Video Game Soundtracks

Sir.Killalot

Well-known member
Crowdfunder FE
Vanaf de volgende editie van de Grammy's zal er ook een award worden uitgereikt voor Best Video Game Soundtrack. De ideale aangelegenheid om het ook op BG eens te hebben over de muzikale pareltjes die ons begeleiden bij ons aller favoriete hobby. Een beetje een cross-over met Games General dus!

Door welke soundtrack ben jij momenteel betoverd? Wat is voor jou de beste soundtrack aller tijden? En welke nummers sturen jou linea recta naar nostalgieland?
 
Ik wil absoluut de soundtrack van Age of Conan wel nog eens onder de aandacht brengen.


Wie aanwezig was op de MMORPG-sub van 9lives zal het misschien nog wel herinneren dat ik indertijd nogal een fanboy was van dat spel. Wel, een van de redenen waarom ik zo hooked was, was ongetwijfeld de sublieme muziek. Bij de CE (ofc) zat een CD met de soundtrack, en die heb ik toen echt grijs gedraaid. Voor mij blijft het een van de meest sfeerscheppende soundtracks die ik ooit heb gehoord. Vooral het nummer 'The Dreaming: Ere the World Crumbles"' :love:


Daarnaast blijft de soundtrack van BioShock Infinite ook een van de redenen waarom ik dat spel een regelrecht kunstwerk vind. Ik krijg nog altijd kippenvel bij het horen van Irene, Goodnight. Van de soundtracks van Divinity: Original Sin 2, The Witcher (1-3), Civilisation VI en WoW (Taverns of Azeroth) heb ik verschillende nummers in een "fantasy reading" playlist staan.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik geen diehard Final Fantasy 14 fan maar de muziek in het spel is wel fenomenaal goed.


Ook een grote fan van de Divinity reeks en dan vooral Kirill Pokrovsky (RIP), dit is van Divinity II: The Dragon Knight Saga.


En ook de soundtrack in The Witcher games is geweldig, draagt bij tot een heerlijk Slavische sfeer.


Beste boss muziek gaat naar Bloodborne en Father Gascoigne.


De OST van Guardians of the Galaxy is ook serieus goed. Veel jaren '80 muziek maar ook de originele tracks zijn top.


Cyberpunk 2077 heeft een van de beste soundtracks van de afgelopen jaren met een lekkere industrial vibe.


Verder zou ik hier ook elk spel van Supergiant Games kunnen plaatsen maar ik hou het bij deze banger van Hades.

 
Ik heb onterecht vaak heel weinig aandacht voor de soundtrack maar toen dit nummer begon stond ik toch wel even aan de grond genageld, enerzijds na weer een ongelooflijk plotwending in RDR2, anderzijds omdat het weeral 4 jaar geleden was dat we iets van D’Angelo gehoord hadden.

 
Ik heb onterecht vaak heel weinig aandacht voor de soundtrack maar toen dit nummer begon stond ik toch wel even aan de grond genageld, enerzijds na weer een ongelooflijk plotwending in RDR2, anderzijds omdat het weeral 4 jaar geleden was dat we iets van D’Angelo gehoord hadden.

Das voor mij nog altijd het beste moment uit de game
Je komt terug van Guarma, kruipt op dat paard dat nummer begint en al wat je kan denken is 'dat kan hier toch nooit goedkomen?'
 
Metal Gear Solid, eender welke.
Na het spelen van de derde, direct alles opgezocht en zal altijd mijn eerste liefde blijven van gamingsoundtracks.
Even de ultieme James Bond-song droppen in de geschiedenis van gaming:
Het was het waard om die ladder te beklimmen :love:
 
@Avondland C-Type gang? :cool::cool::cool:

Verder te veel om op te noemen. Laatste jaren wel alles van Yamaoka's Silent Hill verslind.

GTA2 soundtrack deze middag nog opstaan in de auto. KGBH en FUTURO FM FOR LIFE
Ze hadden nooit exclusieve radiostations mogen ontkoppelen aan auto's.

