Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

Da's moeilijk imo, zeker als publiek figuur. Je wilt toch een bepaalde bereikbaardheid hebben?
Ik heb geen instagram dus daar kan ik me niet over uit laten. Maar op Whatsapp en messenger komen berichten van vreemden er sowieso door eens de juiste gegevens hebben. Bij Messenger moet je weliswaar eerst effe doorklikken vooraleer je berichten ziet die niet van bekenden zijn maar punt is: ze komen wel aan.

Daarom vind ik uw vergelijking met losse deuren of fietsen zonder slot niet op gaan: beroepsmatig is het niet altijd gewenst om je hele profiel dich te zetten en zelfs al doe je het, dan kan er toch nog iets doorkomen.

Maar die bereikbaarheid moet én gratis (nu ja, op Instagram zijn er advertenties zijn, dus je bent zelf het product) én via het gewenste, onafgeschermde platform én gecontroleerd worden door de politie? Lijkt mij dat als je ergens beroepsmatig mee bezig bent dat dat wél een kost en een zekere drempel mag hebben.

Bij mijn WhatsApp stromen ongewenste berichten tot dusver niet binnen, maar in mijn Facebook Messenger helaas al eens wel, al worden die gelukkig meteen door Facebook geblokkeerd. Instagram gebruik ik persoonlijk enkel voor wat familiefoto's en grappige/hobby accounts te volgen, maar ook als je daar meer berichten zou sturen kan je daar perfect ongewenste berichten blokkeren:
Settings > Privacy > Messages and choose the 'Only people you follow' option given under 'Allow New Messages Requests'.

Het is wél een feit dat als iemand als Lotte Vanwezemael deze dickpics nog steeds ontvangt, dan is het omdat ze ze ook voor een deel "wilt" ontvangen, om er zo op z'n minst over te kunnen blijven klagen. Zo kan je natuurlijk evenzeer gaan klagen over ongewenste spam in je e-mail inbox natuurlijk, met dan als verschil dat je een veel groter deel van die dickpic zenders misschien nog zal kunnen identificeren omdat ze wat dommer zijn dan de gemiddelde spam-verstuurder en omdat een vetzak nu éénmaal gemakkelijker een foto van z'n l*l trekt dan een stuk malware schrijft.

Ook tussenoplossingen zouden overigens mogelijk kunnen zijn: waarom bijvoorbeeld gewoon géén afbeeldingen door laten sturen door mensen die elkaar niet volgen, maar enkel tekst/smileys/gifs? Je opent ook geen afbeeldingen in SPAM-e-mails want dat wordt ook getracked.

Maar die bereikbaarheid moet én gratis (nu ja, op Instagram zijn er advertenties zijn, dus je bent zelf het product) én via het gewenste, onafgeschermde platform én gecontroleerd worden door de politie? Lijkt mij dat als je ergens beroepsmatig mee bezig bent dat dat wél een kost en een zekere drempel mag hebben.

Bij mijn WhatsApp stromen ongewenste berichten tot dusver niet binnen, maar in mijn Facebook Messenger helaas al eens wel, al worden die gelukkig meteen door Facebook geblokkeerd. Instagram gebruik ik persoonlijk enkel voor wat familiefoto's en grappige/hobby accounts te volgen, maar ook als je daar meer berichten zou sturen kan je daar perfect ongewenste berichten blokkeren:
Settings > Privacy > Messages and choose the 'Only people you follow' option given under 'Allow New Messages Requests'.

Het is wél een feit dat als iemand als Lotte Vanwezemael deze dickpics nog steeds ontvangt, dan is het omdat ze ze ook voor een deel "wilt" ontvangen, om er zo op z'n minst over te kunnen blijven klagen. Zo kan je natuurlijk evenzeer gaan klagen over ongewenste spam in je e-mail inbox natuurlijk, met dan als verschil dat je een veel groter deel van die dickpic zenders misschien nog zal kunnen identificeren omdat ze wat dommer zijn dan de gemiddelde spam-verstuurder en omdat een vetzak nu éénmaal gemakkelijker een foto van z'n l*l trekt dan een stuk malware schrijft.

Ook tussenoplossingen zouden overigens mogelijk kunnen zijn: waarom bijvoorbeeld gewoon géén afbeeldingen door laten sturen door mensen die elkaar niet volgen, maar enkel tekst/smileys/gifs? Je opent ook geen afbeeldingen in SPAM-e-mails want dat wordt ook getracked.

Dat vind ik nu ook wel wat kort door de bocht.

