Desktop Videokaarten schandalig duur?

10tal jaar met een gpu doen,tja,dat ligt eraan met wat je content bent natuurlijk,als je echt geen geld wil uitgeven voor degelijk materiaal(pc gamen) denk ik je beter af bent met een console,is veeeeel goedkoper,als je zoals mij 4k,144hz-g sync en alle toeters en bellen wil zal je toch om de paar jaar moet updaten van gpu,ik upgrade ook regelmatig omdat je dan nog wat centen recupureert voor een nieuwe gpu,doe je dit niet,en je wil bv 2a 3 gen gpu overslaan,dan kan je zoals nu dus dikke 2000 euro uit je zak toveren,das heel verschil dan dat ik bv nu zou upgraden,want dan krijg ik nog altijd een redelijk bedrag voor men oudere gpu,dus is niet altijd aantrekkelijk om zeeer lang ermee te doen.
Nu dit is natuurlijk ieders zijn keuze,portemonee moet mee kunnen ect...
 
Zoals met alles is er veel marketing rond tech en moet je VOORAL goed LEZEN en opzoeken,want der wordt enorm veel gefoefeld met hdr en andere functies die dan niet 100% correct zijn,hoeveel keer je niet leest van nep hdr ect...,eigenlijk een schande dat dit toegelaten word,ofwel is het hdr,ofwel niet,maar die grijze zones tegenwoordig,ik lees altijd heel veel verschillende artikels,video's over hetgeen ik koop,en dan nog moet je opletten.
 
10tal jaar met een gpu doen,tja,dat ligt eraan met wat je content bent natuurlijk,als je echt geen geld wil uitgeven voor degelijk materiaal(pc gamen) denk ik je beter af bent met een console,is veeeeel goedkoper,als je zoals mij 4k,144hz-g sync en alle toeters en bellen wil zal je toch om de paar jaar moet updaten van gpu,ik upgrade ook regelmatig omdat je dan nog wat centen recupureert voor een nieuwe gpu,doe je dit niet,en je wil bv 2a 3 gen gpu overslaan,dan kan je zoals nu dus dikke 2000 euro uit je zak toveren,das heel verschil dan dat ik bv nu zou upgraden,want dan krijg ik nog altijd een redelijk bedrag voor men oudere gpu,dus is niet altijd aantrekkelijk om zeeer lang ermee te doen.
Nu dit is natuurlijk ieders zijn keuze,portemonee moet mee kunnen ect...
Dat gaat bij mij persoonlijk niet over geen geld willen uitgeven maar over tevreden zijn met wat ik heb. Ik heb bv nog altijd geen scherm dat Gsync of Freesync heeft of hoger gaat dan 60 Hz. Da's wel iets dat voor volgend jaar op de planning staat samen met een GPU, maar echt dringend is dat niet. Ik game natuurlijk ook een pak minder nu dan vroeger. Voorlopig vind ik 60+ Hz ook niet echt nodig. Ik speel SP games en als ik daar een avg van 45-50 FPS haal is dat voldoende.

Ik verkoop trouwens nooit hardware.
 
Laatst bewerkt:
10tal jaar met een gpu doen,tja,dat ligt eraan met wat je content bent natuurlijk,als je echt geen geld wil uitgeven voor degelijk materiaal(pc gamen) denk ik je beter af bent met een console,is veeeeel goedkoper,als je zoals mij 4k,144hz-g sync en alle toeters en bellen wil zal je toch om de paar jaar moet updaten van gpu,ik upgrade ook regelmatig omdat je dan nog wat centen recupureert voor een nieuwe gpu,doe je dit niet,en je wil bv 2a 3 gen gpu overslaan,dan kan je zoals nu dus dikke 2000 euro uit je zak toveren,das heel verschil dan dat ik bv nu zou upgraden,want dan krijg ik nog altijd een redelijk bedrag voor men oudere gpu,dus is niet altijd aantrekkelijk om zeeer lang ermee te doen.
Nu dit is natuurlijk ieders zijn keuze,portemonee moet mee kunnen ect...
Ik denk dat het als PC-gamer idd de kunst is om op tijd (een deel) van uw systeem te upgraden om wat bij te blijven qua systeem. Als je dan nog een schappelijke prijs wil voor je "oude" hardware, zit je snel in een cadans van CPU en/of GPU upgrade elke 2-3 jaar denk ik.

Gelukkig zijn er ook componenten die veel langer meegaan: case, voeding en zelfs een SSD kan je gemakkelijk een decennium mee doen. SSD's worden nog wel sneller, maar voor games zijn die snelheidswinsten niet echt voelbaar.
 
