Desktop Videokaarten schandalig duur?

Huidig systeem is hier al van *kijkt in order history* 12/02/2015 :wtf:

i5 4960K
32gb DDR3
MSI GTX 980 4G
eerste generatie SSD

Dringend eens aan vervanging toe.
Volledige build indertijd was minder dan 1.800 toen en dat vond ik al duur.

Maar nu is dat zoals je zegt het hele budget al snel de prijs voor enkel je grafische kaart. :(

En ik hoef eens geen 4K build.
Als ik de komende paar jaren 1440p aan +120FPS kan spelen ben ik tevreden.

/EDIT: Ah ja, en dan ook nog een goede monitor upgrade nodig - hallo grens van 4.000 :cry:
Ik heb mij een xbox series x gekocht. Voor games doet dat ding alles wat ik nodig heb.

En voor de rest voldoet mijn gewone PC nog meer dan voldoende.
 
Ik heb mij een xbox series x gekocht. Voor games doet dat ding alles wat ik nodig heb.

En voor de rest voldoet mijn gewone PC nog meer dan voldoende.
Het probleem is dat ik mijn favoriete genres (fps en strategy) enkel op pc speel.
Voor RPG, sport, racing, action grijp ik dan wel sneller naar een console maar niet altijd.

Eigenlijk wil ik gewoon eender welk spel in zijn beste vorm kunnen spelen
 
Laatst bewerkt:
Best een kant en klaar systeem kopen , zoals hierboven .
Zelf samenstellen is nu veel te duur, echt niet normaal meer.Ik koop niks aan dees prijzen.Ik speel gewoon BF3 of BF4 lol
Zoveel geld voor een videokaart nee dank u das echt erover.
 
@Coolguy

Zelfde probleem en ik zit nog met een i7 920, 6gb ddr3, ati 7700 series en 1st gen ssd.

Basissysteem gekocht in 2009 en beetje geüpgraded.

Alles draait stroef, maar die prijzen... pfff
 
Koop u ergens eens GTX970 of 980 of zo? Die kan bridgen tussen je huidig systeem, tot je naar een hedendaagste Alder lake of Zen2 CPU kan gaan. Die GPU gaat nog net ok werken met uw basiscomponenten. Nu uw cpu/mobo/ram/ssd upgraden met uw huidge GPU gaat minder effect hebben denk ik. Zo'n GTX9X0 gaat ook nog eens beter presteren op een recente CPU met 16GB ram, en daarna kan je dan hopelijk rond MSRP eens een recente GPU kopen.
 
logisch dat die dingen duur zijn als ze letterlijk geld printen. mijn eerste asus tuf 3080 voor game pc die ik op launch gekocht heb voor 729 euro heeft zichzelf ondertussen al 3 keer terugbetaald met tussendoor te minen en is meer dan het dubbele waard dan wat ik er voor betaald heb.

Los daarvan heeft mining/scalping er nog weinig mee te maken sinds die LHR kaarten. niet interessant. meeste van de scalpers kopen enkel nog reference kaarten en playstations. het zijn de winkels die u in het zak zetten en grappig genoeg, scalpers op het hoogste niveau zijn. Ik kan zowel bij ingram als bij techdata bestellen voor het werk en op dit moment kost een 3080 tussen de 570 en 700€ inkoopprijs met levertermijn van 1-3 weken (excl btw). dat is een prijsstijging van nog geen 10% boven fabrieksprijs. die andere 90-150% steken de winkels zoals alternate en megekko dus in hun zak.

Moest ik nu een pc kopen zou ik een AMD kaart of nvdia FE kaar te pakken proberen krijgen ( behalve 3080ti of 3060), nicehash downloaden en hem uw 5-6 euro per dag laten minen... zelf al betaal je de 200 euro scalper premium heb je die na een maand terugverdient. beter dan eindeloos wachten en te hopen dat het gaat veranderen, want dat gaat niet gebeuren.

