Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat bedoel je hiermee? Je vindt het verwerpelijk, maar er mag niet over worden gepraat? En wie zijn 'die' moraalridders?Verwerpelijk, maar een jammere bijzaak is wel dat die moraalridders nu weer hun mond gaan opentrekken.
"Toen waren we met zijn allen veel ruimdenkender en was er heel veel toegestaan.”
Compleet van het padje, zijn verklaring van vandaag is zo mogelijk nog meer tenenkrommend dan gisteren, echt om misselijk van te worden. Dat er veel meer toegestaan was, was ongetwijfeld, maar dat ze toen “ruimdenkender” waren gelooft hij toch zelf niet…
"Toen waren we met zijn allen veel ruimdenkender en was er heel veel toegestaan.”
Compleet van het padje, zijn verklaring van vandaag is zo mogelijk nog meer tenenkrommend dan gisteren, echt om misselijk van te worden. Dat er veel meer toegestaan was, was ongetwijfeld, maar dat ze toen “ruimdenkender” waren gelooft hij toch zelf niet…
Inderdaad, zover ik weet weet is verkrachting toch al langer dan gisteren een misdaad.
Verkrachting is het seksueel binnendringen van het lichaam onder dwang. Iemand kan je mond, vagina of anus ongewild binnendringen met een penis, vinger of een voorwerp.
Begin jaren 70 mocht je in Nederland nog homo's discrimineren, en was het een psychiatrische aandoening waarvoor je behandeld moest worden. Wat is je punt dan?Van wat ik gelezen heb, was dit begin jaren '70 in Nederland juridisch gezien niet eens geclassificeerd als "verkrachting" omdat er geen geweld bij kwam kijken. In dat filmpje hierboven vertelt hij trouwens dat het over zijn vriendin ging, die zich reeds uitgekleed had. Het concept 'seksueel consent' bestond toen ook nog niet.
Nogmaals: de manier waarop hij dat verhaal al lachend vertelde, dat kan anno 2022 duidelijk niet meer, daar zijn we het allemaal over eens.
Maar die daad zelf, daar is gewoon veel nuance bij. En nuance, dat kennen we niet meer tegenwoordig.
@JorisBlack Kom kom, 'nuance, dat kennen we niet meer tegenwoordig'... Dat vind ik toch echt een misplaatste opmerking in dit verhaal.
Misschien omdat geen enkele nuancering hadden gekregen van de man zelf tot gisterenavond? Vergeet niet dat deze hele 'hetze' gestart is door het feit dat Derksen zich comfortabel genoeg voelde om live op TV voor de hele wereld aan te kondigen dat hij een vrouw had verkracht, en dat dan nog vertelde als ware het een dronken kotsverhaal zoals we er allemaal wel een of twee kennen.
Als je op live TV met schijnbaar enige fierheid voor de leute (en volledig vrijwillig) komt verkondigen dat je een bewusteloze vrouw hebt verkracht en je wil graag dat mensen dat nuanceren dan kan je misschien best op het moment zelf die extra feiten er bij zeggen, zou ik zo denken. Dan kunnen de mensen nuanceren, ook tegenwoordig. Nu lijkt het vooral alsof die Derksen deze mediastorm niet had zien aankomen en hier en daar wat verzint om het verhaal wat te verzachten. Derksen had ook gewoon zijn muil kunnen houden, maar kennelijk vond hij dat voorval zo grappig en passend dat hij het nodig vond om dat live te brengen, en nu dat als een boomerang terugkeert is hij in damage control modus moeten gaan.
Maar of dat nu echt zijn vriendin was of niet, en of die vriendin nu bijvoorbeeld de volgende dag dacht 'haha wat een goeie grap' of niet: dat neemt niets weg van het feit dat het walgelijk is dat je op nationale TV zomaar even een verkrachting kan opbiechten en dat je jongere tafelgenoten daar dan smakelijk mee lachen alsof het een anekdote betreft over iets compleet schadeloos, en er zelfs nog wat bovenop doen met hun opmerkingen over knuppels.
En ja, verkrachting ja. Want dat is het wel gewoon; partnergeweld staat ook niet sinds het begin der dagen in het wetboek, maar als ik het over iemand heb die in de jaren '40 zijn vrouw geregeld bij elkaar mepte dan heb ik het wel over partnergeweld hoor, want dat is het gewoon.
