonden met jachtmunitie, maar JC heeft geen jachtgeweren bij? Duidelijke link tussen de twee.
 
Ik vind het toch ook allemaal vreemd ,waarom zou hij die rugzak laten liggen ?
Een blijkbaar goed verstopte rugzak, want ze hebben hem pas na 3 weken gevonden . Gewoon weggegooid zal ie dus niet gedaan hebben, ik vermoed een afleidingsmanoevre.
 
En of hij een spel speelt met hun.
De kans dat ze hem op korte termijn gaan vinden is zeer onwaarschijnlijk.
 
Ze hebben een rugzak gevonden met jachtmunitie, maar JC heeft geen jachtgeweren bij? Duidelijke link tussen de twee.
Ze weten gewoon niet wat hij wel/niet meeheeft.
Met hoeveel man hebben ze dat bos nu doorzocht ? en dan die rugzak "over het hoofd gezien" ? dat is geen schoolboekentasje als je leest wat daar allemaal inzit

Ze maken hun elke dag meer en meer belachelijk
 
Die gebruikte terminologie in de media ook altijd om er al dan niet meer of minder gewicht aan te geven.

In het Dilserbos waar nu al 25 dagen gezocht wordt naar de voortvluchtige en tot de tanden gewapende militair is woensdag een zwarte rugzak aangetroffen die bijna zeker aan Conings toebehoort. De goed gevulde rugzak zat tjokvol munitie in doosjes, voor een machinegeweer P90 en het pistool 5.7, de twee wapens waarmee de man aan de haal is. Het zou inderdaad gaan om de munitie die hij samen met de wapens gestolen had in het militair depot van Leopoldsburg.

De zak lag tegen een boom en werd op goed een kilometer afstand van zijn auto gevonden. Zijn Audi Q5 was daar op dinsdag 17 mei aangetroffen, in hetzelfde Dilserbos. De auto was geboobytrapt met een granaat en binnenin lagen ook vier raketwerpers die hij eveneens gestolen had.

Naast munitie voor zijn wapens stak in de rugzak ook een patroongordel vol met zogenaamde hagelcartouches en nog een extra lading tripflares, dat zijn vuurgranaten. Plus ook verschillende pakjes koekjes, droge voeding, waterflessen, gamellen, een stafkaart en nog vele andere spullen die nodig zijn voor het overleven in de natuur. Er zou ook medicatie tegen psychose ingezeten hebben, dezelfde als die eerder in zijn auto was aangetroffen.

Minder voorraden

Het federaal parket wil niet veel meer kwijt over de zaak. “Maar we zijn tachtig tot negentig procent zeker dat die rugzak hem toebehoort, gezien de vele zaken die we aan hem kunnen linken”, zegt parketwoordvoerder Eric Van Duyse.

Opvallend detail in de vondst is zeker de patronengordel. Dat zou erop kunnen duiden dat Conings naast zijn twee oorlogswapens ook over een jachtgeweer beschikt. Anderzijds zou de vondst van de rugzak er ook op kunnen duiden dat Conings nu over geen, of toch veel minder voorraden beschikt, wat de piste van een zelfmoord weer aanwakkert. De rugzak lag er al enkele weken en was doorweekt na de vele regenbuien. De man zelf blijft spoorloos.

Jürgen Conings verdween op 17 mei nadat hij wapens gestolen had uit de kazerne van Leopoldsburg. Uit een afscheidsbrief maakten speurders op dat de man een aanslag zou plegen. Hij trok er van leer tegen “de virologen en politici” en stelde dat “hij in het verzet ging”. “Ik zal enemy of the state worden”, stond er. Eerder had hij op sociale media en aan vrienden zijn plannen al duidelijk gemaakt. Zo was het zijn intentie om viroloog Van Ranst om te brengen en een aanslag te plegen op een moskee in Eisden. Van Ranst is sindsdien in een safehouse ondergebracht, ook een tiental andere mensen krijgen bescherming, waaronder een advocaat die nog optrad bij zijn scheiding. De moskee wordt ook zwaarbewaakt.

Die auto, waarvan iedereen ondertussen toch al goed moet weten dat het om een Audi Q5 gaat (in hoeverre dat relevant is en blijft), is ondertussen al geboobytrapt met zowel een granaat als een tripflare. Nu zijn tripflares blijkbaar vuurgranaten!

Hieronder een voorbeeldje van de zogenaamde vuurgranaat, afgaande op het feit dat die soldaat er op zijn gemak met zijn rug naartoe staat op ongeveer twee meter zal de deadly range wel niet zo enorm zijn. Een flare kan je trouwens gewoon in je hand houden ook, om bijvoorbeeld 's nachts een landingszone voor een helicopter aan te geven.

 
Die gebruikte terminologie in de media ook altijd om er al dan niet meer of minder gewicht aan te geven.



Die auto, waarvan iedereen ondertussen toch al goed moet weten dat het om een Audi Q5 gaat (in hoeverre dat relevant is en blijft), is ondertussen al geboobytrapt met zowel een granaat als een tripflare. Nu zijn tripflares blijkbaar vuurgranaten!

Hieronder een voorbeeldje van de zogenaamde vuurgranaat, afgaande op het feit dat die soldaat er op zijn gemak met zijn rug naartoe staat op ongeveer twee meter zal de deadly range wel niet zo enorm zijn. Een flare kan je trouwens gewoon in je hand houden ook, om bijvoorbeeld 's nachts een landingszone voor een helicopter aan te geven.

Trouwens dat over die aanslag op de moskee zou hij gezegd hebben tegen een andere extreem-rechtse vriend. De zoon van de vriend had dat gehoord en vertelde dat op zijn beurt door aan zijn vrienden. Ja, wat is daar op het einde nog van waar? Lijkt een beetje op het klassieke telefoonspel. In dit artikel is de bron verbasterd tot sociale media en vrienden.

