Desktop Videokaarten schandalig duur?

makila

Well-known member
Crowdfunder FE
Misschien zie ik spoken maar. Ik heb nu een videokaart in mijn PC steken van 2017.
Die videokaart kostte 4 jaar geleden 198€. Tot mijn verbazing kan ik deze videokaart nog altijd kopen in de winkel. De prijs in 2021? 230€. WTF!

Het betreft deze kaart
Msi geforce gtx 1050 ti
- Datum Release: Oktober 25, 2016
- Prijs in 2017: 197.99€ (Tones) - deze kaart steekt dus nu in mijn PC
- Prijs in 2021: 229.90€ (Alternate)

Ik had altijd gedacht dat computeronderdelen na 3 jaar serieus in waarde gedaald zijn. Maar dit blijkt alvast voor deze videokaart helemaal niet het geval.

Misschien moet ik mijn videokaart verkopen voor 100€ wanneer ik een nieuwe PC koop, de kans is groot dat ik die voor die prijs ook nog verkocht krijg lol. De nieuwprijs is echt absurd voor zo'n oude kaart.
 
Uit welk hol komt gij gekropen? 😂

Maar het is correct ja. De reden is enerzijds doordat crypto miners alle kaarten opkopen om te minen en anderzijds een tekort aan productiecapaciteit voor computer chips.

Prijzen staan al zo hoog sinds vorig jaar maart of zo.
 
Dat de prijzen hoog waren en de reden waarom weet ik ook wel hoor. Maar ik wist niet dat het zo erg was dat een "Retarded" videokaart (Ik weet niet hoe je een fucking 4 jaar oude videokaart anders moet noemen?) nu duurder zou zijn dan een 'splinternieuwe' kaart, 4 jaar geleden ;)

In dat op zicht ben ik verrast. De toestand is dus nog erger dan ik dacht, ik heb het toch serieus onderschat. T'is nu niet dat ik elke dag de prijzen in het oog houd, dat doe je pas als je van plan bent + wat rond gaat zien voor een nieuw machientje hé!

Vroeger toen ik een nieuwe PC kocht, dan ging die naar het containerpark want die PC was dan waardeloos. Maar als ik dit nu even bekijk, dan kan ik beter die PC (als ik een nieuwe koop) verkopen voor let's say 300€ en dat gaat dan nog lukken ook vermoed ik. :bow:
 
Ik denk vooral aan cryptominers dan aan te kort van die chips. Cryptomining is nog nooit zo populair geweest en als je het goed doet dan haal je je aankoopprijs er wel dikjes uit. Je moet er wel wat voorover hebben, maar als ik zie dat men nu al gretig RTX3090 aankoopt en verkoopt dan zal er wel genoeg kapitaal rondzweven.

Jammer voor ons gamers ... mijn topkaart destijds GTX780 koste 499 euro bij Tones. Nu heb je een RTX3060 nog niet onder de 600 euro (tenzij 2de hands)
 
Cryptominers is één reden. Scalpers is ook een reden maar er is ook corona natuurlijk en alle gevolgen: firma's die investeringen bijgevolg on hold zetten, veel meer thuiswerk dus meer pc's en laptops verkocht, problemen in China en andere Aziatische landen waar productie stil ligt door strenge lockdowns, bijgevolg lange backlog, achterstanden in logistiek, economie die herleeft maar transport dat heel duur wordt als gevolg...

AMD en Intel verwachten einde van de shortage in 2023.
China die sommige producenten in het land zonder stroom zet om energiedoelstellingen te halen.

Redenen genoeg en het wordt altijd eerst erger voor het beter wordt. Heel jammer voor de gamers inderdaad.
 
Je kan de originele kaarten toch kopen aan de geadviseerde prijzen.

Beetje geduld hebben en stockbot in de gaten houden.
 
Als er geen high of mid range kaarten zijn om te kopen gaat de demand voor lower-end kaarten omhoog. Dus ook de prijzen van deze low-end.
Als je een beter kaart zoekt en je kan niet wachten .(kan nog wel een hele tijd duren eerlijk gezegd) dan ben je best af om de occasie markt af te schuimen en hopen dat je geluk hebt om een menselijke persoon tegen te komen. Ze zijn er hoor, al zijn ze in de minderheid.
Ik heb vorig jaar een 1080ti aurus op de kop kunnen tikken voor 450€, en op mijn beurt mn 980 verkocht voor 180€.

Geduld is een mooie eigenschap. Je kan die stockbots in het oog houden, maar je zal nog steeds veel geld neertellen voor een 3xxx series kaart. Teveel imo.
 
Je kan de originele kaarten toch kopen aan de geadviseerde prijzen.

Beetje geduld hebben en stockbot in de gaten houden.
² ; heb hier het geluk gehad om een 6800 xt te kunnen kopen in de amd drops ( wel met behulp van een script op tweakers)
 
Wat raden jullie eigenlijk aan anno 2021? Een GTX of een RTX kaart? (Nvidea)
Of eerder aan kaart van Radeon ipv Nvidea?

Voorbeeld
&
 
Ik zou de bots in de gaten houden voor drops van de nieuwe generatie kaarten.

Dan heb je wel een FE maar die zijn tenminste betaalbaar.
 