Ze zijn bij nvidia of amd ook niet achterlijk. Of je nu mined of niet. ze hebben gezien dat gamers bereid zijn om 1400€ te betalen voor een x80 kaart. Zelf de LHR modellen zijn praktisch overal uitverkocht en daar zijn miners/Scalpers praktisch niets mee. Vrij zeker dat het volgende gaat gebeuren --> marge van de winkel verkleint, maar MSRP Van nvidia gaat omhoog --> prijzen blijven +- gelijk of dalen licht(10-15%).

of ze flikken u de mentale truuk door een midrange chip te verkopen als high end zoals bij de 1000 en 2000 reeks kaarten. die waren redelijk "goedkoop" maar de chip die normaal in een x70 kaart ging ging in de 80 en hetgeen normaal in de 80 ging ging naar de 80ti en de ti naar de titan die amper beter was... dus al die mensen die blij waren met hun 800 euro 1080 hebben eigenlijk betaald voor een GP104 chip die eigenlijk naar hun upper midrange kaart ging zoals de 1070. de 3080 is zo enorm gewild omdat die terug over een echte high end chip beschikt ( GA102)

nvidia chip naming :
100 <-- datacenter kaart
102<-- high end chip voor 70ti/80/80TI/Titan
104 <-- upper midrange chip voor /60TI/70
108 <-- low/midrange chips 50/50ti/60

(leuk weetje beste price/performance is in 90% van de gevallen de goedkoopste van een bepaalde chip tier: in dit geval de 3070ti en 3060ti.)

2000 reeks was ook tussen 2 mining booms gereleased: Dus en Geen interesse van miners en massaal veel vorige gen kaarten op de 2dehands markt. Desondanks waren de kaarten toch allemaal 100-200€ duurder dan hun voorgangers en price performance een dure grap en nog steeds waren het record jaren voor Nvidia.

Er is geen concurrentie in de GPU markt hé. Als je dit jaar niet upgrade aan woekerprijzen doe je het volgend jaar aan nog duurdere prijzen. Je moet een keer upgraden. wat ga je anders doen? je hobby opgeven? Ze melken u nu gewoon uit zoals ze dat al jaren bij bedrijven ook doen. die 3080 die ze u verkopen aan 1400€ kunnen ze verkopen als een workstation quadro kaart van 5000 euro met minimale aanpassingen.


heel dit verhaal is niet exclusief aan gpu's en gebeurd wereldwijd al jaren in elke sector.

als ik voor mijn werk ergens een video vergader systeem placeer en die camera wil wallmounten heb ik van die ijzeren plaatjes nodig. ( https://www.alternate.be/Logitech/Logi-Rally-Mounting-Kit-houder/html/product/1514075)

200€ voor wat ijzer dat nog geen 300 gram weegt in totaal. Yay voor verdor Lock ins. in den action betaal je 5 euro. Maar als er dan iets scheelt aan die camera van 1500 euro ben je uw garantie kwijt omdat je geen origineel bevestigingsmateriaal gebruikt.

je betaald 5000€ voor een firewall. dat is dan nog eens 15k aan licenties alstublieft. na 3 jaar mag je kiezen: ofwel verleng je de licenties voor 10k en betaal je er nog eens 10k support bovenop want uw hardware is ondertussen verouderd en reserve onderdelen zijn "moeilijk te verkrijgen" ofwel koopt ge u voor 20K een nieuwe met nieuwe licenties. Daar zit gelukkig wel wat concurrentie op waardoor ze de prijzen niet elk jaar met 20% kunnen doen stijgen, maar zoals je ziet vinden ze wel een manier om u int zak te zetten....

virtualisatie zelfde verhaal. vroeger licenties per cpu' in je server. in de tijd van de quad cores kwamen ze af met het verhaal van per core te licensen want dat is goedkoper. dat was idd goedkoper voor één jaar tot ergens 8 cores. ondertussen plaats ik servers met 128 tot 256 cores ( maar nog steeds 1 tot 2 cpu's) en betaal je in plaats van 2-3k aan vmware licenties het vijfdubbele.


TLDR: het is makkelijk het om het als bedrijf/winkel op miners, corona, scalpers te steken. maar ze vinden u wel een manier om u te flikken. Moest sony het morgen toelaten om winkels boven hun adviesprijs ps5's te verkopen staan ze ook allemaal voor 700€ of meer te koop...
 
