Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

Alleen de KUL zou zoiets uitsluiten, en die zeggen volgens het stuk:
"dat een romantische relatie tussen een professor en een personeelslid of doctoraatsstudent niet kan in een hiërarchische verhouding."

Romantische relatie in een hiërarchische verhouding. Daar valt een vriendschapsrelatie (uiteraard) niet onder.
Een gedragscode die objectief gestaafd is, is ook altijd hard te maken. Zoals dat je bijvoorbeeld niet dronken op kantoor mag zitten, of "fatsoenlijk gekleed" moet gaan als je naar klanten gaat.
Dus friends with benefits kan wel? :)

Dus friends with benefits kan wel? :)
Er staat in die code 'romantische relaties binnen een hiërarchische relatie..."

Dus als je een vriendschappelijke relatie met je hiërarchische overste of ondergeschikte hebt en als vrienden graag samen vogelt, zoals anderen bvb. gaan padel spelen, dan val je strikt genomen toch niet onder de romantische relatie.

Da's inderdaad een grijze zone.

Er staat in die code 'romantische relaties binnen een hiërarchische relatie..."

Dus als je een vriendschappelijke relatie met je hiërarchische overste of ondergeschikte hebt en als vrienden graag samen vogelt, zoals anderen bvb. gaan padel spelen, dan val je strikt genomen toch niet onder de romantische relatie.

Da's inderdaad een grijze zone.
Er staat in die omschrijving in het artikel "romantische relaties".

Op hun website vind je de duidelijkere omschrijving:
Ontstaat een intieme relatie met iemand waarmee je ook een hiërarchische relatie hebt, hetzij als docent of leidinggevende, dan is het belangrijk dat je in alle transparantie onderling afspraken maakt en dat desgevallend afstand wordt genomen van een beoordelingstaak.
Dus dat is spijkers op laag water zoeken. Daar zit de grijze zone uiteraard helemaal niet. Die zit overal waar het niét bepaald wordt. Bij die van het KUL wordt het wel bepaald, en FWB is dan een romantische relatie.

Vandaar dus mijn antwoord: Natuurlijk niet. Dan kun je nog denken over vriendschapsrelaties of fwb of wat je nog kunt verzinnen. Voor KUL is het duidelijk: intieme relatie = problematisch en moet besproken worden. Een beoordelingstaak is quasi onmogelijk, en er moet melding gemaakt worden.

@Loser

Nadat de aantijgingen bekend raakten in najaar 2021 heeft de hogeschool deze naar eigen zeggen onderzocht. Er waren geen meldingen bekend van grensoverschrijdend gedrag op de school zelf. ‘Ondanks contacten met de vorige werkgever en bronnen van de aantijgingen, voor zover die Luca bekend zijn, bekwam de hogeschool geen geruststellende duidelijkheid. De nog prille samenwerking wordt ontbonden, waarmee Luca School of Arts evenwel geen uitspraak doet over de gegrondheid van de aantijgingen.’

Ik blijf het een raar verhaal vinden. Maar bon, we krijgen sowieso niet genoeg details om er over te kunnen oordelen.

Lotte Vanwezemael gefrustreerd nadat klacht tegen 50 mannen geseponeerd wordt: “Nu weet ik wat zoveel slachtoffers voelen”​

Wat verwachtte die "seksuolotte" nu eigenlijk? Dat de politie allemaal huiszoekingen ging uitvoeren en de "daders" in de bak ging gooien? Ze heeft hier de grens voor "seksueel overschrijdend gedrag" wel heel laag gelegd en is nu blijkbaar gefrustreerd dat niet iedereen meegaat in die redenering.

Ja, het is echt wel vergezocht dat random dickpics sturen seksueel grensoverschrijdend gedrag zou zijn. Ze zit op het internet, wat verwacht ze nu!