Is G-Sync echt de moeite? Ik ben al een tijdje in the market voor een nieuwe monitor, komende van UWQHD/60Hz/8ms en willen naar QHD/>60Hz/<=5ms, maar het valt mij op dat er eigenlijk heel weinig monitors zijn die G-Sync goed ondersteunen.
Je hebt natuurlijk verschillende soorten G-sync dacht ik.
G-sync compatible -> Is gelijk aan de freesync schermen en werkt via software?
G-sync ultimate -> Dan heeft het scherm een chip

G-sync ultimate is ook niet bedoeld voor schermen met 60hz?

Ik heb een 120hz widescreen met g-sync module in, wat dit doet is zorgen dat als er fps drops zijn mijn scherm automatisch zijn fps aanpast door middel van die chip naar wat mijn grafische kaart uitstuurt zodat je nog steeds een vloeiend beeld hebt zonder screen taring ect ect ect.

Persoonlijk kan ik niet zonder. Bij demanding games ondervind ik geen screen taring meer indien fps fluctueerd en blijft alles vloeiend ook al heb je soms lagere fps.
 
Je hebt natuurlijk verschillende soorten G-sync dacht ik.
G-sync compatible -> Is gelijk aan de freesync schermen en werkt via software?
G-sync ultimate -> Dan heeft het scherm een chip

G-sync ultimate is ook niet bedoeld voor schermen met 60hz?

Ik heb een 120hz widescreen met g-sync module in, wat dit doet is zorgen dat als er fps drops zijn mijn scherm automatisch zijn fps aanpast door middel van die chip naar wat mijn grafische kaart uitstuurt zodat je nog steeds een vloeiend beeld hebt zonder screen taring ect ect ect.

Persoonlijk kan ik niet zonder. Bij demanding games ondervind ik geen screen taring meer indien fps fluctueerd en blijft alles vloeiend ook al heb je soms lagere fps.
Weinig monitors volgens Tweakers Pricewatch die zo een hardware chip aan boord hebben, maar klinkt idd wel interessant ja. Connectiviteit (USB-C + charging) is voor mij wel belangrijk, dan zijn er quasi geen opties met G-Sync jammer genoeg. Screen tearing is hier soms wel een probleem, maar V-Sync lost dat meestal ook wel op.
 
Weinig monitors volgens Tweakers Pricewatch die zo een hardware chip aan boord hebben, maar klinkt idd wel interessant ja. Connectiviteit (USB-C + charging) is voor mij wel belangrijk, dan zijn er quasi geen opties met G-Sync jammer genoeg. Screen tearing is hier soms wel een probleem, maar V-Sync lost dat meestal ook wel op.
Mijn excuses maar g-sync is hetzelfde als g-sync ultimate waar ultimate hdr ondersteuning heeft. (het is al eventjes geleden dat ik mijn scherm gekocht heb) g-sync compatible gebruikt dezelfde technologie als freesync
Tweakers lijst met beide opties
 
Wat zijn de populairste videokaarten van het moment?
Hangt ervan af op welke resolutie je speelt en competitief of niet-competitief.

Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de RTX 3060 Ti Founders Edition bij LDLC voor 440 euro in september dit jaar en durf die vandaag nog wel aanraden voor een casual gamer. De druk is wat van de ketel met de nieuwe GPU's en crypto markt die is afgekoeld. Dus het is zeker doenbaar om bij LDLC 1 te pakken te krijgen (best Telegram-groep volgen met stock alerts). Dan betaal je tenminste geen woekerprijzen.

Als je er meer aan wil uitgeven dan mij, kan het de moeite zijn om te wachten op de releases van AMD. Kan zijn dat dat wat invloed gaat hebben op de prijzen. Want RTX4000 is verschrikkelijk duur...
 
Laatst bewerkt:
Hangt ervan af op welke resolutie je speelt en competitief of niet-competitief.

Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de RTX 3060 Ti Founders Edition bij LDLC voor 440 euro in september dit jaar en durf die vandaag nog wel aanraden voor een casual gamer. De druk is wat van de ketel met de nieuwe GPU's en crypto markt die is afgekoeld. Dus het is zeker doenbaar om bij LDLC 1 te pakken te krijgen (best Telegram-groep volgen met stock alerts). Dan betaal je tenminste geen woekerprijzen.