Ik krijg ook vaak berichten van mensen die ik niet volg maar zij mij wel. Die komen in mijn requests terecht en daar worden afbeeldingen automatisch geblurd.

Maar ik laat mijn inbox met requests wel openstaan, ik kijk daar regelmatig wel in. Ik heb graag interactie met anderen op die manier en geregeld zitten er ook samenwerkingsvragen in.
Dus je op die manier afsluiten is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is niet omdat ik graag wel wat interactie of feedback wil op bijv stories dat ik daarom dickpics wil om dan bewust om te klagen.

Het is wél een feit dat als iemand als Lotte Vanwezemael deze dickpics nog steeds ontvangt, dan is het omdat ze ze ook voor een deel "wilt" ontvangen, om er zo op z'n minst over te kunnen blijven klagen.
Dit soort uitspraken is exact waarom het belangrijk is dat iemand als Van Wezemael naar buiten komt met haar verhaal. Sorry hoor, maar wat gij hier nu zegt trekt echt op niks.

Dit soort uitspraken is exact waarom het belangrijk is dat iemand als Van Wezemael naar buiten komt met haar verhaal. Sorry hoor, maar wat gij hier nu zegt trekt echt op niks.
Mja. Maar wat gaan we dan doen? Elke x keer verontwaardigd zijn omdat er trollen op het internet zitten? Dit gaat dan ook verder dan de dickpicks. Dat is laakbaar gedrag. Maar je hebt dan ook laakbare mensen op de wereld rondlopen en dankzij het internet komen die er heel makkelijk mee weg.

Dus gaan we als maatschappij er iets aan doen of gaan we gewoon elke x maanden een influencer wat aandacht laten trekken. Goed wetende van de hele "back-and-forth" dat er aan de hand is.

Mja. Maar wat gaan we dan doen? Elke x keer verontwaardigd zijn omdat er trollen op het internet zitten? Dit gaat dan ook verder dan de dickpicks. Dat is laakbaar gedrag. Maar je hebt dan ook laakbare mensen op de wereld rondlopen en dankzij het internet komen die er heel makkelijk mee weg.

Dus gaan we als maatschappij er iets aan doen of gaan we gewoon elke x maanden een influencer wat aandacht laten trekken. Goed wetende van de hele "back-and-forth" dat er aan de hand is.
Daar als maatschappij iets aan doen, is toch gewoon dickpics en virtueel exhibitionisme strafbaar maken, en van social media vragen om er zelf maatregelen tegen te nemen? Het gaat hier niét verder dan dickpics, het gaat hier om die dickpics.

Ik vind het belangrijk om te weten dat er een groep van mensen zijn die het nog steeds niet kunnen verkroppen wanneer een vrouw, die dan ook nog eens aantrekkelijk is, openlijk over seksualiteit praat, want dat is blijkbaar een vrijgeleide om haar te gaan bestoken met dickpicks. En het is ook belangrijk om te weten dat er nog altijd klaarblijkelijk een groep mensen is die dat soort praktijken logisch vind, het plat gaat relativeren, of nog erger, beweren dat ze het zelf 'wilt' zodat ze er over kan klagen.

Ik zeg niet dat de mensen die daar voor verantwoordelijk zijn moeten gewaterboard worden op guantanamo bay maar seksisme en grensoverschrijdend gedrag is een veelkoppige draak en is een gevecht dat op vele 'kleine' fronten geleverd moet worden. Er een punt van maken dat het onaanvaardbaar is om iemand op die manier lastig te vallen is daar m.i. een van.

Daar als maatschappij iets aan doen, is toch gewoon dickpics en virtueel exhibitionisme strafbaar maken, en van social media vragen om er zelf maatregelen tegen te nemen? Het gaat hier niét verder dan dickpics, het gaat hier om die dickpics.
Wel verder bedoel ik: bedreigingen op het leven, verkrachtingsbedreigingen, andere soort van manieren waarop mensen eigenlijk ongevraagd lastig gevallen worden hé. Tuurlijk gaat dit verder dan dickpicks. Het zijn dezelfde methodes waarop die worden lastig gevallen hé: ongevraagd vanalles in uw mailbox krijgen.

Gerelateerd: ge moet maar eens kijken op Facebook wanneer ze via de Humo een artikel van Delphine Lecompte publiceren waarin ze het over seks heeft. Ik vind het zelf niet interessant om te lezen over haar fratsen met haar vrachtwagenchauffeur maar het venijn dat mensen daar voor durven bovenhalen zegt u wel iets. Zelfs toen ze had over het feit dat ze verkracht is geweest tijdens haar verblijf in de psychiatrie krijgt daar het soort commentaren à la 'chapeau voor de verpleger die daar over heen is kunnen gaan'. Op een bepaald moment schiet het argument 'ja maar het is het internet' gewoon te kort.