Begin jaren 70 mocht je in Nederland nog homo's discrimineren, en was het een psychiatrische aandoening waarvoor je behandeld moest worden. Wat is je punt dan?
In de jaren 70 was hij niet veroordeeld voor Verkrachting, maar voor Feitelijke Aanranding van de Eerbaarheid. Nog steeds strafbaar, en een misdrijf tegen de zeden. Sinds 1991 is het wel degelijk verkrachting. Dat is al 30 jaar, hè. Der-tig jaar. Waar zit de nuance precies? Dat we boos zijn dat iemand duidelijk totaal geen schuldbesef heeft, het slachtoffer van een misdrijf weer te kijk zet om een televisieprogramma te vullen, en dat misdrijf even onder de mat gaat vegen als "het waren andere tijden"?
Het waren andere tijden, ja. Maar ook toen was hij een zedendelinquent en een vies mannetje. Doen alsof het toen normaal was dat je kaarsen in mensen hun vagina ging stoppen als die zat waren, is geen nuance, dat is bedriegerij. "Het concept consent bestond nog niet". Fout. Ook in de wet rond verkrachting toen ging het om "tegen de wil". Dus consent.
Ik wil gerust geloven dat het toen andere tijden waren. Dat geldt voor veel dingen. Daarom dat ik al van in het begin zeg dat we hem niet moeten aanklagen voor verkrachting nu, voor feiten van toen. Hem aanklagen voor zijn vieze gedrag, voor zijn poging tot het normaliseren van seksueel geweld, voor zijn gensoverschrijdende "grapjes" voor wat kijkcijfers, voor zijn verheerlijking van een tijd waarin je nog gewoon kaarsen in mensen hun vagina kon stoppen, omdat we toen "ruimdenkender" waren en de arme man nu beknot wordt in zijn mannelijkheid... Daar wil ik hem met plezier voor veroordelen.
Vandaar dus mijn vraag: Wat is de nuance?Ik weet niet hoe vaak ik dat hier moet herhalen, maar nogmaals: de manier waarop hij dat verhaal al lachend vertelde, dat kan anno 2022 duidelijk niet meer, daar zijn we het allemaal over eens.
En nee, juridisch gezien was dat toen geen verkrachting. Nu wel. Dat onderscheid is toch ook duidelijk.
Hij begon zijn verhaal trouwens met te zeggen dat hij er zich kapot over schaamt. Uiteraard had hij het dan nog beter niet verteld, en al zeker niet op die manier.
Dat laatste vind ik totaal absurd. Mooi voorbeeld ook van "nuance, dat kennen we niet meer".
Iemand aanklagen voor "vies gedrag", lol.
Over 'consent' zit jij gewoon fout hoor. Ter info:
Even scrollen naar "Nederland", daar is in 2019 (!) een wetsvoorstel dat gaat over "seks tegen de wil".Seksueel consent in wetgeving - Wikipedia
nl.wikipedia.org
En 1991 is inderdaad al 30 jaar geleden. Maar 1991 is ook 20 jaar na 1971. Twin-tig jaar!
genderenrecht.weblog.leidenuniv.nl
Vandaar dus mijn vraag: Wat is de nuance?
Je vindt het een voorbeeld van een gebrek aan nuance dat ik hem een vies mannetje noem, omdat hij een kaars in iemand vagina heeft gestopt? Een daad die toen hij ze pleegde, al viel onder feitelijke aanranding van de eerbaarheid, en een zedendelict is? Is hem dan "een vies mannetje" noemen misplaatst? Ik snap nog altijd niet welke nuance je graag hier wilt toevoegen... ik zeg toch dat hij geen verkrachter is?
Ik mag hopen dat je niet met nuance bedoelt, dat omdat het niet de hoofdprijs was van seksuele aanranding, maar "slechts" aanranding van de eerbaarheid, we hem niet meer mogen veroordelen (moreel, niet juridisch) voor wat hij gedaan heeft?
