Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

https://www.hln.be/ronde-van-vlaand...renner-voor-de-start-pal-op-de-mond~adb17010/

Los van het feit die bondscoach een complete kwal is kan een kus op de mond ook louter toevallig zijn in de roes van het moment.

Bvb., Linde Merckpoel kust Steels vol op de mond tijdens een interview en daar was 0,0 commotie over. Integendeel, dat vond de publieke opinie plezant en onschuldig.

Open vraag: hoe zou de publieke opinie reageren moest het Stijn Vlaeminck zijn die een smakkerd op de mond geeft aan Lotte Kopecky?
Ik vind dat een rare stelling. Omdat casual grensoverschrijdend gedrag blijkbaar ingeburgerd is, zou het dan geen probleem meer zijn?
Antwoord op je open vraag wat mij betreft: Grensoverschrijdend, onprofessioneel en aanranding.

Natuurlijk was er 0,0 commotie bij die kus op de mond van Linde: twee mensen draaien hun hoofd toevallig op hetzelfde moment en kussen elkaar per ongeluk zo op de mond. Dat heeft niks te maken met in een opwelling je grensoverschrijdend gedrag niet kunnen inperken. Want dat is dus wel degelijk waar het om gaat als je het wilt afschrijven als "in the heat of the moment". In een opwelling kun je grensoverschrijdende gedrag niet meer bijstellen. In welk geval praat dat andere overtredingen of aanrandingen goed?

https://www.hln.be/ronde-van-vlaand...renner-voor-de-start-pal-op-de-mond~adb17010/

Los van het feit die bondscoach een complete kwal is kan een kus op de mond ook louter toevallig zijn in de roes van het moment.

Bvb., Linde Merckpoel kust Steels vol op de mond tijdens een interview en daar was 0,0 commotie over. Integendeel, dat vond de publieke opinie plezant en onschuldig.

Open vraag: hoe zou de publieke opinie reageren moest het Stijn Vlaeminck zijn die een smakkerd op de mond geeft aan Lotte Kopecky?
Denk dat ook een zeer groot verschil is dat Rubiales letterlijk Jenni Hermoso haar hoofd tussen zijn twee handen had gekneld en Jenni zelfs als ze dat geprobeerd had, op geen enkele manier had kunnen wegtrekken. Toch een verschil tussen twee mensen waarbij 1 de andere kust en die andere dan nog zou kunnen wegtrekken (niet altijd gezien het op die 2-3 seconden passeert en je vaak niet tijd krijgt om te reageren), maar het element van dwang is hier toch wel zeer sterk aanwezig. Dat dus en het feit dat Rubiales technisch gezien Jenni haar baas is voor de Spaanse nationale ploeg.

Denk dat Fusion wat meer doelt op de inborst van Rubiales. Wie het Spaanse voetbal volgt kent genoeg wat voor vetzakken er steeds in de top zitten, dan snap ik volledig dat je alles er even bij trekt om te laten zien dat het hier niet gewoon gaat om iemand die even wat te expressief is... Ik geloof ook dat Rubiales qua mens gewoon bedorven is en dan doet dat wel degelijk ter zake. Het feit dat zijn initiële reactie 's anderdaags was "de mensen moeten niet zo mekkeren" en pas 1-2 dagen daarna een geforceerd filmpje online gooide met verontschuldigingen zegt ook genoeg.

-edit- De bal is trouwens aan het rollen, inmiddels komen de eerste verklaringen al binnen... Voorzitter van Spaanse voetballerssyndicaat laten weten dat toen ze met Rubiales samenwerkte in de Spaanse AFE (voetballersvereniging), hij al uitspraken deed à la "kom kom, ge zijt hier gewoon gekomen om op uw knieën te gaan zitten" of "seg, welke kleur lingerie hebt ge aan?"...

Soit, nogmaals om maar te benadrukken wat voor mens die Rubiales is.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook gezegd, puur afgaande op de beelden. Maar als je dan alle historiek en de zaken achteraf leest, zoals wat @Fusion ook aangeeft, dan is er wel degelijk meer aan de hand hé. Je kan wel zeggen 'kijk zuiver naar die kus zelf', maar zo'n dingen gebeuren niet in een vacuüm.

Nu alles naar boven komt lijkt het mij wel duidelijk dat er meer speelt.
Het is vooral voor mij een kwestie van in eerste instantie niet alles al beginnen opblazen. Dit is een extra daad die samenkomt tot een veel groter dossier.