Het hangt in mijn ogen allemaal af, wat je ermee wil doen. Wat zijn je plannen? Welke games ga je spelen.? Nieuw betaal je elke videokaart veel te veel tegenwoordig. Zelfs als je hem via een Officiële winkel of fabrikant koopt. Als je gewoon een goeie kaart zoekt,Gezien je 2060 of 1660 Ti aanhaalt vermoed ik dat je geen top tier kaart hoeft. Koop zoals ik een 1080ti tweedehands. En dan heb je een super kaart die alle spelletjes vlot kan draaien voor relatief weinig geld. En wacht af tot volgend jaar voren rtx3000 serie of rx6000 serie. Het grootste probleem momenteel zijn niet enkel de miners Maar simpelweg het tekort aan Silicon voor de fabricage van chips. Dat samen met de Grote vraag en de corona crisis zorgen voor deze situatie.

Er zijn al duizenden discussies over geweest, en iedereen heeft een mening. Maar wat ik vast stel is dat plotseling iedereen een videokaart wil die niet te vinden is. En dan zijn we tot de basis van het probleem gekomen, tegenwoordig is het zo, iedereen wil wat hij niet kan krijgen. Nog nooit zoveel gamers geweten met een videokaart in hun systeem Dat ze niet nodig hebben of eigenlijk zelfs niet kunnen betalen.

Als er één ding is dat fabrikanten wel kunnen, dan is het een hype creëren. En iedereen gaat er met zijn ogen dicht in mee.

Maar iedereen doet maar op, ik zal daar de volgende jaren wel van profiteren als ze op de occasie markt komen.

Zo, mijn gal is ook weer gespuugd 😂
 
Laatst bewerkt:
Gezien je 2060 of 1660 Ti aanhaalt vermoed ik dat je geen top tier kaart hoeft. Koop zoals ik een 1080ti tweedehands. 😂
Als een top tier verkrijgbaar was voor max 500€, dan kochte ik gewoon een top tier kaart.
Maar ik zie startprijzen vanaf 2000€. Dat is gewoon crazy. :tongue:

Mijn huidige PC koste alles in totaal 1500€. Dan ga ik echt géén 2k betalen voor alleen maar een grafische kaart.

Neen ik heb nu een GTX 1050 Ti. Top tier is niet echt nodig sé. Misschien koop ik gewoon een nieuwe PC zonder grafische kaart en steek ik daar dan die GTX 1050 Ti in tot de prijzen zakken.
 
Ik heb vorig jaar mijn RTX2060 8GB amper 300 euro betaald en ik zie deze soms net onder de 400 euro 2dehands in de verkoop.

Absurd!
 
Je zou al bijna beter investeren in een grafische kaart die na een jaar dik opbrengt (bij wijze van spreken) i.p.v. op korte termijn te beleggen.
 
Een top tier kaart zoals 1080ti kostte nieuw 750-800€ , de 2080ti was al stukken duurder, +a1000€, dus een 3080 of 6800xt ging nooit onder de 1000€ kosten, maar deze prijzen zijn idioot. Ze hebben moedwillig de MSRP zo laag gezet, om de massa te doen denken dat ze deze kaarten gingen kunnen betalen. Met als gevolg , iedereen wil 1. En zal uiteidelijk veel meer betalen dan hij normaal gezien zou doen.
Het zijn geen uilen hoor die producenten. Die wisten natuurlijk al heel lang dat de demand groter ging worden dan het aanbod.
 
Een top tier kaart zoals 1080ti kostte nieuw 750-800€ , de 2080ti was al stukken duurder, +a1000€, dus een 3080 of 6800xt ging nooit onder de 1000€ kosten, maar deze prijzen zijn idioot. Ze hebben moedwillig de MSRP zo laag gezet, om de massa te doen denken dat ze deze kaarten gingen kunnen betalen. Met als gevolg , iedereen wil 1. En zal uiteidelijk veel meer betalen dan hij normaal gezien zou doen.
Het zijn geen uilen hoor die producenten. Die wisten natuurlijk al heel lang dat de demand groter ging worden dan het aanbod.
Ik heb nochtans mijn rtx3080 voor 800 en een klets gekocht. Toen vond ik die ook al duur trouwens. Maar hey... ik ging eens gek doen. Het was mijn eerste top tier kaart die ik ooit gekocht had. Anders deed ik altijd x60 tot xx70 reeksen.
 
Ik heb nochtans mijn rtx3080 voor 800 en een klets gekocht. Toen vond ik die ook al duur trouwens. Maar hey... ik ging eens gek doen. Het was mijn eerste top tier kaart die ik ooit gekocht had. Anders deed ik altijd x60 tot xx70 reeksen.
En wanneer was dat?
Een founders edition wss? Welke nu niet meer nieuw te krijgen zijn.

800€ is redelijk “normaal” voor een top tier kaart. Maar intussen is er een 3090 dus “top tier is ook niet meer helemaal correct”
 
Laatst bewerkt:
En wanneer was dat?
Een founders edition wss? Welke nu niet meer nieuw te krijgen zijn.

800€ is redelijk “normaal” voor een top tier kaart. Maar intussen is er een 3090 dus “top tier is ook niet meer helemaal correct”
Ergens november 2019. die 3080 oc van asus. (denk dat ze die nu niet meer maken) Maar toen kwam corona in combinatie met scalpers en stijgende cryptoprijzen...
 
Terug
Bovenaan