Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

Dat lijkt me nu niet. Een 22 jarige die aanpapt met 15 jarigen is gewoon raar en marginaal. Pedofilie zou ik het ook wel niet noemen maar het is toch al een nipte. Maar in de casus van die mnm presentator spreken we van een 26 jarige die aanpapt met een 15 jarige. 11 jaar verschil is me net iets teveel om het nog op jeugdige onbezonnenheid te steken. Ik merk als tegenargument ook wel op dat social media de tieners van vandaag veel te veel sexualiseert. Echt kinds gedragen die hun toch niet meer in vergelijking met een vorige generatie.
Gedeeld door 2 plus zeven geeft eigenlijk al grensgevallen"raar en marginaal" aan (en hier zou dat zelfs nog de wettelijk OK leeftijg 22/2+7=18 geven, wat ik onder raar en creepy zou klasseren).

22 met 15 is gewoon puur pedofilie. Volgens het woordenboek, volgens het strafrechtboek, volgens iedere verantwoorde en weldenkende volwassene.

Komaan gasten. Hier is toch echt een reality check nodig hoor.

Bullshit, overal staan expliciete leeftijden bij. Gelieve niet steeds fantasietjes op mijn posts te plakken aub.

En bij dergelijke age gaps is er altijd een machtsverhouding.
Je stelt het zo straf, dat ik me afvraag waar jij dan de grens trekt. Dat het bij 22-15 niet oké is ga ik volledig mee akkoord. Meer jij doet alsof er geen grijze zone zou kunnen zijn.

Bij welke age gap is er dan geen 'machtsverhouding'? En dan zou ik stellen dat ook dat variabel is. Want zeven jaar verschil tov. Een 17-jarige of tov. Een 6 jarige zijn ook al weer verschillend.

Hoe is het bullshit dat dit niet in steen gebeiteld staat?

Gedeeld door 2 plus zeven geeft eigenlijk al grensgevallen"raar en marginaal" aan (en hier zou dat zelfs nog de wettelijk OK leeftijg 22/2+7=18 geven, wat ik onder raar en creepy zou klasseren).
Dat is nu niet echt een natuurwet hé :)
22 met 15 is gewoon puur pedofilie. Volgens het woordenboek, volgens het strafrechtboek, volgens iedere verantwoorde en weldenkende volwassene.

Komaan gasten. Hier is toch echt een reality check nodig hoor.
Ik las de post meer als -18 en +18 = sowieso problematisch. Aangezien hij aangaf dat hij expliciet net die leeftijden bedoelde, is er weinig om over te discussiëren denk ik.

Dat is nu niet echt een natuurwet hé :)
Zeker niet, zoals ik al aangeef tast het de grenzen wat af.
Ik las de post meer als -18 en +18 = sowieso problematisch. Aangezien hij aangaf dat hij expliciet net die leeftijden bedoelde, is er weinig om over te discussiëren denk ik.
Mij ging het over @zwarten zijn expliciet "22 aanpappen met 15 is geen pedofilie". Die heeft een reality check nodig.
Ik heb nul problemen met @Marsu's uiteenzetting voor zover ik snel kon zien. Die had het niet over grensgevallen. 24 vs 6 maanden rond de grens van 18 is een wereld van verschil, nogmaals bevestigd met de relatief recente wetsverstrenging hieromtrent.

Je stelt het zo straf, dat ik me afvraag waar jij dan de grens trekt. Dat het bij 22-15 niet oké is ga ik volledig mee akkoord. Meer jij doet alsof er geen grijze zone zou kunnen zijn.

Bij welke age gap is er dan geen 'machtsverhouding'? En dan zou ik stellen dat ook dat variabel is. Want zeven jaar verschil tov. Een 17-jarige of tov. Een 6 jarige zijn ook al weer verschillend.

Hoe is het bullshit dat dit niet in steen gebeiteld staat?
Elke leeftijd die ik aangaf is in beginsel raar en marginaal, in mijn laatste alinea bevestigde ik dat de uitzondering de regel bevestigt. Dus ja er zijn uitzonderingen, maar die zijn erg, érg zeldzaam. Als jij als 22-jarige gaat aanpappen met een middelbaar kind (nadruk op KIND), dan ga ik wel wat vooroordelen hebben. Oftewel is die 15-jarige uitzonderlijk (en een 15-jarige wordt doorgaans niet heel snel volwassen omdat hij/zij een goede jeugd heeft gehad), oftewel is die 22-jarige een creep van jewelste.

Een grijze zone zoals jij aankaartte kwam niet eens in de buurt van de scenario's waar ik het over had, punt. Natuurlijk is een 18-jarige en een 16-jarige niet gek. Dat is dan ook een reusachtige wereld van verschil he.