Zulke subjectieve berichtgeving zonder feitelijke details en versterkende bijvoeglijke naamwoorden suggereert dat ze een middel zijn om aan framing en opinievorming te doen. Is dat de taak van een krant tegenwoordig? In een wereld waar fake news en factchecking de nieuwe buzzwords zijn verwacht ik iets meer objectiviteit en onderzoeksjournalistiek.
 
Laatst bewerkt:
Begint toch echt lang te duren allemaal. Allee kan me niet voorstellen dat ze MVR nu nog paar weken opgesloten houden.
 
Trouwens dat over die aanslag op de moskee zou hij gezegd hebben tegen een andere extreem-rechtse vriend. De zoon van de vriend had dat gehoord en vertelde dat op zijn beurt door aan zijn vrienden. Ja, wat is daar op het einde nog van waar? Lijkt een beetje op het klassieke telefoonspel. In dit artikel is de bron verbasterd tot sociale media en vrienden.

Zulke subjectieve berichtgeving zonder feitelijke details en versterkende bijvoeglijke naamwoorden suggereert dat ze een middel zijn om aan framing en opinievorming te doen. Is dat de taak van een krant tegenwoordig? In een wereld waar fake news en factchecking de nieuwe buzzwords zijn verwacht ik iets meer objectiviteit en onderzoeksjournalistiek.
Ik vind dit wel ruiken naar goedkoop goedpraten, hoor. Rechtsextremistische terrorist die mensen herhaaldelijk met de dood heeft bedreigd en herhaaldelijk heeft gezegd dat die moslims een probleem zijn. Die praat met zijn vrienden in terroristische en extreemrechtse groeperingen, moet je dan echt gaan denken aan een telefoonspel om te kunnen kaderen dat hij het over een aanslag op een moskee heeft gehad? Ik zou het raar vinden als het daar niét over zou gegaan zijn, gezien zijn geschiedenis en gesprekspartners. Hoe serieus dat was, dat zou ik me wel kunnen afvragen. Maar doen alsof het niet gebeurd is, en alleen maar sensatie of krantenvulsel is, is toch ook maar goedkoop. Er zijn bronnen en getuigen, maar toch verwacht je meer van factchecking.
 
Trouwens dat over die aanslag op de moskee zou hij gezegd hebben tegen een andere extreem-rechtse vriend. De zoon van de vriend had dat gehoord en vertelde dat op zijn beurt door aan zijn vrienden. Ja, wat is daar op het einde nog van waar? Lijkt een beetje op het klassieke telefoonspel. In dit artikel is de bron verbasterd tot sociale media en vrienden.

Zulke subjectieve berichtgeving zonder feitelijke details en versterkende bijvoeglijke naamwoorden suggereert dat ze een middel zijn om aan framing en opinievorming te doen. Is dat de taak van een krant tegenwoordig? In een wereld waar fake news en factchecking de nieuwe buzzwords zijn verwacht ik iets meer objectiviteit en onderzoeksjournalistiek.
Dit stond ook onlangs in P-magazine, in zijn afscheidsbrief staat nauwelijks iets concreets in van dreigementen (wat ze hem nu ten laste leggen).


Conings spreekt over “voorbereidingen”, dat hij wellicht een “enemy of the state” zal worden en dat er “iets moet gebeuren om bepaalde mensen erop te wijzen dat het zo niet verder kan”. Zonder dat er ook maar één schot is gelost, kunnen we voorzichtig concluderen dat dat plan alvast geslaagd is. En ja, Conings geeft in de brief af op de politieke elite en op virologen die beslissen hoe wij moeten leven. “Ze zaaien haat en frustratie, nog erger dan het al was.”
Ik vind dit nog heel gematigde taal en van een prangende dreiging kan je nu toch echt niet spreken o.b.v. die brief.
 
Dit stond ook onlangs in P-magazine, in zijn afscheidsbrief staat nauwelijks iets concreets in van dreigementen (wat ze hem nu ten laste leggen).



Ik vind dit nog heel gematigde taal en van een prangende dreiging kan je nu toch echt niet spreken o.b.v. die brief.

Mja als iemand 4 raketlanceerders, een machinegeweer,... gaat pikken en dan schrijft dat er iets moet gebeuren in een afscheidsbrief kunt ge moeilijk ook ervan uitgaan alsof em een stukske taart gaat eten in de Wetstraat 16.
 
Dit stond ook onlangs in P-magazine, in zijn afscheidsbrief staat nauwelijks iets concreets in van dreigementen (wat ze hem nu ten laste leggen).



Ik vind dit nog heel gematigde taal en van een prangende dreiging kan je nu toch echt niet spreken o.b.v. die brief.
Ik heb niet alles gevolgd, maar volgens mij was het nooit die afscheidsbrief waarin de dreigementen stonden. Die stonden op andere plaatsen, zoals sociale media, en heeft hij tegen personen geuit.

Maar het is toch opzienbarend hoe je "voorbereidingen treffen" om "enemy of the state" te worden in combinatie met "opstand tegen de virologen" en gestolen wapens hier niet ziet als iets extremistisch of als iets dreigend.
 
Mja als iemand 4 raketlanceerders, een machinegeweer,... gaat pikken en dan schrijft dat er iets moet gebeuren in een afscheidsbrief kunt ge moeilijk ook ervan uitgaan alsof em een stukske taart gaat eten in de Wetstraat 16.
Dat maakt de potentiële dreiging inderdaad groter, maar daarom moeten we geen dreigementen gaan fabriceren die hij nooit geuit heeft.
 
Terug
Bovenaan