Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

In het voorbeeld van mij hierboven is het vrij duidelijk. Dat was helemaal NOK. Maar soms is het natuurlijk complexer en moet je de tijdsgeest erbij halen. (Echter als je dit laatste zegt dan is de verontwaardige reactie wél eens .. zo van: "Ah men is hier alweer aan victim-blaming aan het doen, you are missing the point").
Ik zeg ook nergens dat het dan wel ok is, ik zeg dat vroeger men vooral naar de vrouw zou gekeken hebben met het idee dat ze het maar niet had moeten doen als ze dat niet wou, en nu meer naar de man die zijn positie misbruikt. Dat zo'n situatie gewoon verkeerd is staat toch niet ter discussie allez?

En persoonlijke mening, in een situatie waar 1 persoon duidelijk meer macht heeft lijkt het mij nogal logisch om daar ook de schuld te leggen hoor.

Wat volgens mij speelt in dit issue, om niet te ver off-topic te gaan, is dat gewoon de algemene houding van de maatschappij in de andere richting is gegaan. Nu is het niet meer de vrouw haar fout omdat ze misschien een rok droeg, zich liet oppikken, zo carrière wou maken, de man "uitdaagde", enz. maar is het automatisch de schuld van de man die niet expliciet voor toestemming vroeg, zijn positie misbruikte, "toxisch gedrag" vertoont, enz.

De algemene trend is denk ik "identity politics" en een soort "tribalisering". Je identiteit is niet langer je individu, maar je groep. Je moet alles van die groep overnemen anders zit je met een probleem. Probeer maar eens tegenwoordig een stukje van je politieke mening af te wijken van de partij waarmee je jezelf associeert. Not done.

Dat verklaart toch al een paar dingen:
- Waarom groepen meer tegen elkaar zijn dan vroeger, terwijl je bij een individualistische aanpak soms in de ene groep, soms in de andere kan vallen (ik ben soms links, soms rechts).
- Waarom er een soort "victimhood" situatie ontstaat waarbij mensen graag deeluitmaken van een minderheidsgroep (opnieuw: groep!) die bepaalde privileges niet heeft die een andere groep wel hebben: niet-blanken, niet-mannen, niet-hetero, niet-sisgender, enz...

@derp
Ik moet voorzichtig zijn hoe ik het uitdruk, want ik wil slachtoffers niet als schuldig voorstellen. Ik wil ze wel aanmoedigen om actiever hun grenzen af te bakenen als die in het gedrang zouden komen. Ik ben vragende partij voor twee zaken, omdat ik denk dat dat een optimale oplossing is voor het probleem:

1° dat mensen de grenzen van anderen respecteren, en bij een misverstand zich excuseren en onmiddellijk stoppen.

2° dat mensen zo duidelijk mogelijk hun grenzen afbakenen en actieve stappen ondernemen om mensen daarop te wijzen indien ze overschreden (dreigen te) worden

Dat eerste punt lijkt me evident. Enfin, dat we daarover discussiëren vind ik een waste of time. Buiten de obvious idioten in onze maatschappij gaat iedereen daarmee akkoord.

Maar dat tweede punt is voor heel wat mensen al teveel precies. Tegenwoordig heet dat victim blaming, met bijbehorende negatieve perceptie, om zoals ik zei geen discussie meer toe te laten. Aan uw bericht kan je eigenlijk al zien dat je onmiddellijk op de man speelt. Da's een trend die ik meer en meer zie bij het hele woke verhaal. Over gender mag je niet discussiëren, want je bent een biggot. Over migratie mag je niet discussiëren, want je ben een racist. Over marktwerking mag je niet meer discussiëren want je ben een neoliberaal. Iedere convervatieve mening krijgt zo'n naam erop geplakt, en dat is gewoon een trend die mij zorgen baart. Ik lees nu alleen maar VICTIM BLAMING overal waar je komt. Da's zelfs niet meer inhoudelijk. Dat is dé trend van de woke-beweging. Plak er een slechte naam op, vermijdt inhoud, einde discussie.

En geloof mij, zoiets creëert een enorme scheiding in de maatschappij.