Nogmaals : niet afkomen met dingen die ik nooit heb gezegd want daar staat dit subforum al vol van.

Elke leeftijd die ik aangaf is in beginsel raar en marginaal, in mijn laatste alinea bevestigde ik dat de uitzondering de regel bevestigt. Dus ja er zijn uitzonderingen, maar die zijn erg, érg zeldzaam. Als jij als 22-jarige gaat aanpappen met een middelbaar kind (nadruk op KIND), dan ga ik wel wat vooroordelen hebben. Oftewel is die 15-jarige uitzonderlijk (en een 15-jarige wordt doorgaans niet heel snel volwassen omdat hij/zij een goede jeugd heeft gehad), oftewel is die 22-jarige een creep van jewelste.

Een grijze zone zoals jij aankaartte kwam niet eens in de buurt van de scenario's waar ik het over had, punt. Natuurlijk is een 18-jarige en een 16-jarige niet gek. Dat is dan ook een reusachtige wereld van verschil he.

Nogmaals : niet afkomen met dingen die ik nooit heb gezegd want daar staat dit subforum al vol van.
Dat was ook niet mijn bedoeling. Mijn excuses als dat zo over kwam. Dan had ik je post verkeerd begrepen. Het was zo fars verwoord dat het me leek dat het echt zo zwart wit gezien werd.

Zeker niet, zoals ik al aangeef tast het de grenzen wat af.

Mij ging het over @zwarten zijn expliciet "22 aanpappen met 15 is geen pedofilie". Die heeft een reality check nodig.
Ik heb nul problemen met @Marsu's uiteenzetting voor zover ik snel kon zien. Die had het niet over grensgevallen. 24 vs 6 maanden rond de grens van 18 is een wereld van verschil, nogmaals bevestigd met de relatief recente wetsverstrenging hieromtrent.
“Pedofilie zou ik het ook wel niet noemen maar het is toch al een nipte”
Dat was mijn antwoord. Een reality check heb ik niet nodig.

Kiano de diplomaloze van 22 jaar dat met kaylee de vroeg volwassene van15 jaar aanpapt zou ik eerder in een marginale setting plaatsen.

Men spreekt dan ook pas van pedofilie als je u aangetrokken voelt tot kinderen voor de puberteit. Een 60-jarige die zich aangetrokken voelt tot een (doorsnee) 14 jarige is dus geen pedofilie. Dat is niet proper, maar pedofilie is het niet.

“Pedofilie zou ik het ook wel niet noemen maar het is toch al een nipte”
Dat was mijn antwoord. Een reality check heb ik niet nodig.

Kiano de diplomaloze van 22 jaar dat met kaylee de vroeg volwassene van15 jaar aanpapt zou ik eerder in een marginale setting plaatsen.
Men spreekt dan ook pas van pedofilie als je u aangetrokken voelt tot kinderen voor de puberteit. Een 60-jarige die zich aangetrokken voelt tot een (doorsnee) 14 jarige is dus geen pedofilie. Dat is niet proper, maar pedofilie is het niet.
Fair enough, pedofilie, hebefilie, efebofilie, het onderscheid kan me eigenlijk echt gestolen worden hoor.

Eender welk daarvan is correct noch legaal. Marginaal mag ik hopen van wel, maar zeer zeker strafrechterlijk vervolgbaar.

Volgens de wikipedia.
Pedofilie (woord afkomstig uit het Oudgrieks; pais (παῖς, wortel paid- = 'knaap', 'kind') en philía (φιλία, 'vriendschap')) is een term die door deskundigen verschillend wordt gedefinieerd. Over het algemeen verwijst deze term naar mensen die zich seksueel aangetrokken voelen tot kinderen die nog geen secundaire geslachtskenmerken vertonen.[1] Wanneer iemand zich seksueel aangetrokken voelt tot jonge tieners tussen de 12 en 16 jaar, heet dit hebefilie. Wanneer iemand zich aangetrokken voelt tot oudere tieners tussen de 16 en 18 jaar, heet dit efebofilie. Tieners worden wettelijk nog niet geacht te kunnen instemmen met seksuele activiteiten, ongeacht de fase van hun lichamelijke rijping. In Nederland is 16 jaar de minimumleeftijd voor seksuele meerderjarigheid.