En ja, technisch gezien is het fout over consent, in de oorspronkelijke wetgeving staat het zo:
En hier is technisch gezien geen geweld gebruikt. Maar dat is maar héél flimsy, toch?Hij die door geweld of bedreiging met geweld een vrouw dwingt met hem buiten echt vleselijke gemeenschap te hebben, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
‘Wetswijzigingen van verkrachting, waar het allemaal begon in 1991’ | Gender en Recht
genderenrecht.weblog.leidenuniv.nl
Edit: Over je toevoeging... Jouw punt is dat je de samenleving van 50 jaar geleden niet meer kunt vergelijken met nu. Klopt. Ik toets die echter af aan de wetten die TOEN geldden, en TOEN was hij ook al een vies mannetje, want een zedendelinquent en een aanrander. Volgens de wet (en we zullen aannemen ook de mores) van toen.
Geldt dit als vleselijke gemeenschap?Hij die door geweld of bedreiging met geweld een vrouw dwingt met hem buiten echt vleselijke gemeenschap te hebben, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
- De tijdsgeest waarin het aanranding van de eerbaarheid was, met celstraf?De nuance dat je iets in zijn tijdsgeest moet plaatsen.
De nuance dat het een humoristisch programma is met regelmatig ordinaire verhalen.
De nuance dat hij zelf begint met te zeggen dat hij zich erover kapot schaamt.
De nuance dat we het verhaal pas de dag erna in meer detail te horen kregen (bv. geen penetratie, vriendin die zichzelf zou uitgekleed hebben).
De nuance dat we dat volledige verhaal waarschijnlijk nooit gaan kennen, want iedereen was stomdronken, en het was 50 jaar geleden (dus heel accuraat gaat dat geheugen erover niet meer zijn).
Nogmaals, wat niet wegneemt dat het anno 2022 NIET meer OK is om zo'n dingen lacherig te gaan vertellen op tv.
Nee, wel de zaken gescheiden houden, hè. Dat is de wetgeving in zake verkrachting in 1971 in Nederland. En zoals ik zei was dit dus géén verkrachting in die tijd, omdat het niet telt als vleselijke gemeenschap (staat trouwens uitlgelegd in die link). Maar ik heb hem nooit een verkrachter genoemd. Dat stuk heb ik gequotet ivm de discussie over consent. Waarover ik al zei dat je gelijk had.Wat betreft dit:
Geldt dit als vleselijke gemeenschap?
Was er geweld of bedreiging? Zelfs "dwingt" is dubieus.
Die wetgeving was toen gewoon bijlange niet zo streng, en 'coercion-based' (duidelijk niet 'consent-based').
Voor degenen die een half uur lang naar Hollands gelul kunnen luisteren, hier is de volledige reactie van gisterenavond:
Zoals ik voorspeld had: storm in een glas water, dat programma gaat weer gewoon verder, met iets meer publiciteit.
Check ook de reacties onder dat filmpje eens.
Jij was jongvolwassen begin jaren '70? Nee? Ik ook niet. Met andere woorden, hoe kunnen wij dat eigenlijk weten?
Maar dat we op seksueel vlak preutser (of minder ruimdenkend) zijn geworden sinds toen, lijkt me een vaststaand feit. Op de meeste vlakken lijkt me dat een goede evolutie, maar dat zeg ik ook maar als kind van mijn tijd.
Van wat ik gelezen heb, was dit begin jaren '70 in Nederland juridisch gezien niet eens geclassificeerd als "verkrachting" omdat er geen geweld bij kwam kijken. In dat filmpje hierboven vertelt hij trouwens dat het over zijn vriendin ging, die zich reeds uitgekleed had. Het concept 'seksueel consent' bestond toen ook nog niet.
Nogmaals: de manier waarop hij dat verhaal al lachend vertelde, dat kan anno 2022 duidelijk niet meer, daar zijn we het allemaal over eens.
Maar die daad zelf, daar is gewoon veel nuance bij. En nuance, dat kennen we niet meer tegenwoordig.
- De tijdsgeest waarin het aanranding van de eerbaarheid was, met celstraf?
Ruimdenkend zijn wil zeggen dat je open staat voor andere ideeën, opvattingen, enz… Dat staat niet gelijk met doen waar je zin in hebt omdat er toch geen gevolgen voor u zijn. Mensen met een andere geaardheid werden toen toch ook meer “scheef bekeken” of “beledigd” dan nu omdat het volgens die tijdsgeest “kon”, dat ga je toch ook niet als ruimdenkend omschrijven.
Wat hij deed, bleef toen voor hem zonder gevolg, dat is een feit, maar dat hij niet afkomt met het feit dat ze toen ruimdenkender waren dan nu, want dat is een veel te gemakkelijk excuus.