Ge moogt het daar wel nog over hebben, hier op het forum gebeurt niks anders. Zoals gewoonlijk op BG, of het nu over topics over racisme, genderongelijkheid, of over aanranding gaat, staat 1 topic centraal: welke impact heeft dit nu eigenlijk op de witte man? Dat is echt dé grote achilleshiel van dit forum en dat heeft te maken met het feit dat hier eigenlijk ook maar 1 bevolkingsgroep gerepresenteerd wordt.

Het is niet dat dat niet 'mag' en ik begrijp ook tot op zekere hoogte dat het nodig is in het bewustwordingsproces, maar het is gewoon dat ik heel goed kan begrijpen dat heel veel mensen op den duur écht geen goesting meer hebben om telkens opnieuw te moeten cateren naar de gevoelens van de witte man, terwijl het daar gewoon echt niet over gaat. Sommigen liggen hier precies meer wakker van hoe John De Mol hier wordt geframed dan over het welzijn van kandidates van The Voice, en dat spreekt echt wel boekdelen over hoe er nog steeds systemische, moeilijk op te lossen problemen zijn in de maatschappij. Het is misschien niet zo bedoeld, maar het is echt wel frappant hoor.

Ge zou voor de lol hier eens het aantal paragrafen moeten tellen in dit topic dat effectief daat over hoe we de problemen van grensoverschrijdend gedrag zouden moeten aanpakken en hoeveel paragrafen hier gaan over dat we moeten oppassen dat we niet terecht komen in een slippery slope waarin 'mannen niks meer mogen' of een variant daarop, dat is gewoon echt hallucinant en dat toont voor mij aan hoe weinig dat mensen die over het algemeen van zichzelf vinden dat ze het goed snappen, eigenlijk nog steeds bitter weinig snappen. Dat is 100% deel van het probleem, of ge dat nu wilt inzien of niet.

Laatst bewerkt:
Ge moogt het daar wel nog over hebben, hier op het forum gebeurt niks anders. Zoals gewoonlijk op BG, of het nu over topics over racisme, genderongelijkheid, of over aanranding gaat, staat 1 topic centraal: welke impact heeft dit nu eigenlijk op de witte man? Dat is echt dé grote achilleshiel van dit forum en dat heeft te maken met het feit dat hier eigenlijk ook maar 1 bevolkingsgroep gerepresenteerd wordt.

Het is niet dat dat niet 'mag' het is gewoon dat ik heel goed kan begrijpen dat heel veel mensen op den duur écht geen goesting meer hebben om telkens opnieuw te moeten cateren naar de gevoelens van de witte man, terwijl het daar gewoon echt niet over gaat. Sommigen liggen hier precies meer wakker van hoe John De Mol hier wordt geframed dan over iets anders, en dat spreekt echt wel boekdelen over hoe er nog steeds systemische, moeilijk op te lossen problemen zijn in de maatschappij.

Denk dat je toch een beetje kort door de bocht gaat.
Discussie kan alleen bestaan over punten waar we het over het algemeen niet eens zijn.
Waar er redelijk grote consensus is, is er weinig ruimte voor een discussie op een geschreven forum al dit.
En we zijn het met z'n allen redelijk eens dat dit zowat allemaal grensoverschrijdend gedrag was dat niet in een samenleving (of bedrijf) thuis hoort.
(en dat waar de daders blanke mannen zijn, zeg)

Waar we het niet over eens zijn is dat De Mol de schuld bij de vrouwen legde en dat bijgevolg het durven zeggen dat vrouwen sneller moeten (kunnen) aan de alarmbel trekken problematisch is.
En of het gedrag van Ali B (toch geen blanke man maar goed) in dat ene geval zo simpel kan bestempeld worden als verkrachting en hoe we dat soort situaties zouden kunnen vermijden.

Dan is het een beetje gemakzuchtig om te zeggen dat de reden achter die (imo terechte) discussie plots iets is waarbij er alleen maar discussie is omdat het een blanke man betreft?

Daarbij duw je het zelf in een hoekje alsof dit geen terechte bezorgdheden zijn maar enkel ingegeven vanuit iemand ras of geslacht.

Zoals ik al eerder zei moet je proberen er samen uit proberen te geraken en door mensen hun opmerkingen weg te zetten als minderwaardig omwille van hun geslacht en kleur doe je net het omgekeerde.