Dus wil ik nog even twee casussen tegenover elkaar zetten.
Kiano de diplomaloze van 22 jaar dat met kaylee de vroeg volwassene van 15 jaar versus Karel de laatstejaar burgerlijk ingenieur dat aanpapt met Katrien de 15 jarige zonder secundaire geslachtskenmerken. Bij die laatste gaan de alarmbellen zeker af terwijl je dat bij de eerste minder hebt. Marginaal is het zeker en vast.
Trouwens moest ik als ouder zo iets tegenkomen met zoon of dochterlief dan heb ik keihard gefaald in mijn ouderschap.

Maar nogmaals bedankt @rubenvb om me als pedofielversteher af te schilderen.

Correct, ik ben dan ook geen levend woordenboek. mea culpa.
Kiano de diplomaloze van 22 jaar dat met kaylee de vroeg volwassene van 15 jaar versus Karel de laatstejaar burgerlijk ingenieur dat aanpapt met Katrien de 15 jarige zonder secundaire geslachtskenmerken. Bij die laatste gaan de alarmbellen zeker af terwijl je dat bij de eerste minder hebt. Marginaal is het zeker en vast.
Trouwens moest ik als ouder zo iets tegenkomen met zoon of dochterlief dan heb ik keihard gefaald in mijn ouderschap.
Ik zie letterlijk 0,0 verschil tussen die twee casussen. 22-15 is al dat ik zie.
Ik blijf bij het feit dat 15-22 niet ok is, en zoals ik hierboven al zei, technisch gezien is het waarschijnlijk hebefilie, maar in mijn ogen (en in de ogen van het strafrecht) is er geen verschil tussen (toch wat betreft seksuele betrekkingen en misbruik waar dit topic over gaat). Als jij dat wel zo wil uitleggen, be my guest, maar je gaat mij nooit vinden in die mening.

Los van alle definities die we er aan willen geven of welk buikgevoel het bij ons ook mag oproepen, is het strafrecht duidelijk (zie stopitnow en sensoa):

Seksuele handelingen als volwassene met iemand die nog geen 16 jaar oud is, zijn altijd strafbaar. Zelfs wanneer de jongere ermee instemt en wanneer er geen dwang is gebruikt. Wie jonger is dan 16 kan immers volgens de wet geen toestemming geven tot seksuele handelingen. Er is één uitzondering op de seksuele meerderjarigheid. Tussen de leeftijd van 14 en 16 jaar kan je wél toestemmen met seksuele handelingen zolang het leeftijdsverschil met de andere persoon niet meer dan 3 jaar bedraagt en er geen gebruik wordt gemaakt van een vertrouwens- of gezagsrelatie.

Volgens de wikipedia.

Ik zie tussen Kiano en Karel absoluut geen verschil. Is beide gewoon niet ok.

Je mag nog zo'n goede opvoeding geven als je wilt, als je pech hebt papt je 15 jarige dochter aan met iemand van rond 22 jaar. Ik zou dat ook niet "falen" noemen. Zo'n zaken gebeuren gewoon heel af en toe (jammer genoeg)

Ik zou ook niet zomaar die 22 jarige dan meteen aangeven bij de politie. Je dochter kan verblind zijn door de liefde en dan kan ze dit wel eens uitwerken op jou en worst case kan dit averechts werken. Ik zou eerder proberen de relatie af te remmen tot ze minstens 16 is, pogen op haar in te praten op een liefdevolle manier als ouder en pogen haar op andere gedachten te brengen. Maar goed, ik heb zelfs geen kinderen dus ik heb misschien gemakkelijk praten ..

Ter info: Ik vind dat NOK he, maar als je het voor hebt als ouder, dan mag je staan roepen en tieren .. whatever .. dat gaat het probleem dan met je dochter niet (meteen) oplossen.

Laatst bewerkt:
Los van alle definities die we er aan willen geven of welk buikgevoel het bij ons ook mag oproepen, is het strafrecht duidelijk (zie stopitnow en sensoa):

Strafrechtelijk en moreel gezien is het sowieso niet ok, al zijn daar natuurlijk wel nog altijd gradaties in en ik veronderstel dat een rechter ook wel rekening houdt met die gradaties. Er is nog steeds een verschil tussen een twintiger die aan sexting doet met een vijftienjarige die "vrijwillig" meeging in het verhaal, en pakweg een vijftiger die een twaalfjarige tot penetratie dwingt.

Niet zeker of het hier thuis hoort, maar het betreft toch iemand die gecancelled wordt via social media :

Het betreft iemand die content maakte waar ik fan van was en ik keek er naar uit om zijn HBO docu te kijken in de nabije toekomst. Twee vrouwen zijn naar buiten gekomen met verhalen over hem en nu, twee weken na de release van zijn docu, komt het echt naar boven.