Het is goed dat grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar is, of toch meer. En dat elke melding ervan serieus wordt genomen.
Maar we moeten ook opletten dat we de nuance niet verliezen. Iets wat met de kus van Linde Merckpoel duidelijk wel gebeurt.
Wat niet maakt dat de initiële vraag niet legitiem is. Nu is het Linde die per ongeluk Steels kust. Allemaal grappig en veel haha, niks ernstig gebeurd.
Maar stel u voor dat Ruben Van Gucht hetzelfde doet met een Lotte Kopecky, even per ongeluk en even onbedoeld. Wat zou de reactie dan zijn, identiek?
Zou pakweg een Vollering ook oproepen tot gelijke behandeling?

Maar stel u voor dat Ruben Van Gucht hetzelfde doet met een Lotte Kopecky, even per ongeluk en even onbedoeld. Wat zou de reactie dan zijn, identiek?
Ja, dat denk ik toch wel ja. Enfin, je zal altijd wel extremen kunnen vinden op social media die bij zulke zaken 'aanranding' roepen enzovoorts, maar goed. Ik denk niet dat er nuance vergeten wordt bij de 'kus' van Merckpoel; daar is vrij weinig nuance aan te brengen.

Daarbij zeg ik niet dat, moesten we enkel naar die kus van Rubiales mogen kijken zonder de randzaken er bij te nemen, we onmiddellijk moesten vervallen in hysterie, maar zelfs als je naar die van Rubiales en Merckpoel kijkt zonder enige vorm van context zie je toch gewoon een gigantisch verschil? Zelfs alle context van mij afzettend vind ik dat echt een enorm slechte vergelijking.

Het ene is een situatie waarbij de twee betrokken partijen heel even de lippen raken en dan onmiddellijk terugtrekken en beginnen te lachen, waaruit dan duidelijk blijkt dat het niet de bedoeling was en dat niemand zich geschoffeert voelt. Enfin, je ziet ook gewoon dat Steels net op het einde onbedoeld zich richting Merckpoel's lippen draait, dus zelfs ALS (en dat is niet zo, voor alle duidelijkheid) daar iemand een manoeuvre maakte dat niet helemaal koosjer was, dan was het Steels. Tenzij Merckpoel helderziende is en kon weten dat hij zijn gezicht ging draaien natuurlijk.

Dat tweede is een situatie waarin Rubiales Hermoso al vast heeft in een vrij stevige omhelzing, dan haar hoofd stevig vastgrijpt, haar in de ogen kijkt, en haar dan vol op de mond kust.

Totaal niet te vergelijken en van een heel andere aard qua 'ernstigheid', ook als je helemaal niks van context meeneemt.

Laatst bewerkt:
Ja, dat denk ik toch wel ja. Enfin, je zal altijd wel extremen kunnen vinden op social media die bij zulke zaken 'aanranding' roepen enzovoorts, maar goed. Ik denk niet dat er nuance vergeten wordt bij de 'kus' van Merckpoel; daar is vrij weinig nuance aan te brengen.

Daarbij zeg ik niet dat, moesten we enkel naar die kus van Rubiales mogen kijken zonder de randzaken er bij te nemen, we onmiddellijk moesten vervallen in hysterie, maar zelfs als je naar die van Rubiales en Merckpoel kijkt zonder enige vorm van context zie je toch gewoon een gigantisch verschil? Zelfs alle context van mij afzettend vind ik dat echt een enorm slechte vergelijking.

Het ene is een situatie waarbij de twee betrokken partijen heel even de lippen raken en dan onmiddellijk terugtrekken en beginnen te lachen, waaruit dan duidelijk blijkt dat het niet de bedoeling was en dat niemand zich geschoffeert voelt. Enfin, je ziet ook gewoon dat Steels net op het einde onbedoeld zich richting Merckpoel's lippen draait.

Dat tweede is een situatie waarin Rubiales Hermoso al vast heeft in een vrij stevige omhelzing, dan haar hoofd stevig vastgrijpt, haar in de ogen kijkt, en haar dan vol op de mond kust.

Totaal niet te vergelijken en van een heel andere aard qua 'ernstigheid', ook als je helemaal niks van context meeneemt.
Met nuance verliezen bedoel ik vooral doen alsof beide zaken met elkaar te vergelijken zijn.
Wat ze niet zijn uiteraard.