Het is niet dat dat niet 'mag' en ik begrijp ook tot op zekere hoogte dat het nodig is in het bewustwordingsproces, maar het is gewoon dat ik heel goed kan begrijpen dat heel veel mensen op den duur écht geen goesting meer hebben om telkens opnieuw te moeten cateren naar de gevoelens van de witte man, terwijl het daar gewoon echt niet over gaat. Sommigen liggen hier precies meer wakker van hoe John De Mol hier wordt geframed dan over het welzijn van kandidates van The Voice, en dat spreekt echt wel boekdelen over hoe er nog steeds systemische, moeilijk op te lossen problemen zijn in de maatschappij. Het is misschien niet zo bedoeld, maar het is echt wel frappant hoor.

Ge zou voor de lol hier eens het aantal paragrafen moeten tellen in dit topic dat effectief daat over hoe we de problemen van grensoverschrijdend gedrag zouden moeten aanpakken en hoeveel paragrafen hier gaan over dat we moeten oppassen dat we niet terecht komen in een slippery slope waarin 'mannen niks meer mogen' of een variant daarop, dat is gewoon echt hallucinant en dat toont voor mij aan hoe weinig dat mensen die over het algemeen van zichzelf vinden dat ze het goed snappen, eigenlijk nog steeds bitter weinig snappen. Dat is 100% deel van het probleem, of ge dat nu wilt inzien of niet.
Ik vind wel dat er ook best wel posts zijn die daaraan voorbij gaan, of dat "overstijgen" als je wil. Iedereen schrijft natuurlijk vanuit eigen standpunt, en de demografie van dit subforum is wat ze is, wat soms voor eenzijdigheid zorgt, akkoord.

Zoals ook @kay-gell terecht opmerkt, ik denk dat er gewoon consensus is over het feit dat wat gebeurt compleet fout is en in de eerste plaats die daders moeten aangepakt worden en de fout uiteraard bij hen ligt.

Maar dit blijft een discussieforum en dus is het toch logisch dat de discussies draaien vnl rond zaken waar sommigen het niet of minder over eens zijn?

Alléja, eigenlijk is dat een soort van whataboutism hé, "je moet eens kijken hoe hier over bijzaak gediscussieerd wordt, terwijl over de hoofdzaak niks wordt gezegd, tekenend voor de gemiddelde BG'er...". Vind dat toch heel kort door de bocht.

Ik weet het niet @derp... ik wil gewoon een probleem oplossen, en dan moet je alle aspecten afgaan. Je bent hier actief aan het pleiten dat het aspect van rapporteren, empowerment, enz... niet besproken kan worden? Wie denk je daarmee te helpen dan? Denk je dat je die vrouwen gaat helpen door alleen over mannen en hun vreselijke gedrag te spreken? Tuurlijk niet.

Dat ik tegen mijn zoon ga zeggen dat hij niet over grenzen mag gaan, dat moge duidelijk zijn. Dat had ik ook gedaan zonder die hele heisa. Maar ik ga hem ook leren dat hij zich niet zomaar moet laten doen door een beweging die enkel over de slachtoffers wil praten, of wil laten praten, en die zelfs actief durft claimen dat we teveel praten over "de witte man". Ik dacht dat er geen onderscheid bestond tussen mensen? Ik zeg het nogmaals, iedere keer er discussie onstaat, komt weer dat zelfde argument. Of je bent de witte man, of je bent een racist, facist, enz enz... Dé manier van discussievoeren anno 2022.

Wil je het probleem oplossen, dan zal iedereen moeten samenwerken. Grenzen duidelijk maken en grenzen respecteren. Als één van de twee er niet zijn, zal het nooit goedkomen.

Laatst bewerkt:
Men klaagt over loonkloof bij hetzelfde werk dat vrouw en man uitvoeren. Een vrouw verdient minder dan een man, ook al doet het hetzelfde werk. Dat is verder in quasi elk land zo. Ik denk dat IJsland het eerste en misschien zelfs enige land is waar de loonkloof voor zelfde arbeid gedicht is. Vandaar mijn tirades over "empty talk".

