Da's moeilijk imo, zeker als publiek figuur. Je wilt toch een bepaalde bereikbaardheid hebben?
Ik heb geen instagram dus daar kan ik me niet over uit laten. Maar op Whatsapp en messenger komen berichten van vreemden er sowieso door eens de juiste gegevens hebben. Bij Messenger moet je weliswaar eerst effe doorklikken vooraleer je berichten ziet die niet van bekenden zijn maar punt is: ze komen wel aan.
Daarom vind ik uw vergelijking met losse deuren of fietsen zonder slot niet op gaan: beroepsmatig is het niet altijd gewenst om je hele profiel dich te zetten en zelfs al doe je het, dan kan er toch nog iets doorkomen.
Maar die bereikbaarheid moet én gratis (nu ja, op Instagram zijn er advertenties zijn, dus je bent zelf het product) én via het gewenste, onafgeschermde platform én gecontroleerd worden door de politie? Lijkt mij dat als je ergens beroepsmatig mee bezig bent dat dat wél een kost en een zekere drempel mag hebben.
Bij mijn WhatsApp stromen ongewenste berichten tot dusver niet binnen, maar in mijn Facebook Messenger helaas al eens wel, al worden die gelukkig meteen door Facebook geblokkeerd. Instagram gebruik ik persoonlijk enkel voor wat familiefoto's en grappige/hobby accounts te volgen, maar ook als je daar meer berichten zou sturen kan je daar perfect ongewenste berichten blokkeren:
Settings > Privacy > Messages and choose the 'Only people you follow' option given under 'Allow New Messages Requests'.
Het is wél een feit dat als iemand als Lotte Vanwezemael deze dickpics nog steeds ontvangt, dan is het omdat ze ze ook voor een deel "wilt" ontvangen, om er zo op z'n minst over te kunnen blijven klagen. Zo kan je natuurlijk evenzeer gaan klagen over ongewenste spam in je e-mail inbox natuurlijk, met dan als verschil dat je een veel groter deel van die dickpic zenders misschien nog zal kunnen identificeren omdat ze wat dommer zijn dan de gemiddelde spam-verstuurder en omdat een vetzak nu éénmaal gemakkelijker een foto van z'n l*l trekt dan een stuk malware schrijft.
Ook tussenoplossingen zouden overigens mogelijk kunnen zijn: waarom bijvoorbeeld gewoon géén afbeeldingen door laten sturen door mensen die elkaar niet volgen, maar enkel tekst/smileys/gifs? Je opent ook geen afbeeldingen in SPAM-e-mails want dat wordt ook getracked.