Laatst bewerkt:
virtualisatie zelfde verhaal. vroeger licenties per cpu' in je server. in de tijd van de quad cores kwamen ze af met het verhaal van per core te licensen want dat is goedkoper. dat was idd goedkoper voor één jaar tot ergens 8 cores. ondertussen plaats ik servers met 128 tot 256 cores ( maar nog steeds 1 tot 2 cpu's) en betaal je in plaats van 2-3k aan vmware licenties het vijfdubbele.
Nutanix Acropolis al eens bekeken?

Verder, prima post over hoe het systeem werkt!
 
yup :D mijn cluster op kantoor draait op nutanix / acropolis :) Je botst met hyperconverged nog altijd op hetzelfde probleem maar dan met windows server licenties. Elke Vm moet voor elke node gelicensed zijn voor het totaal aantal cores van je cluster...

maar nutanix is een droomproduct tho! voor mij hebben die VMWare al lang voorbijgestreefd. enkel de prijs van de hardware is om van omver te vallen. in 2017 voor 5 nodes 110k gelegd voor enkel hardware en support.
 
het is makkelijk het om het als bedrijf/winkel op miners, corona, scalpers te steken. maar ze vinden u wel een manier om u te flikken. Moest sony het morgen toelaten om winkels boven hun adviesprijs ps5's te verkopen staan ze ook allemaal voor 700€ of meer te koop...
Zolang er voldoende gekken zijn om die prijs te betalen, ...
Vraag en aanbod hé. Méér is het eigenlijk niet ..

Ivm dat winkels ook véél geld in hun zak steken -->
Dat heb ik gisteren ook nog opgemerkt. Ik had iets superdringend nodig, want ik was aan het werk en mijn scherm had het begeven en .... Dat kon dus echt niet wachten. Ik ben nog snel naar Tones gereden: 23€ voor hetgeen ik nodig had. (een tussenstukje)

Identiek hetzelfde artikel bij bol.com ?? 5€. :wallbash:
 
Laatst bewerkt:
Bij Ali express zou het je €2,15 gekost hebben voor een zak van 5 stuks.
En dan zagen winkelketens regelmatig in dit landje, dat we de lokale markt niet ondersteunen.
Ik wil best een meerprijs betalen .. maar ja, 2,15€ vs 23€ ... (en dat is inderdaad géén grap), dat is te veel van het goede.
Allé ja, toch als ik elke week 10x zoveel moet ophoesten.
 
Gisteren home surround systeem gekocht, besteld in Duitse webshop. Benelux prijs €690, Duitse prijs €550.
Twee weken geleden 5kVA inverter/solar MPPT/UPS systeem gekocht. BE/NL/FR/ES prijs €3500-3900. Geïmporteerd uit UK voor €2300.
Speciale striptangen, klemtangen en ander speciale tools hier in de winkels voor 60 tot 90 euro. Ali express voor 11 tot 15 fucking euro!!!!!
Vervangscherm voor mijn smartphone, Mediamarkt €120. (inclusief vervanging wel) Ali express €23 + 45 min werk voor mezelf.

Zelfs bol.com is vaak een ripoff. De verkopers daar doen gewoon copy/paste met de foto's van Ali Express en consoorten en verdrievoudigen de prijs.

Man ik heb echt al sloten geld bespaard door niet in de lokale kutwinkels te kopen.
Enkel zooi op netspanning en waar ik een garantie op wil koop ik online ergens in de EU.

Mijn excuses voor het afdwalen en mijn rant. :shy:
 
Iemand mijn RTX 2060 6GB kopen voor 5.000 euro? Ge krijgt er een Opel Corsa van 9 jaar oud bij tip-top in orde. Dan kunde eventueel uw RTX 2060 vervoeren :p
 
Ik heb beslist om Geforce Now 3080 abbo te nemen.
Ik kan de schandalige prijzen van de kaarten langs geen kanten betalen en begin meer en meer "last" te krijgen van games die ik niet meer kan spelen zoals ik wil op mijn 1070ti.