Een vrouw die openlijk over seks praat is voor veel mannen (en sommige vrouwen) nog steeds een soort van bedreiging die geneutraliseerd moet worden.

Ik denk niet dat een boete veel mensen daarvoor gaat afschrikken, maar kom.

Die gasten krijgen nu al nauwelijks ads van dubieuze cryptocoins of hackers onder controle, ik zou hier niet teveel van verwachten. Als je je dochter van 14 wilt afschermen van die foto's zal je heel internet moeten afsluiten, vrees ik.
Instagram zou dit in principle simpel kunnen doen. Ze kunnen AI gebruiken om naaktfotos niet te sturen. Ze kunnen zelfs de optie er bij developed als ze "close friends" zijn dat het wel doorgaat. Dan kan de gebruiker zien wat gewenst is en niet.

Als er iets op niets trekt is het één zin uit een post lichten en de rest van de context doelbewust en met slechte intenties negeren.
Ik heb in andere posts al voldoende toegelicht dat ik het versturen van dickpics ook niet goedkeur, maar je moet realistisch zijn in hoe en op welke manier je daar tegen op kan treden.

Dat vind ik nu ook wel wat kort door de bocht.

Ik krijg ook vaak berichten van mensen die ik niet volg maar zij mij wel. Die komen in mijn requests terecht en daar worden afbeeldingen automatisch geblurd.

Maar ik laat mijn inbox met requests wel openstaan, ik kijk daar regelmatig wel in. Ik heb graag interactie met anderen op die manier en geregeld zitten er ook samenwerkingsvragen in.
Dus je op die manier afsluiten is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is niet omdat ik graag wel wat interactie of feedback wil op bijv stories dat ik daarom dickpics wil om dan bewust om te klagen.

Dus dat werkt dan toch? Je wordt al beschermd tegen vunzige afbeeldingen. Als er geen deftige tekst bij die afbeeldingen staat, kan je ze dus ook niet bekijken denk ik dan?

Ik ben het er nogmaals mee eens dat zaken als dickpics in een ideale wereld ook niet verstuurd zouden worden (zonder wederzijdse toestemming).
Maar laten we wel wezen, er zijn héél wat zaken die we moeten doen omdat we in een niet-ideale wereld leven, om onaangename zaken te voorkomen. Ik zou ook liever géén duur fietsslot moeten kopen (ondertussen heeft het station van Hasselt nog altijd geen deftige bewaakte fietsenstalling bijvoorbeeld), een dure diefstalverzekering afsluiten die ik hopelijk nooit nodig heb, etc.

En neen, dat is géén victim blaming, want er is geen enkele verplichting om een open Instagram of andere social media account te hebben waarop iedereen je ongevraagd berichten kan sturen. Je e-mailadres smijt je om dezelfde reden toch ook niet (meer) zomaar online? Je telefoonnummer al helemaal niet... Social media zijn op dat vlak iets nieuws, en dan lijkt het met beter je gebruik ervan af te stemmen op een internet waar zo'n smerige zaken op voorkomen. E-mail is al een stukje ouder en zelfs daar gebruiken we nog altijd SPAM-filters.

Zijn de idioten die op Instagram dickpics sturen steevast dezelfde, en kan je ze wél gemakkelijk identificeren? By all means, ga dat laaghangend fruit dan even plukken, maar je zal het probleem er niet fundamenteel mee oplossen want dan staat er een volgende generatie pubers klaar die een anonieme account aanmaken met een VPN en die pak je héél wat minder snel. Je kan/mag je dan ook afvragen of het het waard is.
De factor aandacht voor luxe-probleempjes van een influencer speelt hier overigens wel degelijk.

Ik vind het bijvoorbeeld véél meer problematisch dat vrouwen in bepaalde delen van grootsteden 's avonds of 's nachts of soms zelfs overdag niet veilig, ongestoord over straat kunnen wandelen. (En neen, ze moeten ook hun kleding daar niet aan aanpassen).

Instagram zou dit in principle simpel kunnen doen. Ze kunnen AI gebruiken om naaktfotos niet te sturen. Ze kunnen zelfs de optie er bij developed als ze "close friends" zijn dat het wel doorgaat. Dan kan de gebruiker zien wat gewenst is en niet.