Als je enigszins kritisch naar deze discussie kijkt, dan zie je dat men om de haverklap factoren als voltijds versus deeltijds, sector, etc. allemaal negeert, om gewoon de brute cijfers te vergelijken. Of men doet zoals hier: de bruto loonkloof in de titel, maar dan pas nuanceren meerdere paragrafen verder.

Het gaat hem er ook om vrouwen kansen te geven in sectoren en jobs die geassocieerd wordt door mannen. Oké in sommige van die sectoren en jobs zal het ook zo zijn dat er meer interesse van mannen is, maar onze opleiding en vorming stuurt ook richting die interesses. Mannen gaan eerder richting STEM en IT, dat moet je niet op 1 dag proberen dichten, maar als een vrouw STEM of IT-interesse heeft, moet die wel die kans krijgen om dat ook te gaan doen, al ligt het probleem volgens mij niet daar, maar bij een eerder punt en ook niet per se in die richting. Wel is het zo dat vrouwen te veel hun uiterlijk moeten gebruiken bij een sollicitatie, enzovoort. De baas heeft nog altijd een soort van autoriteit die over hun straalt.

Er zijn ook biologische verschillen tussen de geslachten, die verschillen worden net meer uitgesproken in landen waar de gelijkheid tussen mannen en vrouwen nochtans groter is. Mannen hebben sowieso een grotere interesse in "dingen", vrouwen in "zorgzame" jobs. Dat biologische/psychologische gegeven moet daarom natuurlijk geen regel worden in de economie en wie daarvan wilt "afwijken" moet identiek dezelfde kansen krijgen.

Als je denkt dat een knappe/grote man géén voordelen heeft ten opzichte van een lelijke/kleine man, ben je overigens ook zéér naïef. Dat uiterlijk een knappe vrouw meer helpt dan een knappe man wil ik misschien nog erkennen, maar knappe mensen hebben vaak een voordeel.

Als je denkt dat een knappe/grote man géén voordelen heeft ten opzichte van een lelijke/kleine man, ben je overigens ook zéér naïef. Dat uiterlijk een knappe vrouw meer helpt dan een knappe man wil ik misschien nog erkennen, maar knappe mensen hebben vaak een voordeel.
Weet ik moet aangepakt worden en wat ook aangepakt worden is de mythe dat de man de eerste stap moet zetten, want dit zal al vaak tot "misverstanden" geleden hebben, zeker bij mannen die sociaal beperkt zijn.

Weet ik moet aangepakt worden en wat ook aangepakt worden is de mythe dat de man de eerste stap moet zetten, want dit zal al vaak tot "misverstanden" geleden hebben, zeker bij mannen die sociaal beperkt zijn.

1. Dat ga je nooit volledig kunnen aanpakken, dat zit ingebakken in de psychologie van de mens, het zgn. Halo-effect.
    Je kan dat beperken door zaken als aanwervingsexamens van overheid etc. objectief op te stellen als eerste screening.

2. Niets mis met een verwachting dat de man de eerste stap zet, zolang vrouwen maar niet weerhouden worden van dat ook te doen als zij dat willen. Dat verschil vloeit immers voor uit een zéér eenvoudig en logisch biologisch gegeven: vrouwen produceren per cyclus één of enkele kostbare vruchtbare eicellen, mannen miljoenen waardeloze spermacellen... vrouwen zijn geprogrammeerd om kieskeuriger te zijn, en de man dus "veroordeeld" tot meer moeite te moeten doen.

Moet aangepakt worden? Tuurlijk, het suckt enorm dat knappe mannen meer keuze hebben en heel wat dingen gedaan krijgen van vrouwen die lelijke mannen niet zouden gedaan krijgen (en omgekeerd ook). Is dat unfair, ja, maar wat ge je er in godsnaam aan doen?

Je moet je op een gegeven moment afvragen of je met je goede bedoelingen niet stilaan een pad naar de hel aan het plaveien bent. Want om "daar iets aan te doen" moet je wel heel wat vrijheden beginnen afnemen.

Volledige gelijkheid zal er nooit zijn, en om die te bereiken moet je dermate draconische maatregelen beginnen nemen dat het ook niet wenselijk is.