Geen enkel weldenkende mens zou daar ooit een straf voor verwachten

Lotte Vanwezemael gefrustreerd nadat klacht tegen 50 mannen geseponeerd wordt: “Nu weet ik wat zoveel slachtoffers voelen”​

Wat verwachtte die "seksuolotte" nu eigenlijk? Dat de politie allemaal huiszoekingen ging uitvoeren en de "daders" in de bak ging gooien? Ze heeft hier de grens voor "seksueel overschrijdend gedrag" wel heel laag gelegd en is nu blijkbaar gefrustreerd dat niet iedereen meegaat in die redenering.
Vind je dat er zo'n enorm verschil is tussen je piemel laten zien aan een vrouw in het stadspark, of sturen naar haar gsm? Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze gewoon niet in het donker naar het stadspark kan gaan, maar je gsm kan ze niet echt uitzetten. Waarom vind je herhaaldelijke, ongevraagde, ongewenste seksuele berichten met obscene foto's zo'n lage lat?

Vind je dat er zo'n enorm verschil is tussen je piemel laten zien aan een vrouw in het stadspark, of sturen naar haar gsm? Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze gewoon niet in het donker naar het stadspark kan gaan, maar je gsm kan ze niet echt uitzetten. Waarom vind je herhaaldelijke, ongevraagde, ongewenste seksuele berichten met obscene foto's zo'n lage lat?
U loskoppelen van social media is toch gemakkelijker gedaan dan van iemand die je IRL lastig valt. Ze zou beter haar profiel dan instellen zodat ze geen berichten van niet-vrienden meer kan krijgen.

U loskoppelen van social media is toch gemakkelijker gedaan dan van iemand die je IRL lastig valt. Ze zou beter haar profiel dan instellen zodat ze geen berichten van niet-vrienden meer kan krijgen.
Wie gaat er in de fout? Zij omdat ze haar profiel niet afschermt? Of de mannen die haar belagen? Wie moet er zijn/haar gedrag aanpassen? Zij door haar profiel af te schermen (waarbij ze in essentie ook een deel van haar job opgeeft), of de mannen die het nodig vinden om ongevraagd foto's van hun lul naar haar te sturen?

Waarom zouden die mannen van straffeloosheid mogen genieten, en nu eigenlijk de boodschap krijgen van "doe maar voort, je bent niet fout bezig", terwijl zij de boodschap krijgt dat zij zich maar moet aanpassen als ze geen slachtoffer meer wil zijn van grensoverschrijdend gedrag?

Op zich is het ook gemakkelijk voor vrouwen om gewoon binnen te blijven, of enkel buiten te gaan in gezelschap van een echtgenoot of broer, of volledig bedekt. Dan hou je ook vieze mannen weg. Maar misschien kunnen we eerder bewegen naar een maatschappij waar we de personen die grensoverschrijdend gedrag stellen aanpakken in plaats van hun (potentiële) slachtoffers?

Goed, ik krijg ook geregeld al es seksueel getinte berichten via social media. Zowel foto's als in het genre "ik glij hier van mijn bank".

Ik kan mij voorstellen dat dat als vrouw echt wel een last kan zijn als je een beetje bekend bent. Ik versta ook niet de drang om wildvreemde mensen random zo een berichten te sturen. Ik vind het nog gemakkelijk om te negeren, maar op zich zou het niet horen.
Ik vind het jammer dat het gerecht daar geen werk in steekt of wilt steken, een signaal hier had toch wel op zijn minst belangrijk geweest. Nu geef je net het signaal dat het allemaal maar ok is om naar random mensen ongesolliciteerd gore seksuele praat en dickpics te sturen.

Ik zou zeggen: ik hoop dat iedereen die er echt last van ondervindt die mensen gewoon met hun klikken en klakken online gooit zodat ze misschien toch nog enige schaamte ondervinden en zelf es lastig gevallen worden door anderen die hen op hun gedrag aanspreken.
Als de politie het signaal geeft dat dat toch allemaal maar OK is.

Ik snap heel die redenering ook echt niet van iemand die zoiets doet. Moet dat dan een soort van power-move voorstellen ofzo?

Vind je dat er zo'n enorm verschil is tussen je piemel laten zien aan een vrouw in het stadspark, of sturen naar haar gsm?
Ja uiteraard, daar zit een wereld van verschil tussen.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze gewoon niet in het donker naar het stadspark kan gaan, maar je gsm kan ze niet echt uitzetten. Waarom vind je herhaaldelijke, ongevraagde, ongewenste seksuele berichten met obscene foto's zo'n lage lat?
Net wel, dat is het hele idee. Een gsm of een computer kan je uitzetten wanneer je maar wilt, je kan mensen blokkeren zo vaak als je wilt, je kiest op sociale media wie naar jou berichten kan sturen, enzovoort. Dat is totaal niet te vergelijken met seksuele intimidatie in real life, daar kan je niet zo eenvoudig iemand negeren of blokkeren.