Dit dus, zoals ik al eerder zei, maar dan bondiger. :)

Maar dan zetten we alle verantwoordelijkheid dus bij de ontwikkelaar van het platform?

Maar dan zetten we alle verantwoordelijkheid dus bij de ontwikkelaar van het platform?
En waarom niet? Social media tools hebben hun gevaren en ik zie niet waarom de hele maatschappij daar moet voor betalen. Ze kunnen hun belachelijke winsten eens gebruiken om hun tools veiliger te maken ipv winst optimalisaties.

En waarom niet? Social media tools hebben hun gevaren en ik zie niet waarom de hele maatschappij daar moet voor betalen. Ze kunnen hun belachelijke winsten eens gebruiken om hun tools veiliger te maken ipv winst optimalisaties.
Mja zomaar "ai" ertegenaangooien.

Gevaarlijk ^^, dat is net waarvoor facebook overal zo vies bekeken wordt....

Waarmee ik niet wil zeggen dat ze nix moeten doen hé.

Kijk elk productie bedrijf heeft een set van normen het moet halen. Elk materiaal heeft een bepaalde kwaliteit het moet halen.

Maar social media heeft dit niet. Als de EU moeten ze rules geven aan Meta waar het moet binnenvallen om te gebruiken. Idem met elke materiaal dat je in EU kan kopen.

Social media is niet alleen een pest voor de maatschappij we moeten ook eens mee beginnen met Meta daar voor verantwoordelijk te houden binnen een set van rules door de EU opgelegd te worden.

Het is belachelijk dat sommige sectoren zich alles kunnen permitteren terwijl andere soorten bedrijven 1000n rules hebben op zich aan te houden.

Ze moeten niet alle verantwoordelijkheid dagen zal ook nooit lukken en hoeft ook niet. Maar ze mogen wel eens starten met hun tools veiliger te maken en daar is zeer ruime verbetering. Het zou hun zelfs quasi geen geld of tijd kosten.

Privacy is natuurlijk een dubbelsnijdend zwaard: ja, ik wil ook liever niet dat om het even wie mijn berichten via WhatsApp kan meelezen, en ben op dat vlak pro E2EE (end-to-end encryptie) maar je moet ook beseffen dat niet iedereen zo braaf is als jezelf en die platformen door het gemakkelijk aanbieden van dergelijke diensten aan leken van eindgebruikers, misbruik in de hand gewerkt wordt.

Dickpics zijn eigenlijk een klein - pun intended - detail in dat debat: het is véél gevaarlijker dat dergelijke platformen zonder enig ingrijpen kunnen dienen om bijvoorbeeld beelden van kindermisbruik te verspreiden.

Privacy is natuurlijk een dubbelsnijdend zwaard: ja, ik wil ook liever niet dat om het even wie mijn berichten via WhatsApp kan meelezen, en ben op dat vlak pro E2EE (end-to-end encryptie) maar je moet ook beseffen dat niet iedereen zo braaf is als jezelf en die platformen door het gemakkelijk aanbieden van dergelijke diensten aan leken van eindgebruikers, misbruik in de hand gewerkt wordt.

Dickpics zijn eigenlijk een klein - pun intended - detail in dat debat: het is véél gevaarlijker dat dergelijke platformen zonder enig ingrijpen kunnen dienen om bijvoorbeeld beelden van kindermisbruik te verspreiden.

En zo is iemand die ongevraagd vijftig foto's van stijve lullen in haar inbox krijgt, een inbox die ze nodig heeft om geld op haar rekening te krijgen, een detail geworden, zie. Waarom zouden we daar nog van wakker liggen, of iets aan doen? Er bestaat ook kindermisbruik, dus pech voor die vrouw.

En zo is iemand die ongevraagd vijftig foto's van stijve lullen in haar inbox krijgt, een inbox die ze nodig heeft om geld op haar rekening te krijgen, een detail geworden, zie. Waarom zouden we daar nog van wakker liggen, of iets aan doen? Er bestaat ook kindermisbruik, dus pech voor die vrouw.

Inderdaad, die 50 lullen die je mits de juiste instellingen perfect kan negeren, zijn een detail versus een misdaad waarbij kinderen mishandeld en seksueel misbruikt worden, en daar zonder hulp niet aan kunnen ontsnappen.