Maar dat wil daarom niet zeggen dat je er niet over kan discussiëren en u vragen kan stellen hoe het er zou uitzien als de rollen andere sekse zijn.

Laatst bewerkt:
Jenni Hermoso is nu met haar eigen statement naar buiten gekomen, waarin ze eist dat de RFEF maatregelen neemt tegen Rubiales.

Adios.
Ondertussen op haar instagram wel een beetje lachen met de situatie precies met de hashtag #nohayveranosinbesos, wat het motto zou zijn van een restaurant waar ze zijn gaan eten aan Beso Beach in Ibiza... Dat is dan toch ook gewoon vragen om niet serieus genomen te worden... Alé, bij deze vastgesteld dat de vrouwelijke voetballers net zoals de mannelijke niet per sé de slimste in de klas waren.

Met nuance verliezen bedoel ik vooral doen alsof beide zaken met eerlijk te vergelijken zijn.
Wat ze niet zijn uiteraard.

Maar dat wil daarom niet zeggen dat je er niet over kan discussiëren en u vragen kan stellen hoe het er zou uitzien als de rollen andere sekse zijn.
Klopt, ik heb ook nergens beweerd dat het dezelfde situatie zou zijn. Rubiales gaat erover en dat is duidelijk. Mijn stelling was dat een ongewenste aanraking ook wel onbedoeld kan zijn. Daarbij denk ik wel dat in de huidige tendens mannen met een onbedoelde ongewenste aanraking moeilijker wegraken als vrouwen. Terwijl dat een man, net zoals in het voorbeeld van Linde, ook niet de intentie kan hebben om iets ongewensts te doen.

Daarmee trek ik echt geen vergelijking met die Spaanse bondscoach he.

Ondertussen op haar instagram wel een beetje lachen met de situatie precies met de hashtag #nohayveranosinbesos, wat het motto zou zijn van een restaurant waar ze zijn gaan eten aan Beso Beach in Ibiza... Dat is dan toch ook gewoon vragen om niet serieus genomen te worden... Alé, bij deze vastgesteld dat de vrouwelijke voetballers net zoals de mannelijke niet per sé de slimste in de klas waren.
Is dat lachen of op een andere manier het aanklagen?
Het is maar hoe je het leest.

Nu alles naar boven komt lijkt het mij wel duidelijk dat er meer speelt.
Het is vooral voor mij een kwestie van in eerste instantie niet alles al beginnen opblazen. Dit is een extra daad die samenkomt tot een veel groter dossier.
Het is precies wereldoorlog 3 in Spanje.

Als de enige reden die kus was geweest dan zouden jij en ik nog zeggen: Is die zever nog altijd bezig? Wat een drama voor 1 fucking kus.
Maar dit lijkt mij gewoon de laatste druppel op een 'hete plaat', in een dossier dat al JAREN aan de gang is achter 'de coulissen'.

De pot stinkt hier toch enorm.

symbool van de machocultuur in Spanje. Nu komt alles naar boven natuurlijk, maar vond dit wel frappant. Na de supercup van Spanje te winnen (in Merida, een klein stadje in extremadura) moesten de vrouwen hun medaille zelf uit de doos nemen. Niemand van de federatie ter plaatse. Er zijn daar een heleboel spelers in de video die afgelopen week het WK wonnen. En dan de mannen op een podium, in Saudi-Arabië of all places, met vuurwerk & de president van de bond...

Uiteindelijk denk ik dat het wel goed is voor Spanje, heel deze hetze. Beetje een hun #metoo moment aan't worden. Hoop ik.

Alé, hij zou (nadat de FIFA een onderzoek zou instellen) toch beslissen om morgen zijn ontslag te geven... Goed voor het Spaanse voetbal (afhangend van wie/wat hem zal opvolgen) maar eigenlijk bedroevend dat dit dan de trigger moet worden om hem eindelijk van zijn ivoren toren te stoten... Zo wordt zijn machistisch gedrag toch ook een beetje misbruikt door vele instanties die opeens de kans zagen om de propagandamolen op gang te trekken. Soit.