Als je er meer aan wil uitgeven dan mij, kan het de moeite zijn om te wachten op de releases van AMD. Kan zijn dat dat wat invloed gaat hebben op de prijzen. Want RTX4000 is verschrikkelijk duur...
Zelfs als je evenveel of minder uitgeven dan jou voor een 3060ti (of beter), loont het de moeite om te wachten op de nieuwe releases van AMD, denk ik...
Als het vlaggenschip daar maar 900 € gaat kosten en kan competen met de 4000 reeks van Nvidia, dan zal dat een impact hebben op de prijzen van die kaarten, maar zeker ook op de vorige generaties en dan zie ik de 3000 reeks van Nvidia en de 6000 reeks van AMD ook nog wel in prijs dalen...
 
Zelfs als je evenveel of minder uitgeven dan jou voor een 3060ti (of beter), loont het de moeite om te wachten op de nieuwe releases van AMD, denk ik...
Als het vlaggenschip daar maar 900 € gaat kosten en kan competen met de 4000 reeks van Nvidia, dan zal dat een impact hebben op de prijzen van die kaarten, maar zeker ook op de vorige generaties en dan zie ik de 3000 reeks van Nvidia en de 6000 reeks van AMD ook nog wel in prijs dalen...
De prijs van de RTX 3060 Ti kan zeker nog onder druk komen, maar een drop naar pakweg 350 euro MSRP lijkt mij dan ook wel het meest optimistische scenario (gebaseerd op wat ik de prijs van RTX 2060 (Super) heb zien doen, 2 jaar geleden). De Ampere reeks zal in het komende half jaar nog wel hertekend worden: RTX 3060 met 8GB op komst, alsook RTX 3060 Ti met sneller geheugen. Ik vermoed dat de reguliere RTX 3060 Ti en RTX 3070 (Ti) wellicht zullen verdwijnen.

De MSRP van de 80-reeks is ook verdubbeld t.o.v. de vorige generatie... Dat wil zeggen dat een 4060 straks een introductieprijs krijgt van pakweg 800-900 euro? Allemaal maar speculatie natuurlijk, maar er is jammer genoeg wel een nieuwe "standaard" gezet qua pricing... Ik kijk alvast uit naar de RDNA3 release volgende maand en ben benieuwd wat het met de prijzen zal doen...

En het was in mijn geval in september (met de wetenschap dat next gen op komst was) ook meer verantwoord om voor de relatief goedkope RTX 3060 Ti te gaan i.p.v. de echte high-end kaarten.
 
Wel interessante statistieken. :) Vooral opvallend om te zien dat Full HD nog altijd heel dominant is voor PC gaming en QHD/4K nog lang niet "de standaard" is.
Dat verwondert mij niet, de gpu-demands van 4K zijn dan ook extreem hoog. Vandaar dat de meeste gamers het bij full HD houden. 4K is 4 keer meer pixels die moeten aangedreven worden dan full HD. Dus moet je al over een high end gpu beschikken.
 
Laatst bewerkt:
Dat verwondert mij niet, de gpu-demands van 4K zijn dan ook extreem hoog. Vandaar dat de meeste gamers het bij full HD houden. 4K is 4 keer meer pixels die moeten aangedreven worden dan full HD.
Neen, akkoord. GPU reviews focussen natuurlijk graag op 4K als ultieme test, maar die focus in reviews geeft vaak een vertekend beeld van de hoeveelheid mensen die zo een resolutie ook effectief gebruiken. Ik zou persoonlijk niet meer lager willen dan QHD, maar ook dat is met 13,42% ook nog een minderheid.
 
Wel interessante statistieken. :) Vooral opvallend om te zien dat Full HD nog altijd heel dominant is voor PC gaming en QHD/4K nog lang niet "de standaard" is.

Ik vind het nog opvallender hoe eenzijdig Nvidia dat is en ook al dat er maar 1 Radeon is die boven zelfs een Intel UHD en Iris Xe uitsteekt. 🤯
 
Neen, akkoord. GPU reviews focussen natuurlijk graag op 4K als ultieme test, maar die focus in reviews geeft vaak een vertekend beeld van de hoeveelheid mensen die zo een resolutie ook effectief gebruiken. Ik zou persoonlijk niet meer lager willen dan QHD, maar ook dat is met 13,42% ook nog een minderheid.
Tja, kijk ook naar de meest populaire GPU's. Allemaal xx60 GPU's. Op plaats 7 kom je de 3070 tegen, en pas op plaats 15 de eerste xx80 kaart, de 3080.
 
Vroeger kostte een midrange kaart ook 200-300 euro. Een 3060 zit daar al serieus boven. De doorsnee gamer gaat geen >700 euro betalen voor een grafische kaart.
 
Terug
Bovenaan