Vergeef me dat ik weinig medelijden heb voor iemand die dan wat minder vlot geld kan verdienen door product placement op social media te doen. Ik heb overigens mijn mailbox soms ook nodig voor mijn professionele activiteiten, geen enkele instantie die zich bekommert over de SPAM-box die daar volloopt, en terecht, GMail heeft dit probleem al voor een zéér groot deel opgelost. Ik moet hooguit de titels van die e-mails eens lezen als daar af en toe een niet-SPAM mail per abuis toch in die filter belandt.

Inderdaad, die 50 lullen die je mits de juiste instellingen perfect kan negeren, zijn een detail versus een misdaad waarbij kinderen mishandeld en seksueel misbruikt worden, en daar zonder hulp niet aan kunnen ontsnappen.

Vergeef me dat ik weinig medelijden heb voor iemand die dan wat minder vlot geld kan verdienen door product placement op social media te doen. Ik heb overigens mijn mailbox soms ook nodig voor mijn professionele activiteiten, geen enkele instantie die zich bekommert over de SPAM-box die daar volloopt, en terecht, GMail heeft dit probleem al voor een zéér groot deel opgelost. Ik moet hooguit de titels van die e-mails eens lezen als daar af en toe een niet-SPAM mail per abuis toch in die filter belandt.
Maar het is toch niet aan jou om te beslissen welk beroep nu "waardig" is en welk niet, en welk bescherming moet krijgen tegen blote stijve lullen in je mailbox en welke niet? Kinderen wel, Seksuolotte op social media niet. Wordt moeilijk om uit te maken zo, hè.

Er is altijd nog een misdaad erger dan een andere. Als dàt nu al de maatstaf wordt om te kijken of iets problematisch is of niet...

Kijk elk productie bedrijf heeft een set van normen het moet halen. Elk materiaal heeft een bepaalde kwaliteit het moet halen.

Maar social media heeft dit niet. Als de EU moeten ze rules geven aan Meta waar het moet binnenvallen om te gebruiken. Idem met elke materiaal dat je in EU kan kopen.

Social media is niet alleen een pest voor de maatschappij we moeten ook eens mee beginnen met Meta daar voor verantwoordelijk te houden binnen een set van rules door de EU opgelegd te worden.

Het is belachelijk dat sommige sectoren zich alles kunnen permitteren terwijl andere soorten bedrijven 1000n rules hebben op zich aan te houden.

Ze moeten niet alle verantwoordelijkheid dagen zal ook nooit lukken en hoeft ook niet. Maar ze mogen wel eens starten met hun tools veiliger te maken en daar is zeer ruime verbetering. Het zou hun zelfs quasi geen geld of tijd kosten.
Stel nu dat die optie er zou komen, en men schakelt ze niet in, wat dan?

Maar het is toch niet aan jou om te beslissen welk beroep nu "waardig" is en welk niet, en welk bescherming moet krijgen tegen blote stijve lullen in je mailbox en welke niet? Kinderen wel, Seksuolotte op social media niet. Wordt moeilijk om uit te maken zo, hè.

Neen, maar in een democratie mag je toch een mening hebben over waar overheidsmiddelen naar toe gaan, inclusief het inzetten van politionele middelen, offline en online.

Seksuolotte kan perfect die blote stijve lullen in haar inbox vermijden, iets wat jij maar niet lijkt te willen toegeven. Zoals ik al eerder zei: in een ideale wereld kwamen die niet binnen, maar in een ideale wereld heb ik ook geen fietsslot nodig. In de realiteit heb je er misschien zelfs nog beter twee dan één, én zijn er genoeg technische middelen reeds beschikbaar of denkbaar (Instagram zou identiteitsverificatie kunnen vereisen of berichten betalend maken) dan een overbelast gerecht zich te gaan laten bezighouden met dergelijke puberale grappen, tenminste zolang het niet om stalking gaat. Want feit is ook dat je een heleboel van die anoniemen Instagram accounts nooit zal kunnen opsporen, enkel de idioten die pakweg Joske.Claesen_95 als accountnaam nemen, en dan nog...

Er is altijd nog een misdaad erger dan een andere. Als dàt nu al de maatstaf wordt om te kijken of iets problematisch is of niet...

Lijkt mij dat die maatstaf in de praktijk al wordt toegepast, getuige hoeveel kans je nog hebt om bijvoorbeeld je gestolen fiets nog terug te zien of dat de politie bij een woninginbraak zelfs nog sporenonderzoek komt doen bij je thuis.

De ergste misdaden zijn inderdaad de meest problematische, wat niet wil zeggen dat minder erge misdaden niet problematisch zijn, wél dat je daarom er minder prioriteit aan geeft.

Terug
Bovenaan