Alé, hij zou (nadat de FIFA een onderzoek zou instellen) toch beslissen om morgen zijn ontslag te geven... Goed voor het Spaanse voetbal (afhangend van wie/wat hem zal opvolgen) maar eigenlijk bedroevend dat dit dan de trigger moet worden om hem eindelijk van zijn ivoren toren te stoten... Zo wordt zijn machistisch gedrag toch ook een beetje misbruikt door vele instanties die opeens de kans zagen om de propagandamolen op gang te trekken. Soit.
Dat vind ik toch wel wat een vreemde comment. Wat is het alternatief dan? Hem buiten gooien terwijl hij 'niets' (behalve dan die voorgaande feiten) gedaan heeft? Het zou mooi zijn; ik zie de commentaren van doorgeslagen slingers al helemaal voor me.

En ook gewoon: zo werkt de wereld toch? Je krijgt 1 kans, 2 ook, en misschien zelfs 3 en 4 en... maar op een gegeven moment stopt het en moet je de gevolgen van je daden onder ogen zien.

Waarom het 'bedroevend' is dat een geval van grensoverschrijdend gedrag (terwijl de hele wereld mee kon kijken) de stap was waarvan men zei 'en nu is het genoeg' snap ik ook niet goed.

Dat vind ik toch wel wat een vreemde comment. Wat is het alternatief dan? Hem buiten gooien terwijl hij 'niets' (behalve dan die voorgaande feiten) gedaan heeft? Het zou mooi zijn; ik zie de commentaren van doorgeslagen slingers al helemaal voor me.

En ook gewoon: zo werkt de wereld toch? Je krijgt 1 kans, 2 ook, en misschien zelfs 3 en 4 en... maar op een gegeven moment stopt het en moet je de gevolgen van je daden onder ogen zien.

Waarom het 'bedroevend' is dat een geval van grensoverschrijdend gedrag (terwijl de hele wereld mee kon kijken) de stap was waarvan men zei 'en nu is het genoeg' snap ik ook niet goed.
Doordat de feiten an sich in het verleden reeds voldoende waren om te stellen dat hij niet geschikt was voor de job. Nu is dit gebeurd, zijn natuurlijk feiten die not done zijn maar iedereen die ook maar de minste baat heeft bij het ontslag van Rubiales springt nu op deze kar, ik vind dat opportunisme en een beetje schijnheiligheid.

Begrijp me niet verkeerd, zelfs zonder al de feiten die zich ervoor hebben afgespeeld vind ik het een goede zaak dat hij wordt afgezet maar het opportune van velen mag er wel af.

Doordat de feiten an sich in het verleden reeds voldoende waren om te stellen dat hij niet geschikt was voor de job.
In Spanje laten ze gewoon veel meer toe dan in België. Maar je hebt natuurlijk 100% gelijk.
In die zin vind ik de commotie rond die 'kus' wel goed. Nu stroomt "de beerput" over richting de internationale media.
Misschien dat ze in Spanje nu strenger gaan worden (misschien ijdele hoop of niet?)

Rubiales begint echt wel supervillain proporties aan te nemen. Dat zijn lemmings daar nog staan de applaudisseren voor hem, zegt ook alweer genoeg, en toont hoeveel macht hij heeft achter de schermen. Hij heeft ook veel vijanden, maar hij kan natuurlijk heel wat mensen meesleuren in zijn val, als hij dat wil. Dat is de enige troef die hij nog achter de hand houdt. Er zit duidelijk alweer een crimineel plannetje achter deze zet.

Ondertussen heeft het CSD hem geschorst, maar dit gaat uiteraard nog lang aanslepen.

Ik vind het eigenlijk vrij hilarisch allemaal. Eindelijk ziet de wereld eens wat voor land Spanje is, en hoe het er aan toegaat in de Spaanse bond. Het stoort mij ook dat er niet meer bericht wordt over de valse statement van Hermoso die Rubiales en de RFEF de wereld hebben ingestuurd... Dat is toch hallucinant?

Rubiales begint echt wel supervillain proporties aan te nemen. Dat zijn lemmings daar nog staan de applaudisseren voor hem, zegt ook alweer genoeg, en toont hoeveel macht hij heeft achter de schermen. Hij heeft ook veel vijanden, maar hij kan natuurlijk heel wat mensen meesleuren in zijn val, als hij dat wil.

Ondertussen heeft het CSD hem geschorst, maar dit gaat uiteraard nog lang aanslepen.

Ik vind het eigenlijk vrij hilarisch allemaal. Eindelijk ziet de wereld eens wat voor land Spanje is.
Wat voor een land is spanje?

Terug
Bovenaan