Niet zeker of het hier thuis hoort, maar het betreft toch iemand die gecancelled wordt via social media :
Two women have come forward on TikTok to accuse the ‘This Place Rules’ filmmaker of pressuring them into sexual encounters
www.rollingstone.com
In early January this year, popular YouTuber Andrew Callaghan made headlines after a series of s*xual assault allegations were leveled against him.
www.sportskeeda.com
Het betreft iemand die content maakte waar ik fan van was en ik keek er naar uit om zijn HBO docu te kijken in de nabije toekomst. Twee vrouwen zijn naar buiten gekomen met verhalen over hem en nu, twee weken na de release van zijn docu, komt het echt naar boven.
Hij heeft inmiddels tegen vrienden toegegeven dat hij de vrouwen kende en heeft ontmoet. Ik ga de beide zaken niet uitgebreid schetsen en framen, ik denk dat iedereen best dat zelf voor zich moet bekijken en analyseren.
Beide verhalen zijn imo moeilijk te kaderen en verre van zwart-wit. Ook is het onhandig dat dit via social media moet gaan in plaats van via justitie. En ik kan misschien deels oogkleppen ophebben omdat ik genoot van zijn content, maar in beide verhalen zie ik met moeite echt verkrachting of aanranding. Een zeer ongezonde aanpak naar vrouwen/seks toe? Ongetwijfeld! En dit gedrag mag zeker aangekaart worden. Maar bewijzen van dingen die dieper gaan dan dat? Neen, toch niet denk ik. Althans voorlopig nog niet.
De ene vrouw, met Tiktok-handle @cornbreadasserole, zegt ook letterlijk toestemming te hebben gegeven maar heeft ook al letterlijk gezegd geen bewijzen van het echte problematische gedrag te zullen tonen maar laat wel getuigenis na getuigenis zien van anderen die zij kreeg na haar aanvankelijke post. Echter zijn die 'getuigenissen' telkens anoniem en eveneens zonder bewijzen.
Ik heb er toch wel moeite mee. Slachtoffers moeten zeker beschermd worden, maar met zo weinig bewijzen en na letterlijk te zeggen dat je toestemming hebt gegeven uiteindelijk enzovoort zo pertinent iemand zijn carrière onderuithalen én net op het moment dat die persoon mainstream opflakkert... Ik vind het zeer moeilijk om te beoordelen. We hebben ook alle feiten niet natuurlijk, maar de verhalen die de slachtoffers zelf naar buiten brengen zijn voor mij nog niet meteen een reden om iemand openlijk af te maken. En moesten de verhalen wél van zodanige orde zijn, dan is Tiktok niet de plek om de strijd te voeren, vrees ik.
De 'dader' zit momenteel in een psych ward en heeft zelf nog niet gereageerd op de beschuldigingen.
Wat vinden jullie hier van? Is dit een goede aanpak geweest of niet?