Desktop Videokaarten schandalig duur?

Ik vind Gigabyte goedkopen brol maar dat is mijn mening, meestal is het de fan die snel coil whining heeft. Ik kies liever een MSI of Asus
Hoort nochtans bij de topmerken.
Maar die advertentie is wel fishy. 700 euro voor nieuw en in verpakking? Welke zot zet dat op tweedehands?
 
Er staat wel bij dat het ophalen is maar ik denk dat je reageert dat er ineens een probleem gaat zijn met ophalen wegens vakantie . ;)
 
Daarnet gelezen op TomsHardware: Nvidia herstart de 3080 12GB GPU productie, en ze verwachten "goede prijzen"... blijkbaar als gevolg van een grote stock aan chips. Eens zien wat daar voor Europa waar van zal zijn (de euro/dollar koers zal in ieder geval niet helpen voor ons).
 
Als je vandaag een nieuwe GPU zou kopen, welke zou dan price-performance ongeveer "het beste" zijn voor 4K? Mij lijkt de RTX 3080 met 12GB nog wel "meevallen" qua prijs tegenwoordig. Allez, begrijp mij niet verkeerd: 900 à 1000 euro is stevig, maar hij zit qua prestaties zo dicht bij de RTX 3080 Ti en 3090 (Ti) dat het mij echt niet de moeite lijkt om het extra geld uit te geven aan die hogere modellen... Met de RTX 3070 Ti bijv. blijft er wel een duidelijke gap. Ook met de 12GB RAM ben je wel wat meer future-proof t.o.v. de originele RTX 3080 met 10GB.
 
Laatst bewerkt:
Een 3080 lijkt mij momenteel qua prijs/performance de juiste keuze voor 4K.
Maar als je nu de tweedehandsprijzen bekijkt dan worden er ook al aftermarket 3090's aangeboden voor 1000 euro wat natuurlijk nog interessanter is voor 4K.
 
Een 3080 lijkt mij momenteel qua prijs/performance de juiste keuze voor 4K.
Maar als je nu de tweedehandsprijzen bekijkt dan worden er ook al aftermarket 3090's aangeboden voor 1000 euro wat natuurlijk nog interessanter is voor 4K.
Een 3080 Ti heeft nieuw MSRP van 1100. 1000 voor een tweedehands 3090 kijkt me dus geen goeei zet.
 
Daarnet gelezen op TomsHardware: Nvidia herstart de 3080 12GB GPU productie, en ze verwachten "goede prijzen"... blijkbaar als gevolg van een grote stock aan chips. Eens zien wat daar voor Europa waar van zal zijn (de euro/dollar koers zal in ieder geval niet helpen voor ons).

Ja nu de 4000 serie in aantocht is geraken ze plotseling wel aan onderdelen. Heel toevallig.
Gaan ze nu eerst nog een aantal mensen die aansmeren om ze dan tegen eind van jaar nog eens tot een aankoop over te laten gaan naar de 4000 series. Ze zijn daar niet dom zulle :crazy:
 
Ja nu de 4000 serie in aantocht is geraken ze plotseling wel aan onderdelen. Heel toevallig.
Gaan ze nu eerst nog een aantal mensen die aansmeren om ze dan tegen eind van jaar nog eens tot een aankoop over te laten gaan naar de 4000 series. Ze zijn daar niet dom zulle :crazy:
Ze hebben vollenbak geproduceerd en productie gereserveerd bij TSMC, maar door de cryptocrash is er bijna geen vraag meer. nVidia heeft trouwens proberen de gereserveerde productie bij TSMC te annuleren voor een deel, maar het heeft niet gepakt:

 
Heb nog wat meer research gedaan de voorbije dagen. Ik zou graag een mini-ITX willen bouwen i.c.m. QHD-monitor i.p.v. 4K, maar de enigste deftige optie die er dan overblijft is de RTX 3060 Ti of RTX 3070 (max 2 bezette slots). Moest ik die via LDLC te pakken kunnen krijgen aan adviesprijs (Founders Edition), wil ik op korte termijn nog wel een nieuw systeem bouwen, maar anders ga ik het nog even uitzitten tot de volgende generatie denk ik... De nieuwe generatie lig te kort in 't vooruitzicht om nu nog heel veel geld op tafel te leggen voor een high end Ampere GPU.

Iedereen doet er zijn zin mee, maar zo een RTX 3090 zou ik precies niet tweedehands kopen... Dat is nooit een LHR-versie en de kans is groot dat hij intensief gebruikt is door een crypto miner. Is wel wat over te vinden op het internet dat dat de levensduur van de videokaart niet ten goede komt. De leap in gaming performance t.o.v. RTX 3080 (Ti) 10/12GB is gewoon ook te klein. En tegen dat je die 24GB VRAM écht nodig hebt voor games, zijn we wel nog enkele jaren verder...
 