Hij heeft inmiddels tegen vrienden toegegeven dat hij de vrouwen kende en heeft ontmoet. Ik ga de beide zaken niet uitgebreid schetsen en framen, ik denk dat iedereen best dat zelf voor zich moet bekijken en analyseren.

Beide verhalen zijn imo moeilijk te kaderen en verre van zwart-wit. Ook is het onhandig dat dit via social media moet gaan in plaats van via justitie. En ik kan misschien deels oogkleppen ophebben omdat ik genoot van zijn content, maar in beide verhalen zie ik met moeite echt verkrachting of aanranding. Een zeer ongezonde aanpak naar vrouwen/seks toe? Ongetwijfeld! En dit gedrag mag zeker aangekaart worden. Maar bewijzen van dingen die dieper gaan dan dat? Neen, toch niet denk ik. Althans voorlopig nog niet.

De ene vrouw, met Tiktok-handle @cornbreadasserole, zegt ook letterlijk toestemming te hebben gegeven maar heeft ook al letterlijk gezegd geen bewijzen van het echte problematische gedrag te zullen tonen maar laat wel getuigenis na getuigenis zien van anderen die zij kreeg na haar aanvankelijke post. Echter zijn die 'getuigenissen' telkens anoniem en eveneens zonder bewijzen.

Ik heb er toch wel moeite mee. Slachtoffers moeten zeker beschermd worden, maar met zo weinig bewijzen en na letterlijk te zeggen dat je toestemming hebt gegeven uiteindelijk enzovoort zo pertinent iemand zijn carrière onderuithalen én net op het moment dat die persoon mainstream opflakkert... Ik vind het zeer moeilijk om te beoordelen. We hebben ook alle feiten niet natuurlijk, maar de verhalen die de slachtoffers zelf naar buiten brengen zijn voor mij nog niet meteen een reden om iemand openlijk af te maken. En moesten de verhalen wél van zodanige orde zijn, dan is Tiktok niet de plek om de strijd te voeren, vrees ik.

De 'dader' zit momenteel in een psych ward en heeft zelf nog niet gereageerd op de beschuldigingen.

Wat vinden jullie hier van? Is dit een goede aanpak geweest of niet?

't Is niet discriminatie, maar er is geloof ik geen algemeen topic voor grensoverschrijdend gedrag en er een nieuw aanmaken, lijkt me ook wat te onnozel.
Maar dat is toch echt niet te snappen. Ik weet dat Spanjaarden over het algemeen iets vuriger en expressiever zijn, maar vol op de mond kussen... Zoiets zou die niet doen bij de mannen als die WK zouden zijn. De speelster in kwestie zelf gaf aan het ook niet leuk te vinden.

Edit mod: verplaatst uit thread "vrouwendiscriminatie".

Laatst bewerkt door een moderator:

't Is niet discriminatie, maar er is geloof ik geen algemeen topic voor grensoverschrijdend gedrag en er een nieuw aanmaken, lijkt me ook wat te onnozel.
Maar dat is toch echt niet te snappen. Ik weet dat Spanjaarden over het algemeen iets vuriger en expressiever zijn, maar vol op de mond kussen... Zoiets zou die niet doen bij de mannen als die WK zouden zijn. De speelster in kwestie zelf gaf aan het ook niet leuk te vinden.
Ik was live aan het kijken, maar dat heb ik precies gemist (of niet goed opgelet).

Wel niet toevallig dat het bij Hermoso is. Niet dat het wat uitmaakt, maar voor het WK is er een dikke rel uitgebroken tussen enkele speelsters en de tandem Vilda/Rubiales vanwege de aanpak en dergelijke (geen idee of je daar iets van gelezen heb). Hermoso is echter openlijk die twee blijven steunen en door die 'goede band' blijft zij in de ploeg staan, ondanks dat er genoeg betere alternatieven zijn op haar positie. Enfin, zoiets heb ik gelezen op Reddit.

Duidelijk dat Rubiales haar wou bedanken, maar de manier waarop is misschien niet correct :laugh:

Hangt er een beetje vanaf, gebruiken verschillen tussen culturen. Bij mannen en vrouwen die elkaar begroeten kussen wij ook terwijl mannen onderling dat eerder niet doen met elkaar, ga over de taalgrens en daar kussen ook mannen elkaar.

Hangt er een beetje vanaf, gebruiken verschillen tussen culturen. Bij mannen en vrouwen die elkaar begroeten kussen wij ook terwijl mannen onderling dat eerder niet doen met elkaar, ga over de taalgrens en daar kussen ook mannen elkaar.

Klopt, maar als dit bij maar 1 vrouw gebeurd en zij zelf dit ook niet leuk vindt, lijkt het mij niet "een gebruik" te zijn.

Terug
Bovenaan