PS: mijn ervaring (ik heb jarenlang samengewoond met "de knapste jongen van de school") is dat vrouwen wel degelijke de eerste stap zetten als het maar genoeg opbrengt. Ik wist soms niet wat ik zag. Was een goeie kerel nochtans, liet zijn vrienden daar niet voor achter.

Laatst bewerkt:
Moet aangepakt worden? Tuurlijk, het suckt enorm dat knappe mannen meer keuze hebben en heel wat dingen gedaan krijgen van vrouwen die lelijke mannen niet zouden gedaan krijgen (en omgekeerd ook). Is dat unfair, ja, maar wat ge je er in godsnaam aan doen?

Je moet je op een gegeven moment afvragen of je met je goede bedoelingen niet stilaan een pad naar de hel aan het plaveien bent. Want om "daar iets aan te doen" moet je wel heel wat vrijheden beginnen afnemen.

Volledige gelijkheid zal er nooit zijn, en om die te bereiken moet je dermate draconische maatregelen beginnen nemen dat het ook niet wenselijk is.

Mijn ervaring (ik heb jarenlang samengewoond met "de knapste jongen van de school") is dat vrouwen wel degelijke de eerste stap zetten als het maar genoeg opbrengt ;)
Onze cultuur/samenleving is al vrij gelijk uiteindelijk, ik denk dat je hier meer vrouwen gaat vinden die zelf initiatief nemen dan gemiddeld in de wereld alleszins (wat niet uitsluit dat het elders nog meer kan zijn, plaatsen met een overschot aan vrouwen bv.) Het lijkt me verre van een prioriteit of zelfs maar wenselijk om menselijke relatievorming op die manier aan te pakken.

Onze cultuur/samenleving is al vrij gelijk uiteindelijk, ik denk dat je hier meer vrouwen gaat vinden die zelf initiatief nemen dan gemiddeld in de wereld alleszins (wat niet uitsluit dat het elders nog meer kan zijn, plaatsen met een overschot aan vrouwen bv.) Het lijkt me verre van een prioriteit of zelfs maar wenselijk om menselijke relatievorming op die manier aan te pakken.

Ik denk het ook. En ik observeer zelfs dat het de andere kant uitgaat. Ik werk voor een zeer groot bedrijf in België en ik merk al dat de focus op gender diversity letterlijk vertaald wordt als "we zoeken een vrouw".

Kortom, kerels van 25 jaar die thuis de was doen, de strijk, koken, op de kinderen letten... worden vandaag gediscrimineerd omdat kerels van 60 jaar, die heel hun leven hebben geprofiteerd van een vrouw die thuis op hun kinderen lette terwijl zij 14u per dag werkten, beslissen dat dit de juiste manier is om gelijkheid te bereiken.

Walgelijk. Goed voor die vrouwen natuurlijk, die voor alle duidelijkheid even competent kunnen zijn, of zelfs meer (uiteraard!)... maar hoe kan je zoiets rechtvaardig vinden? Een historisch probleem tussen groepen wordt heden "opgelost" door het omgekeerde te doen op individuen, die daar in essentie 0.0 mee te maken hebben.

Maarja... je mag niet spreken van de witte man zeker? Die heeft al teveel privileges.

Laatst bewerkt:
Allez, weer een paar pagina's erbij over de problemen van de witte man in een topic over verkrachting.

Allez, weer een paar pagina's erbij over de problemen van de witte man in een topic over verkrachting.

En een post van jou die geen enkel nuance wil verstaan en blijk geeft van totaal gebrek (gewild of ongewild, dat laat ik in het midden) aan begrijpend lezen. Laat staan de moeite doet om ergens gefundeerd op te reageren.
Maar liever totaal ongefundeerd afgeeft op blanke mannen vanuit je eigen extremistisch ideologisch wereldbeeld.

Als je niet wil discussiëren maar alleen wat je gal wil spuwen, goeie tip voor je. Er is nog zoiets als twitter ipv een discussieforum.

Dat je het discussiëren moe bent, dat versta ik. Ik wandel ook al es weg als ik geen zin meer heb, maar blijf dan weg en laat uw plaat ni hangen.