Verschil tussen een 3080 Ti en een 3090 Ti is maar een goeie 10-15%, als ge wat uitkijkt kunt ge voor 999€ een 3080Ti vinden.
Een 3090 Ti verbruikt ook nog eens ruim 100W dan een RTX 3080 Ti
 
Een 3080 lijkt mij momenteel qua prijs/performance de juiste keuze voor 4K.
Maar als je nu de tweedehandsprijzen bekijkt dan worden er ook al aftermarket 3090's aangeboden voor 1000 euro wat natuurlijk nog interessanter is voor 4K.
Beter een nieuwe 3080Ti dan een 3090 (Ti) die mogelijk kapotgemined is.
 
Heb nog wat meer research gedaan de voorbije dagen. Ik zou graag een mini-ITX willen bouwen i.c.m. QHD-monitor i.p.v. 4K, maar de enigste deftige optie die er dan overblijft is de RTX 3060 Ti of RTX 3070 (max 2 bezette slots). Moest ik die via LDLC te pakken kunnen krijgen aan adviesprijs (Founders Edition), wil ik op korte termijn nog wel een nieuw systeem bouwen, maar anders ga ik het nog even uitzitten tot de volgende generatie denk ik... De nieuwe generatie lig te kort in 't vooruitzicht om nu nog heel veel geld op tafel te leggen voor een high end Ampere GPU.

Iedereen doet er zijn zin mee, maar zo een RTX 3090 zou ik precies niet tweedehands kopen... Dat is nooit een LHR-versie en de kans is groot dat hij intensief gebruikt is door een crypto miner. Is wel wat over te vinden op het internet dat dat de levensduur van de videokaart niet ten goede komt. De leap in gaming performance t.o.v. RTX 3080 (Ti) 10/12GB is gewoon ook te klein. En tegen dat je die 24GB VRAM écht nodig hebt voor games, zijn we wel nog enkele jaren verder...
Je gaat ook tweedehands nooit een deftige deal vinden, nu de GPU's in vrij korte tijd zo veel goedkoper geworden zijn.
 
Ze hebben vollenbak geproduceerd en productie gereserveerd bij TSMC, maar door de cryptocrash is er bijna geen vraag meer. nVidia heeft trouwens proberen de gereserveerde productie bij TSMC te annuleren voor een deel, maar het heeft niet gepakt:

Jaja :)

Ik sluit me meer aan bij de comments op dat nieuws berichtje.

En juichen omdat je nu kaarten vind vanaf 999 euro?
Dus er is nu 'overstock' maar we gaan toch maar leuk nog een paar honderd euro meer betalen dan wat "normaal" is?

Voorlopig kan ik 75% van mijn games perfect spelen over mijn geforce now 3080 streaming.
Kost me ook 100 euro per 6 maand maar daar kan ik al veel jaren voor gamen ipv een 1000+ euro kaart die je binnen max een jaar of twee verder alweer wil veranderen.
 
Jaja :)

Ik sluit me meer aan bij de comments op dat nieuws berichtje.

En juichen omdat je nu kaarten vind vanaf 999 euro?
Dus er is nu 'overstock' maar we gaan toch maar leuk nog een paar honderd euro meer betalen dan wat "normaal" is?

Voorlopig kan ik 75% van mijn games perfect spelen over mijn geforce now 3080 streaming.
Kost me ook 100 euro per 6 maand maar daar kan ik al veel jaren voor gamen ipv een 1000+ euro kaart die je binnen max een jaar of twee verder alweer wil veranderen.
Een kaart van 1000 euro doe je wel langer mee, toch? Ik heb nu een RX 580 die me 375 of zo gekost heeft, een jaar of 4 geleden. Speelt Cyberpunk op 1440p vrij vlot op medium. Daar voor had ik een GTX 590 die ik 7 jaar heb gebruikt.
 
Een kaart van 1000 euro doe je wel langer mee, toch? Ik heb nu een RX 580 die me 375 of zo gekost heeft, een jaar of 4 geleden. Speelt Cyberpunk op 1440p vrij vlot op medium. Daar voor had ik een GTX 590 die ik 7 jaar heb gebruikt.

Ja das waar, maar de 4000 serie is er bijna, en gelijk het nu vooruit gaat hebben we misschien al binnen 3 jaar de 5000 series :)

Dus nu 1000 euro, dan zou ik al de 4000 serie MOETEN skippen eer ik me er WEER eentje kan kopen een serie verder, en daar begin ik niet meer mee. Dan zie ik eerst wel de kat uit de boom met die 4000 series, en of het daar ook weer zo een gedoe word.
Misschien na de release dan pas toch nog een 3000 serie kopen als dat nog mogelijk is aan een normale prijs en de 4000 skippen.

Ik heb ongeveer 300 digitale games en kan er momenteel ongeveer een 220 van spelen over Geforce now 3080 tier.
En sinds ik de snelste telenet abbo heb is dat ook vlekkeloos in 1440p aan 120fps. ( en alles op hoogste details)
Mocht dat niet het geval zijn had ik wel moeten iets kopen, of een andere hobby zoeken, maar kan gelukkig nog verder :)

Er is wel veel meer verbruik (22 gig/uur) maar ook daar blijf ik gelukkig nog onder telenet hun "onbeperkt",
wat in theorie toch een cap heeft van 3terra download.
Ik zit nu gemiddeld aan 2.5 terra op een maand, met mijn gaming en series streaming.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nu gemiddeld aan 2.5 terra op een maand, met mijn gaming en series streaming.
Het is dan maar hoe je het bekijkt zeker ?

Mijn limiet is 500gb aan volle snelheid, al kan ik voor 5€ 500G bijkopen. Maar mijn abonnement is waarschijnlijk wel iets goedkoper dan dat van u. (40€ in totaal).

Indien ik dan ook 2.5 terra zou willen zou ik dus 20€ per maand moeten bijbetalen.
20 * 12 -> 240€ op jaarbasis dat dat meerkost om dan die games effectief te kunnen streamen. Ipv dat je dat via uw rig doet. Op 2 jaar tijd zit je dan aan 480€.
Als je dan 100€ per 6 maand neemt voor dat abonnement van geforce. En dat dus * 4 doet voor dat ook op 2 jaar te zetten. Dan betaal je dus 480 + 400€ oftewel een 880€.

Ik opteer dan toch liever om eventueel een eigen grafische kaart te kopen. Aangezien je die x jaar later nog altijd kunt gebruiken, al is het misshien niet meer op ultra high.
Ik gebruik op dit moment nog altijd mijn grafische kaart van in eind 2017. Maar dat ding heeft mij toen wel geen 1000€ gekost. Ik heb toen iets van een 450€ of zo betaald. En dat ding doet nog altijd hetgeen nodig is, en ik hoop en verwacht ook dat die dat wel nog een paar jaartjes zal doordoen voordat ik eventueel eens een upgrade zou moeten of kunnen doen.
Al game ik tegenwoordig eerder op de console dan op mijn PC.
 
Het is dan maar hoe je het bekijkt zeker ?

Mijn limiet is 500gb aan volle snelheid, al kan ik voor 5€ 500G bijkopen. Maar mijn abonnement is waarschijnlijk wel iets goedkoper dan dat van u. (40€ in totaal).

Indien ik dan ook 2.5 terra zou willen zou ik dus 20€ per maand moeten bijbetalen.
20 * 12 -> 240€ op jaarbasis dat dat meerkost om dan die games effectief te kunnen streamen. Ipv dat je dat via uw rig doet. Op 2 jaar tijd zit je dan aan 480€.
Als je dan 100€ per 6 maand neemt voor dat abonnement van geforce. En dat dus * 4 doet voor dat ook op 2 jaar te zetten. Dan betaal je dus 480 + 400€ oftewel een 880€.

Ik opteer dan toch liever om eventueel een eigen grafische kaart te kopen. Aangezien je die x jaar later nog altijd kunt gebruiken, al is het misshien niet meer op ultra high.
Ik gebruik op dit moment nog altijd mijn grafische kaart van in eind 2017. Maar dat ding heeft mij toen wel geen 1000€ gekost. Ik heb toen iets van een 450€ of zo betaald. En dat ding doet nog altijd hetgeen nodig is, en ik hoop en verwacht ook dat die dat wel nog een paar jaartjes zal doordoen voordat ik eventueel eens een upgrade zou moeten of kunnen doen.
Al game ik tegenwoordig eerder op de console dan op mijn PC.

Tis inderdaad afhankelijk van persoon tot persoon he
Mijne One up word gedeeltelijk door het werk betaald, dus ik hou daar geen rekening mee.
(Wij werken defenitief 4 dagen van thuis sinds het covid verhaal.)
Ik betaal maw ongeveer evenveel als u.

En ik heb ook nog een 1070ti in mijn pc die ik kocht aan 470 euro nieuw, en die best alles nog kan draaien op iets lagere settings.
Maar ik geniet niet meer van mijn games dan, eens ik gezien heb hoe ze der beter uitzien via mijn geforce now met alle toeters en bellen op max. :)
 
Laatst bewerkt:
Jaja :)

Ik sluit me meer aan bij de comments op dat nieuws berichtje.

En juichen omdat je nu kaarten vind vanaf 999 euro?
Dus er is nu 'overstock' maar we gaan toch maar leuk nog een paar honderd euro meer betalen dan wat "normaal" is?

Voorlopig kan ik 75% van mijn games perfect spelen over mijn geforce now 3080 streaming.
Kost me ook 100 euro per 6 maand maar daar kan ik al veel jaren voor gamen ipv een 1000+ euro kaart die je binnen max een jaar of twee verder alweer wil veranderen.
kaarten via AIB's waren en zullen altijd duurder zijn dan nvidia's hun kaarten....is bijna altijd zo geweest.

ik denk dat nvidia hun volgende 4 reeks kaarten terug duurder gaan zijn dan de 3 reeks.

ik heb vorig jaar 1100 en een klets betaald voor mijn 3080Ti FE (nvidia kaart) hoewel de design mooi is, is de kaart vrij luid als hij warm wordt.
maar nvidia kaarten waren de enigste kaarten die altijd aan retail werden verkocht midden in de schaarste. Dus ik had niet echt een keus.
Maar als ik de keuze had, dan zou ik nu wel 999 of meer euro neertellen voor die kaart als het een AIB was.
 
Terug
Bovenaan