Verder is Sega Sound Team in a league of their own.
Al de Kirby ost's, vooral Nightmare into Dreamland. De Final Fantasies. Metroid, Wipeout, Katamari series etc.

Legendarische Markus Popp aka OVAL ontdekken dankzij REZ

De soundtrack die met een game kwam..

Inkspots ontdekt dankzij Bioshock
Al was dit moment toch wel de piek van het spel

De hele finale van ICO, startende met..
Nog steeds een onovertroffen doordachte game zoals alleen Japan kan produceren.

Ubisoft met de meest serene minimalistische sfeer in de beste 3D platformer since Mario 64

Om te eindigen, fuckin Haunted HOUSE Mario 64
 
Hotline Miami 1 & 2 (met een lichte voorkeur voor de sequel)

Black Future '88

System Shock

Grim Fandango

River City Girls

Bad Mojo (!)

Strafe

The Revenge of Shinobi


Ook Quake 2, Bloodborne (beiden hierboven al vernoemd) & Dark/Demon's Souls, de Castlevania reeks...
 
Mijn favorieten zijn nog altijd dezelfde (waarschijnlijk ook omdat ik nauwelijks nog nieuwe games speel):

Icewind Dale:


Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura:

 
Leuk topic. Ik vind muziek al heel lang een van de belangrijkste elementen in een videogame. Als ik graaf in mijn geheugen denk ik dat dat moet begonnen zijn door de Fable-soundtrack indertijd. De original score werd geschreven door Russell Shaw met wat medewerking van grootmeester Danny Elfman.

Far Cry heeft doorheen de jaren enkele hele mooie soundtracks gehad. Mijn persoonlijke favorieten zijn de main theme van Far Cry 3 en, met kop en schouders erbovenuit, de soundtrack van Far Cry 5. Die werd door verschillende artiesten uitgebracht, waaronder Hammock. Ze hebben met die soundtrack dan ook een van hun beste albums. Het moment waarop je door 'the bliss' wordt gedrogeerd en Faith Seed ontmoet is echt hemels. Ik zat met open mond te gapen naar mijn scherm toen.

Beluister zeker ook de andere delen van de Far Cry 5 soundtrack want het zijn stuk voor stuk prachtige albums.
g8gbyvuab4t01.jpg


Verder herinner ik me nog steeds deze trailer omwille van de muziek:

Wie To The Moon heeft gespeeld, weet ook hoe belangrijk muziek kan zijn in een game:

En ten slotte mijn all-time favoriet: Bioshock. Zowel de original scores door Garry Schyman als de bijhorende soundtracks uit de desbetreffende tijdperiodes zijn meesterlijk geschreven en gekozen. Helaas zijn de scores door Schyman niet op Spotify te vinden. Enkele favorieten (maar eigenlijk moet je ze gewoon allemaal beluisteren):

Have fun!
 
Final Fantasy X is een van mijn all time favoriete videogames met een geweldige soundtrack tout court, maar als ik To Zanarkand hoor krijg ik telkens weer kippenvel.


Voor mij zijn het nrs. 8 en 9 die de onbetwiste meesterwerken zijn in de hele serie. Die twee game osts hebben zonder twijfel een groot aandeel gehad in mijn interesse in muziek tout court en hoe ik er naar luister.

X was qua game ook geweldig, maar vanaf dan was Nobuo Uematsu weg bij Square en zijn gemis is nooit kunnen opgevangen worden imo.
 
Dat niemand hier al aan Nier:Automata heeft gedacht. :eek:

Speciale shoutout voor a beautiful song :love:
Fenomenaal verhaal, game en soundtrack.


Final fantasy XIV heeft met Soken ook erg goede muziek. Hij verzorgd ook de muziek voor Final Fantasy 16, dat is garantie dat het goed gaat zijn.

Wat Hayrus al eerder zei: To the moon.
Dit bleef mij na al die jaren ook bij.
 
Terug
Bovenaan