Ik snap heel die redenering ook echt niet van iemand die zoiets doet. Moet dat dan een soort van power-move voorstellen ofzo?
Veel kicken daar blijkbaar op. 15-20 jaar geleden had je dat al in chatrooms of videochats dat sommigen daarop kickten om dat te tonen of om die praat te verkopen. Niets nieuws onder de zon.

Excuseer voor de HLN link maar hier breekt mijn hart van

Dus het slachtoffer moet haar bereikbaarheid inperken omdat er lullen zijn die hun grenzen niet kennen en haar grenzen niet respecteren? Je negeert hier opzettelijk dat tegenwoordig -en zeker in haar sector- sociale media wel degelijk heel belangrijk zijn. Dus haar carrière en haar privéleven krijgt een impact, doordat anderen hun vuile manieren niet kunnen inhouden?

Als je "geen ongevraagde blote piemels laten zien" al een lage lat vindt, vraag ik me af hoe je functioneert in de echte wereld.

Ja uiteraard, daar zit een wereld van verschil tussen.

Net wel, dat is het hele idee. Een gsm of een computer kan je uitzetten wanneer je maar wilt, je kan mensen blokkeren zo vaak als je wilt, je kiest op sociale media wie naar jou berichten kan sturen, enzovoort. Dat is totaal niet te vergelijken met seksuele intimidatie in real life, daar kan je niet zo eenvoudig iemand negeren of blokkeren.
Ahja, dus een mooie vrouw die op tv komt moet haar gsm maar uitzetten als ze geen piemels wil zien en constant belaagd wil worden met ongevraagde seksuele berichten? Als ze er nu al 50 herkenbare doorstuurt naar de politie, dan ben je toch zelf ook wel slim genoeg om te bedenken dat dat niet 50x dezelfde mensen zijn, en dat je dus niet zomaar 1 iemand moet blokkeren. En dan moet je ze nog allemaal zien voor je kunt blokkeren.

En op de één of andere manier moet ze dat maar slikken, maar in het echt een piemel zien zou iets totaal anders zijn? Waarom? Wat is het verschil?

Wie gaat er in de fout? Zij omdat ze haar profiel niet afschermt? Of de mannen die haar belagen? Wie moet er zijn/haar gedrag aanpassen? Zij door haar profiel af te schermen (waarbij ze in essentie ook een deel van haar job opgeeft), of de mannen die het nodig vinden om ongevraagd foto's van hun lul naar haar te sturen?

Waarom zouden die mannen van straffeloosheid mogen genieten, en nu eigenlijk de boodschap krijgen van "doe maar voort, je bent niet fout bezig", terwijl zij de boodschap krijgt dat zij zich maar moet aanpassen als ze geen slachtoffer meer wil zijn van grensoverschrijdend gedrag?
De politie en het gerecht hebben echt niet de middelen om voor elke online criminaliteit nog eens te gaan optreden. Als ze dat moeten doen zouden ze mensen in de kou moeten laten staan die echt last hebben IRL (niet in digital life) van seksuele intimidatie.

De politie en het gerecht hebben echt niet de middelen om voor elke online criminaliteit nog eens te gaan optreden. Als ze dat moeten doen zouden ze mensen in de kou moeten laten staan die echt last hebben IRL (niet in digital life) van seksuele intimidatie.
Dat durf ik in twijfel te trekken. Volgens mij kunnen ze beiden behandelen. Maar in 99% van je andere posts is dat het bewijs van een probleem bij Justitie. En in dit geval is het een bewijs van de "lage lat" van Vanwezemael.

Dus het is wel degelijk problematisch gedrag van die mannen maar het gerecht heeft de middelen niet om de daders te vervolgen?
Da's al helemaal iets anders dan wat je twee posts geleden zei

Terug
Bovenaan