Desktop Videokaarten schandalig duur?

@Coolguy

Zelfde probleem en ik zit nog met een i7 920, 6gb ddr3, ati 7700 series en 1st gen ssd.

Basissysteem gekocht in 2009 en beetje geüpgraded.

Alles draait stroef, maar die prijzen... pfff
hier ook een i7 920. heb die vorig jaar vervangen door een xeon x5670 (overclocked naar 4.2ghz), extra ram gekocht en een gtx 1660 super. Kan nu weer even verder..
 
Had enkele jaren geleden hetzelfde gedaan maar dan met een x5650. Het is met 4->6 cores en wat hogere clocks absoluut een stap vooruit ten opzicht van een i7 920. Is volgens mij zelfs anno 2021 nog vrij capabel als daily driver, en doet in mijn geval dienst als 24/7 linux homeserver. Juist energie efficiëntie mag wat beter. 🤡

Maar maak u geen illusies op gaming gebied. Deze xeons waren in de eerste plaats server CPUs met focus op multi-threaded prestaties. Laat de meeste games toch nog steeds (gedeeltelijk) afhankelijk zijn van single-threaded prestaties om dingen snel genoeg te berekenen en op het scherm te brengen. Het prestatieverschil met de huidige CPUs als een AMD 5600X is ondertussen redelijk gigantisch geworden. Denk zelfs dat die bij een gtx 1660 super gaat bottlenecken op 1080p.
 
Ik kan zowel bij ingram als bij techdata bestellen voor het werk en op dit moment kost een 3080 tussen de 570 en 700€ inkoopprijs met levertermijn van 1-3 weken (excl btw). dat is een prijsstijging van nog geen 10% boven fabrieksprijs. die andere 90-150% steken de winkels zoals alternate en megekko dus in hun zak.


als ik voor mijn werk ergens een video vergader systeem placeer en die camera wil wallmounten heb ik van die ijzeren plaatjes nodig. ( https://www.alternate.be/Logitech/Logi-Rally-Mounting-Kit-houder/html/product/1514075)

200€ voor wat ijzer dat nog geen 300 gram weegt in totaal. Yay voor verdor Lock ins. in den action betaal je 5 euro. Maar als er dan iets scheelt aan die camera van 1500 euro ben je uw garantie kwijt omdat je geen origineel bevestigingsmateriaal gebruikt.
Pff dat verbaast me nu geen hol zie, al is nVidia even schuldig. Met hun Ti reeks scalpen ze gewoon zelf al een stuk de prijs.
(mocht ge trouwens een deal willen doen ;))

Die ijzeren plaatjes verbaast me ook niks. Ik heb 2 jaar geleden een UPS gekregen van APS. Ik wou daar rack rails voor kopen: 220 euro voor een set, gewoon 4 platen geplooid inox. niet eens gelakt.
 
net mail gekregen van Azerty dat mijn kaart niet meer zal geleverd worden (ASUS TUF GAMING GeForce RTX 3070)

dus ofwel krijg ik mijn geld terug ofwel iets anders bestellen maar dan kan ik bijna het dubbel opleggen
:'(
,
denk dat ik het nog wel even met mijn GTX 1060 verder doe tot de Nvidia 4000 serie verschijnt

was besteld op 17/01/2021 één jaar voor niets zitten wachten
 
net mail gekregen van Azerty dat mijn kaart niet meer zal geleverd worden (ASUS TUF GAMING GeForce RTX 3070)

dus ofwel krijg ik mijn geld terug ofwel iets anders bestellen maar dan kan ik bijna het dubbel opleggen
:'('(
,
denk dat ik het nog wel even met mijn GTX 1060 verder doe tot de Nvidia 4000 serie verschijnt

was besteld op 17/01/2021 één jaar voor niets zitten wachten

Bij mij net omgekeerd.
Ik wist niet eens dat de 3000 serie ging uitkomen (ik volg al die techstuff niet zo), ik had een oude game pc met een I7 4970K en GTX1060 en wilde wel eens iets nieuws omdat we in lockdown zaten én met cyberpunk in het vooruitzicht..
Ben 's middags gewoon naar mijn pc boer gereden en een ASUS TUF RTX3080 OC gekocht, ik heb geen seconde moeten wachten terwijl duizenden mensen al maanden pre-orders hadden staan die uiteindelijk nooit iets aangekregen hebben.
Ik besefte pas later dat heel die GPU markt enorm gehyped was en dat ik blijkbaar wat geluk gehad heb, vooral omdat ik die voor 1/3 van de prijs van vandaag gekocht heb. lucky me.

Sidenote: Cyberpunk is het slechtste spel dat ik ooit gespeeld heb.
 