Tis misschien ook prijzig aan 99.99 per 6 maand, maar als ik moet kiezen tussen die prijs of die graka aan +2000 euro kopen, terwijl er wellicht weer een nieuwe reeks is tegen dat ik de centen heb, dan ga ik dit toch een kans geven.

Mijn netwerktest van de Geforce now app naar de stream hardware is perfect alleszins, 20ms en 0 packet loss.

Nu nog hopen dat die wachttijd al wat korter is, want is momenteel gemiddeld 1 tot anderhalve maand wachten terwijl ze al hun server locaties aan het uitbreiden zijn.
 
Ik heb beslist om Geforce Now 3080 abbo te nemen.
Is dat een een soort abonnement waarbij je eigenlijk een virtuele grafische kaart (3080 GTX) krijgt toegewezen en waarvoor je maandelijks een bepaalde prijs betaalt? Dus het is géén echte grafische kaart, mogelijk gaat deze ook niet (altijd) de snelheid behalen van de echte grafische kaart, maar het systeem probeert dit wel zo dicht mogelijk te benaderen afhankelijk van de drukte op de server?

Of ben ik mis? Ik ken dit systeem niet. Er staat wél een artikel op tweakers maar dat is toch vrij vaagjes ..
 
Is dat een een soort abonnement waarbij je eigenlijk een virtuele grafische kaart (3080 GTX) krijgt toegewezen en waarvoor je maandelijks een bepaalde prijs betaalt? Dus het is géén echte grafische kaart, mogelijk gaat deze ook niet (altijd) de snelheid behalen van de echte grafische kaart, maar het systeem probeert dit wel zo dicht mogelijk te benaderen afhankelijk van de drukte op de server?

Of ben ik mis? Ik ken dit systeem niet. Er staat wél een artikel op tweakers maar dat is toch vrij vaagjes ..

Edit: Wooot exited for testing, veel sneller dan ik dacht :)

Screenshot-2.jpg



Ja is inderdaad virtueel, en de snelheid boet daar nauwelijks op in.
Je huurt inderdaad zogezegd een virtuele pc.
(specs: AMD Ryzen Threadripper Pro-cpu met 8 cores, 28GB ddr4-3200 geheugen en een pci-e 4.0-ssd.)

Er staan veel van die typische vergelijkings testen op youtube en er is nauwelijks kwaliteit verschil tussen eenzelfde game scene op de 3080 RTX virtueel en een standalone kaart.

Sommige games tonen zelfs een paar fps meer op de virtuele kaart, andere games tonen op de virtuele minder fps maar dat is verwaarloosbaar op een beest als een 3080.
Outriders hieronder toont bijvoorbeeld 20 fps verschil maar aangezien dat nog steeds 90+fps is voel je dat natuurlijk niet.
Ook niet alle games halen 120 fps, zoals cyberpunk hieronder, maar dat game zou fps locked zijn.
Alleszins, op kwaliteit moet het niet onderdoen voor een lokale 3080 kaart., zoals je in de voorbeelden hieronder kan zien.
En in het cyberpunk voorbeeld hieronder was ik van mening de eerste minuten dat het beeld dat er voor mij "beter" uitziet de standalone
kaart was, maar is dus geforce now .

Maar alles hangt natuurlijk af van je netwerk thuis en je ISP snelheid.
Als je netwerk thuis in orde is en je hebt bijvoorbeeld One Up van Telenet, dan moet je je daarover al geen zorgen maken.
Heeft nauwelijks hardware nodig om te draaien, als je netwerk snelheid in orde is kan je het streamen over een decennia oude laptop zonder issues.

Iedereen kan trouwens die app downloaden met enkel email registratie, en dan kan je al scannen op je games + die netwerk test doen naar hun servers.
Je kan zelfs gratis MAX 1 uur sessie spelen als je toch eens wil testen, dit echter maar in 1080p aan 60fps ipv 1440p 120fps.
Je hebt wel geen priority dan en moet soms in een wachtrij wachten tot er een kaart vrijkomt.
Bij die gratis versie word je dan lukraak op een 1060, 2060 of als je heel veel gelukt hebt op een 3060 gesmeten ... natuurlijk zijn de resultaten dan ook heel verschillend.