Dit is toch een probleem dat maar blijft gebeuren en wat toch zowat iedere vrouw al meegemaakt heeft.
Daarnaast wijst Buyst op de belangrijke rol van "treinbegeleiders, buschauffeurs en stationspersoneel als eerste aanspreekpunt". "Hun rol is cruciaal om slachtoffers van seksuele intimidatie of agressie op te vangen, en de drempel naar aangifte te verlagen", zegt het Kamerlid. "De zichtbare aanwezigheid van personeel doet het aantal incidenten dalen."

De NMBS zegt dat "er op elke trein minstens één conducteur aanwezig is, op lange trajecten zelfs twee". "En op lijnen waarvan we weten dat er een groter risico is op ongepast gedrag of agressie, gebeuren extra controles door Securail", zegt woordvoerder Bart Crols.

Ik mag hopen dat andere mensen ook wat sneller tussenkomen. Dat moet niet altijd agressief of assertief zijn.

Maar als je als man op zo een meisje afstapt dat duidelijk in problemen zit en zegt: "Hey Sarah, cava? Ik zit met de rest in de andere wagon, komt gij ook?"

Die stap is niet altijd makkelijk maar we zouden daar toch ook wat bewustwording voor moeten proberen creëren bij mensen. Want zulke domme, kleine dingen kunnen wel echt een verschil maken.

Dit is toch een probleem dat maar blijft gebeuren en wat toch zowat iedere vrouw al meegemaakt heeft.

Ik mag hopen dat andere mensen ook wat sneller tussenkomen. Dat moet niet altijd agressief of assertief zijn.

Maar als je als man op zo een meisje afstapt dat duidelijk in problemen zit en zegt: "Hey Sarah, cava? Ik zit met de rest in de andere wagon, komt gij ook?"

Die stap is niet altijd makkelijk maar we zouden daar toch ook wat bewustwording voor moeten proberen creëren bij mensen. Want zulke domme, kleine dingen kunnen wel echt een verschil maken.
Niet iedereen is een gespierde thai bokser eh makker.

Als er dan een stuk of 5 jongeren zo onnozel doen, snap ik wel dat veel mensen liever wegkijken dan ineens een mes in de buik te krijgen

Als er dan een stuk of 5 jongeren zo onnozel doen, snap ik wel dat veel mensen liever wegkijken dan ineens een mes in de buik te krijgen

Misschien niet, maar een mogelijke uitweg bieden kan het verschil wel maken.
En als het er echt zo gevaarlijk of louche uitziet kan je toch zelf hulp zoeken?
Lijkt me al een positievere ingesteldheid dan bv preventief de straat oversteken voor mocht iemand denken dat je ze achterna zit.

Persoonlijk zou ik als slachtoffer de eerste de beste halte zijn uitgestapt en naar de conducteur zijn deur gegaan zijn.

Dat snap ik maar we zouden toch moeten proberen inzetten op bewustwording en makkelijkr manieren om te helpen. Al is het zelf naar de conducteur gaan en het zeggen. Niets doen is geen optie.
Misschien niet, maar een mogelijke uitweg bieden kan het verschil wel maken.
En als het er echt zo gevaarlijk of louche uitziet kan je toch zelf hulp zoeken?
Lijkt me al een positievere ingesteldheid dan bv preventief de straat oversteken voor mocht iemand denken dat je ze achterna zit.

Persoonlijk zou ik als slachtoffer de eerste de beste halte zijn uitgestapt en naar de conducteur zijn deur gegaan zijn.

Ik denk niet dat dat altijd zo makkelijk is hoor. Zeker als ze langs u komen zitten en bedreigend overkomen zonder aan u te zitten zullen veel meisjes kiezen om braaf te zitten ipv op te staan.

Liever een niet fysieke bedreiging ondergaan in de hoop dat het daar bij blijft dan te riskeren dat ze aan u zitten omdat ge recht staat.

Moogt dat niet onderschatten.
Ik ben geen vrouw, maar ik denk dat ge u op dat moment heel bewust bent van het feit dat ge als vrouw gwn enorm in het nadeel bent als het escaleert.

Fight or flight zegt men wel eens, maar ik denk dat er ook veel gwn freezen op dat moment.

Terug
Bovenaan