Ik heb te lang getwijfeld toen mijn GeForce GTX970 kapot ging, zaten we midden in de eerste cryptohype en vond ik de prijzen toen ook al iets te hoog. Maar nu met corona, chiptekorten en nieuwe cryptohypes ziet het er niet naar naar uit dat ik binnenkort nog aan een nieuwe videokaart kom die überhaupt betaalbaar is...

Ben ondertussen noodgedwongen via gamestreamingdiensten aan het spelen.
Shadow was inbegrepen in mijn internet abonnement, maar is vanaf volgende maand afzonderlijk extra te betalen...
 
Ik heb te lang getwijfeld toen mijn GeForce GTX970 kapot ging, zaten we midden in de eerste cryptohype en vond ik de prijzen toen ook al iets te hoog. Maar nu met corona, chiptekorten en nieuwe cryptohypes ziet het er niet naar naar uit dat ik binnenkort nog aan een nieuwe videokaart kom die überhaupt betaalbaar is...

Ben ondertussen noodgedwongen via gamestreamingdiensten aan het spelen.
Shadow was inbegrepen in mijn internet abonnement, maar is vanaf volgende maand afzonderlijk extra te betalen...

Koop u een xbox met gamepass voor 3jaar en probeer op die manier de hoge prijs ermee uit te zitten.
Dat is wat ik gedaan heb... ik ga geen 1k, 2k of whatever k€ betalen voor een videokaart...
 
Koop u een xbox met gamepass voor 3jaar en probeer op die manier de hoge prijs ermee uit te zitten.
Dat is wat ik gedaan heb... ik ga geen 1k, 2k of whatever k€ betalen voor een videokaart...

Gamen met een controller is echt mijn ding niet... Maar GamePass for Windows overweeg ik wel eens te testen (hebben ook gamestreamingdienst voor sommige games). Momenteel zal ik het Shadow account nog even verlengen en kijken of ik het zo kan uitzingen. GeForce Now zou een goedkopere optie zijn, maar die service werkt om een of andere reden niet goed hier.
 
De daling lijkt mij Nochtans ingezet, een 3080 10gb voor 1399 op alternate, is toch al 300-400 euro minder dan de andere kaarten
 
Kort door de band zijn alle grafische kaarten die alternate in stock heeft nog 200% hun normale prijs. Ik zie 1650's voor 300+ euro, een 1660Ti voor €599, RTX2060 vanaf €630 (!!!). Verder wat AMD kaarten die +/- 150% hun prijswaarde zijn, dat zijn dan vooral de nieuwe van AMD, die even SLECHT zijn als een 1650 voor HD gaming.

Het is nog steeds bijzonder triest op de markt. Ik heb mijn 1070 nieuw voor +/- 500 gekocht en die is volgens de rankings nog steeds sneller dan de gloednieuwe RX6500 en de RTX 3050, die beiden of DIK boven 300 euro kosten of niet in stock zijn (of 500 op een ander)...
 
Gamen met een controller is echt mijn ding niet... Maar GamePass for Windows overweeg ik wel eens te testen (hebben ook gamestreamingdienst voor sommige games). Momenteel zal ik het Shadow account nog even verlengen en kijken of ik het zo kan uitzingen. GeForce Now zou een goedkopere optie zijn, maar die service werkt om een of andere reden niet goed hier.
Je kunt nog altijd een toetsenbord en een muis aansluiten op een xbox hé. In principe als je werkt met USB versies, dan zou het compatibel moeten zijn.


Hiernaast hebben ze de ondersteuning ook verbeterd hiervoor op de series x. Al zal het nog niet perfect hetzelfde zijn als bij een desktop. Maar het kan wel een optie zijn indien je toch al van plan bent om gamepass te gebruiken. En als binnen x jaar videokaarten terug beter te verkrijgen zijn kun je nog altijd de console doorverkopen of doorschuiven voor ergens anders en dus wat recupereren van uw geld.
 
Het geeft wel een performance boost, maar zelf zet ik DLSS praktisch nooit aan. Het maakt alles veel te blurry (ook op quality).
Heb het graag scherp! :D
 
Probleem bij mij is dat mijn gpu in mijn custom loop zit, dus mag ik sowieso nog eens 150 euro bijtellen bij de prijs plus ze moet nog compatibel zijn met bestaande waterblocks.. Triestig om te zien dat het op 2dehands vol staat met fuckers die meer dan het dubbel vragen voor een FE kaart
 
ik zou ook graag beginnen met een pc build maar dit houd me toch sterk tegen, hopelijk komt er nog verbetering in de zaak.
 
Terug
Bovenaan