Wij worden als Belgie bij een EU regio gestoken die pas in februari zijn eigen RTX 3080 datacenter krijgt, maar je kan in je settings naar een andere EU regio verbinden, en zelfs daar is mijn snelheid dubbel van wat het moet zijn om buffervrij te kunnen spelen in 1440p aan 120 fps.

Het abbo is natuurlijk NIET zoals Gamepass, bij geforce now is er GEEN game libary (behalve de free to play games of course).
Het systeem scanned je STEAM en EPIC library en toont je eigen ondersteunde games.
En die moet je dan natuurlijk ook NIET meer installeren om te spelen op je PC.
Mijn gemeentschappelijke library heeft ongeveer 320 games, en er worden er 154 herkent als speelbaar via die virtuele geforce kaart.
Lijkt wat pover maar het zijn vooral mijn oudere games en indie games die niet ondersteund worden.
Mijn games library is dan ook al 20 jaar oud. :)
Geen Gamepass PC ondersteuning, maar ik las gisteren dat mensen met een xbox console wel hun games kunnen laten starten over dat geforce now systeem, via de edge browser.

Speel Sessies op de virtuele 3080 zijn max 8 uur lang, daarna moet je de app herstarten. Denk dat ze dat vooral doen om te vermijden dat iemand die bijvoorbeeld stopt met spelen, niet zijn spel uren laat aanstaan voor niets, en zo een kaart bezet houd voor niets.



 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat met input delay aangezien je dus in principe op afstand aan het spelen bent? Ik zit hier met Teleslet met een ping van gemiddeld 15 - 25 ms naar Belgische datacenters. Op zich is dat dus 1 tot 2 frames vertraging bij 60 Hz. Op zich zal dat nog wel meevallen voor casual gaming maar ik kan mij inbeelden dat het bij competitive gaming, en dan vooral om juist te mikken bij shooters, een groot nadeel vormt. Lijkt mij ook de meeste voordelen van 144Hz monitors teniet te doen.
 
Hoe zit dat met input delay aangezien je dus in principe op afstand aan het spelen bent? Ik zit hier met Teleslet met een ping van gemiddeld 15 - 25 ms naar Belgische datacenters. Op zich is dat dus 1 tot 2 frames vertraging bij 60 Hz. Op zich zal dat nog wel meevallen voor casual gaming maar ik kan mij inbeelden dat het bij competitive gaming, en dan vooral om juist te mikken bij shooters, een groot nadeel vormt. Lijkt mij ook de meeste voordelen van 144Hz monitors teniet te doen.
Ik merk bij de gratis nvidia versie geen input delay, maar ik moet wel zeggen dat ik dat niet getest heb met shooters.
En die gratis versie is natuurlijk ook maar 1080p 60fps.
Ik heb ook de gamepass van Microsoft en heb daar WEL shooters getest zoals Destiny en Outriders via CLOUDGAMING, en heb ook daar geen inputlag opgemerkt.
Dus ik neem aan dat dat bij nvidia dan ook niet het geval zal zijn.

De test naar hun servers via hun app toont 24ms voor mij, en ze geven aan dat alles onder de 40ms ideaal is.
Test is NIET uitgevoerd naar het dichtste datacenter want daar hebben ze nog geen RTX 3080 servers (februari)
Wij zitten normaal bij EU southwest blijkbaar, dat word standaard daarop ingesteld in je instellingen.
Maar je kan dat manueel aanpassen.
Test gedaan op EU central. (servers in de link hieronder)


Edit: 25ms nu :)

Screenshot-1.jpg


Maar indien ik competitief zou spelen zou ik wellicht ook wel liever op een local kaart spelen denk ik.
Dat is hetzelfde als heel het wireless spelen op een gewone pc, ook niet veel competitieve spelers die draadloos spelen.

Maar voor die RTX 3080 servers kan ik het voorlopig niet zeggen uit eigen ervaring, mijn order voor toegang is nog niet bevestigd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan