Desktop Videokaarten schandalig duur?

Ik ben per toeval mijn factuur van mijn huidige build tegengekomen. Was in 2017 net onder top graka , voor de rest alles top. 1700 euro.... Reken daar nog de prijs van de case die ik al had, en je kwam aan een 1900 euro. Heb deze week eentje samengesteld op Azerty, en kwam op 2900 euro uit. Net als in 2017 net onder top graka ( aangezien er in 2017 geen 1090 bestond, was de 1080 de top, en had ik gekozen voor de 1070) Nu dus gekozen voor 3070. Ook de rest van de onderdelen, is echt geen top meer vergeleken met de onderdelen van 2017....

1000 euro verschil is dus echt wel een pak geld.
 
Ik ben per toeval mijn factuur van mijn huidige build tegengekomen. Was in 2017 net onder top graka , voor de rest alles top. 1700 euro.... Reken daar nog de prijs van de case die ik al had, en je kwam aan een 1900 euro. Heb deze week eentje samengesteld op Azerty, en kwam op 2900 euro uit. Net als in 2017 net onder top graka ( aangezien er in 2017 geen 1090 bestond, was de 1080 de top, en had ik gekozen voor de 1070) Nu dus gekozen voor 3070. Ook de rest van de onderdelen, is echt geen top meer vergeleken met de onderdelen van 2017....

1000 euro verschil is dus echt wel een pak geld.
Tja, 10 jaar geleden een GTX 590 gekocht. Die kostte toen 700 euro en dat was echt exuberant toen. Ik heb korting gekregen omdat hij al gebruikt was geweest in de winkel. Als ik naar mijn rig daar voor keek had ik een x1900 XT setup met Crossfire voor 15 jaar geleden ca 900 euro. Dat was eigenlijk nog erger. Komt natuurlijk ook de nodige inflatie bij, waardoor je toch dicht in de buurt van MSRP komt van een 3090.
 
Een vraagje, mss niet direct over de prijs, of mss toch: de videokaart in mijn config wordt niet gebruikt voor gaming, maar voor video editing. Heeft LHR enige invloed op de rendering speed bij editing en exporteren van video, of heeft dat alleen onvloed voor mining? Als ik mijn 1070 wil vernieuwen, loont het de moeite om te kijken voor een niet-LHR, of maakt dat voor mijn toepassing niks uit.
 
Een vraagje, mss niet direct over de prijs, of mss toch: de videokaart in mijn config wordt niet gebruikt voor gaming, maar voor video editing. Heeft LHR enige invloed op de rendering speed bij editing en exporteren van video, of heeft dat alleen onvloed voor mining? Als ik mijn 1070 wil vernieuwen, loont het de moeite om te kijken voor een niet-LHR, of maakt dat voor mijn toepassing niks uit.
Alleen op mining, hoewel dat sinds vandaag ook verleden tijd is op quasi elke GPU.
 
Ik wacht op de RTX 4000 serie en vooral op de AMD 7000 serie. AMD gaat het chiplet design gebruiken, en ondertussen hebben ze FSR 2.0, wat er beter uit ziet dan DLSS imo.
 
Nog eventjes geduld en we kunnen die gpu’s beginnen oprapen aan de kant van de weg.

Als er nog interesse moest zijn, ik heb nog een partij tulpenbollen liggen. voor een luttele miljoen euro zijn ze de uwe
 
Prijzen gaan nu toch wat moeten zakken...
Met de gecrashte crypto prijzen en de torenhoge elektriciteitsprijzen, draaien zelfs de meest optimale mining rigs negatief, ze kosten je tientallen €/dag in plaats van op te brengen!
 
Eerst zien dan geloven dat 1. de nieuwe kaarten vrij beschikbaar zijn en 2. de oudere kaarten normaliseren in prijs.
 
Eerst zien dan geloven dat 1. de nieuwe kaarten vrij beschikbaar zijn en 2. de oudere kaarten normaliseren in prijs.

Ik voorspel dat

1. Iedereen gaat weer op de telegram bots springen

2. De RTX30XX / 6XXX reeks zakken na 3 weken van de nieuwe release maximum €20 :wallbash:
 
Ik voorspel dat

1. Iedereen gaat weer op de telegram bots springen

2. De RTX30XX / 6XXX reeks zakken na 3 weken van de nieuwe release maximum €20 :wallbash:
1. Iedereen: goh, ik ga toch voor de nieuwe generatie gaan!

2. Iedereen: ik kan de nieuwe generatie niet kopen dus ik ga toch voor de vorige gaan

Dus prijzen blijven op zijn minst een status quo :rolleyes:
 
Ik vind Gigabyte goedkopen brol maar dat is mijn mening, meestal is het de fan die snel coil whining heeft. Ik kies liever een MSI of Asus
 
Terug
Bovenaan